فراستی: «ما همه با هم هستیم» نه کمدی‌است، نه سرگرم‌کننده

گروه فرهنگی الف،   3980325184

مسعود فراستی در نقد فیلم «ما همه با هم هستیم» گفت: من می‌خواهم با یک فیلم گران سرگرمی‌ساز طرف باشم، اما این فیلم ابداً کمدی نیست و یک سقوط است.

به گزارش فارس، فیلم ‌سینمایی «ما همه با هم هستیم» بامداد امروز (شنبه ۲۵ خرداد) در برنامه سینمایی «هفت» توسط مسعود فراستی، خسرو نقیبی و محمدتقی فهیم نقد شد.

فراستی در این برنامه گفت: من اصلا نمی‌دانم این فیلم چیست؟ من چه جوری باید با این فیلم برخورد کنم؟ من با یک فیلم نمادین طرفم، سواد تحلیل آن را ندارم. من می‌خواهم با یک فیلم گران سرگرمی‌ساز طرف باشم، اما این فیلم ابداً کمدی نیست.

وی در نقد «ما همه با هم هستیم» ادامه داد: فیلمنامه اساساً معضل است و یک خط است، کاراکتر و تیپ هم ندارد. من فکر می‌کنم که در واقع این آشفتگی در درون فیلم است. یک سری آدم معمولی نیمه شکست‌خورده می‌خواهند خودکشی کنند. این فیلم بر خلاف ادعا، اصلاً سیاسی نیست، فیلم ضد مردمی است و این فیلم یک سقوط است.

فراستی درباره ورود سرمایه‌های مشکوک به سینمای ایران هم اظهار کرد: من تازه فهمیدم در ایران به تازگی یکی پول فیلم را می‌دهد، یکی تهیه‌کننده است و کارت تهیه‌کنندگی اش را آورده است! هیچ کجای دنیا چنین نیست که سرمایه‌گذار یک لمپن است که تازه به پول رسیده باشد. وقتی لمپن‌ها به فرهنگ ورود می‌کنند، چه می‌‌‌خواهند بکنند؟

این منتقد گفت: ماکیاولی جمله‌ای دارد که می‌گوید هدف وسیله را توجیه می‌کند. اما جمله‌اش از آن طرف فهمیده شده است ولی باید دانست هدف مقدس را با وسیله غیرمقدس نمی‌توان جلو برد. استفاده از پول‌های بی‌زحمت و دلالی، با خودش دلالی می‌آورد و هیچ کمکی به فرهنگ نمی‌کند.

وی اظهار داشت: یک پدیده وقتی از سیر طبیعی خود خارج شود و به سمت زرق و برق برود، مسلما ماندگار نیست. اگر من از «سرخ‌پوست» و «متری شیش و نیم» دفاع می‌کنم، معنی‌اش دفاع از سرمایه‌گذار آن‌ها نیست.

* «ما همه با هم هستیم» اصلا فیلم طنز نشده است

نقیبی هم در میز نقد این هفته با بیان اینکه نقدش به «ما همه با هم هستیم» درباره هزینه هنگفت ساخت آن نیست، افزود: اگر میزان پول‌هایی که وارد سینما می‌شود، شفاف باشد و عدد تولید و درآمد اعلام شود، مشکلی ندارد. ضمن اینکه تمام فیلم‌های سینمای ایران قبل از اکران خود، پولشان را در می‌آورند!

وی افزود: مسأله من درباره «ما همه با هم هستیم» این است که ادعای زیادی دارد، در صورتی که اصلا فیلم خوبی نیست. این فیلم با ریخت و پاش خود با مردم شوخی می‌کند. یکی از مشکلات فیلم‌ این است که اصلا طنز نشده است.

نقیبی گفت: معضل این فیلم، خود کارگردان است؛ کمال تبریزی مثل یک دهه گذشته نیست. وقتی سراغ فیلمنامه‌نویس متوسط می‌رود، فیلمش شکل نمی‌گیرد. او از توانایی بازیگران خود استفاده نمی‌کند و نقشی که از محمدرضا گلزار بازی گرفته است، مفهوم را نمی‌رساند. 

این منتقد اظهار داشت: در چند سال اخیر، فروش سینمای اجتماعی در برخی موارد از فیلم‌های کمدی بهتر است.

* مشکل اصلی «ما همه با هم هستیم» فیلمنامه‌اش است

فهیم اما درباره هزینه هنگفت تولید «ما همه با هم هستیم» که ۲۰ میلیاردی عنوان می‌شود، گفت: بخشی از ضعف فیلم، ناشی از پول‌های باد آورده است. این سرمایه ها در خدمت مردم نیست، در خدمت منافع صاحبان سرمایه است. در طول تاریخ هر اثری ماندگار شده برای این بوده که در کنار مردم بوده است اما «ما همه با هم هستیم» مخاطبان خود را دسته‌بندی می‌کند.

این روزنامه‌نگار و منتقد سینما با بیان اینکه از طرفداران کمال تبریزی بوده است، گفت: به همین دلیل آخرین ساخته تبریزی برای من بیش از همه افسوس برانگیز است. متاسفانه کمال تبریزی تیر خلاص را به خود زده است.

او، مشکل اصلی «ما همه با هم هستیم» را فیلمنامه عنوان کرد و افزود: فیلم نه زمان دارد، نه مکان دارد و مرزها مخدوش است. بازیگرها فقط برای ویترین هستند. موضوع اساساً گسترش پیدا نمی‌کند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین