آماری از مردان و زنان سیگاری کشور

گروه اجتماعی الف،   3980329225

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مافیای بزرگی پشت موضوع دخانیات در کشور هستند که مانع مبارزه جدی با این معضل اجتماعی می‌شوند تا جایی که امروز 24 درصد مردان و 4 درصد زنان در کشور از محصولات دخانی استفاده می‌کنند.

به گزارش فارس از اصفهان کمال حیدری پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات اظهار کرد: مافیای بزرگی پشت موضوع دخانیات در کشور هستند که مانع مبارزه جدی با این معضل اجتماعی می‌شوند تا جایی که امروز 24 درصد مردان و 4 درصد زنان در کشور از محصولات دخانی استفاده می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شعار اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد ادامه داد: 6 میلیون نفر از مردم به طور مستقیم و یک میلیون نفر به شکل غیرمستقیم تحت تاثیر دخانیات هستند و این حق شهروندان است که نخواهند تحت تاثیر مصرف دخانیات توسط دیگران آسیب ببیند، به همین دلیل شکایات مردمی از واحدهای چایخانه را به سرعت پیگیری می‌کنیم.

وی با طرح این سوال که چه گروهی بیشترین مالیات را باید بپردازند، عنوان کرد: در گرفتن مالیات سیگار بدترین وضعیت را داریم در حالی که بیشترین مالیات باید کشور از سیگار گرفته شود چرا که برای کشور هزینه ایجاد می‌کنند.

حیدری با اشاره به این که سن مصرف دخانیات به 13 سال رسیده و بیشتر مصرف‌کنندگان در بازه سنی 35 تا 40 سال قرار دارند، خاطرنشان کرد: در استان اصفهان 91 مکان عرضه قلیان وجود داشت، این آمار در سال 96 به 400 مکان رسید و در سال 97 تنها در شهر اصفهان هزار مکان عرضه قلیان وجود دارد که البته این آمار شامل واحدهای زیرزمینی نمی‌شود.

از سال 87 به هیچ واحدی مجوز نداده‌ایم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: طبق قانون نظام صنفی هر واحد چایخانه باید از معاونت بهداشتی مجوز بگیرد اما از سال  87 تاکنون به هیچ واحدی مجوز نداده‌ایم، طبق قانون باید ظرف مدت 15 روز ضمن بازدید از واحد به درخواست‌ها پاسخ دهیم که هیچ واحد صنفی را تأیید نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: مرجع قضایی از ما درخواست پیگیری کرده‌اند اما حمایت لازم از کارشناسان بهداشت و مأموران اماکن انجام نمی‌شود، نیروی انتظامی در ابتدای امر با قوت وارد شد اما از وقتی حمایت و پشتیبانی لازم انجام نمی‌شود آن‌ها نیز دلسرد شده‌اند.

حیدری بیان کرد: طبق ماده 28 قانون نظام صنفی، هر واحدی که بدون پروانه فعالیت می‌کند باید از طریق اتحادیه به پلیس اماکن عمومی و امنیت معرفی و پلمپ شود، در حال حاضر 700 واحد چایخانه بدون مجوز مشغول فعالیت هستند اما برخوردی با آن‌ها نمی‌شود.

برای رسانه‌ها خاکبرداری پلاسکو هم اهمیت دارد اما سلامت مردم نه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در انتقادی از صدا و سیما عنوان کرد: برای خاک‌برداری  پلاسکو هم گزارش تهیه می‌شود اما برای طرح بسیج ملی فشار خون وقت اختصاص نمی‌دهند، این درحالی است که بیشترین ضربه در بخش سلامت را از فشار خون وارد می‌شود و طبق بررسی‌ها در آینده نزدیک 46 درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا خواهند شد.

وی در تشریح اقدامات آموزشی انجام شده توسط این معاونت، بیان کرد: در سال گذشته به 360 هزار نفر پیرامون اثرات دخانیات آموزش داده‌ایم و در حال حاضر نیز پروژه تحقیقاتی بررسی جامع سنجش اثرات پیشگیری و کنترل مصرف سیگار و مواد دخانی بر خانواده‌ها، جامعه و بخش سلامت در استان اصفهان با همکاری معاونت برنامه‌ریزی استانداری در حال انجام است.

حیدری ادامه داد: بارها پیشنهاد داده‌ایم تا از ظرفیت مدارس برای گسترش فضاهای ورزشی استفاده کنند اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم البته طبق بررسی‌‌ها 76 درصد مصرف‌کنندگان دخانیات از عوارض آن اطلاع دارند و مشکل اصلی کمبود آموزش نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: در یک سال گذشته وزارت کشور در مصوبه‌ای حذف تدریجی مراکز عرضه قلیان را در دستور کار قرار داد که طی آن در مرحله اول پروانه جدیدی برای عرضه قلیان داده نشود، در مرحله بعد از واحدهایی که از قبل مجوز دارند تعهد گرفته شود و در آخر با واحدهایی که مجوز ندارند برخورد شود اما تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

حسین صفاری، مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان، تصریح کرد: اتحادیه چایخانه‌داران در سال 92 منحل شد اما درحالی که هیچ کدام از واحدها صلاحیت بهداشتی نداشتند با اصرار اصناف 60 پروانه تمدید شد و با یک اقدام غیرقانونی به 200 واحد مجوز دادند تا اتحادیه تشکیل شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: روزانه حداقل 10 مرکز عرضه قلیان در استان را پلمپ می‌کنیم اما مجدد پروانه می‌گیرند و امروز پروانه چایخانه 300 تا 400 میلیون تومان معامله می‌شود، تاکنون 11360 قلیان را جمع آوری کرده‌ایم اما بعضی دستگاه‌ها خودشان را کنار کشیده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات بر سر راه برخورد با واحدهای متخلف نمایندگان مجلس هستند، نماینده‌ای با افتخار اعلام کرد که برای 200 واحد چایخانه مجوز گرفته و 5 نماینده استان استفساریه خارج کردن قلیان‌خانه‌ها از لیست اماکن عمومی را امضا کرده‌اند و رسانه‌ها باید از آن‌ها دلایل ایم موافقت را جویا شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. حواسمان هست؟!

  2. صدور دستور شناسایی عامل پخش فیلم درگیری در یک درمانگاه قم

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. روایتی دیگر از ماجرای درمانگاه قم

  5. در پرونده درگیری یک خانم با فرد روحانی در قم تاکنون کسی دستگیر نشده است/ تکذیب پلمب درمانگاه

  6. تاکید وحیدی بر حمایت از آمران به معروف/ برکناری یا استعفا؟

  7. فرصت کردید به این موضوعات بی اهمیت هم بپردازید!

  8. حقی که گرفته شد!

  9. واکنش دستیار رئیسی به درگیری در درمانگاه قم/ توضیح قالیباف درباره سرنوشت بودجه ۱۴۰۳

  10. اعترافات قابل‌تامل جامعه شناس آمریکایی در مورد ایران

  11. زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

  12. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  13. روایت توکلی از مبارزه با فساد در کشور

  14. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  15. گاوصندوقی که دیگر امن نیست!

  16. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  17. دیر اما قابل‌توجه ...

  18. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  19. سه میلیون جریمه بی حجابی در انتظار نظر شورای نگهبان است

  20. صحبت برادرانه حسین شریعتمداری با مدیران صداوسیما

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. یک نزاع سیاسی زودهنگام !

  23. خاطر دولتمردان جمع نباشد!

  24. مهرداد بذرپاش: ما دولت بر آمده از فکه و شلمچه و طلائیه هستیم

  25. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین به پروفسور سمیعی واقعا شرم‌آور بود/ ظریف باید با مسئولیت‌پذیری بیشتری اظهارنظر کند

آخرین عناوین