ثبت نام ۳۶ تیم دانشگاهی در سومین لیگ ستارگان بورس/ قوانین بازار پایه شرعی است/ افزایش۵۰ درصدی شرکت کنندگان

گروه اقتصادی الف،   3980325166

رئیس شورای سیاستگذاری سومین لیگ ستارگان بورس از ثبت نام ۳۶ تیم دانشگاهی در این رقابت بین المللی خبر داد.

به گزارش سنا، حسن امیری در نشست خبری که صبح امروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد، گفت: لیگ ستارگان بورس در سال ۹۶ -اولین سال برگزاری - با حضور ۱۰ تیم و در سال ۹۷ با حضور ۳۴ تیم برگزار شد و پیش بینی می کنیم تا شنبه آینده دوم تیر که زمان ثبت نام در این رقابت تمدید شده است، شمار تیم های شرکت کننده به حدود ۵۰ تیم برسد.

وی استقبال از این دوره از لیگ ستارگان بورس را بسیار خوب توصیف کرد و با بیان اینکه  تیم‌های مختلفی از دانشگاه‌های خارجی نیز برای حضور در این لیگ ثبت نام کرده اند، افزود: تا به حال نام نویسی تیم هایی از عراق، سوریه و عمان نهایی شده و دو تیم خارجی دیگر هم با سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه در حال مذاکره اند.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، هدف از برگزاری این مسابقات را تمرکز بر مباحث دانشجویی، گسترش عمق بازار سرمایه و آشنایی مدیران آینده کشور با بازار سرمایه برشمرد و اظهار داشت: دانشجویان فعلی ، آینده سازان و مدیران آتی کشور هستند و با توجه به ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه بازار می‌توانند به توسعه این بازار کمک کنند.

امیری همچنین تقویت فرهنگ سرمایه گذاری، ارتقای سواد مالی و  هم افزایی بین جامعه دانشگاهی و بازار سرمایه را از دیگر اهداف برگزاری این رقابت ها دانست .

وی طیف اصلی شرکت کنندگان در سومین لیگ ستارگان بورس را دانشجویان رشته‌های حسابداری، مدیریت و اقتصاد ذکر کرد و افزود: البته ما محدودیتی قایل نیستیم و دانشجویان دیگر رشته ها هم اگر با بازار سرمایه و اصول معامله گری آشنا باشند، می توانند خود را در این مسابقات بیازمایند .

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: البته برای آشنایی بیشتر دانشجویان خارجی و دانشجویان غیر مرتبط با بازار سرمایه یک دوره آموزشی یک هفته ای برگزار خواهیم کرد که حضور در آن اختیاری است.

به گفته امیری، هر تیم شرکت کننده را باید یک سرپرست همراهی کند که این سرپرست عضو هیات علمی دانشگاه مرتبط باید باشد. همچنین تیم‌ها در هفته اول مسابقات باید حضور داشته باشند و در هفته‌های بعد فقط یک روز در هفته را برای انجام معاملات باید حضور داشته باشند. ضمن اینکه دانشگاه های برتر دوره های قبل نیز می توانند دو تیم را در این مسابقات شرکت دهند .

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از پی گیری سه دستورالعمل کلیدی خبر داد و گفت: امسال سه برنامه اصلاحی مهم شامل دستورالعمل پذیرش شرکت ها، کدهای رفتاری و هنجارهایی که باید توسط ناشران مورد توجه باشد و بازنگری در دستورالعمل‌های انضباطی را دنبال می کنیم .

امیری با بیان اینکه بخشی از پرونده های تخلفاتی ناشران ناشی از عدم آگاهی و ضعف دانش مالی است، یادآور شد: اعضای هیات مدیره و کسانی که اطلاعات را تهیه می‌کنند، باید مسوولیت‌های خود را به طور کامل بدانند و بپذیرند.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با بیان اینکه دستورالعمل پذیرش و دستورالعمل انضباطی مراحل نهایی تصویب خود را طی می کند، از کانون ها خواست دیدگاه های  پیشنهادی خود را به سازمان بورس ارسال کنند. در روزهای آتی دستورالعمل کدهای رفتاری یا هنجارهایی را که باید توسط مدیران ناشران مورد توجه قرار بگیرد منتشر خواهیم کرد.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار  در ادامه  در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت شفافیت و گزارش دهی شرکت ها گفت: کشور ما در بین کشورهای منطقه جزو کشورهایی است که اطلاعات شرکت‌ها به صورت شفاف و ۱۲ بار در سال ارائه می‌شود؛ علاوه بر این شرکت‌ها به صورت سه ماهه و شش ماهه و نه ماهه نیز اطلاعات خود را منتشر می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر شرکت‌ها طی دوره ذکر شده اطلاعات خود را ارائه ندهند برای آن‌ها پرونده تخلفاتی تشکیل می‌شود .

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در حال حاضر  تأخیر در عدم ارائه اطلاعات از ۵۰ تا ۶۰  روز به ۲ تا ۳ روز کاهش پیدا کرده و رشد خوبی در زمینه شفافیت اطلاعات در کشور به دست آورده ایم.

امیری گفت: برخی از شرکت‌ها اطلاعاتی را که ارائه می‌دهند به موقع است، اما کیفیت لازم را ندارد به همین دلیل امسال سال افزایش کیفیت اطلاعات است تا بتوانیم اعتماد مردم را به بازار سرمایه بیشتر کنیم.

وی در خصوص برخی  شرکت‌های زیانده نیز که سهامشان در بازار خرید و فروش می‌شود افزود: ما وظیفه داریم که در راستای شفافیت اطلاعات اقدامات لازم را انجام دهیم و شرکت‌ها باید در این راستا اطلاعات خود را به بازار عرضه کنند، اما اینکه مردم سهام این شرکت‌های زیانده را بخرند یا خیر به عهده خود آنان است، زیرا خرید و فروش سهام صرفاً بنا به سودآوری شرکت‌ها نیست، بلکه به ارزش ذاتی شرکت‌ها نیز توجه می‌شود.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با اشاره به جلسه اخیر کمیته فقهی درخصوص بازار پایه فرابورس گفت: سازمان بورس برای رفع ابهامات قوانین بازار پایه هفته گذشته با حضور کانون ها، فعالان و نهادهای مرتبط جلسه ای  تشکیل داد  و در آن جلسه به صراحت موضوع غرری بودن معاملات رد شد .

امیری افزود: کمیته فقهی با بررسی جمیع شرایط، بر شرعی بودن دستورالعمل های جدید بازار پایه تأکید و با قاطعیت اعلام کر که هیچ مشکل غرری در خصوص این دستورالعمل وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص دلایل شکل گیری برخی حاشیه ها درخصوص بازار پایه گفت: در مسایل شرعی و تخصصی، طراحی سوالات و شیوه پرسش بسیار با اهمیت و تعیین کننده است؛ لذا اگر بیان مساله به صورت دقیق تشریح نشود، ممکن است ابهامات جدیدی بر ابهامات قبلی اضافه شود.

امیری با اشاره به اینکه تمام تصمیمات و مصوبات بازار سرمایه برای بررسی به کمیته فقهی ارجاع می شوند افزود: انتظار این بود که قبل از هر گونه اظهار نظر و اعلام رسانه ای در بازار و دامن زدن به شایعات، از کمیته فقهی که مرجع نهایی و فصل الخطاب در این حوزه است، استعلام شود تا پیش داوری صورت نگیرد .

یاسر فلاح رئیس کمیته برگزاری سومین لیگ ستارگان بورس هم در این نشست خبری، اظهار داشت:  این رویداد با همکاری ارکان بازار سرمایه از جمله بورس تهران، فرابورس ایران، شرکت سپرده گذاری مرکزی و مدیریت فناوری برگزار می شود و پیش بینی ما از تعداد نهایی تیم های شرکت کننده بیش از ۵۰ تیم است.

وی افزود: مسابقات امسال از ۱۵ تیر تا ۳۰ مرداد در دانشگاه الزهرا برگزار و تیم های برتر بر اساس عملکرد و بازدهی تا پنجم شهریور معرفی می‌شوند. بر این اساس،  هر تیم در طول مسابقات ۲۰ میلیون تومان اعتبار دریافت می کند ، در صورتی که تیم سودی کسب کند متعلق به خود اعضا است و در صورتی که زیان کند تا ۱۵ درصد زیان را سازمان بورس به عهده می گیرد اما زیان های بیش از ۱۵ درصد،  تیم را از گردونه رقابت ها خارج خواهد کرد .

فلاح با تاکید بر اینکه در این رقابت ها به علت ماهیت دانشجویی، هزینه ها کاملا کنترل شده است، افزود: لیگ ستارگان بورس به معنای واقعی کلمه دانشجویی است و  تا امروز چند شرکت کارگزاری و تامین سرمایه برای حمایت مالی از این رویداد بین المللی اعلام آمادگی کرده اند .از آنجا که رویداد لیگ ستارگان بورس به صورت بین المللی برگزار می‌شود،  زیرساخت‌ها  با زبان های فارسی و انگلیسی پشتیبانی می‌شود.

 رئیس کمیته برگزاری سومین لیگ ستارگان بورس با اشاره به حضور دانشجویانی از عمان ، عراق و سوریه  در این لیگ افزود: برای دانشجویان خارجی یک دوره آموزشی ۴۰ ساعته نیز در نظر گرفته شده است .  

وی درخصوص جوایز این رقابت ها هم گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، امسال برای تیم اول ۲۸ میلیون تومان اعتبار خرید سهام یا واحدهای صندوق سرمایه گذاری در نظر گرفته است؛ همچنین تیم های دوم و سوم به ترتیب ۲۰ میلیون  و ۱۶ میلیون تومان اعتبار خرید دریافت خواهند کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین