معجزه افزایش ۴۰ میلیاردی ذخایر ارزی بدون فروش نفت

گروه اقتصادی الف،   3980327008 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که برای برنامه تصفیر نفت در بودجه بایستی درامدهای ریالی جایگزین تعریف کرد، لازم است برای درامدهای ارزی ناشی از کاهش فروش نفت نیز یک چارچوب اجرایی در نظر گرفت که بر این اساس با ۷ برنامه عملیاتی ذخایر ارزی ۴۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

تسنیم نوشت: مؤثرترین و پایدارترین راه مقابله با تحریمهای مبتنی براستفاده از اهرم نفت علیه ایران، اداره کشور بدون نفت است. مشخصا امروز تمرکز بر کاهش صادرات نفت ایران و جلوگیری از انتقال درآمدهای نفتی به کشور به مهمترین سیاست تحریمی علیه ایران تبدیل شده است. متاسفانه قسمت قابل توجهی از درامدهای بودجه‌ای کشور به درآمدهای نفتی وابسته است و کاهش درامدهای ارزی حاصل فروش نفت تاثیر مستقیمی بر درآمدهای دولت داشته و به تبع آن چالشهایی مثل رکود، تورم و افزایش بدهی دولت، دور از انتظار نخواهد بود. در شرایط فعلی برنامه ارادی و فعالانه برای صفر کردن منابع نفتی از بودجه عمومی دولت (نه صفر کردن صادرات آن) یک نیاز جدی کشور است  که در کنار آن بایستی به برنامه لازم برای خنثی کردن اثرات کاهش احتمالی تحمیلی صادرات نفت ــ ولو تا مرز فرضی صفر ــ در تراز پرداخت‌ها و بازارهای مرتبط نیز توجه داشت.

همانطور که پیشتر اشاره شد برای تغییر بودجه و تصفیر نفت در درآمدهای دولت، در سال جاری حدود 100 هزار میلیارد تومان کسری بودجه ایجاد می‌شود که راه حلهای 10 گانه 10 هزار میلیارد تومانی برای جبران آن پیش بینی شده است.

 از سوی دیگر به غیر از درآمدهای ریالی جایگزین، بایستی برای جایگزینی منابع ارزی هم اقدامات لازم صورت بگیرد.

در بخش «برنامه تعادل بخشی به ترازپرداخت‏ها در صورت کاهش یا به صفر رسیدن صادرات نفت» ذکر این نکته ضروری است که  «در سال 1397 منابع ارزی سهم دولت، برداشت­های بودجه­ای از صندوق توسعه ملی و سهم مناطق محروم از درآمدهای نفتی و البته افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی، به بازار تزریق شده است. بدیهی است که فرض صفر شدن صادرات نفت عملا هیچ گاه تحقق پیدا نخواهد کرد، اما به منظور جلوگیری از درگیر شدن در سناریوسازی و قرار گرفتن در وضعیت منفعل در بازی‌سازی طرف مقابل، بهترین راه منطقی این است که حد نهایی وضعیت نامناسب را هدف قرار داده و برای آن برنامه ریزی  کرد. به این ترتیب، به هر میزان که طرف مقابل در کاهش صادرات نفت موفق نشود،‌ از برنامه جلوتر خواهیم بود».

در بخش «طرح کلی اقدام برنامه تراز پرداخت‏ها» گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: «1- اولین و مهم ترین اقدام، مدیریت دقیق منابع ارزی موجود و اجرای مؤثرتر پیمان‌سپاری برای بازگشت حداکثری ارز حاصل از صادرات است. طبق برخی گزارش ها به رغم صادرات غیرنفتی بالغ بر 44 میلیارد دلار در سال 97، بخشی از ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه نشده است. بازگشت ارز حاصل از صادرات از روش های دیگر نیز کامل نبوده است. آمار مربوط به صادرات غیرنفتی و واردات منتشره از سوی گمرک نشان از آن دارد که در مجموع با توجه به صادرات 44 میلیارد دلاری کالاهای غیرنفتی و واردات 42 میلیارد دلاری در سال 1397 عملا 2 میلیارد دلار مازاد در این حساب وجود دارد که نشان می‌دهد در صورت اجرای دقیق پیمان سپاری منابع حاصل از صادرات غیرنفتی کفاف نیاز کالاهای وارداتی کشور را می‌کند. برای جبران کسری حساب خدمات نیز ضروری است مصارف ارزی کشور محدود به کالاها و خدمات اساسی و ضروری شود.

2- گام دوم، مدیریت مصارف ارزی موجود است. یکی از روشهای مدیریت مصارف ارزی جلوگیری از خروج سرمایه از طریق ایجاد شفافیت در تراکنش‌های بانکی است که زمینه قانونی آن در بند (ح) تبصره 16 قانون بودجه سال 1398 فراهم شده است.  روشهای دیگر نظیر اعمال محدودیت و افزایش تعرفه واردات کالاهای غیرضرور و لوکس و مدیریت سفرهای خارجی از طریق اخذ تصاعدی عوارض خروج از کشور و نیز مبارزه با واردات کالا به صورت غیررسمی (به جز مواد اولیه تولید) می تواند به کاهش مصارف ارزی کمک نماید.

3- گام سوم ایجاد منابع ارزی جدید از طریق کنترل صادرات غیررسمی (قاچاق) و سوق دهی آن به سمت صادرات رسمی است. همچنین با اصلاح قیمت برخی کالاها مانند بنزین و گازوئیل می توان مصرف داخلی را کاهش و ظرفیت صادراتی برای این محصولات فراهم کرد. یکی دیگر از منابع ارزی بالقوه ظرفیت گردشگری ایران است.

در بخش «جزئیات عملیات مرتبط با تراز پرداخت‌ها» برنامه تصفیر نفت در بودجه، برآورده های انجام شده برای افزایش منابع ارزی در اختیار در اثر اقداماتی که در طرح کلی اقدام ذکر شد،  در قالب جدول زیر آمده است:

در اثر این اقدامات منابع در اختیار ارزی حدود 40 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که از میزان 30 میلیارد دلار ناشی از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز بیشتر است.

*خلع سلاح دشمن از بازی تسلیحاتی سازی نفت علیه کشورمان راه اصلی پیروزی در نبرد تحریمی است

در بخش «نتیجه گیری» گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: «هیچ اقتصاددانی از ادامه تحریم های اقتصادی حمایت نمی کند. تحریم های اقتصادی بنیه تولیدی کشور را تضعیف می کند و رفاه کوتاه مدت و بلند مدت مردم را کاهش می دهد. ساختار اقتصادی معیوب، کشور را آسیب پذیر کرده است و در مرحله کنونی  طرف مقابل همه توجه خود را معطوف به فروپاشی اقتصاد ایران کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خلع سلاح طرف مقابل از بازی تسلیحاتی سازی نفت علیه کشورمان را، راه اصلی پیروزی در نبرد تحریمی می‏داند که می تواند به عنوان فرصتی بزرگ برای اصلاح ساختار اقتصاد ایران و تحقق آروزهای چندین ده ساله در استقلال از نفت نیز محسوب شود.

چارچوب برنامه صفر کردن ارادی و فعالانه نفت در بودجه دولت، به گونه ای طراحی شده است که هم بودجه از منابع حاصل از نفت رها شود و هم در عین حال، عواید ناشی از صادرات نفت به هر میزان، بتواند برای توسعه‏ی غیربودجه ای (غیر متکی به دولت) در کشور مورد استفاده قرار گیرد. بدیهی است این پیشنهاد به معنای امکانپذیر بودن به صفر رساندن صادرات نفت ایران نیست و کشور تلاش خواهد کرد که به اندازه مورد نیاز خود نفت صادر کند اما در این گزارش نشان داده شد که حتی در صورت صفر شدن صادرات نفت، امکان مدیریت تراز پرداخت ها و بازار ارز با ایجاد اصلاحاتی وجود دارد».

دیدگاه کاربران

علی۹۵۶۵۷۴۰۸:۴۵:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
این معجزه با اصلا ح قیمت(افزایش) حامل ها و خدمات دولتی میسر شده دیگه اگه این معجزه باشه ترامپ هم معجزات بزرگتر رو کرده
ناشناس۹۵۷۳۲۲۱۷:۲۱:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۷
پس چرا قیمت دلار در ایران اینقدر گران هست پس فرقی ندارد این معجزه برای از ما بهتران هست نه برای مردم عادی
ناشناس۹۵۷۵۴۸۱۹:۳۳:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
تمام صیفی جات و پسته وخشکبار را صادر کردید و پسته را تا 250 هزار تومان رساندید آنوقت این معجزه از جیب مردم صورت گرفته
سمیر۹۵۶۵۷۶۰۸:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۷
افزایش 20درصدی قیمت cngافزایش قیمت برق خانگی افزایش قیمت آب و گاز و ...همچنان ادامه خواهد داشت و معجزات بزرگتر در راه است
ناشناس۹۵۶۵۹۰۰۸:۵۱:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۷
اگر 10 میلیون تن پسته صادر کنیم و بهای هر تن پسته جهانی 10000 دلار، میشه صد میلیارد دلار. ( حیف که نه ظرفیت این تولید را داریم و بدتر اینکه ممکن است تحریم بشه)
ناشناس۹۵۶۶۲۲۰۹:۱۵:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۷
این حرف دیگه قدیمی شده
ناشناس۹۵۶۶۵۵۰۹:۴۴:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
از کجا معلوم که آمار درست است؟ چیزیکه همیشه تا به حال محرمانه بوده و همواره با تایید و تکذیبهایی همراه بوده است
ناشناس۹۵۶۶۸۷۱۰:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲۷
پس کار روحانی درست است!
ناشناس۹۵۶۷۳۰۱۰:۵۴:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
تعدیل کارکنان دولت متورم ،ارتقا مدیریت شرکت های دولتی با شایسته سالاری ،ایجاد سامانه ملی برآورد پروژه ها و انجام مناقصات(نظیر بسیاری از کشورها در بخش مناقصات بخش عمومی و دولتی ) که در حال حاضر بخش ..ی از برآوردها با تبانی مدیران و پیمانکاران شرکت های دولتی صوری و چند برابر واقعی بوده و مناقصات هم تبانی محور و با قیمت های غیر واقعی و تبادل پورسانت و کمیسیون است
ناشناس۹۵۶۷۴۰۱۱:۰۰:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۷
آی اگر بشود چه خوب میشه
حرف حساب۹۵۶۷۵۷۱۱:۰۹:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
بهتر نيست به جاي كلمه معجزه كلمه سياست درست يا مديريت كأرامد و يا ... بكار ببريد هر كلمه جايگاهي در زبان داره معجزه فقط به إذن خدا و در اختيار پيامبران است
ناشناس۹۵۷۶۴۹۲۱:۵۶:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
اتفاقا با توجه به تواناییهای مدیرانمون اگر چنین اتفاقی بیفته فقط خواست خدا و یه معجزه بوده!!
ناشناس۹۵۶۹۲۵۱۳:۲۰:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۷
این عدد، به قیمت خونه خراب شدن میلیونها ایرانی و افزایش تعداد فقرا به بیش از 40 درصد بدست آمده .. اون توسعه و کسب درآمدی که با شیشه کردن خون مردم بینوا و فقیرتر و بدبخت تر شدن مردم به دست بیاد،پشیزی ارزش نداره و تبعات این فشار شدید اقتصادی..
ناشناس۹۵۷۰۵۹۱۴:۴۰:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
یعنی هیچ مدیریت و تخصصی در این ذخیره ها دخالت نداشته و شما خالصانه مشغول ارائه راه حل هستید تا این وضعیت بتواند ادامه پیدا کند.البته اگر راه حل شما جواب بدهد مسلما نامش هر چه باشد ،معجزه نیست. ضمنا کشور تلاش خواهد کرد یعنی چه ؟مگر کشور دست و پا دارد ؟ مگر غیر از اینست که این تلاشها باید از جانب قدرت اجرایی کشور صورت بگیرد؟
امید۹۵۷۱۲۲۱۵:۱۶:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۷
آهان،الان فهمیدم ارزش پولم که چهابرابر کم شده کجا رفته،صندوق ذخیری ارزی.خیالم راحت شد.
ناشناس۹۵۷۱۲۶۱۵:۱۸:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
چرا درآمد بدون نفت ؟ برای اینکه آقایان و آقازاده ها ببرند و بخورند و فشار را مردم بدبخت تحمل کنند مدام حرف از اقتصاد بدون نفت می زنند .اولا انگار مردم هستند که این مملکت را اداره می کنند و خودشان هیچ کاره اند .همش حرف و حرف دوما مگه تا الان پول ها و درآمد های نفت برای مردم هم فایدهای داشته ؟ ما مردم عادی تا الان که چیزی ندیده ایم خیالتان راحت خودتون بخورید
ناشناس۹۵۷۱۳۳۱۵:۲۰:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۷
کلمه ای معادل و بهتر از تصفیر نبود ، فارسی را پاس بداریم فقط برای کلمات انگلیسی نیست.
مسلم۹۵۷۱۵۸۱۵:۳۳:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
این 40 میلیارد دلار یغماگری دولت از مردم و البته قشر مستضعف جامعه هست
ناشناس۹۵۷۱۷۳۱۵:۴۴:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
تنها راه مقابله با تحریم دادن آزادی ها اجتماعی هست که دیگه خیلی ها برای یه زندگی عادی پول خودشون رو ترکیه و گرجستان نبرند
ناشناس۹۵۷۲۰۸۱۶:۱۸:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۷
با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه بگین چه وقت اینها عملیاتی میشه و ما میتونیم از پس اجاره خانه و خرید گوشت بر بیاییم از این جدولهای آرزوها ما هم زیاد کشیدیم ولی هیچ کدومش عملی نشد
ناشناس۹۵۷۲۷۳۱۶:۵۱:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۷
در کشور ما آسان تر از آمار سازی و گزافه گویی نیست
ناشناس۹۵۷۶۲۵۲۱:۱۴:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۷
این دولت اگر ذخایر ارزی هزاران میلیارد شود هیچ نفعی به اکثریت نخواهد داد وخوشحالی وپرکردن جیب رانت خواران را بیش ازگذشته ..هیچ وامیدی به بهبودی وضعیت اقتصادی بااین دولت ورانت خواران نمیتوان داشت.هرانسانیکه فقط کمی مطلع باشد متوجه خواهد شد که اگر چنین آماری صحت داشته باشد منبعش جیب اکثریت ملت میباشد که این دولت رانتی بروشهای گوناگون خالی کرد اصلا دولت توانایش فقط در .. اکثریت ملتی است که مظلوم واقع شدند
شهروندقانونمدار۹۵۷۶۵۷۲۲:۰۵:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۷
هرجادرآمد کشور زیاد، میشود آقازاده هابشتابند!!!
ناشناس۹۵۷۷۳۷۲۳:۱۹:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۷
شتر در خواب ببند پنبه دانه گهي لف لف خورد گه دانه دانه
ناشناس۹۵۷۷۴۷۲۳:۳۹:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
بله!!!!!!! معجزه از جیب مردم!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین