طرح ادغام خودروسازان از «بذرپاش» تا «ویسه»

گروه اقتصادی الف،   3980327142
 طرح ادغام خودروسازان از «بذرپاش» تا «ویسه»

ویسه معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور در گفتگویی با بیان اینکه بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی نظیر رنو و نیسان، مرسدس بنز و دایملر کرایسلر، فولکس واگن و چند شرکت خودروساز آلمانی با هدف بهره گیری از اقتصاد مقیاس ادغام شده اند، تأکید کرد: توسعه پلتفرم داخلی، عمق ساخت داخل و صادرات در گرو تولید با تیراژ بالا است و این تنها با ادغام واحدهای خودروسازی صورت می گیرد.

مدیر عامل اسبق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه در ایران ۸۱ واحد خودروسازی، فعالیت می کنند، گفت: توسعه صنعت خودرو در گرو ادغام دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) است.

به گزارشپرشین خودرو، رضا ویسه در روزهای گذشته صحبت از ادغام خودروسازان را دوباره به فضای رسانه ای کشور آورد، پیشنهادی که اولین بار توسط مهرداد بذرپاش مدیرعامل  سایپا در سال های 1386 و 88 مطرح شد و به زعم مطرح کنندگان آن که اتفاقا از دو طیف سیاسی متضاد کشور نیز هستند، می توانیم با اجرای این طرح موجبات رشد و تعالی صنعت خودرو را فراهم آوریم.


پیشنهاد ادغام ایران خودرو و سایپادر زمان رسانه ای شدن با مخالفت های بسیاری روبرو شد که می توان بزرگترین مخالف این پیشنهاد را علی اکبر محرابیان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت محمود احمدی نژاد دانست که بعدها اعلام کرد با این پیشنهاد مخالف بوده است در حالی که دلایل مخالفت خود را همچون سایر مخالفان ادغام ایران خودرو و سایپا هیچ گاه اعلام نکرد.

ادغام شرکت ها در صنایع مختلف دنیا از سابقه طولانی برخوردار است و نمونه های متعدد زیادی را می توانیم نام ببریم که موجبات رشد و پیشرفت شرکت های متبوع خود را با ادغام رقم زده اند. از جمله موفق ترین ادغام ها در صنعت خودروسازی دنیا می بایست به ادغام «رنو نیسان» و «فیات کرایسلر» اشاره کرد که می تواند به عنوان الگویی برای ادغام خودروسازان ایرانی مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد.



طرح ادغام در خودروسازی البته موافقانی نیز داشت که با ذکر دلیل و منطق به مفید واقع شدن این طرح برای صنعت خودرو اصرار داشتند اما می بایست قبول کنیم که زور مخالفان این طرح حتی بدون اعلام دلایل مخالفت یا بیان دلایل غیرمنطقی برای مخالفت با ادغام خودروسازان، از موافقان این طرح بسیار بیشتر بود باالاخص که از حمایت وزیر صنعت وقت نیز بهره مند بودند و این مخالفت ها تا به امروز هم ادامه داشته است.

یکی از دلایلی که مهرداد بذرپاش برای توجیه این طرح بیان کرد به مسئله تحقیق و توسعه خودروسازان و بودجه اختصاص یافته به آن بود. نکته دوم بذرپاش به ادغام در صنعت قطعه سازی که در هر تز خودرو سازان منجر به تولید ارزان تر قطعه و در نهایت خودرو می انجامید اشاره می کرد و نهایتا وی این زنجیره یکپارچه را در ادغام شبکه خدمات پس از فروش هم دنبال می کرد که منجر به توسعه شبکه برای هریک از خودرو سازان و رضایتمندی بیشتر مردم برای دسترسی به شبکه فراگیر تر می شد، به زعم بذرپاش، ادغام و همکاری خودروسازان در زمینه تحقیق و توسعه می توانست ضمن کاهش هزینه های این بخش به خروجی مناسب تری نیز دست پیدا کند. تاسیس سایت های برون مرزی تولید خودرو از دیگر دلایلی است که می توانست با ادغام، به کاهش هزینه های خودروسازان منجر شود و از اتلاف منابع آنان جلوگیری کند.

 



یک نگاه فرا مرزی به صنعت خودروجهانی می تواند مزایای ادغام را برای ما بهتر به تصویر بکشد و این سوال را ایجاد کند که چرا حدود 45 خودروساز مختلف 20 سال گذشته، امروز به شرکت هایی چند ملیتی و کمتر از انگشتان یک دست تقلیل یافته است آنهم در حالی که از تاثیرگذاری بسیار بیشتری نسبت به سال های پیش برخوردار هستند.

در شرایطی که صنعت خودرو کشور به اذعان تمام کارشناسان با مشکلات ناشی از تحریم های یک جانبه مواجه شده است و به نوعی مشکلاتی که سال های سال روی هم تلنبار شده بود، با این تحریم ها، عیان گشته است، بهتر باشد تا شرکت های بزرگ خودروسازی با درک صحیح از وضعیت و مشکلات و کنار گذاشتن رقابت به استفاده از ظرفیت های یکدیگر که می تواند پوششی بر ضعف های آنان باشد روی بیاورند.

امروز که بار دیگر رضا ویسه این پیشنهاد را از گنجه بیرون آورده است، جای دارد تا با دعوت از کارشناسان و متخصصان صنعت خودرو و با زدودن گرد و غبار از روی آن، یکبار برای همیشه تصمیمی سرنوشت ساز برای پیشرفت و نجات صنعت خودرو بگیریم، چرا که همین امروز هم دیر شده است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین