عملیات روانی، آخرین گزینه آمریکا/ بانک جهانی: آثار تحریم بر اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد

گروه سیاسی الف،   3980326127 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ آثار تحریم بر اقتصاد ایران به پایان می‌رسد، تهدید نظامی هم گزینه جدی تلقی نمی‌شود، با این حساب در میان راهبردهای اصلی کاخ سفید، فقط عملیات روانی باقی می‌ماند.

عملیات روانی، آخرین گزینه آمریکا/ بانک جهانی: آثار تحریم بر اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد

تئوری فشار حداکثری بر ایران از ۱۸ اردیبهشت‌ماه گذشته با خروج آمریکا از برجام آغاز شد، با اعمال اولین مرحله از تحریم‌ها در مرداد و تکمیل آنها در آبان گذشته به پیش رفت و نهایتا با توقف صدور معافیت‌های تحریمی برای خریداران نفت ایران به اوج خود رسید، به‌گونه‌ای که آمریکا گمان کرد کار ایران تمام است و ظرف چندماه یا از هم می‌پاشد یا پرچم سفید را بالا خواهد گرفت و به میز مذاکره تدارک دیده‌شده از سوی آمریکا خواهد آمد؛ انتظاری که خب تا به امروز برآورده نشده و به نظر می‌رسد هرگز برآورده نخواهد شد، اتفاقی که درباره چرایی آن باید گفت یکی از دلایل مهم در مسیر رسیدن به چنین برآوردی پیش‌بینی‌ها از آینده اقتصاد ایران است.

بانک جهانی روز گذشته در گزارشی از آینده اقتصاد ایران سخن گفت و پیش‌بینی مهمی ارائه کرد که به نظر می‌رسد هم انطباق مهمی با واقعیت‌های میدان سیاست دارد و هم تایید‌کننده اقدامات مسئولان جمهوری اسلامی در رد درخواست‌های دونالد ترامپ برای مذاکره است.

بانک جهانی در گزارش نوبه‌ای خود از اقتصاد کشورهای جهان، چشم‌انداز اقتصادی ایران را پیش‌بینی کرده و گفته است اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران در سال آینده میلادی که همان سال ۲۰۲۰ باشد، تخلیه شده و اقتصاد ایران در این سال از رکود خارج خواهد شد. این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال جاری را منفی ۴.۵ درصد پیش‌بینی کرده و گفته که انتظار دارد اقتصاد ایران در سال آینده از رکود خارج شده و رشد اقتصادی ۰.۹ درصد را تجربه کند.

بانک جهانی همچنین به این مساله مهم اشاره کرده که «پیش‌بینی می‌شود درپی کاهش یافتن اثر تحریم‌های کنونی آمریکا، فعالیت اقتصادی در ایران طی سال ۲۱-۲۰۲۰ افزایش یابد. همچنین با به ثبات رسیدن وضعیت تورم و ‌آب رفتن اثر تحریم‌ها رشد اقتصادی ایران در سال آینده از سر گرفته می‌شود.»

درباره این پیش‌بینی اما نکات مهمی قابل‌ذکر است؛ نکاتی که نشان می‌دهد توسعه فشارهای اقتصادی آمریکا رو به اتمام است و امکان گسترش ویژه و قابل‌توجهی ندارند. در این‌باره مراجعه به اقدامات ایالات متحده در قبال ایران روشن‌کننده بخش مهمی از این واقعه است.

 آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۸ بعد از خروج از برجام همه تحریم‌هایی را که امکان اعمال داشت، در مورد ایران اجرایی کردند؛ از نفت و بانک گرفته تا فلزات سنگین، خودرو، بیمه، ترانزیت و حتی موارد ممنوعه‌ای چون غذا و دارو و نام آن را هم فشار حداکثری گذاشتند، به‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان هم در داخل و هم در خارج گفتند که موارد مهم و قابل‌توجه دیگری برای تحریم باقی نمانده و آمریکا از همه امکان‌های خود برای محاصره اقتصادی ایران استفاده کرده است. استدلال این کارشناسان اما به مرور ماه‌های نخست سال ۲۰۱۹ و اقدامات آمریکا در قبال ایران بازمی‌گردد.

در سال ۲۰۱۹ آمریکا با همکاری امارات ابتدا تلاش کرد با دخالت ارزی در بازار دبی و تاثیرگذاری بر درهم بازار ارزی ایران را متلاشی کند؛ اقدامی که بیشتر از شباهت به تحریم اقتصادی به یک توطئه اطلاعاتی در امارات شبیه بود. بعد از عدم توفیق در این مورد که نتیجه اقدام بانک مرکزی در فروردین‌ماه بود، آنها اقدام بعدی را کلید زدند که آن هم برخلاف توصیفات رسانه‌ای، اقتصادی و تحریمی نبود. اضافه کردن نام سپاه پاسداران به لیست سیاه و گروه‌های تروریستی از آنجایی اقدام تحریمی نبود که در سال ۲۰۱۷ و با اعمال تحریم کاتسا، آمریکا هر آنچه از تحریم وجود داشت را بر سپاه، نیروها و نهادهای مرتبط با آن اعمال کرده بود و از پایه تحریم جدیدی باقی نبود که درخصوص سپاه اعمال شود.

با فرارسیدن ماه می ‌آمریکا تیر آخر تحریم نفتی را شلیک و معافیت‌های تحریمی برای هشت کشور را متوقف کرد؛ اقدامی که منتهی‌الیه تحریم‌های آمریکا نام گرفت، ولی انتظار مقامات این کشور برای به‌صفر رسیدن صادرات نفت ایران محقق نشد.

بعد از این واقعه آمریکایی‌ها که دست خود را خالی و اقدامات‌شان را دارای نتیجه حداقلی می‌دیدند، از همه ابزارهای خود برای تکمیل پازل تحریمی‌شان استفاده کرده و به اقدامات دیگری که این بار هیچ وجه اقتصادی نداشت و بیشتر بر عملیات روانی و رسانه‌ای متمرکز بود، متوسل شدند.

سخن گفتن از جنگ و درگیری نظامی در منطقه محور این بخش از اقدامات آمریکا بود و به کمک پوشش رسانه‌ای بزرگی تلاش شد تغییر مکانی ناوهای هواپیمابر و برخی تجهیزات و ادوات نظامی به‌عنوان عزم آمریکا برای درگیری مطرح شود. در پاسخ به این اقدام البته ایران عقب ننشست و با اقداماتی در منطقه به سرعت کار را به جایی رساند که آمریکایی‌ها خود پیام عدم علاقه به درگیری فرستادند و گفتند که بنا ندارند در این مسیر حرکت کنند.

وقتی نمایش آشوب در منطقه نتیجه نداد، آمریکا تیر دیگری در تاریکی فرستاد و مجبور شد سراغ گزینه آخر تحریمی خود برود؛ گزینه‌ای که در میدان عمل امکان بسیار اندکی برای تحریم شدن دارد و در نگاه بسیاری از کارشناسان از پیش شکست خورده است. تحریم محصولات پتروشیمی ایران که بازارهای بزرگ و مسیرهای ترانزیت متعددی دارد، آخرین اقدام بود که البته بیشتر از آنکه ترامپ به نتیجه میدانی‌اش امید داشته باشد، به نتیجه روانی و رسانه‌ای آن دل بسته است.

تحول آخر منطقه اما مربوط به حادثه‌ای ‌است که شاید برخی را خیلی نگران کرده باشد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قابل‌توسعه نیست و صرفا اقدامی ایذایی برای تاثیر بر مذاکرات ایران و ژاپن بوده است. هدف قرار گرفتن دو نفتکش در دریای عمان و ۲۵ مایلی جزیره جاسک و اظهارنظر فوق‌سریع آمریکایی‌ها و گرفتن انگشت اتهام به سوی ایران اولا آنقدر شباهت به یک سناریوی از پیش طراحی‌شده داشت که حتی اروپایی‌ها هم به آن اعتماد نکردند و ثانیا آنقدر بدون استدلال بود که فرمانده ناوگان یادشده با عکس و تصویر به میان رسانه‌ها آمد و ادعای آمریکا را رد کرد. سومین توضیح درخصوص این اتفاق که البته مهم‌ترین نکته بحث به شمار می‌آید، این است که توانایی آمریکایی‌ها در تکرار چنین وقایعی بسیار محدود است و بعید است آنها بتوانند این دست حوادث را دوباره تکرار کنند.

علت اما چیست؟

در دنیا روزانه بیش از ۹۵ میلیون بشکه نفت به مصرف می‌رسد و از این مقدار قریب به ۲۰ میلیون بشکه از خلیج‌فارس تامین می‌شود؛ رقمی که در ابتدا سهم ۲۰ درصدی خود را نشان می‌دهد، ولی وقتی با میعانات گازی و ال‌ان‌جی (LNG) تولیدی کشورها از جمله قطر همراه می‌شود، سطح قابل‌توجه ۳۰ درصدی را شامل می‌شود.

به عبارت دیگر، ناامنی و در نتیجه توقف صادرات نفت از این منطقه می‌تواند حداقل کسری ۱۸ میلیون بشکه‌ای نفت و چهار تریلیون فوت مکعبی ال‌ان‌جی را برای اقتصاد جهان و بازار بین‌المللی انرژی پدید آورد. صادرات این حجم بزرگ از انرژی از خلیج‌فارس و دریای عمان که شامل ۸۸ درصد از نفت عربستان یعنی رقمی معادل هفت میلیون بشکه در روز، ۹۸درصد نفت عراق معادل ۷.۳ میلیون بشکه، ۹۹ درصد نفت امارات معادل ۲.۵ میلیون بشکه و ۱۰۰ درصد نفت کشورهای کویت، قطر و بحرین به ترتیب معادل ۲.۱، ۱.۲ و ۰.۰۵ میلیون بشکه می‌شود، به خوبی نشان می‌دهد کشورهای منطقه و اخص متحدین آمریکا تا چه حد نیازمند امنیت منطقه هستند و لذا نمی‌توانند با ناامن کردن این آبراهه با سرنوشت خود بازی کنند.

از سوی دیگر، اقتصادهای بزرگ جهانی از اروپا گرفته تا آمریکا و کشورهای آسیایی وابستگی زیادی به نفت خلیج‌فارس و دریای عمان دارند و آنها نیز تمایلی ندارند که اجازه دهند درگیری‌ها در منطقه افزایش یابد و از این رو مقابل آمریکا صف‌آرایی خواهند کرد. سوای اینکه آمریکایی‌ها ۱۷ درصد از حدود ۹ میلیون بشکه نفت مصرفی خود یعنی ۱.۵ میلیون بشکه در روز از انرژی مورد نیازشان را از این منطقه خریداری می‌کنند، اقتصادهای بزرگی چون چین، هند، ژاپن و کره نیز وابستگی‌های شدیدی به نفت خلیج‌فارس و دریای عمان دارند که آنها را وامی‌دارد در مقابل توسعه تنش در منطقه بایستند.

چینی‌ها که ۴۰ درصد از نفت مورد نیازشان را از جنوب غرب آسیا تامین می‌کنند، نیازمند واردات ۳.۵ میلیون بشکه‌ای در روز هستند، هندی‌ها از ۴.۹ میلیون بشکه نفت مورد نیازشان، ۵۰ درصد یعنی حدود ۲.۴ میلیون بشکه را از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌خرند و ژاپنی‌ها مشتری روزانه حدود ۳.۵ میلیون بشکه نفت منطقه هستند؛ رقمی که در مصرف روزانه ۴.۵ میلیون بشکه‌ای آنها قابل‌توجه است.

همچنین این توضیح لازم است که هرچند ارقام بالا نشان‌دهنده وابستگی مهم اقتصاد جهان به نفت منطقه است، اما بررسی اینکه افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر اقتصاد کشورهای صنعتی خواهد گذاشت، مقوله دیگری است که به صورت خیلی دقیق‌تر نشان‌دهنده واهمه این کشورها از ناامن شدن منطقه و افزایش قیمت نفت ناشی از آن است. برای مثال گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد «هر دلار افزایش قیمت نفت به افزایش پنج میلیارد دلاری هزینه‎های سالانه حمل‌ونقل در این کشور منجر خواهد شد، بنابراین رشد بیش از ۲۰ دلاری قیمت نفت از ابتدای سال‌ جاری میلادی به معنای افزایش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری هزینه‌های حمل‌و‌نقل برای شهروندان آمریکایی است.»

این گزارش همچنین نشان می‌دهد «در سال ۲۰۱۸ این کشور حدود ۴.۳ میلیارد بشکه بنزین و ۵.۱ میلیارد بشکه سوخت دیزل (گازوئیل) مصرف کرده است.» و این به معنای آن است که هزینه حمل‌ونقل که بخش مهمی از هزینه‌های خانواده‌های آمریکایی است، با شرایط جدید به‌شدت رشد خواهد کرد و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه‌بر این، تحقیقات دقیق آماری گویای آن است که اقتصاد کشورهایی چون فرانسه، ایتالیا و کانادا بسیار بیشتر از اقتصاد آمریکا وابسته به قیمت انرژی است و افزایش نرخ آن می‌تواند زیان‌های گسترده‌ای را نصیب این کشورها سازد. اینها البته تنها بخشی از دلایلی است که اثبات می‌کند آمریکایی‌ها در مسیر افزایش تهدید‌های ایران و ایجاد تنش در منطقه با محدودیت‌های بزرگی روبه‌رو هستند و احتمالا توانایی توسعه آنها را برای بلندمدت نخواهند داشت.

 

منبع: فرهیختگان

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۵۵۷۳۹۱۴:۴۰:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲۶
مشکل از دولت و مجلس خود ماست باید تغییر رو از همین انتخابات امسال شروع کرد
ناشناس۹۵۶۰۶۴۱۸:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۶
مشکل اصلی در منافقین است
ناشناس۹۵۵۷۶۶۱۴:۵۰:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۶
سال 2020 تازه آغاز دور دوم ریاست جمهوری ترامپ است.
ناشناس۹۵۶۱۱۲۱۹:۰۰:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۶
100 درصد 100. 1000 دلیل مهم برای انتخاب ترامپ وجود دارد. مهمترین آنها نرخ رشد اقتصادی عجیب و میزان بیکاری بسیار پایین در آمریکاست.
ناشناس۹۵۶۳۶۶۰۰:۲۱:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۷
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست .
محمد مهدی۹۵۵۸۱۵۱۵:۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۶
مشکل ما تحریم نیست . حتی اگر تحیم ها کاملا برچیده شوند مشکلات به قوت خود باقی خواهد بود .
امید۹۵۵۸۲۶۱۵:۲۶:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۶
انتخاب گزینشی قسمتی از گزارش بانک جهانی(طبق معمول)چیزی رو روشن نمیکنه،لطفا گزارش کامل رو منتشر کنید.
ناشناس۹۵۵۹۰۱۱۶:۱۴:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۲۶
این رشد اقتصادی مثبت 0.9 درصدی سال بعد نسبت به منهای 4.5 درصد امسال است. تصور کنید باید چند سال باید رشد مثبت داشته باشیم تا تازه به جای قبل برگردیم !!!
ناشناس۹۵۵۹۵۳۱۶:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۶
قیمت دلار بیش از سه برابر شد. زمین و خانه دو و سه برابر شده است. پراید بالای 50 میلیون شده است. باز هم انتظار دارید قیمت ها افزایش یابد؟ 75 درصد جامعه زندگی نمی کنند فقط زنده هستند
ناشناس۹۵۶۲۳۰۲۱:۵۲:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۶
نباید دلخوش به چنین تحلیل هایی بود
ناشناس۹۵۶۳۲۵۲۳:۴۷:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۶
این نشون میده افزایش قیمت دلار و قیمتها داخلیه نه خارجی
ناشناس۹۵۶۳۶۷۰۰:۲۲:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۷
اگر برجام نبود تاکنون دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود و امروز اینهمه مشکلات متحمل نمی شدیم .
فقیر۹۵۶۳۶۸۰۰:۲۲:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۷
اگر چیزی از مردم ایران باقی بمونه
ناشناس۹۵۶۴۲۸۰۲:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۷
دقيقا به همين دلايل امريكا به هيچ عنوان زير بار عمق نفوذ استراتژيك ايران در منطقه نرفته وبا آن مقابله مي كند
ناشناس۹۵۶۵۵۲۰۸:۲۹:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۷
پوست خربزه که میگن اینه .اینبار توسط بانگ جهانی زیر پای ما می گذاردالبته ارایه امارهای یک از ده تورم و ... به انها هم بی تاثیر نیست. انشاالله اگر عمری باقی بود سال 2020 این مقاله را دوباره بازخوانی کنید تا بفهمید چقدر این حرفها به واقعیت می پیوندد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین