علی لاریجانی در نقش هاشمی رفسنجانی/ اصلاح‌طلبان، پرستو و توهم توطئه/ رئیسی و تلاش برای استفاده از فضای مجازی

گروه سیاسی الف،   3980325160 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

علی لاریجانی در نقش هاشمی رفسنجانی/ اصلاح‌طلبان، پرستو و توهم توطئه/ رئیسی و تلاش برای استفاده از فضای مجازی

اصلاح‌طلبان، پرستو و توهم توطئه

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی با انتقاد از پرستوسازی اصلاح‌طلبان در اعتماد نوشت: «اولين نكته‌اي كه به وفور مطرح شد و رنگ غالب تحليل‌ها را به خود گرفت، سناريوي پرستو بود. متاسفانه اين رفتار غيراخلاقي و ناجوانمردانه‌اي است كه حتي توهين به شعور و فهم آقاي نجفي هم هست.

اين برداشت محصول نگاه سياسي است. البته از پيش از سال ۱۳۷۶ مواردي از اين رفتارها ديده مي‌شد و همان موارد عامل يا زمينه‌ساز چنين برداشتي‌هايي در امروز شده است. اين برداشت در درجه اول هدفش لكه‌دار كردن دستگاه‌هاي اطلاعاتي است ولي پيش از آن يك زن را متهم كرده كه عملي به غايت غيراخلاقي است. من امكان چنين رفتارهايي را رد نمي‌كنم و مي‌دانم كه متاسفانه سوءاستفاده از اين ابزار در گذشته بوده است و اكنون را نمي‌دانم ولي اين را هم مي‌دانم كه كاربرد چنين تحليلي هنگامي مجاز است كه اطلاعات قطعي در اين زمينه وجود داشته باشد...

اين قتل پيش از هر چيز بايد از كشته شدن يك انسان، يك مادر و يك دختر به نسبت جوان اظهار تاسف كرد و توجه داشت كه فرزند او بدون مادر شده و تا پايان عمرش درگير اين فاجعه است. پدر و مادر و خانواده‌اش، دختر خود را از دست داده‌اند و از همه مهم‌تر اينكه يك انسان جان باخته است...

در اين حادثه مي‌توانست جاي قاتل و مقتول عوض شود. در اين صورت آيا باز هم همين ‌طور داوري مي‌كرديم كه امروز داوري مي‌كنيم؟ بي‌توجهي به مرگ يك انسان به خاطر ملاحظات سياسي يا علاقه‌اي كه به آقاي نجفي داريم، درست نيست.»

بیشتر بخوانید:

عباس عبدی: سناريوی پرستو توهین به شعور نجفی است

در همین حال، باز هم برخی اصلاح‌طلبان باز هم بی‌توجه به مرگ یک انسان و مسئولیت نجفی در این قتل تلاش دارند رقبای او را تبرئه کنند. مرتضی حاجی، وزیر دولت اصلاحات به ایلنا گفت: «این پرونده، یک موضوع شخصی بین دو آدم بوده که متاسفانه به جای بدی ختم شده و حالا بر اساس آنچه که گفته شد، پشت صحنه‌هایی دارد و دامی برای نجفی باز کردند و ایشان به دام افتاده است.»

وی در واکنش به اینکه موضوع «پرستو» و انتساب آن به برخی از افراد چقدر می‌تواند واقعی باشد، گفت: خیلی از اسم‌ها را دارند به این مساله می‌چسبانند، ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم واقعا رفتار خلافی اتفاق افتاده است یا نه.

محسن صفایی فراهانی هم به خبرآنلاین گفت: «نباید یک مدیر کارآمد را به این شکل از صحنه خارج کنیم و کامل از دست بدهیم. این هم نشان دهنده عدم عقلانیت و تفکر است، این قسم اتفاقات نه تنها بد است بلکه برای مدیریت کشور به دور از منطق و عقل است. نجفی با حضورش در شهرداری تهران مفاسد زیادی را آشکار کرد که البته به آن‌ها رسیدگی نشد و چیزی هم‌ گیر مردم نیامد یا با مشکلات برخورد نشد، اما از نظر من آن‌هایی که آسیب دیده بودند به نوعی خواستند تلافی کرده باشند و این فقط یک احتمال است.»

عجیب است که دو سیاستمدار باسابقه درباره مسئله‌ای که اطلاع درستی از آن ندارند اینگونه اظهارنظر می‌کنند و به جای بیان حق، بیشتر به‌دنبال تبرئه هم‌حزبی خویش هستند. ایشان متوجه نیستند که در این میان فردی کشته شده و و این قتل باید بی‌توجه به سابقه قاتل، تقبیح شود.

اصلاح‌طلبان همچنان برای تبرئه جناح سیاسی خویش به‌دنبال سناریوهایی مثل پرستو و توطئه رقبا هستند، درحالی‌که هیچ سند قانع‌کننده‌ای در این زمینه وجود ندراد. اتهام به یک فرد مرده که توانایی دفاع از خویش ندارد اوج بی‌اخلاقی یک گروه سیاسی است.

در سناریوی پرستو و سناریوی توطئه رقبا که صفایی فراهانی به آن اشاره کرده است؛ نکته بسیار عجیب این است که گروهی که همیشه نظریه توطئه را انکار کرده‌اند و توطئه را توهم دانسته‌اند امروز برای تطهیر خویش به رادیکال‌ترین شکل ممکن از آن استفاده می‌کنند.

این روزها شاهدیم عملگرایی، اصلاح‌طلبان را بدانجا رسانده است که از همه سخنان گذشته خود عدول کنند.

***

خودکشی عبدالرضا داوری تکذیب شد

امروز خبر خودکشی عبدالرضا داوری در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شد. عبدالرضا داوری از هوادارن جدی محمود احمدی‌نژاد در فضای رسانه‌ای کشور است و در دولت احمدی‌نژاد هم دارای مناصبی بود. متاسفانه مدتی است که مسائل  و مشکلات خانوادگی داوری در فضای توییتر منتشر شده و امروز هم خبر خودکشی‌اش منتشر شد. خبری که البته تکذیب شد.

پس از انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر خودکشی صبح امروز داوری و انتقال وی به بیمارستان، محمد محمدی مدیر هماهنگی وی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا ضمن رد این خبر گفت: داوری به دلیل بیماری دیابت (قندخون) بامداد امروز در بیمارستان بستری شد و هم اکنون به خانه منتقل شده است.

«بهرام مفاخری» از دوستان نزدیک داوری هم با بیان اینکه این خبر شایعه است، افزود: داوری به دلیل افت قند خون به بیمارستان مراجعه کرد و هم اکنون حال عمومی وی خوب است.

هرچند بهترین دلیل برای تکذیب این ادعا مصاحبه خود داوری با یکی از رسانه‌هاست؛ امری که تاکنون محقق نشده است.

***

واگنش کدخدایی به شروط اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات

کدخدایی در نشست خبری در پاسخ به سؤالی در خصوص هجمه اصلاح‌طلبان تندرو به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان فقط وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد و بر اساس اختیارات قانونی خود عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه ما نگرانی نداریم که کسی بگوید در انتخابات شرکت می‌کنیم یا نه، افزود: مردم هم گوششان بدهکار به این مسائل نیست.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: این اظهارات «قوروم قوروم‌های» اول انتخابات است. مردم در انتخابات پاسخ روشنی به آنها می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

کدخدایی: انتخابات ۸۸، انتخابات سالمی بود/ محمدرضا خاتمی برود حرف‌هایی که زده‌ ثابت کند، ما هم پاسخ می‌دهیم

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی نماینده مردم تهران و تأثیر آن در بررسی صلاحیت وی در انتخابات آینده مجلس گفت: او افترایی به شورای نگهبان زده است، ما خواستیم در مجلس پاسخ دهند، این امر مغایر با اصل ۸۶ نیست و نماینده نمی‌تواند مرتکب جرم شود.

سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان گفت: اگر نتواند این افترا را ثابت کند، در بررسی صلاحیت او تأثیر دارد، چون دروغ گفته است.

***

علی لاریجانی در نقش هاشمی رفسنجانی

احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق در مقاله‌ای با عنوان «انشعاب در اصلاح‌طلبان الزامی است؟» نوشت: «طیف نخست(کارگزاران) تکنسین‌های قدرت هستند و هر دولتی روی کار بیاید، می‌توانند با حفظ جایگاه خود، این نقش را ایفا کنند... طیف دوم اصلاح‌طلبان خصیصه‌ای تئوریک دارند و استراتژی آنان برمبنای توسعه سیاسی و دموکراسی استوار است...

طیف دوم اصلاح‌طلبان بیش از گذشته باید پاسخ‌گوی مردم باشند و خود را با تغییرات چشمگیری که در جامعه رخ داده است، هم‌زمان کنند. طیف نخست چندان دغدغه این کار را ندارد. آنان اگر با اتحاد و ائتلاف تازه به قدرت برسند، می‌توانند ایده‌های خود را حتی بهتر از زمانی که با اصلاح‌طلبان طیف دوم بوده‌اند، عملیاتی کنند...

آنان ترجیح می‌دهند اگر قرار است با برادر بزرگ‌تری ائتلاف کنند که جایگاه ویژه‌ای در قدرت داشته باشد؛ چهره‌ای همچون هاشمی‌رفسنجانی در گذشته و اکنون هم علی لاریجانی باشد. انتخاب علی لاریجانی برای جایگزینی هاشمی‌رفسنجانی از سر ناچاری نیست، بلکه ماحصل مواضع مشترکی است که بین آنان در اداره امور جامعه وجود دارد.

علی لاریجانی نیز در نوع خود تکنسین قدرت است و حتی در مرتبه‌ بالاتری از چهره‌هایی همچون کرباسچی است و مهم‌تر از همه، علی لاریجانی واجد آن ویژگی است که برخی اعضای کارگزاران و برخی اصلاح‌طلبان دیگر همواره به‌دنبالش بوده‌‌اند؛ چهره‌ای معقول و موجه در نظام که از کاریزمای قابل قبول در مواجهه با نهاده‌های رسمی برخوردار است.

اگر در انتخابات آینده این طیف نخست‌ به حمایت از علی لاریجانی بپردازند، نباید این حمایت را به پای فرصت‌طلبی‌شان گذاشت و سرزنش‌شان کرد؛ آنان به خاستگاه خویش بازگشته‌اند. همان‌طور که نمی‌شود علی لاریجانی را در این معنا یعنی اصلاح جامعه از بالا، اصلاح‌طلب ندانست.»

***

رئیسی و تلاش برای استفاده از فضای مجازی

حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه با انتشار فراخوانی از مردم خواستند با ثبت نظرات در صفحات ایشان در فضای مجازی به اصلاح قوه قضائیه کمک کنند.

رئیسی در بخشی از این فراخوان نوشت: «تا زمانی که سامانه اختصاصی دستگاه قضایی برای ارتباط دو سویه با مردم و نخبگان در دسترس قرار بگیرد، صفحات متعلق به اینجانب در رسانه‌های اجتماعی، یکی از مسیرهای دریافت نظرات مردم و نخبگان خواهد بود.

علاوه بر اینکه مردم عزیزمان می‎توانند رأساً نظرات خود را از این مسیر منتقل کنند، اینجانب نیز حسب مورد، فراخوان‌هایی جهت دریافت نظرات در خصوص ایجاد، اصلاح یا تکمیل برخی رویه‌ها، رویکردها، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها اعلام خواهم کرد و در انتظار نظرات راهگشای صاحب‌نظران و متخصصان این امر خواهم بود.»

در این زمینه باید گفت اگر ساز و کار مناسبی برای این مسئله طراحی شود، می‌ةوان به‌خوبی از ظرفیت فضای مجازی برای اصلاحج‌رویه‌ها در قوه قضاییه استفاده کرد. اما اگر ساز و کار مناسبی طراحی نشده باشد احتمال هدررفت سرمایه درا این ماجرا وجود دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۵۴۵۶۵۲۱:۰۱:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
مملکت در حال عبور از یه پیچ تاریخیه بعد ببینید اصلاح طلبها به چی مشغولند اینها حتی حاضر نیستند مشکلات همکیششونو ببینند ودرست ارزیابی کنند واسه همینه کار مملکت به اینجا رسیده قتل یه ادم ماستمالی میکنند پپس ببینید تومدیریتشون ونماینگیشون چه میکنند خدا به ما رحم کنه
ناشناس۹۵۴۶۰۰۲۱:۳۱:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۵
پیچ تاریخی چرا وجود داره؟ چرا همیشه ما در شرایط حساس تاریخی هستیم؟
ناشناس۹۵۴۹۸۷۰۷:۵۶:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۶
اموال خانواده لاریجانی ها هم مشروعیت سنجی شود قانون نباید استثنا پذیر باشد
ناشناس۹۵۴۶۰۶۲۱:۳۴:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۵
کشورهایی مانند ژاپن و آلمان که غلام حلقه به گوش آمریکا هستند نمی‌توانند در کار واسطه‌گری موفق باشند. آلمانی که اجازه نداشت یک باک بنزین به هواپیمای وزیر خارجه کشورمان برساند چگونه می‌تواند در خصوص مذاکره ایران و آمریکا واسطه‌گری بکند. این کشورها اول باید ننگ کاپیتولاسیون آمریکا در کشورشان را از میان بردارند و صاحب استقلال بشوند سپس ادعای میانجی‌گری داشته باشند.
ناشناس۹۵۴۹۳۴۰۶:۳۲:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۶
اسمش بردگی نیست بلکه حفظ منافع است آلمان چه نفعی از ما می برد به جز خرید نفت اما آمریکا هزاران مورد برای بالا بردن کیفیت صنعت وآسایش مردم آلمان دارد.
ناشناس۹۵۴۶۰۸۲۱:۳۵:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۵
وزیر خارجه آلمان نیازی نبود از آن طرف دنیا به ایران بیاید و بردگی کشورش برای آمریکا و اسرائیل را بیان کند.
ناشناس۹۵۴۶۱۰۲۱:۳۵:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۵
توصیه ما به فرماندهان محترم نیروی انتظامی این است: در امر مبارزه با کشف حجاب و رفتارهای خلاف عفت عمومی در جامعه محکم بایستید. ایستادگی و مقاومت شما در راه حفظ ارزش‌ها مرهمی بر دل خانواده شهدا خواهد بود که دغدغه مشترک عزیزانشان حفظ پاکدامنی زنان و دختران این سرزمین پاک بود.
ناشناس۹۵۴۷۲۸۲۲:۵۲:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
نیروی انتظامی به تنهایی از پس اینکار بر نمی اید باید بطور مشترک با بسیج این مهم را انجام دهند
ناشناس۹۵۴۶۱۳۲۱:۳۷:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
یکی از نمایندگان مجلس اظهار داشته اگر عکس‌هایی که در ضیافت افطاری پیراستعمار برگزار شد منتشر شود فاجعه بزرگی خواهد بود.
ناشناس۹۵۴۶۱۴۲۱:۳۷:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
میدان شهرداری شهر رشت مدتی است به پیاده‌رو تبدیل شده و عصرها محل تجمع عده قلیلی زنان بی‌حجاب است که در کنار پسرهای نامحرم اقدام به رفتارهای هنجارشکنانه‌ای می‌کنند گلایه بنده از پرسنل نیروی انتظامی است که در محل حضور دارند ولی با متخلفان برخورد نمی‌کنند.
ناشناس۹۵۵۰۳۸۰۸:۴۸:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۶
نیروی انتظامی توی پیاده روی میدان شهرداری یه لطفی کنه جلوی موتوری ها رو بگیره ثوابش بیشتره، پیاده راه شده پیست موتور سواری هیچ کسی نیس جلوشونو بگیره
ناشناس۹۵۴۶۲۰۲۱:۴۳:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
خدایا ایران را از گزند دشمنان شرق و غرب و داخلی حفظ کن درود بر ارتشی و سپاهی و فرهنگی و دانشگاهی که مدافعان مرزهای خاکی و علمی و فرهنگی ایرانند
ناشناس۹۵۴۶۳۳۲۱:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اصولگرايان هم جز مشكل افريني وهزينه سازي براي كشور كار مفيدي انجام ندادند وتوان انجام كار بزرگ براي كشور ندارند نه اصلاح طلب نه أصول گرا ونه اميد ونه مهر فقط قشر تحصيلكرده وجوان كشور بدون حضور انهايي كه تا كنون در دولتهاي مختلف بودند
ناشناس۹۵۴۸۵۶۰۱:۰۴:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۶
قانون شفافیت آرا تصویب و اجرا بشه هر کی میخاد مسوول بشه مشکلی نداره
رسول۹۵۴۶۵۷۲۲:۰۰:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۵
نمایندگان طبق اصل موجود قانون جمهوری اسلامی در بیان نظرات آزاد هستند حالا شما اگر نماینده حرف بی ربطی زده است خلاف ان را ثابت کن چون نماینده در بیان نظرات آزاد هستند
م۹۵۴۸۲۴۰۰:۲۶:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۶
بخشی از مردم ایران هنوز مسلمان نشدند. علت این همه دزدی و بی حجابی و اختلاس و..‌.. به همین خاطر است. فقط ظاهری مسلمانند. شیعه شناسنا مه ای اند.
ناشناس۹۵۴۹۳۷۰۶:۴۰:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۲۶
پرستو ؟ همونا هستن که تو سریالای پلیسی با ماموریت شناسایی یه عینک دودی میزنن ویه شال رنگی به مفهوم بد حجابی سرشون می کنن وبرای جمع آوری مدرک وارد دم ودستگاه کسی که مثلا خلاف کاره نفوذ می کنن! یه سری به سریالهای پلیسی بزنین می بینیدشون !!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین