«ده گونه نوآوری»؛ لری کیلی، رایان پیکل، برایان کوئین و هلن والترز؛ ترجمه گروهی؛ نشر آریانا قلم شرکت‌های برتر چگونه نوآوری می‌کنند؟

مارال مختارزاده،   3980325119

این کتاب تمام ساختار ذهنی شما از نوآوری را در هم می‌شکند و ممکن است با یک‌بار مطالعه، شما را در دریای اطلاعات و مثال‌های مربوط به نوآوری غرق کند. ده گونه نوآوری کتابی است که در عین سادگی، نمی‌توان خوابیده خواند، باید با تمرکز بالا و حواس‌جمع به سراغش رفت و حتی گاهی برای به یاد آوردن مرز ظریف بین دو گونه، به عقب برگشت و مطالب را مرور کرد

شرکت‌های برتر چگونه نوآوری می‌کنند؟

«ده گونه نوآوری»

نویسنده: لری کیلی، رایان پیکل، برایان کوئین و هلن والترز

مترجمان: بابک وطن دوست، رضا قنبرزاده میاندهی و سینا فخارمنش

ناشر: آریانا قلم،  چاپ اول، تابستان 1397

 264 صفحه، 40000 تومان

 

 ****

 

در اینکه نوآوری چقدر مبحث مهمی است و چه نقش ویژه‌ای در اقتصاد امروزی ما بازی می‌کند، شکی نیست. اینکه سهم بزرگی از بازارها در اختیار استارتاپهایی است که با «نوآوری» خود را نسبت به دیگران متمایز کرده‌اند هم امری بدیهی است. ما می‌دانیم نوآوری چقدر خوب است، میدانیم باید دست به نوآوری بزنیم اما نکته اینجاست که اغلب نتیجه نمی‌گیریم. نوآوری در ذهن اغلب ما چارچوبی از پیش تعیین شده است که به ابتکار عمل در محصول یا خدمت ارائه‌شده خلاصه می‌شود، اما این تمام ماجرا نیست و شاید همین‌جا اولین دلیل عدم توفیق در نوآوری‌هایمان مشخص شود. سال‌ها پیش تیمی به دنبال این سؤال که  «چه کنیم تا پروژه‌های نوآوری، به‌جای شکست طعم موفقیت را بچشند؟» تشکیل شد و ثمره ۳۰ سال تلاش برای پاسخ به این سؤال، تولد کتابی تحت عنوان «ده گونه نوآوری» بود.

این کتاب تمام ساختار ذهنی شما از نوآوری را در هم می‌شکند و ممکن است با یک‌بار مطالعه، شما را در دریای اطلاعات و مثال‌های مربوط به نوآوری غرق کند. ده گونه نوآوری کتابی است که در عین سادگی، نمی‌توان خوابیده خواند، باید با تمرکز بالا و حواس‌جمع به سراغش رفت و حتی گاهی برای به یاد آوردن مرز ظریف بین دو گونه، به عقب برگشت و مطالب را مرور کرد.

ارمغان کتاب ده گونه نوآوری برای مخاطب، دیدی همه‌جانبه و منسجم در مورد نوآوری، تاکتیک‌ها و روش‌های اجرایی آن‌هاست. گوشه گوشه کتاب سرشار از مثال‌هایی از شرکت‌های نام‌آشنای امروزی است. به کرّات در متن اتفاق می‌افتد که با خود بگویید: 《مگر این نوآوری محصول نبود؟ اینجا که بحث از فرآیند و مشتری است!

متأسفانه صنعتگران و دانشگاهیان بر دو یا حداکثر سه نوع از مدل‌های نوآوری گفته‌شده در این کتاب، مانور می‌دهند. لذا این کتاب به شما کمک می‌کند تا چارچوب ذهنی‌تان نسبت به نوآوری را مجدداً ساختاردهی کنید و این بار اگر به نوآوری در کاری فکر کردید، ابعادی را در نظر بگیرید که در نگاه اول آن‌قدرها مهم تلقی نمی‌شد.

مدل مطرح‌شده در ابن کتاب از نوآوری ساده و درعین‌حال هوشمندانه است. ده گونه مختلف نوآوری در ۳ طبقه بسیار مهم طبقه‌بندی شده‌اند و عناصر هر طبقه ویژگی‌های نسبتاً مشابهی را نشان می‌دهند. اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به این طبقه‌بندی و اجزای آن داشته باشیم، به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

پیکربندی: نوآوری‌های این طبقه بخش‌های درونی و سیستم کسب‌وکار سازمان را هدف قرار می‌دهند، بنابراین نوآوری‌های زیرمجموعه این طبقه عبارت‌اند از: نوآوری در مدل سود، شبکه، ساختار و فرآیند.

پیشنهاد: این گونه‌های نوآوری بر محصول یا خدمت اصلی سازمان و یا مجموعه‌ای از محصولات و خدمات آن متمرکز هستند و زیرمجموعه‌های آن عبارت‌اند از: نوآوری در عملکرد و سیستم محصول.

تجربه: این طبقه بر عناصری همچون خدمات، کانال، برند و مشارکت مشتری متمرکز هستند که بیشترین مواجهه با مشتری را دارند.

مدلهای نوآوری:

اما نویسندگان کتاب ده گونه نوآوری شما را در میان جزئیات رها نمی‌کنند بلکه در قالب مثال‌ها و نمونه‌های موردی سعی می‌کنند مفهوم را هر چه روان‌تر در ذهنتان نهادینه کنند و در بخشی تحت عنوان تاکتیک‌های نوآوری، انواع تاکتیک‌های ممکن برای هر گونه از نوآوری را مثال می‌زنند و این یعنی نقشه راهی برای ادامه مسیر در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و وی را ز سردرگمی در میان گونه‌های متنوع نوآوری نجات می‌دهند.

در جای‌جای کتاب مقالاتی را می‌بینیم که شما را با مفهوم نوآوری، اجرای اثربخش آن، صنعت و زمینه‌سازی تغییر مدل نوآوری در آن آشنا می‌کنند.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است تا پیش‌فرض‌های فعلیتان از نوآوری را کنار بگذارید و همچون دانش‌آموزی بی‌تجربه، بر سر کلاس درس ده گونه نوآوری حاضر شوید. این کتاب جزئیاتی از نوآوری را در اختیار خواننده قرار می‌دهد که حاصل ده‌ها سال مطالعه متخصصان و بررسی پروژه‌های نوآوری هزاران شرکت معتبر است، لذا مطالعه این کتاب را در شرایطی که بین اقیانوس‌های قرمز کنونی حصار شده‌ایم، به مخاطبان پیشنهاد می‌دهیم.

 

پربحث‌های هفته

  1. عملکرد مجلس دهم ؛ شما چه فکر می‌کنید؟

  2. اسباب تمسخر دینداری نشویم ...

  3. وقتی مردم مانند رییس مجلس دهم فکر نمی‌کنند...

  4. آیا فلسطینی‌ها زمین‌هایشان را به یهودیان فروختند؟

  5. اردشیر زاهدی: همیشه به ایران افتخار می‌کنم/ نگذارید سلطه آمریکا و انگلیس برگردد/ حکومت پهلوی به مردم آزادی نمی‌داد‌

  6. قارچ‌های سمی بر تنه درخت ایران خودرو...

  7. پرونده مدیران سایپا ؛ محکومیت دو نماینده به حبس و اثبات دوباره یک ناکارآمدی

  8. با زوج خودرویی محکوم به اعدام بیشتر آشنا شوید

  9. چه زمانی سیلی بحران جمعیت را می خوریم؟!

  10. "دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

  11. مجلس خدمت یا مجلس قدرت؟!

  12. جمعیت جوان، کرونا را شکست می‌دهد

  13. محکومیت «محمد عزیزی» و «فریدون احمدی» به حبس/ حکم اعدام برای دو متهم پرونده شرکت سایپا/ استعفای وکلای پرونده طبری/ خبر تازه از پرونده حادثه هواپیمای اوکراینی

  14. فطر و اعیاد مذهبی؛ آیا مسابقه شادمانی عمومی کافی است؟

  15. «دپوی ۳۰۰۰۰ خودرو» توسط خودروسازان «احتکار» نیست؟ + تصاویر

  16. چرا فرزندآوری کم شده/ آیا جامعه هم پیر می‌شود؟

  17. «عادی سازی» در شرایط کرونایی و سه شنبه‌های «جوج» در شمال !

  18. روایت روح الامینی از فاصله معنادار بین رقبای ریاست مجلس/دفاع آقاتهرانی از صادق محصولی/واپسين ماموريت فراكسيون اميد/ ائتلاف لاریجانی با اصلاح طلبان در راه است؟

  19. مروری بر ازدواج‌های سیاسی؛ از احمدی‌نژاد تا روحانی + تصاویر

  20. تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

  21. نامه توکلی به دادستان تهران درباره کشت و صنعت مغان: حمایت برای جلوگیری از چپاول حقوق ملت را انتظار می‌کشیم/ از انجام تشریفات جدید پیش از نتیجه اعلام جرم دیده‌بان در دادگاه خودداری کنید

  22. قیمت‌های جدید شورای رقابت برای خودروهای داخلی اعلام شد + جدول

  23. اولین تصاویر از الکس، سرشبکه قاچاق دختران ایرانی

  24. رهبر انقلاب: وضعیت رژیم صهیونیستی در آینده‌ سخت‌تر خواهد شد/ فلسطین قابل فراموش شدن نیست

  25. سقوط نرخ رشد جمعیت در کشور به زیر یک درصد / ایران، پیرترین کشور جهان در ۳۰ سال آینده

آخرین عناوین