واکنش اصلاح‌طلبان به فراخوان قالیباف/ برکناری ۶۰ قاضی و یک پرسش از محسنی اژه‌ای/ نمره مردودی اصلاح‌طلبان در ماجرای نجفی

گروه سیاسی الف،   3980328182 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

واکنش اصلاح‌طلبان به فراخوان قالیباف/ برکناری ۶۰ قاضی و یک پرسش از محسنی اژه‌ای/ نمره مردودی اصلاح‌طلبان در ماجرای نجفی

واکنش اصلاح‌طلبان به فراخوان قالیباف

چند روز پیش محمدباقر قالیباف با انتشار فراخوانی از جوانانی که خود را شایسته می‌دانند خواست برای شرکت در انتخابات در سامانه‌ای ثبت نام کنند.

بیشتر بخوانید:

قالیباف در پیامی به جوانان: اگر به میدان انتخابات نیایید، در برهمان پاشنه خواهد چرخید/ نباید منتظر دستور از بالا به پایین باشیم

این فراخوان با واکنش اصلاح‌طلبان روبرو شد. روزنامه سازندگی در این زمینه نوشت: «فراخوان تازه قالیباف همانند مانیفست اصولگرایی که شش ماه پیش منتشر شد بر کلیدواژه و مفهوم «جوانگرایی» تاکید دارد. در مانیفست اصولگرایی که از جانب جمعیت پیشرفت و عدالت منتشر شده بود شاخص‌ها و مفاهیم «نواصولگرایی» مطرح شده است اما در فراخوان قالیباف تمرکز بر موضوع حضور و ثبت‌نام جوانان برای تشکیل یک لیست در انتخابات مجلس یازدهم است.

مانیفست مذکور البته با تاکید بر اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم آغاز شده است و فراخوان بر موضوع انتخابات مجلس یازدهم تاکید کرده است. به نظر می‌رسد محمدباقر قالیباف سعی دارد هر دو گزینه را در دسترس داشته باشد. کاندیداتوری برای پاستور و سرلیستی برای ورود به بهارستان.

اگرچه تا روز گذشته صحبتی از حضور وی در رقابت‌های انتخاباتی مجلس نشده بود اما فراخوان روز گذشته و قید این عبارت توسط قالیباف که «قبلاً گفته بودم که قرار نیست محور شما باشم اما می‌توانم صدای شما شوم و خواسته‌ها و مطالبات شما را از مسئولان و رئوس جریان انقلاب ضریب دهم پیگیری کنم تا این تغییر و نوگرایی رقم بخورد» می‌تواند با لحنی خوانده شود که نشان می‌دهد قالیباف در جایگاه‌های روسای قوا تنها نگاه خود را به رئیس‌جمهوری معطوف نکرده است.

در شرایطی که پتانسیل مدیریتی محمدرضا عارف در مجلس دهم امکان حضور مجدد وی در مجلس و بعد از آن حضور در مسند ریاست را برای مجلس آتی با ابهامات زیادی مواجه کرده است و حضور علی لاریجانی در مجلس نیز پس از سبقه ریاست ۱۲ ساله وی بر مجلس، احتمال عدم حضور او در دوره بعدی مجلس را تقویت می‌کند، صندلی ریاست، یک رئیس جدید می‌طلبد یا اینکه حداقل محمدباقر قالیباف اینطور تصور می‌کند. گذشته از این قالیباف عزم خود را جزم کرده تا رئیس یک قوه شود. خلبان در حال اوج‌گیری است. به این امید که لیست بهارستان یا پاستور این‌بار جایی برای او داشته باشد.»

نامه‌نیوز هم درباره مخاطب این فراخوان با اشاره به اصلاح‌طلبان نوشت: «این پیام به اصلاح‌طلبان هم مخابره شده است. محتوایش این است که آنها باید بدانند رقیب سختی برایشان در رقابت پیش رو پیدا شده است؛ جدای از همه اظهارنظرها درباره محمدباقر قالیباف و نتیجه‌ای که او در زمان حضورش در سه انتخابات گرفته، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او رأی خوبی در میان طبقه متوسط داشته است؛ یعنی درست همان‌جایی که اصلاح‌طلبان از آن به‌عنوان نقطه قوت خود یاد می‌کنند.

دقت کنیم! وقتی که محمدباقر قالیباف در روزهای آخر انتخابات به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار کشید، بخش قابل توجهی از سبد رأی او که به طبقه متوسط تعلق داشت، به سبد رأی روحانی ریخته شد. این درست همان نکته‌ای است که قالیباف، هم‌فکران و مشاورانش بارها به‌عنوان عامل شکست اصولگرایان در انتخابات از آن یاد کرده‌اند. فارغ از همه اظهارنظرهایی که در رد این ادعا مطرح شده است، بهترین راه اثبات این ادعا رجوع به نظرسنجی علمی و فنی زمان انتخابات است. پس بهتر است بحث در این مورد را صرفا فنی و با استفاده از نظرسنجی‌های ادوار انتخابات که قالیباف در آن حضور داشته دنبال کنیم.»

***

برکناری ۶۰ قاضی و یک پرسش از محسنی اژه‌ای

محسنی اژه‌ای معوان اول قوه قضاییه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه گفته است:‌ «از اواسط اردیبهشت تا کنون ۶۰ قاضی در رده‌های مختلف از دستگاه قضا حکم انفصال گرفتند. برخی از آنها نه تنها نمی‌توانند در مشاغل قضائی باشند بلکه در هیچ پست دولتی نمی‌توانند مشغول باشند. عده دیگری هم هستند که با بازخرید شدن انفصال پیدا کردند عده دیگری اتهاماتی دارند که در حال بررسی است. بنابراین تشویق و تنبیه توأمان در قوه قضائیه آغاز شده بود که ادامه دارد.»

بیشتر بخوانید:

محسنی اژه‌ای خبر داد: صدور حکم انفصال از خدمت برای ۶۰ قاضی/ محاکمه ۸۲۵ مفسد اقتصادی/ دیدار رئیسی با سفرای خارجی

رهبر انقلاب در دیدار با مسئولین قوه قضاییه تاکید کردند نام قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر شود. ایشان در دیدار سال گذشته با رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی فرمودند: «بنده نمیگویم هر کسی را که تخلّف کرده، فوراً تشهیرش کنید -ممکن است لازم نباشد یا در مواردی جایز نباشد- امّا در بعضی موارد تشهیر لازم است؛ مشخّص کنید، معرّفی کنید؛ قاضی‌ای که خیانت کرده در مقام قضا -حالا قاضی یا اعضای دادسرا، فرق نمیکند- این را معرّفی کنید؛ چه اشکالی دارد؟ تشهیر کنید.»

اما تاکنون که یک سال از این دستور رهبری می‌گذرد فقط نام دو قاضی متخلف منتشر شده است و از این ۶۰ قاضی متخلف تاکنون نام و تصویر هیچکدام منتشر نشده است. اکنون سوال از محسنی اژه‌ای این است که چرا نام و تصویر این قضات متخلف منتشر نمی‌شود؟ چرا دستور رهبر و ولی فقیه اجرا نمی‌شود؟

قوه قضاییه برای ترمیم وجهه خویش در افکار عمومی و جلب اعتماد مردمی باید این دستور رهبری را اجرا کند و تا زمانی که این دستور اجرا نشود اعتماد مردمی به قوه قضاییه احیا نمی‌شود.

***

جزئیات جلسات اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان

محسن رهامی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به سخنی از سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر داشتن جلسه انتخاباتی با اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به تجربه‌ای که از قبل داشتیم و جلسه‌ای که با رهبر انقلاب در مورد کیفیت مجلس فعلی و مجلس پیش از آن داشتیم، ایشان گفتند مجلس می‌توانست قوی‌تر از این مجلسی که هست، با‌شد.

وی افزود: در نشستی که با شورای نگهبان داشتم، دیدگاه مقام رهبری را در مورد مجالس نهم و دهم طرح کردم و همچنین چگونگی تقویت مجلس، ضمن رعایت و حفظ چارچوب‌های قانون اساسی و نظرات رهبری در این گفت‌و‌گو مطرح شد. حال اگر آقای کدخدایی با افراد دیگر هم جلسه داشته من اطلاعی ندارم.

وی با اشاره به سخن رهبری در جلسه گفت: رهبری تاکید کردند که اصلاح‌طلبان را حامی نظام می‌دانم و فرقی بین نیروهای وفادار به قانون اساسی، امام و نظام از این حیث قائل نیستم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: من به ایشان گفتم تعدادی از دوستان ما از جمله خود بنده، نتوانستیم در صحنه رقابت انتخابات حضور پیدا کنیم و به مجلس برویم، در حالیکه اگر به مجلس می‌رفتیم مجلس خیلی قوی‌تر می‌شد و از ایشان خواهش کردم که مساعدت کنند نیروهای قوی‌تری در دور بعد به مجلس بفرستیم.

رهامی گفت: ما با این پیش زمینه که چه کاری انجام دهیم تا توان نظام و مجلس آینده را از نظر توانایی اجرایی و تخصصی افزایش دهیم، با اعضای شورای نگهبان و با مشاوران رهبری جلساتی داریم و جلساتی هم در بیت رهبری با آقای ابوترابی برای هم‌اندیشی بیشتر داریم.

وی افزود: این جلسات برای آن است تا تفاهمی ایجاد کنیم که از میان نیروهای وفادار به نظام آنهایی را که توانمند و پاکدست هستند را برای تقویت نظام و مجلس انتخاب کنیم.

***

نمره مردودی اصلاح‌طلبان در ماجرای نجفی

عباس عبدی در ادامه یادداشت‌هایش درباره ماجرای محمدعلی نجفی با انتقاد از اصلاح‌طلبان در روزنامه اعتماد نوشت: «در واقع ارزيابي آنان از رفتار سياسي بر اين اساس مبتني است كه تا چه حد حكومت يا بخش‌هاي خاصي از آنها با آن كار موافق يا مخالف هستند. اين بزرگ‌ترين مشكل اصلاح‌طلبان در فرآيند انتخاب آقاي نجفي به عنوان شهردار و سپس ادامه كار او بود. آنان هميشه در بند اين بودند كه هر اقدام‌شان تا چه حد مورد تاييد يا رد جناح مقابل است.

عدم شفافيت و لاپوشاني و حتي خلاف واقع گفتن در اين ماجرا، از ديگر اشتباهات آنان بود كه گمان مي‌كردند با اين كار مي‌توانند مساله را پوشانده و سپس حل يا پاك كنند، در حالي كه تجربه نشان مي‌دهد ناديده گرفتن مشكل ممكن است در آينده با هزينه‌هاي بيشتري خود را نشان دهد. اين همان ايراد جدي است كه به حكومت داريم. نمونه‌اش همين مساله پرستو است.

موضوعي كه قطعا در آغاز اين ماجرا مصداقي نداشته است، حتي عكس آن نيز بوده، يعني آقاي نجفي به طرق گوناگون از چنين ارتباطي منع شده حتي اگر اين ادعا كه وي پرستو بوده درست هم باشد براي فردي در حد آقاي نجفي و براي اصلاح‌طلبان زشت‌تر است كه فريب چنين موردي را خورده‌اند.»

بیشتر بخوانید:‌

انتقاد تند عباس عبدی از نقش اصلاح‌طلبان در ماجرای نجفی

***

سوالات مجمع تشخیص از رئیس‌جمهور درباره FATF

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رسیدگی به لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص به تسنیم گفت: بحث بر سر این دو لایحه در نشست روزهای اخیر کمیسیون مشترک اقتصادی و امنیتی مجمع تشخیص ادامه پیدا کرد و البته هنوز بحث‌های بیشتری نیز نیاز دارد ولی به هر حال در آینده‌ای نزدیک نظر نهایی مجمع درباره پیوستن یا عدم پیوستن به این دو لایحه اعلام خواهد شد.

مصباحی مقدم درباره اظهارات روز گذشته سخنگوی دولت در ارتباط با لزوم تأیید فوری لوایح پالرمو و CFT از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به‌خلاف اظهارات آقای ربیعی هیچ‌گونه فشار بین‌المللی جز از ناحیه آمریکا و اروپا برای تصویب این دو لایحه نیست شاید توصیه‌هایی از برخی مسئولان کشورهای دوست ما که طرف معامله و تجارت ما هستند در این‌گونه موارد شده باشد ولی معنای آن این نیست که اگر این دو لایحه به‌تصویب نرسد، تهدیدی جدی متوجه اقتصاد ایران باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در شرایط تحریمی از سوی آمریکا، تصویب این دو کنوانسیون قرار دادن ابزار در اختیار تحریم‌کنندگان است تا بتوانند راه‌های دور زدن تحریم‌ها را به دست آورده و همین راه‌ها را نیز به‌روی ایران ببندند، اظهار داشت:‌ کمیسیون مشترک در روزهای اخیر، ۱۱ سؤال در ارتباط با پالرمو و CFT از رئیس‌جمهور پرسیده که پاسخ به این سؤال‌ها، می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر درباره این دو لایحه در مجمع تشخیص کمک شایانی کند.

بیشتر بخوانید:

مصباحی مقدم: آمریکا می‌خواهد با پیوستن ایران به FATF، راه‌های دور زدن تحریم‌ها را ببندد

***

آذری‌جهرمی: مخالف فعالیت پوسته‌های تلگرام بودم

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در نشست با فراکسیون ولایی مجلس بیان کرد: نکته دوم این است که مسائل مربوط به تلگرام، قبل از صدور حکم قضایی در برخی دستگاه‌ها این بود که پوسته‌های تلگرام را بیاورند و تلگرام را حذف کنند. بعد از صدور حکم قضایی قرار بر این شد که پیام‌رسان‌های داخلی تقویت شوند. بنده همیشه مخالف این بودم که پوسته‌های تلگرام در کنار پیام رسان‌های داخلی باشد ولی بنده مجری مصوبات شورای فضای مجازی هستم. تقویت و حمایت از پیام رسانه‌های داخلی محور فعالیت‌های ماست.

در این زمینه باید گفت با توجه به اتفاقی که برای دو پوسته داخلی تلگرام افتاد و گوگل آنها را به‌دلیل جاسوسی اطلاعات کاربران آنها را حذف کرد به نظر می‌رسد تحقیق و تفحصی جدی درباره این دو پوسته باید انجام شود، چون این دو پوسته در حال کسب اطلاعات شخصی چندین میلیون کاربر بوده و باید مشخص شود چه کسانی و با چه هدفی مبادرت به این کار می‌کرده‌اند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۵۹۱۶۲۲۱:۰۱:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۸
مادام که روحیه انقلابی مردم پشتیبان رهبری را در جامعه داریم نه جنگ و نه فتنه هیچ کدام کوچک‌ترین گزندی به نظام اسلامی وارد نخواهد کرد بلکه موجب حذف خود فتنه‌انگیزان خواهد شد.
ناشناس۹۵۹۱۶۶۲۱:۰۳:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
تحریم‌ها آن گونه که آمریکایی‌ها می‌خواستند و برنامه‌ریزی کرده بودند جواب نداد. عربده‌کشی‌های تحریم‌گران نیز به جایی نرسید. اینکه با واسطه قراردادن این و آن دنبال مذاکره هستند دلیل بر آن است که در موضع ضعف قرار گرفته‌اند.
ناشناس۹۵۹۳۴۷۰۱:۰۲:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
با خودت چند چندی؟
ناشناس۹۵۹۱۶۸۲۱:۰۳:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۸
از بانک مرکزی درخواست می‌شود مبلغ برداشت روزانه از عابر بانک‌ها را که همچنان 200 هزار تومان است پس از این همه کاهش ارزش پول ملی افزایش دهد.
ناشناس۹۵۹۱۶۹۲۱:۰۵:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۸
قرار بود اصلاح‌طلبان تا 1400 با آقای روحانی باشند! چه شده که برای فرار از شکست‌های دولت که خود نقش بسیاری در آن دارند، حالا موضع مخالفت با وی گرفته‌اند؟
ناشناس۹۵۹۱۷۶۲۱:۱۱:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۸
فقط احمدی نژاد
ناشناس۹۵۹۳۴۸۰۱:۰۵:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چرا تو انتخابات از طیف اصولگرا و اصلاح طلب کاندیدا بود ولی طیف احمدی نژاد کاندیدا نداشت؟
ناشناس۹۵۹۱۹۸۲۱:۳۷:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۸
محمد باقر یه ذره هم به بازنشستگی فکر کن توی این مملکت جوان تحصیلکرده لایق با ایمان بی کار کم نداریما
ناشناس۹۵۹۲۰۱۲۱:۴۰:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۸
فکر کنم دیگه به فکر ریاست مجلسه !
ناشناس۹۵۹۲۰۸۲۱:۴۹:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
باشه !!!! جوان ها به تو رای میدن !!! خیالت راحت باشه !!!!
ناشناس۹۵۹۲۵۶۲۲:۴۲:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۸
فعلاً حسن آقا را داشته باش تا بعد
ناشناس۹۵۹۳۱۹۰۰:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
عشقه قالیباف.تنها گزینهرمناسب رییس جمهوری.
ناشناس۹۵۹۴۱۴۰۶:۲۵:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
قاليباف مي داند در رياست جمهوري راي نمي اورد براي وزارت هم كه انتخابش نمي كنند لذا تلاش مي كند حداقل نماينده مجلس شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین