عرف: از وزارت کشور ۵۰ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا داده اند

گروه سیاسی الف،   3980328107

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: در رده های مختف مدیریتی از وزارت کشور، ۵۰ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا داده اند.

به گزارش فارس، جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور صبح امروز در نشست خبر با اصحاب رسانه خاطر نشان کرد: در رده های مختلف مدیریتی از وزارت کشور، ۵۰ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا داده اند.

عرف اظهار کرد: سال ۹۸ با بارش های الهی شروع شد که در یکصد سال اخیر سابقه نداشت و در ۲۵ استان باعث آسیب شد و چند استان بیشتر درگیر شدند لذا موضوع مدیریت سیل اهمیت مضاعف پیدا کرد.

عرف افزود: از سوی دیگر شاهد تشدید تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا هستیم. آنها از یک طرف تحریم‌ها را تشدید و از سوی دیگر به سمت مذاکره می‌آیند. ترامپ از برجام خارج شد و در این مسیر هم ارتجاع منطقه و هم رژیم صهیونیستی در این ماجرا نقش داشتند.

معاون وزیر کشور گفت: رسانه‌ها باید برای مردم تبیین کنند که اینکار ترامپ کاملا غیر قانونی و بدعتی بزرگ در حقوق بین‌الملل است و عملا حقوق بین الملل به پای قدرت هژمونیک آمریکا ذبح شد.

وی ادامه داد: ما امسال انتخابات مجلس را پیش رو داریم که از ۱۰ اردیبهشت با تعیین رییس و دبیر انتخابات فعالیت در این زمینه کلید خورده است و در دهم تا شانزدهم خرداد هم وارد مرحله دوم شدیم که همانا ضرورت استعفای افرادی بود که قصد شرکت در انتخابات را داشتند.

وی افزود: حدود ۵۰ مدیر در سطوح مختلف در وزارت کشور در این راستا برای شرکت در انتخابات استعفا دادند. به نظر می‌آید از شانزدهم خرداد به بعد کشور حدودا وارد فضای انتخابات شده است. ما چهار رکن برای انتخابات قائل هستیم که شامل مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت است.

عرف بیان کرد: وزارت کشور خود را موظف به رعایت این موارد و تحقق آنها می‌داند و در این راستا در اقدامات لازم برای سلامت و امنیت انتخابات را انجام می‌دهد. همچنین در مورد دو رکن دیگر یعنی رقابت و مشارکت باید عرض کنم کشور ما کشوری متکثر است و همه باید توان عرضه خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: انتخاب نهایی را هم مردم انجام می‌دهند و ما هم به مردم اعتماد داریم و معتقدیم انتخاب آنها در راستای منافع ملی است و امیدواریم با کمک اهالی رسانه شاهد انتخابات پر شوری باشیم.

معاون وزیر کشور گفت: در این ۱۰ دوره میانگین مشارکت در حدود ۶۰ درصد بوده است و امیدواریم میانگین مشارکت امسال حداقل در حد میانگین سال‌های قبل و در صورت امکان با درصد مشارکت بالاتری باشد.

عرف درباره سیاست وزارت کشور برای جذب طیف‌های مختلف سیاسی بیان کرد: سیاست ما رعایت مُر قانون است و هیچ کس نباید از قانون تخطی کند. این مبنای درستی است و باید رعایت شود. این یک اصل است و آن را هم اعلام کرده‌ایم. نکته دیگر بی‌طرفی است. نباید این شائبه پیش بیاید که ما جانب کسی را می‌گیریم بلکه مردم باید در انتخابات مختار باشند. لذا دغدغه ما و همچنین شورای نگهبان باید رعایت قانون باشد.

وی ادامه داد: این قانون باید در همه استان‌ها هم رعایت شود و برای مثال شائبه‌ای ایجاد نشود که استاندار، فرماندار و بخشدار در انتخابات دخالت می‌کنند. اگر این اصل رعایت شود مشکلی پیش نخواهد آمد و غیر از این هم نباید انتظاری داشته باشیم.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره شبهاتی که در انتخابات ۸۸ وجود داشت گفت: قاعدتا از فردای انتخابات دور قبل گفت‌وگوهایی مطرح بود و تلقی من این است که پاسخ‌های لازم داده شده است. بنده آن موقع در وزارت کشور حضور نداشتم ولی در جریان هستم که رهبر معظم انقلاب توصیه‌های لازم را داشتند و به خوبی مدیریت کردند.

عرف درباره نظارت بر هزینه‌های انتخابات گفت: عملا طرح مجلس در این زمینه در دستور کار قرار گرفت اما معتقدم لایحه دولت جامع‌تر بود اما بنا به دلایلی در دستور کار قرار نگرفت هرچند که مطابقت بیشتری با سیاست‌های رهبر انقلاب داشت‌.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: این قانون برای دوره کنونی اجرایی نمی‌شود اما امیدواریم برای دوره‌های بعدی اجرا شود تا دارای قانونی جامع در این مورد باشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم کسانی‌که وارد عرصه انتخابات می‌شوند قاعده آنها همه یا هیچ نباشد. در برخی از مناطق براساس سابقه آنها درگیری‌هایی وجود داشته و حتی در جریان انتخابات کشته هم داشته‌ایم لذا باید فضای آرامی را فراهم کنیم. امیدواریم کاندیداها به بلوغ لازم رسیده باشند و ما هم نظارت لازم را انجام خواهیم داد.

عرف با اشاره به تنش‌های قومی در برخی مناطق یادآور شد: در برخی مناطق تنش‌های قومی وجود دارد و امکان درگیری هست و ما هم پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما امیدواریم مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

رییس ستاد انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: اگر کسانی استعفا داده‌اند جانشین آنها انتخاب شده است. برای مثال چند روز قبل جانشین استاندار به سرعت انتخاب شد. به بقیه دستگاه‌ها هم هشدار داده‌ایم که اگر کسی استعفا داده است حق فعالیت در سمت خود را ندارد و حتما با تخلفات برخورد خواهیم کرد.

 وی درباره سازوکار وزارت کشور برای مقابله با تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: ما در این زمینه‌ آموزش‌های لازم را ارائه داده‌ایم و استانداران و فرمانداران را به وزارت کشور دعوت و مباحث حقوقی و اجرایی را با آنها در میان گذاشتیم. ما تلاش خواهیم کرد تا قبل از شروع ثبت نام، دوره‌های لازم را برگزار کنیم و در دوره‌های منطقه‌ای بخشداران هم حضور دارند.

وی افزود: فرماندار و بخشدار ما باید بر قانون انتخابات مسلط باشد و هرچه تسلط بیشتر باشد سلامت انتخابات هم بیشتر می‌شود چرا که بسیاری از تخلفات ناشی از جهل به قانون است و اگر تسلط بر قانون بیشتر شود تخلف هم کمتر خواهد شد.

وی درباه الکترونیکی شدن انتخابات ادامه داد: پیشنهادی را وزیر کشور به شورای نگهبان دادند که در ۱۳۹ شهرستان از دستگاه‌های الکترونیک برای اخذ رای استفاده کنند و هنوز در دست بررسی است و امیدواریم که این مورد اجرایی شود.

عرف یادآور شد: وزارت کشور این آمادگی را دارد که شورای نگهبان هر تست و آزمونی را در حوزه‌ها انجام دهد. البته ما موظف هستیم که انتخابات را به شکل الکترونیکی انجام دهیم و امیدواریم که آن را اجرایی کنیم.

وی درباره آمار انتخاباتی اظهار کرد: یکی از موارد اختلافی همین تعداد افراد واحد شرایط هستند. دو مرجع تعیین کننده در این زمینه ثبت احوال و مرکز آمار هستند. هنوز برای اظهار نظر در این زمینه زود است اما امیدواریم تا ایام انتخابات، این دو نهاد به نقطه نظر مشترکی برسند.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره ادغام برخی احزاب و تشکیل جبهه‌های سیاسی گفت: براساس قانون، کسانی‌که قصد دارند از تجمیع احزاب فعالیت کنند از آنها با عنوان جبهه یاد می‌شود، الان سه جبهه به اطلاع ما رسیده است که یکی جمنا است که از دوره قبل به اطلاع ما رسیده است. دومین جبهه، جبهه اصولگرایان استان قم و سومین جبهه هم جبهه اصلاح طلبان است.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور درباره تشدید حمله سیستم‌های جاسوسی به ایران بیان کرد: قاعدتا ما موظف هستیم که همه سناریوها را ببینیم. در ستاد وضعیت سفید، زرد، قرمز و نارنجی را با لحاظ زیرساخت‌ها باید مورد توجه قرار داشته باشیم. از سوی دیگر همه نهادهای انتظامی و امنیتی هم پای کار می‌آیند چراکه این رویدادی ملی است.

عرف در پایان بیان کرد: طبیعتا ممکن است دشمن در این ایام دست به اقداماتی بزند و مثلا اقدام به هک کند بنابراین همه سناریوهای لازم را مورد توجه قرا داده‌ایم. جمهوری اسلامی ایران توجه مضاعف به زیرساخت‌های اطلاعاتی و پدافند غیرعامل دارد و تدابیر لازم را هم برای ایام انتخابات اندیشیده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین