افزایش تعداد خانه‌های خالی پیامد طرح وزارت راه و شهرسازی؛ خانه‌های خالی بلای بازار مسکن/ قانونی که اجرا نمی‌شود!

گروه اقتصادی الف،   3980326177 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که خالی نگه داشتن خانه ها یکی از علل اصلی افزایش قیمت ها در بازار مسکن است، وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی تولید مسکن از روشی استفاده می کند که زمینه برای افزایش خانه های خالی را فراهم می کند.

خانه‌های خالی بلای بازار مسکن/ قانونی که اجرا نمی‌شود!

الف/ تامین مسکن چه به صورت ملکی و چه استیجاری برای بسیاری از خانواده ها بسیار دشوار شده است. مطابق گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری در شهر تهران، قیمت مسکن طی یک بازه دو ساله، سه برابر شده و به صورت میانگین به ۱۲.۷ میلیون تومان برای هر متر مربع رسیده است.

با وجود این افزایش شدید قیمت ها خبری از رونق معاملات در بازار نیست و بسیاری از افراد که به دنبال خرید و حتی اجاره واحد متناسب خود هستند، با مشکل عرضه رو به رو شده اند. آمار بانک مرکزی نیز نشانگر این مطلب است، تعداد معاملات ثبت شده در اردیبهشت ماه نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از 36 درصد کاهش داشته است.

افزایش تعداد خانه های خالی در سال های اخیر

یکی از علل اصلی افزایش قیمت ها و البته کمبود عرضه واحدهای مسکونی، امکان احتکار و خالی نگه داشتن مسکن در کشور است. پدیده ای که در سال های اخیر بسیار شایع شده است. مطابق با داده های سرشماری سال ۹۵، دهد تعداد واحدهای مسکونی خالی کشور ۲.۵۸ میلیون رسیده است که نزدیک به نیم میلیون آن فقط در تهران وجود دارد! این در حالی است که تعداد این واحدها در سال۱۳۹۰، ۱.۶میلیون بوده است. یعنی تعداد خانه‌های خالی کشور تنها در یک بازه زمانی ۵ ساله بالغ بر ۶۰درصد افزایش یافته است.

موضوع وقتی قابل تامل تر است که بدانیم بیش از ۵۷ درصد از واحدهای مسکونی خالی از سکنه در ۷ استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و البرز و خوزستان توزیع شده اند که مراکز این استان‌ها به لحاظ شرایط قیمتی در سطح بالاتری نسبت به شهرهای دیگر قرار دارند. این نحوۀ توزیع نشان می دهد تعداد زیادی از این واحدها به لحاظ قیمتی در شرایطی قرار دارند که انگیزه کافی برای احتکار آن ها وجود دارد.

مالیات بر خانه‌های خالی، قانونی که اجرا نمی‌شود!

ریشه این ماجرا شرایط خاص بازار مسکن است. در این بازار به دلیل ریسک پایین و حاشیه سود مطمئن آن، تقاضاهای سرمایه ای بسیاری را جذب خود می کند. بنابراین زمینه برای سودجویی و سوداگری نیز کاملا فراهم است. عدم عرضه خانه ها به بازار مسکن و اجاره، با هدف افزایش قیمت ها در آینده یکی از همین رفتار سودجویانه است.

در دنیا، دولت ها با اخذ مالیات سنگین بر خانه های خالی، جذابیت احتکار و خالی نگه داشتن مسکن را کاهش می دهند. در همین راستا، طرح مالیات بر خانه های خالی به عنوان بخشی از لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۹۴، به تصویب مجلس رسید. بر اساس ماده ۵۴ مکرر این قانون، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول این مالیات خواهند شد.

مجلس همچنین در تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم وزارت راه و شهرسازی را موظف کرده بود تا پایان بهمن ۹۴، سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ایجاد کند. این سامانه باید به گونه‌ای طراحی می شد که در هر زمان امکان شناسایی بر خط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی، اداری و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، عادی، وکالتی و غیره را در تمامی نقاط کشور فراهم شود.

وزارت راه و شهرسازی موظف شده بود تا امکان دسترسی برخط به سامانه مذکور را برای سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد کند و اخذ مالیات بر خانه های خالی اجرایی شود.با وجود این الزامات قانونی که به معنای الزام دولت به اجرایی کردن مالیات بر خانه های خالی از سال 1395 بود، به دلیل عدم تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان کشور اتفاق قابل توجهی برای اجرای این سیاست رخ نداده است.

اجرای طرح اقدام ملی برای تولید مسکن، با روشی که تعداد خانه های خالی را افزایش می دهد

در این بین وزیر جدید راه و شهرسازی از اجرای طرح اقدام ملی برای افزایش تولید و عرضه مسکن خبر داده است. در این طرح قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ ساخته شود. اما در این طرح قرار است از مدل هایی استفاده شود که امکان سوداگری و احتکار مسکن را افزایش می دهد.

شیوه برنامه ریزی شده، ساخت مسکن به شکل مشارکتی است. در این شیوه، آورده های وزارت راه و شهرسازی، زمین و پروانه ساخت و تسهیلاتی برای انبوه سازان است و انبوه سازان نیز مسوولیت ساخت را بر عهده می گیرند. در نهایت نیز با فروش واحدهای تکمیل شده به قیمت روز بازار، وزارت راه و شهرسازی و انبوه سازان هر یک سهم خود را بر می دارند. اما در این مدل، انبوه سازان که مانعی برای احتکار واحد نوساز خود نمی بیند، از عرضه این واحدها در دوران رکود قیمت ها خودداری می کنند و در زمانی که قیمت ها با رشد قابل توجهی مواجه شود، واحدهای خود را با قیمت های بالا به فروش می رسانند. در شرایطی که مالیات بر خانه های خالی نیز اجرا نمی شود، هیچ مانعی بر چنین رفتار سوداگرانه وجود نخواهد داشت و باید منتظر افزایش تعداد خانه های خالی با اجرای این شیوه باید باشیم.

رئیس مجلس: در طرح اقدام ملی زمین از حالت بورس بازی خارج شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشبنه ۱۹ خردادماه نیز به این ماجرا اشاره کرد. لاریجانی با بیان اینکه باید مالیات سنگینی بر خانه های خالی وضع شود، گفت: در طرح اقدام ملی برای تولید و عرضه مسکن، زمین باید از حالت بورس بازی خارج شود. به این شکل که وقتی خانه‌هایی ساخته می‌شود اسناد آن به صورت فوری منتقل شود.

معاون مرکز پژوهش های مجلس: تا زمانی که مسکن از حالت سرمایه خارج نشود با اجرای طرح ملی مسکن نمی توان مشکل مسکن را حل کرد

در همین راستا، حسین افشین معاون پژوهش‌های تولیدی و زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس، در گزارشی که از وضعیت بازار مسکن در صحن علنی مجلس ارائه داد، گفت: از سال ۸۵ تا ۹۵ میزان ۱۰.۵ میلیون واحد مسکونی تولید شده است اما ۲.۵ میلیون خانوار صاحب مسکن شده اند. این آمار بدان معنا است که ۷۷ درصد مسکن تولیدی غیرمصرفی بوده و جنبه سوداگری داشته است.

افشین در گزارش خود که در حضور نمایندگان و همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی و علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه شد این سوال را مطرح کرد که با اجرای طرح ملی مسکن چه تضمینی وجود دارد که مسکن به صاحبان اصلی خود برسد؟

وی تصریح کرد: تا زمانی که مسکن از حالت سرمایه خارج نشود، مشکلات بخش مسکن حل نخواهد شد و با طرح هایی مانند مسکن مهر و مسکن ملی نمی توان مشکل مسکن را حل کرد.

پیشنهادی برای جلوگیری از احتکار واحدهای نوساز در طرح اقدام ملی برای تولید مسکن

در همین راستا افشین پروین پور کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار الف پیشنهادی را برای جلوگیری از احتکار واحدها در طرح اقدام ملی تولید مسکن مطرح کرد.

این کارشناس مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی می تواند در طرح اقدام ملی برای تولید مسکن، سازندگان را در مالکیت واحدها و زمین شریک نسازد و آن ها تنها اجرت ساخت خود را دریافت کنند که در این صورت انبوه ساز منفعت خود را در تولید می بیند و واحدها را به سرعت تکمیل و به مصرف کننده نهایی تحویل می دهد.

پروین پور اضافه کرد: در این صورت می توان با اجرای سیاستی دیگر به توانمند شدن خانواده ها کمک کرد. بدین منظور می توان از سیاست تاخیر در پرداخت هزینه زمین استفاده کرد. یعنی مصرف کننده نهایی در طول فرایند تولید، هزینه ساخت را به تولیدکننده پرداخت می کند و هزینه زمین را بعد از تحویل گرفتن واحدهای تکمیل شده خود و به صورت اقساط به دولت پرداخت کند که این شیوه توانمند کردن خانواده ها برخلاف افزایش وام خرید مسکن، تبعات تورمی هم ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۵۶۴۸۰۰۷:۲۱:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۷
دولت دولت دلال هاست. دلال ها هوای هم را دارند. شما هرچقدر هم بنویسید این ها فقط منافع قشر کوچک خودشان و سرمایه داران مال بادآورده برایشان مهم است.
ناشناس۹۵۷۰۹۸۱۵:۰۷:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۷
باعث تمام گرانی ها فقط ارز است از خودرو و مسکن گرفته تا لبنیات بیخودی گردن دیگری نگذارید
ناشناس۹۵۶۴۹۷۰۷:۴۵:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۷
خب اکثر این خونه خالیا ماله از ما بهترون .
محمد۹۵۶۵۴۵۰۸:۲۶:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۷
هر سال امار ميدن اما يك برنامه عملياتي ندارن غير از دوران اوايل انقلاب كه وام مناسب براي خريد خانه بمبلغ 300 هزار تومن داده شدهيچ وقت نتونستن مردم رو از شر اين محتكران مسكن نجات بدن. اولين كار مثل كشورهاي ديگه بستن ماليات پله اي بر روي خانه هاي اضافي ميباشد.چرا يه نفر بايد 10 يا 20 تا خانه براي اجاره داشته باشه و هيچ مالياتي نده چرا مسكن اجتماعي زودتر به اجرا در نمياد چرا يه نفر سازنده بايد 5 سال رو خونش بشينه و بعد 5 سال 3 برابر بفروشه چرا دست بانك ها و شرتهاي سرمايه گذاري رو از خريد و فروش زمين و ملك كوتاه نميكنيد مردم خسته شدن ديگه اينم تقصير ترامپه !!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۹۵۷۰۵۱۱۴:۳۷:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۲۷
اگر مردم خانه نخرند واحتکار نکنند ان وقت هم خانه ندارید وهم کار چون ساخت وساز تعطیل میشود.پس خدا را شکر کنید حداقل به لطف محتکران شما کار دارید
ناشناس۹۵۶۵۶۴۰۸:۳۸:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۷
چطور در زمان کمتر از 1 ساعت تمام ساز و کار گرقتن مالیات بر سکه و ارز فراهم میشه و از فردای همان روز هم مالیاتش را می گیرید ولی در مورد مسکن سالهاست نمیشه..ریشه نشدن این موضوع در دست داشتن تمامی ارکانهاو بانکها و سازمانها و افراد بانفوذ و سرشناس سیاسی و ورزشی و وزرا و ونمایندگان در ساخت و سازو سود کلان آنها از گرانی مسکن است...
ناشناس۹۵۶۶۰۵۰۹:۰۲:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
نوشتید خانه های خالی فردا حتما تیتر میزنید ماشین های خالی علت گرانی کرایه هاست
ناشناس۹۵۶۶۰۹۰۹:۰۶:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۷
من در سال ۹۰ در شرکت تعاونی همدان یک واحد مسکن مهر گرفتم که دائم از ما پول طلب می کرد دو سال پیش گفتند وزارت شهر سازی اومده دوباره متر کرده متراژ خونتون کم شده! در حالی که با ما متری حساب کردند و هیچکی نیومد بگه چرا؟حقوق ما چی می شه؟بعد گفتند باید سیستم آتشنشانی خشک و تر و درب ضد حریق داشته باشید که فقط لوله خشکش بدرد می خوره و برای ترش یک مخزن چند هزار لیتری پر آب درست کردند که در حال پوسیدنه و منظره بدی هم داره و اون درب ضد حریق هم فقط مانع اساس کشی و البته باعث ناامنی خانه شده است.به این بهانه ها تا امسال سند ندادند و امسال هم که سند صادر شده دوباره برای آن هزینه ها و پارکینگها۹ ملیون و پانصد هزار تومن مطالبه کرده اند که قرار داد با پارکینگ محاسبه شده بود. دولت مردم را به شرکتهای تعاونی و اشخاص غیر تخصصی حواله ندهد و اگر پروانه ساخت می دهد بعدا مانع تراشی نکند. این مسکن مهر زمینش از خدا بود ولی بنده خدا به ما روانداشت. به خدا سپردمشان
یک مستاجر۹۵۶۶۲۳۰۹:۱۶:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۷
من یه مستاجرم و هر روز وزیر سابق مسکن رو که داغ خونه دارشدن رو به دل من وهمه مستاجرها گذاشت نفرین میکنم . خدا ازش نگذره
ناشناس۹۵۶۷۴۱۱۱:۰۰:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۷
چه ربطی به وزیر مسکن داره مگر ایشان قراره زیر قیمت مخارج ساخت و ساز خانه بسازه و بده به شما از خود راضی بودن تا این حد
ناشناس۹۵۷۱۶۷۱۵:۴۰:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
اصلا میدونی وزیر مسکن کارش چیه؟ یا قانون اساسی درمورد تامین مسکن خوندی؟ خیال کردی استقلال پرسپولیسه اگر تیمت ده تا گل خورد بازم باید تشویقش کنی؟
ناشناس۹۵۶۷۷۷۱۱:۲۰:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۷
منم میگم خدا از اخوندی و این دولت اشرافی مفتخور نگذره...خدا لعنتشون کنه
ناشناس۹۵۶۶۵۱۰۹:۴۰:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
تحقیق بفرمایید مالک این خانه ها که در پکیج های صد و شاید هزارتایی متعلق به مالک های واحد هستد چه کسانی هستند.دقیقا مشابه وضعیت خودروهایی که الان توی پارکینگهای مخفی خوابیدند به نتایج خوبی می رسید و متوجه میشید چرا قانونی که ازش نام بردید اجرا نمیشه. قاعدتا این گونه قانونها برای اجرا نشدن تصویب میشه.
ناشناس۹۵۶۶۹۲۱۰:۱۵:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۷
سلام این ساخت مسکن به شکل مشارکتی که میخوان انجام بدن هم که زمین و تسهیلات رو می دن انبوه ساز، اون هم می سازه به مردم نمی ده، تعداد خانه های خالی رو زیاد می کنه
منصور علمی۹۵۶۷۴۶۱۱:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۷
خالی نگه داشتن خانه بمعنی حبس سرمایه به ارزش چند ده ملیارد دلار است اما سرمایه گذاری در مسکن معلول سیاستهای اقتصادی دولت است . هر سرمایه گذاری بداند سرمایه اش در یک بخش بدون موانع مختلف مانند قانون کار ، مالیات بیمه رانت های اطلاعاتی سیاست های ناگهانی دروازه های باز برای ورود کالا ، ..... میتواند به سود برسد ، آنقدر جاهل نیست که در آن بخش سرمایه گذاری نکند و سرمایه اش را با خطرات زیاد ، که کوچکترینش تصمیمات ناگهانی و پائین نگه داشتن قیمت ارز و واردات کالای مشابه با یک بخشنامه است مواجه کند . اگر دولت با اتخاذ سیاست های واقعی حمایت از تولید نشان دهد که قابل اعتماد است و تولید کننده را به انواع شکنجه های قانونی اذیت نمی کند ، سرمایه گذار قطعا انتقال سرمایه را به بخش تولید ترجیح میدهد ، و بطور طبیعی جایگزین بازار بساز و نگه دار در مسکن می شود
ناشناس۹۵۶۷۶۲۱۱:۱۲:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۲۷
من هم یک سازنده هستم دیگر ساخت و ساز با این قیمت های بالای مصالح و اهن و غیره اصلا به صرفه نیست و دیگر این کار را ادامه نخواهم داد چون هزینه سرسام اور است با این گرانی
ناشناس۹۵۶۸۰۴۱۱:۴۹:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۲۷
خدایا این دولت کی تمام میشه؟ اینهمه خسارت و آسیب به اقتصاد این مملکت رو آیا پاسخگویی هست؟
ناشناس۹۵۶۸۱۳۱۱:۵۸:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۲۷
مالیات بر مسکن مساوی است با افزایش شدید قیمت مسکن واجاره بها ودر نهایت این مشتری است که باید چند برابر هزینه کند
ناشناس۹۵۶۹۶۲۱۳:۳۳:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
مالیات بر خانه های خالی استاد. نه همه خانه ها
ناشناس۹۵۷۱۵۹۱۵:۳۳:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
هیچ فرقی نمیکنه اخوی اخرش که میفروشند پولش را از خریدار خواهند گرفت این سخته براتون تا متوجه بشین
ناشناس۹۵۷۰۶۸۱۴:۴۹:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۷
مالیات بر ساخت و عوارض و غیره که باعث بالارفتن قیمت تمام شده می شود قیمت را بالا می برد اما قوانینی که هزینه نگهداری و احتکار مسکن را بالا می برد می تواند تقاضا را کم کند و منجر به کاهش قیمت و یا مانع افزایش بیشتر شود.
ناشناس۹۵۶۸۳۷۱۲:۱۰:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۷
مسكن بايد از حالت سرمايه اي خارج بشه راه ديگه اي نداره وگرنه مهار قيمت مسكن ممكن نخواهد بود مسئولان ما چون منافع خودشون درميان هست اين قانونها نه تصويب ونه اجرا ميشه
ایرانی۹۵۶۸۶۵۱۲:۲۶:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۷
اگر واقعا بفکر مردم هستید به جای ساخت آپارتمان ، خانه ویلایی ب سبک ویلا حاج سعید قاسمی در کرمانشاه بسازید و مردم را نجات بدهید
ناشناس۹۵۶۹۷۶۱۳:۴۵:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
یعنی کسی صاحب خانه است نبایستی اختیار مالش را داشته باشد؟
مهران۹۵۷۰۷۵۱۴:۵۵:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
چون تمام مسئولان مملک صاحب خونه و خونه‌ها هستن، هیچ وقت این قانون اجرا نمیشه
ناشناس۹۵۷۱۱۲۱۵:۱۲:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۷
چرا یک نفر مقاله نمی نویسد و علت گرانی ها که حود دولت بوده با چاپ اسکناس بدون پشتوانه و بالا بردن نرخ ارز و افزایش ندادن درامد مردم به همان مقدار و فقط میخواهند بگذارند گردن یکی مثل جمشید بسم الله حال که دولت مسئول این وضع شده نه خودرو ساز نه مسکن ساز و نه ماست بند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. کمی دیر نیست؟

    3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

    12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    16. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    17. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین