مسکن در یک قدمی دلار قرار گرفت

گروه اقتصادی الف،   3980328009 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت مسکن با افزایش ۱۸۹ درصدی نسبت به فروردین ماه دو سال پیش در حالی به نرخ رشد ارز نزدیک شده که از نظر کارشناسان، محاسبات اقتصادی این بازار بر اساس نظام عرضه و تقاضا به هم ریخته و تابستان سال جاری باید شاهد ثبات قیمت در این بازار باشیم.

مسکن در یک قدمی دلار قرار گرفت

به گزارش ایسنا، رکود مسکن از اوایل سال ۱۳۹۲ تا نیمه دوم ۱۳۹۶ که با ثبات نسبی قیمت همراه بود، به گفته کارشناسان، طولانی‌تر از رکود معمول این بخش طی چهار دهه اخیر بود. معمولاً دوره‌های رکود مسکن بعد از انقلاب اسلامی بین ۱۰ تا ۱۲ فصل طول کشیده است اما رکود این دوره ۲۱ فصل به طول انجامید و طبیعتاً باید به تدریج شاهد آن می‌بودیم که نرخ رشد قیمت مسکن از تورم عمومی پیشی بگیرد. این اتفاق می‌توانست منجر به این شود که فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در این بازار ترغیب شوند.

ساخت و ساز در رکود ۲۱ ماهه قبل از آذرماه ۱۳۹۶ به حدود یک سوم سال‌های قبل از آن رسیده بود و این نگرانی را ایجاد کرد که فشار تقاضا منجر به رشد قیمت مسکن شود. به هر حال در شرایطی که از اوایل سال ۱۳۹۶ به تدریج نشانه‌های رشد قیمت مسکن بالاتر از نرخ تورم در بازار مشاهده شد و سازندگانی که بیش از چهار سال از این عرصه دور بودند را برای سرمایه‌گذاری امیدوار کرد، به یکباره از آذرماه ۱۳۹۶ شاهد ایجاد تلاطم در بازارهای ارز و سکه بودیم و پیش‌بینی می‌شد که در بازار دیر پذیر مسکن نیز این اتفاق بیفتد. هرچند همان آذرماه ۱۳۹۶ شاهد افزایش ۵۰ درصدی معاملات مسکن بودیم که نشان می‌داد نوسان‌گیران، آینده بازار مسکن را صعودی ارزیابی کرده‌اند.

قیمت مسکن ۲.۸ برابر شد

قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به دو سال قبل ۲.۸ برابر شد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سازندگان به دلیل جهش قیمت نهاده‌های ساختمانی، عوارض شهرداری و نبود چشم‌انداز روشن از عایدی سرمایه، هنوز ریسک ورود به این عرصه را نمی‌پذیرند.

در خردادماه ۱۳۹۸ دلار نسبت به فروردین ماه ۱۳۹۶ بالغ بر ۲۳۸ درصد، سکه ۲۸۳ درصد و مسکن ۱۸۹ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. روی کاغذ، هنوز بازار مسکن از دو بازار رقیب عقب‌تر است اما با توجه به کاهش ۶۱ درصدی معاملات در ۲۰ روز ابتدای خرداد ماه ۱۳۹۸ کارشناسان ظرفیت جهشی برای این بازار متصور نیستند.

قطعاً نمی‌توان چهار برابر شدن نقدینگی را در رشد لجام‌گسیخته قیمت مسکن بی‌تاثیر دانست. نقدینگی از حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان در بهار ۱۳۹۲ به ۱,۹۵۰ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ رسیده و ۴.۱ برابر شده است. هم‌چنین طبق محاسبات، قیمت مسکن شهر تهران از فروردین ۱۳۹۶ تا اردیبهشت ۱۳۹۸ بالغ بر ۲.۸ برابر شده است. قیمت آپارتمان در تهران در اردیبهشت ماه امسال به میانگین ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که ۱۱۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل و ۱۷۹ درصد نسبت به اردیبهشت دو سال قبل افزایش یافت. این در حالی است که معاملات با ۱۲.۱ هزار فقره ۳۶ درصد نسبت به اردیبهشت سال قبل و ۲۶ درصد نسبت به اردیبهشت دو سال قبل کمتر شده است.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازار مسکن از منطق علم اقتصاد خارج شده است؛ چرا که با وجود سیر نزولی معاملات، قیمت‌ها مسیر صعودی در پیش گرفته است. همین اردیبهشت ۱۳۹۸ قیمت مسکن با ۱۲.۵ درصد رشد ماهیانه، بالاترین نرخ رشد را از سال ۱۳۹۲ تا کنون تجربه کرد.

شش عامل جهش قیمت مسکن در اردیبهشت

قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه در شرایطی اوج گرفت که تورم ماهیانه ملک در کشور از حدود دو درصد به ۰.۶ درصد رسید و رشد قیمت در پایتخت را سوال برانگیز کرد. کارشناسان دست کم شش عامل را در افزایش غافلگیرکننده قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه مؤثر می‌دانند؛ کمبود شدید فایل‌های دارای قیمت مناسب، نبود چشم‌انداز روشن در بازارهای طلا ارز و بورس، رشد قیمت کمتر بازار مسکن نسبت به بازارهای یاد شده، پایان معافیت صادرات نفت ایران در نیمه اول اردیبهشت، انتظارات تورمی ناشی از سردرگمی بازار و ماهیت مسکن به عنوان یک دارایی مطمئن را در هجوم تقاضا به سمت این بازار در اردیبهشت ماه مؤثر شناخته شده است.

واسطه‌های ملکی از نیمه دوم اردیبهشت ماه اعلام کردند که تقاضا در بازار مسکن فروکش کرده است. خروج سفته‌بازان از بازار در نیمه دوم، فضا را تا حدودی برای تقاضای مصرفی باز گذاشت و روند افزایش قیمت‌ها تا حدودی کنترل شد. به گفته دفاتر مشاور املاک، معاملات به ندرت صورت می‌گیرد اما آپارتمان‌هایی که با قیمت مناسب عرضه می‌شود در ساعات اولیه به فروش می‌رسد. از سوی دیگر دست به دست شدن مکرر مسکن توسط سوداگران به تورم این بازار منجر شده و ذهنیت انتظارات تورمی را در بازار ایجاد کرده است.

خرید مسکن از توان دهک‌های بالا نیز خارج شده است

سلمان خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: زمانی که میانگین قیمت مسکن شهر تهران به بیش از ۱۱ میلیون تومان در اسفندماه سال گذشته رسید در واقع از چارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شد. متری ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان فعلی نیز قطعاً از توان دهک‌های میانی و حتی بعضی از دهک‌های بالای جامعه خارج شده است. لذا از این به بعد افزایش قیمت مسکن، صرفاً منجر به کاهش حجم معاملات می‌شود.

وی بیان می‌کند: تقاضا برای بازار مسکن از سه نوع مصرفی، سرمایه‌ای و سفته‌بازانه تشکیل می‌شود. با توجه به سطح درآمد دهک‌های هفت و هشت به عنوان متقاضیان مؤثر بازار مسکن، تقاضای سفته‌بازی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از این‌جا به بعد تغییرات قیمت مسکن شاید متناسب با متغیرها و چشم‌انداز کلان اقتصادی باشد اما از چارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شده، لذا افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم، معنی‌دار نیست.

بازار مسکن نفس‌های آخر رشد قیمت را می‌کشد

هم‌چنین مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن می‌گوید: از نظر قدرت خرید به نظر می‌رسد به شرایطی رسیده‌ایم که قابلیت افزایش قیمت‌ها بیش از مقداری که تا کنون اتفاق افتاده وجود ندارد. نمود این مساله در تعداد معاملات خردادماه بود که کاهش معنی‌داری را شاهدیم. معاملاتی هم که اتفاق می‌افتد باقیمانده تقاضا از سوی افرادی است که دیر وارد بازار شدند و در نظر دارند ارزش پول خود را حفظ کنند. به عبارتی بازار از لحاظ افزایش قیمت نفس‌های آخر را می‌کشد.

وی افزود: بعید است که اتفاق خاصی در قیمت مسکن رخ دهد مگر اینکه در حوزه ارزش پول ملی اتفاق جدیدی بیفتد که طبیعتاً خریداران مسکن در سرمایه گذاری‌هایشان، قیاسی نسبت به نرخ ارز دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۵۷۸۴۴۰۲:۴۶:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۸
ننگ به این دولت ننگ به خاتمی
ناشناس۹۵۸۱۸۲۱۰:۳۱:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۸
تحریم ها و افزایش قیمت دلار ربطی به دولت نداره . در صف دلار نروید
ناشناس۹۵۸۷۰۱۱۵:۰۶:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲۸
افزایش قیمت دلار به افزایش نقدینگی ربط داره که مسوولش دولته برو حداقل دوتا دونه کتاب اقتصادی بخون دیکه وضعمون ازسوریه بدتر نیست چرا دلار تو سوریه گران نیست؟
ناشناس۹۵۸۹۲۸۱۷:۲۱:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۸
ورشکستگی صندوق های مالی و اعتباری دلیل اصلی این حجم نقدینگیست.
ناشناس۹۵۹۰۶۰۱۹:۱۵:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۸
البته خیلی لازم نیست اقتصاد بلد باشیم وقتی دولت محترم حجم پول را ۴ برابر کرده پس منطقی است که همه چیز ۴ برابر بشه خیلی پیچیده نیست
ناشناس۹۵۸۲۲۵۱۰:۵۵:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۸
دولت بعدی را هم خواهیم دید. همانطور که قبلی ها را دیدیم.
رضا۹۵۸۹۸۹۱۸:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۲۸
دولت بعدی؟؟؟
ناشناس۹۵۸۵۹۳۱۳:۵۹:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۸
طبق معمول دروغ های شاخدار برای نقشه جدید و گرفتن مالیات بیشتر از مردم که فشار آن هم باز بر مستاجر و مردم خواهد بود ! دلار از 3400 تومان به 13800 تومان رسیده یعنی 400 درصد گران شده در حالی که مسکن دو برابر هم نشده
ناشناس۹۵۸۶۰۱۱۴:۰۱:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۸
دلار 400 درصد افزایش یافته کجا قیمت مسکن 400 درصد افزایش یافته ! اتفاقا مسکن بر عکس بقیه چیز ها کمترین افزایش را داشته !
ناشناس۹۵۸۹۴۶۱۷:۳۵:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۸
قیمت مسکن هم 500 درصد رشد داشته که مسئولان جهت نترسیدن مردم 190 درصد اعلام می کنند مثلا محله ما متری یک و پانصد شده متری هفت میلیون تومان!!!! چیزی نزدیک به 700 درصد!!!!!!!! این در حالی است که ذخایر دلاری کشور کمتر از ذخایر مسکن است و بگفته همین سایت الف 91 میلیارد دلار مسکن خالی معادل 4 میلیون واحد خالی در کشور داریم که در صورت نظارت یک دولت لایق بر این واحدهای احتکار شده مسکن, قیمت مسکن تا چند صد درصد امکان کاهش خواهد داشت.
حسن۹۵۸۶۴۰۱۴:۲۱:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
بهترین کارنامه اقتصادی رو دولت خاتمی داشت.
ناشناس۹۵۷۸۹۴۰۷:۱۶:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۸
مسکن در یک قدمی دلار قرار گرفت همه چی هم براساس نرخ دلار تعیین میشه شما انتظار دارین مسکن اینطور نباشه البته تنها چیزی که فرق داره حقوق کارگران بدبخت فلک زده است که ربطی به دلار نداره
ناشناس۹۵۷۹۷۸۰۸:۴۴:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۸
کاری نداره خیلی ساده قابل حله دولت ارز به بازار تزریق کنه و نقدینگی را جمع کنه تا دلار به 5 تومن برسه ان موقع همه چیز متعادل خواهد شد البته ان نقدینگی را هم اتش بزنه که دوباره وارد چرخه اقتصاد نشه
ناشناس۹۵۸۷۴۲۱۵:۲۶:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۸
این متن جنابعالی مثل اینه که بگیم آب دریا را با لیوان خالی کنیم، دلار از کجا بیاره به بازار تزریق کنه، دهها هزار میلیارد نقدینگی را چطور از بازار و دست مردم خارج کنه،بنده که یک آدم عامی و فاقد تخصصی خاص هستم نظرم اینه اقتصاد کنار تنش سیاسی مثل قرار گرفتن سنگ کنار شیشه است
حسین۹۵۸۹۶۶۱۷:۵۷:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۸
آیا نقدینگی پول هست که آتش بزنه؟!!!!!!!!
ناشناس۹۵۷۹۸۰۰۸:۴۵:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
مشکل مسکن فقط با مستاجر شدن مسئولین و فرزندانشان حل می شود.
محسن۹۵۷۹۸۴۰۸:۴۷:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۸
افزایش قیمت مسکن در شهرستانها و مراکز استانها در حد تهران نیست ، حدودا" قیمت مسکن در قیاس با سال ۹۶ حدود دو برابر شده که علت آن افزایش قیمت مصالح و هزینه های ساخت است من فکر نکنم به سفته بازی ربطی داشته باشد
ناشناس۹۵۸۰۶۵۰۹:۲۰:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۸
"بازار مسکن نفس‌های آخر رشد قیمت را می‌کشد" جمله جالبی هست و باید قاب گرفت قیمتش 2/8 برابر شده و اونوقت گفته میشه نفسهای آخرش را می کشه
ناشناس۹۵۸۰۹۳۰۹:۴۴:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۸
خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه ... این روزها هر قدمی بر میدارم لعنتشون میکنم
ناشناس۹۵۸۱۰۶۰۹:۵۰:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
فقط حرف.هیچ برنامه ای برای کنترلش ندارید.ولی دلار را ببینید چه سر و صدایی می کنید...
ناشناس۹۵۸۱۴۱۱۰:۰۸:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
همه این بدبختیها برا مستاجرها زیر سر اخوندی هستش با سیاستهای غلطش در حوزه مسکن خدا لعنتش کنه.
سعید۹۵۸۱۵۷۱۰:۱۷:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۸
موضوعی که به راحتی قابل حل است باواگذاری زمین زمینهای درجه یک ساخت درجه یک فضای سبز درجه یک.آخرش میشه متری 3.5الی 4 تومان دولت هم لازم نیست پول بگذاره با پول مردم متوسط و متوسط به بالا نقدینگی کم میشه مردم طبقه متوسط صاحب خانه می شوند و به تبع آن مردم ضعیف به لحاظ مالی نیز هم با ساخت خوابگاه ارزان قیمت راه چاره نیست اگر اینو متوجه بشوند مسیولین مشکل مسکن برای همیشه قابل حله فقط درجه یک و استاندارد با پول و هزینه خود مردم با تضمین بانکها و دولت به همین سادگی ......کارشناس موضوع
ناشناس۹۵۸۱۸۳۱۰:۳۳:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
مسکن در حال حاضر یک کالای سرمایه ای در ایران است که دلیل آن هم وجود نقدینگی وحشتناک و سوداگرهای پیرامون آن است. بعد از مشخص شدن اوضاع مملکت در آینده نزدیک (حداکثر 6 ماه) مسکن به ناچار و به تدریج به قیمت های منطقی (یعنی بر مبنای قدرت خرید عامه مردم) خواهد رسید. مطمئن باشید که حتی 5 درصد معامله گران دو سال اخیر را مصرف کننده های واقعی تشکیل نمی دهند بلکه به دلیل آسان بودن صرف نقدینگی برای مسکن، صاحبان سرمایه آن را به عنوان هدف سرمایه گذاری برگزیده اند (یک خانه دو میلیاردی را به راحتی می توان خرید و نگهداری کرد اما خرید و نگهداری 2 میلیارد ارز و طلا دشوار است!). در نتیجه بعد از ثبات ، مسکن ناچار است به قیمتهای متناسب با قدرت خرید مردم برسد (یعنی به کمتر از یک چهارم قیمتهای فعلی). و یا اینکه سالها در رکود بماند و صبر کند تا قدرت خرید مردم به خرید مسکن با قیمتهای فعلی برسد.
ناشناس۹۵۸۲۳۹۱۱:۰۴:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۸
خب زمانهایی ده برابر ارز رشد قیمت داشته. اونها چی؟ مگه درامد متوسط ایرانیها چقدر با ارز رشد کرده؟ همین ایرانیها هستند که دارن خونه را میسازن چه موقع ساخت خونه چه مصالح در کارخونه.چرا باید دلاری گرون بشه.
بدبخت شده مسکن۹۵۸۴۹۱۱۳:۱۰:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۸
بنده با فروش طلاهای همسرم در بانک لعنتی .. پول گذاشتم به امید وام .. طلا ۴ برابر شد وام بنده در زمانی در اومد که دیگه امکان خرید نبود پولمم الان بلاک شده و اگر بردارم وام میسوزه و موندم چه کنم یک انسان با شرف بیاد جواب منو بده که چرا من زنده ام
ناشناس۹۵۸۵۴۱۱۳:۳۷:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
رشد قیمت هیچ حدی ندارد چون پول بی ارزش می شود. پس این کلمات کلیشه ای که دیگر رشد نمی کند غلط است کسی هم باور نمی کند
ناشناس۹۵۸۵۴۳۱۳:۳۷:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۸
قیمت یک متر مربع آپارتمان برای سازنده با مصالح پائین حدود 3.5 تمام می شود. با افزودن قیمت زمین قیمت تمام شده بالاتر خواهد رفت. تنها راه مهار رشد قیمت مسکن مهار سقوط ارزش پول و تورم است.
ناشناس۹۵۸۵۸۷۱۳:۵۷:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۸
بیچاره خیل عظیمی از ملت که پس انداز اندکی در بانک داشتند و با سود آن زندگی بخور و نمیر خود را می گذراندند . آیا این بود نتیجه اعتماد به دولت تدبیر و امید که ارزش پول ملی را به یک سوم کاهش دهد و این خیل عظیم اشاره شده را هر چه بیشتر و بیشتر و بیشتر فقیر و فقیر و فقیر تر نماید ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
ناشناس۹۵۸۶۳۳۱۴:۱۶:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
اقتصاد مملکت در دستان مدیران بی کفایت وبیگانه با کشور ومردم ایران است مدیرانی که فقط به حفظ منافع باند خود به هر قیمتی می اندیشند
سروش۹۵۸۷۰۴۱۵:۰۷:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۸
اپارتمان ۹۰ متری تو تهرانپارس پارسال ۸۰ میلیون پیش ماهی دو تومن اجاره امسال ۱۰۰ میلیون پیش ماهی ۴ تومن اجاره
ناشناس۹۵۸۷۱۸۱۵:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۸
لطفا تمام منازل سازمانی را از کلیه ارگانه گرفته وبه افراد واقعا بی بضاعت جامعه با اجاره کم واگذار کنید
ناشناس۹۵۸۸۲۶۱۶:۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۸
مسکن قیمتش بالا نرفته ریال ارزشش پایین آمده. 10 سال پیش با 100 هزر دلار می توانستی یک آپارتمان بخری الان هم با صد هزار دلار همان آپارتمان را می توانی بخری.
شهاب۹۵۸۸۷۶۱۶:۵۱:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
فقط آقای عباس آخوندی میتونه این مشکلو حل کنه آخه اقای روحانی گفت ژنراله!
ناشناس۹۵۹۰۴۹۱۹:۱۲:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
بهره وام مسکن 27 درصد می افتاد، اما 5 سال بود مسکن 10 درصد هم رشد قیمت نداشت. خب معلومه نه کسی خرید و نه کسی هم ساخت. نتیجه شد این افتضاحی که شده.
ناشناس۹۵۹۰۷۳۱۹:۲۲:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۸
حالا همه ملک رو به قیمت خوب رد می کنند میزنند به کاسبی پول خوب میسازند، راحت هم همون خونه را رهن میکنند کلی هم جلو می افتند.
بی مسکن 53 ساله۹۵۹۱۱۰۱۹:۵۲:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۸
ایران فقط تهران نیست مسکن بسازید نقدینگی کم بشه همراهش اشتغال ایجاد بشه تورم مهار بشه کلی مشکلات هم حل خواهد شد با پول خود مردم هم بسازید فقط : زمین خوب از دولت . پول از مردم ....این راه حله برای مراکز استان و شهرستانها آخه از کجا بیارم 1 تا 2 میلیارد یه آپارتمان بخرم 100متری؟؟؟ تو مرکز یه استان زندگی میکنم نه تهران
ناشناس۹۵۹۱۳۶۲۰:۱۴:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۸
درکناردلالان و مشاورین املاک صداوسيمانيز نقش مهمی درايجادجورواني بازار مسکن وخیلی موضوعات ديگرداردکه البته نا آگاهانه نیست.بلکه کاملاحساب شده است.دقت در تحلیل و تفسیرهای .. بخشهای مختلف صداوسيما مبین این ادعاست
ناشناس۹۵۹۱۷۲۲۱:۰۷:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۸
همه چیز قیمت مصوب دارد الا گرانترین کالایی که مردم مجبور به خریداری آن هستند ؟ این درست که ملک ، جزو دارایی افراد است ، اما عرضه آن باید قانون مند شود ،
ناشناس۹۵۹۲۷۳۲۳:۰۶:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۸
عامل اصلی گرانی دلار خود دولت بود آن هم برای تامین ریال وقتی کسی از اقتصاد سر در نمیاره گند میزنه
ناشناس۹۵۹۴۰۶۰۵:۵۳:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
با 5 متر مسکن در تهران می توانید مهاجرت کانادا را کسب کنید و سپس یک خانه بزرگ 5 خوابه با حیاط زیبا بخرید و از همان اول قسط ش را ماهانه براحتی از روی حقوقتان بدهید. قیمت مسکن در همه جای دنیا تحت کنترل شدید دولت است چون یکی از اقلام اساسی سبد خانوار است. در ایران چند میلیون مسکن خالی داریم که احتکار شده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. فردا دیر است...

  2. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  3. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

  4. فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

  5. توقف روند کاهش جمعیت در ایران

  6. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  7. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  8. هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

  9. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  10. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  11. چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهر‌های بزرگ دنیاست؟

  12. اعتماد به نفس مقاومت

  13. ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به کدام سمت و سو می‌رود؟

  14. واکنش محسن رضایی به توهین نماینده صهیونیست‌ها به منشور ملل متحد

  15. درخواست رئیس‌جمهور کلمبیا برای بازداشت نتانیاهو

  16. دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ ۱۰ میلیون فقیر حاصل ۱ دهه اقدام غلط

  17. مشارکت نصف شد!

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. درباره توبه تتلو

  5. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  6. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  7. فردا دیر است...

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  10. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  11. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  12. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  13. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  14. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  15. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  16. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین