لندمن: ترامپ از بازگشت جنازه آمریکایی‌ها در صورت جنگ با ایران بیم دارد

گروه جهان الف،   3980327003

نویسنده و تحلیل‌گر آمریکایی در گفت‌وگو با فارس ابراز داشت ترامپ از آن بیم دارد که بازگشت جنازه‌های سربازان آمریکایی در جنگ با ایران، او را به یک رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای بدل کند.

لندمن: ترامپ از بازگشت جنازه آمریکایی‌ها در صورت جنگ با ایران بیم دارد

«استفان لندمن»، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده و درجه MBA را اخذ کرده است. او از سال 2005، به نوشتن در مسائل بین‌المللی پرداخت.

«باتلاق عراق»، «چگونه وال استریت آمریکا را سرکیسه کرد» و «تسخیر بانکداران» از جمله کتابهای او به شمار می‌‌روند. وی مجری رادیو «پروگرسیو» شیکاگو است.

در ادامه گفت‌وگوی فارس با استفان لندمن را مشاهده می‌کنید:

چه اهدافی از متهم کردن ایران به دست داشتن در حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان دنبال می‌شود؟

لندمن: به اعتقاد من اختلاف شدیدی بین ترامپ و مقامات کلیدی کابینه او شامل بولتون و پامپئو وجود دارد. من قبلا هم در نقد بولتون گفتم که کشوری نیست که او نخواهد به آن حمله کند، مانند ایران، ونزوئلا و کره شمالی.

در مقابل جنگ مطلوب و مورد نظر پامپئو علیه ایران از طریق سایر ابزارها از جمله تحریم و سیاست فشار با هدف نابود کردن اقتصاد است تا منجر به افزایش نارضایتی مردم شود.

سیاست‌ها و رفتار خشن و بسیار سخت گیرانه آمریکا علیه ایران طی چهل سال گذشته کارایی نداشته و بعد از این هم نخواهد داشت. نگرانی بیشتر من مرتبط با حوادث اخیر در دریای عمان و دیگر حوادث مرتبط با نفتکش‌های عربستانی، اماراتی و نروژی و همچنین حمله به ایستگاه پمپاژ نفت عربستان و همچنین حمله راکتی به منطقه سبز بغداد است که وقوع یک جنگ را بیشتر محتمل می‌سازد.

به نظرم ترامپ دنبال سخت‌گیری بر ایران بدون جنگ است، چون اولویت او انتخابات ریاست جمهوری آتی است و از این بیم دارد که جنگ با ایران می‌تواند با ایجاد شرایط باتلاقی و بازگشت جنازه‌های سربازان آمریکایی به آمریکا، او را به یک رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای تبدیل کند. رسانه‌های آمریکا به‌خاطر شکست دادن «هیلاری کلینتون» با او خصومت دارند و احتمال دارد از چنین اخباری استفاده کنند.

نکته مهم دیگر شکست پامپئو و دیگر مقامات دولت ترامپ برای جلب حمایت جامعه جهانی در رویدادهایی است که ردپای آمریکا و احتمالا اسرائیل در همه آنها به چشم می‌خورد.

اگر این روند ادامه یابد ممکن است رویدادهای مشابهی در خلیج عمان رخ دهند، رویدادهایی شاید خیلی جدی‌تر.

دادن آدرس دروغین سنت همیشگی آمریکا از نیمه قرن نوزدهم به بعد است که مادر همه این سناریوهای ساختگی همان ماجرای 11 سپتامبر بود. حادثه دریای عمان و اتنفاقات ماه مه (در فجیره) نیز از همین اقدامات ساختگی بودند تا آمریکا ایران را به‌خاطر آنچه ربطی به این کشور ندارد، سرزنش کند.

این که «چه کسی سود می‌برد؟» در مواقعی که اتفاقاتی نظیر اتفاق خلیج عمان رخ می‌دهد، مهم‌ترین مساله است.

خیلی واضح است که ایران چیزی برای به دست آوردن در جریان حادثه دریای عمان ندارد. بلکه رژیم ترامپ و دیگر شرکای امپریالیست و ضد ایرانی‌اش از متهم کردن ایران در حادثه دریای عمان نفع می‌برند، حادثه‌ای که سندی مبنی بر دست داشتن ایران در آن وجود ندارد.

شبکه العربیه عربستان، توئیتی از ادعاهای وزیر خارجه امارات متحده عربی مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه نفتکش ها منتشر کرد ولی بعداً این توئیت را حذف کرد. دلایل این کار چه می تواند باشد؟

لندمن: متوجه شدم که العربیه توئیتی ضد ایرانی را که منتشر کرده بود، بصورت غیرمعمول حذف کرد، والبته نمی‌دانم چرا این کار را کرد؟ لابد می‌خواهد توصیف و تفسیر خود را از حادثه دریای عمان به گونه دیگری ارائه دهد و یا تغییر دهد. با این حال هنوزم بصورت اشتباه ایران را بخاطر آن چه انجام شده متهم می‌کنند.

خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی خواستار پاسخ سریع و قاطع به حادثه دریای عمان به دلیل تهدید تامین انرژی، ثبات بازار و جلب اعتماد مشتریان نفتی شده که در جریان حوادث اخیر در دریای عمان و خلیج فارس آسیب دیده است.

درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان، جان بولتون ساکت بود و اظهار نظری در این‌باره نکرد. دلایل این موضوع چه بود؟

لندمن: در مقاله‌ای که یکشنبه گذشته منتشر کردم، در آن در مورد گزارش اواخر ماه مه نیویورک تایمز توضیح دادم. در آن گزارش به نقل از برخی اطرافیان و مهمانان ترامپ در مراسمی گفته شده بود که ترامپ از مشاور خود جان بولتون شاکی است واز مشاوره‌هایی که از بوبتون دریافت می‌کند گلایه‌مند بوده و معتقد بوده که بولتون می‌خواهد دولت او را به مسیری بکشاند که مدنظر او نیست.

علی رغم دشمنی ترامپ با ایران، اما نیویورک تایمز گفته است که رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با نحوه تعامل با کره شمالی و ایران با مشاور خود جان بولتون دارای اختلاف نظر جدی است، در حالی که بولتون در تلاش برای به راه انداختن جنگ علیه هر دو کشور است.

جایگزین کردن بولتون تندرو می‌تواند عقب‌نشینی از جنگ محتمل با ایران باشد. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، «بر اساس گفته چند نفر از مشاوران و نزدیکان، ترامپ شیفته آقای بولتون نیست و آن را در دیدارهای خصوصی مخفی نگه نمی‌دارد.»

ترامپ و بولتون به شدت در نگرش‌شان به روابط جهانی دارای اختلاف نظر می‌باشند. یکی از مقامات رسمی دولت ترامپ که نامش فاش نشده به نقل از دونالد ترامپ گفته است که اگر جلوی بولتون را نمی‌گرفتیم، الان درگیر چهار جنگ بودیم.

نیویرک‌تایمز  به نقل از برخی دیگر از چهره‌های نزدیک به ترامپ گفته‌ است که رابطه فعلی رئیس‌جمهور آمریکا و بولتون شبیه همان چیزی است که بین ترامپ و تیلرسون وجود داشت.

احتمالا سکوت فعلی بولتون هم به دلیل نگرانی او از اخراجش از کاخ سفید به دلیل اختلاف با سیاست‌های ترامپ است.

پیش بینی شما از سناریوهای جدید و اتهمات جدید علیه ایران چیست؟

لندمن: به اعتقاد من سناریوی ساختگی دریای عمان تا کنون برای جلب حمایت و اجماع جهانی در جهت محکوم کردن ایران در این حادثه با شکست روبرو شده است.

معتقدم تا زمانی که بولتون روی کار است، می‌توان انتظار حوادثی مشابه و جدی‌تر را داشت، همین طور تا زمانی که پامپئو روی کار است، وقوع چنین حوادثی دور از انتظار نیست، مگر این که ترامپ آن‌ها را محدود کند، که تا الان این کار را نکرده است.

به طور کلی وقوع جنگ  امکان پذیر است مشروط بر اینکه تندروهای دولت ترامپ در قانع کردن جامعه جهانی و افکار عمومی آمریکا شکست نخورند. آنها تاکنون در چنین امری شکست خورده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین