اهداف«گروه بی» از تنش آفرینی در بزرگترین آبراهه جهان

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3980325080 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
اهداف«گروه بی» از تنش آفرینی در بزرگترین آبراهه جهان

به گزارش الف، تندروهای جنگ طلب متشکل از نومحافظه کاران آمریکایی، امارات و عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا تحرکات دیپلماتیک ایران در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه و عرصه بین‌المللی را خنثی کنند. در شرایطی که هفته گذشته دیپلماسی در بالاترین سطح خود در ایران جریان داشت، گروه جنگ طلب و "تیم بی" تلاش کرد تا سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان به ایران و همچنین شرکت حسن روحانی رئیس جمهوری در دو اجلاس مهم آسیایی و منطقه‌ای و دیدار با کشورهای روسیه و چین را تحت تاثیر قرار دهد.

به نظر می رسد، یک قوه محرکه جدی برای حفظ برجام شکل گرفته و کشورهای زیادی تلاش می کنند تا میانجیگری و رایزنی‌هایی را در این خصوص انجام دهند، ولی شاهد هستیم همزمان با این اتفاق، سناریویی علیه جمهوری اسلامی ایران پیرامون تلاش برای ایجاد ناامنی در خلیج فارس شکل گرفته است.

روز پنج شنبه دو کشتی حامل مواد پتروشیمی که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود در منطقه خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت. این اتفاق واکنش‌های زیادی در برداشت چرا که نگرانی‌های زیادی را درباره آبراهه‌ای که مهم ترین مسیر دریایی جهان است، تشدید کرد. آمریکا هم انگشت اتهام را طبق معمول به سمت ایران گرفت و ویدیویی نامشخص و مبهم را منتشر و ادعا کرد این فیلم نیروهای ایرانی را بعد از انفجار و در حال جدا کردن یک مین منفجر نشده از بدنه کشتی ژاپنی نشان می دهد.

به گفته سفیر ایران در دانمارک، این اقدامات خرابکارانه علیه ایران، همان رویکردی است که قبل‌تر در رخدادهای مشابه دیپلماتیک از جمله هنگام سفر سال گذشته رئیس جمهوری کشورمان به سوئیس و اتریش از سوی جریان‌های خارجی مخالف ایران اتفاق افتاد.

از سوی دیگر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا این حادثه را «تشدید تنشی غیرقابل قبول» از سوی ایران توصیف کرد. اما محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت با توجه به زمان وقوع حمله به نظر می رسد که هدف از آن تحت تاثیر قرار دادن «مذاکرات گسترده و دوستانه» با شینزو آبه بوده است.

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه همه کشورهای منطقه باید مراقب باشند تا در تله فریب کسانی که از بی ثباتی در منطقه سود می‌برند نیفتند، تأکید کرد: «دولت ایران آماده همکاری‌های امنیتی، منطقه‌ای برای تضمین امنیت از جمله در آبراه‌های استراتژیک است.»

اما سوال این است چرا باید همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، دو کشتی حامل مواد پتروشیمی که یکی از آنها متعلق به ژاپن است در منطقه خلیج فارس مورد حمله قرار گیرد؟ این به این دلیل است که «تیم بی» همواره تلاش می کند تا ایران را که در حال حاضر به کانون دیپلماتیک تبدیل شده است، به انزوا بکشاند و شاید هم بخواهد به نوعی پیغامی به ایران برساند که اگر با مذاکرات و پیشنهادات آقای شینزو همراهی نکند قطعا به راحتی می توانند بهانه ای برای راه اندازی یک جنگ در منطقه پیدا کنند و اجازه ندهند تا دیپلماسی ایران با سایر کشورها به نتیجه برسد.

اما علیرغم اتهام زنی بی دلیل آمریکا به ایران، بسیاری از کشورها و حتی شورای امنیت زیربار دروغ ها و اتهامات ترامپ نرفته و گفته اند که قطعا این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به حادثه دریای عمان گفت که نباید این حادثه در تنش با ایران مورد استفاده قرار گیرد. ریابکوف هشدار داده نباید به طور شتابزده نتیجه‌گیری کرد و کسانی را که دوست نداریم متهم کنیم.

همچنین وزیر خارجه آلمان می‌گوید ویدئویی که آمریکا از نفتکش‌ ژاپنی منتشر کرده برای نتیجه‌گیری درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها کافی نیست.

قطعا نیاز است که یک تحقیق بین المللی برای پیدا کردن مسببان این ماجرا انجام شود و کشورهای منطقه که به دنبال صلح و ثبات می باشند تلاش کنند با همکاری و همراهی با هم  امنیت را در منطقه را برقرار کنند، چراکه باید برای همه حامیان دیپلماسی ثابت شود  جریان‌های جنگ طلب و گروه بی به دنبال به انزوا کشیدن ایران در منطقه هستند.

نکته آخر اینکه پیامدهای این حادثه می‌تواند زمینه را برای درگیری‌های بیشتر مهیا سازد، روشن است که آمریکا دو هدف عمده را در این میان دنبال میکند؛ اینکه سعی دارد تا پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد و ایران را تهدیدی برای منطقه و تنگه هرمز معرفی کند چراکه تنگه هرمز حیاتی ترین شاهراه جهان است لذا آمریکا به دنبال این است که از طریق عملیات مخرب و بردن موضوع به شورای امنیت موفق شود امنیت و کنترل تنگه هرمز را از ایران بگیرد و دوم اینکه با تشدید تحریم‌ها و فشار بر روی ایران، اجماع بین‌المللی را هم علیه ایران به دست آورد و و اجازه ندهد تا تلاش های دیپلماتیک برای زنده نگه داشتن برجام به سرانجام برسد.

دیدگاه کاربران

محمد قاسمی۹۵۴۸۴۸۰۰:۵۷:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۶
وقتی می‌گفتید تنگه رو میبندیم باید فکر پیامدش رو میکردید. اون روز به شعار افتخار امروز عملش رو قبول نمیکنید. این تناقضات باعث بدبینی دلسردی و بی اعتمادی مردم شده
ناشناس۹۵۴۹۵۱۰۷:۱۵:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۶
معمار اصلی تحریم‌ها علیه مردم ایران فتنه‌گران و حامیان فتنه بودند که با دادن خط تحریم به آمریکا مردم را تحت فشار گذاشتند پس برای پایان دادن به تحریم‌ها ابتدا باید ریشه فتنه را در داخل کشور خشکاند.
تبریزی۹۵۵۰۰۲۰۸:۱۳:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۶
از خواب بیدار شین! ژاپن خودش گفته دو شیء پرنده ناشناس (UFO) به نفتکش ها حمله کردن. فضایی ها می خوان با فتنه درست کردن زمینی ها همدیگه رو نابود کنن تا زمین رو تسخیر کنن. مرگ بر فضایی، مرگ بر فضایی!
ناشناس۹۵۵۷۵۹۱۴:۴۷:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۶
درسته ؛ گروه فتنه برای اینکه بتونن شکستی که در انتخابات ۸۸ از احمدی نژاد خورده بودند جبران کنند ؛ با برخی از افراد کشورهای متخاصم همسو شدن غافل از اینکه با این کارشون ضربه ( جبران ناپذیری ) به منافع ملی زدن ؛ و به نوعی منافع ملی فدای منافع شخصی افراد شد
تنها راه بستن تنگه هرمز !۹۵۶۳۰۴۲۳:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۶
برخلاف نظر همه تنها راه بستن تنگه هرمز موشک یا مین و حتی اژدر نیست تنها راه ساختن سنگرهای بتونی توپخانه به فاصله ۵۰۰ متر به ۵۰۰ متر در موازات تنگه هرمز و به زیر آتیش بردن کل تنگه هست هنوز هیچ وسیله نظامی در دنیا ساخته نشده که بتونه بارانی از گلوله های توپ را منهدم یا حتی منحرف کنه از طرفی زدن تک تک این سنگرهای بتونی با فاصله نیم کیلومتری کاری بسیار بسیار سخت و پر هزینه هست و تازه سنگر منهدم شده براحتی قابل جایگزین شدن هست ایران باید از امتیاز ارتفاعات خشکی مسلط به تنگه ۳۰ کیلومتری حداکثر استفاده رو بکنه و جنگ روبه دریا نکشونه از نظر نظامی وقتی شهر یا منطقه ایی زیر آتیش توپخانه میره عملا فتح شده به حساب میاد
ناشناس۹۵۶۳۷۵۰۰:۳۵:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۷
زیاد فیلم تماشا می کنی ! با بمب های مادر هر آنچه ساختی خاک می شود !
ناشناس۹۵۵۶۳۲۱۴:۰۲:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۶
اگر ما بخواهیم تنگه را ببنذیم مثل جناب گاو شیرده نیستیم که دزدکی کشتی بزنیم . مردانه تنگه را میبندیم و اجازه هم نمیدهیم کسی رد شود. ولی الان بر امنیت تنگه اراده داریم . لذا دار و دسته گاو شیرده را به خاطر نا امنی دریا بطور جدی گوشمالی خواهیم داد
ناشناس۹۵۴۸۹۵۰۳:۴۸:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۲۶
خدا لعنتشون که میخوان ایران رو به جنگ بکشونن
ناشناس۹۵۴۹۵۲۰۷:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۶
امروز تمام مشکلات و گرفتاری ما از آمریکای جنایتکار و کسانی است که به این شیطان دل خوش کرده‌اند.
ناشناس۹۵۴۹۲۶۰۶:۱۸:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۶
حالا متوجه شدید که نباید می گفتید تنگه را می بندیم ؟ دیدید انها زرنگ تر از ما هستند ؟ استراتژیست های بهتری هم دارند ؟ در زمینی بازی کردید که دوست داشتند ؟
ناشناس۹۵۵۳۳۸۱۱:۳۴:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۶
بستن تنگه هرمز بهترین راهکار برای پایان دادن به تحریم های ظالمانه است .
ناشناس۹۵۴۹۷۷۰۷:۴۵:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۶
اتفاقا باید تنگه رو بست یه جواب محمکی به اینا داد
مازندرانی۹۵۵۰۰۷۰۸:۱۸:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۲۶
اگر تنگه هرمز دست ما بود نفتکشها رو جلوی چشممان نمیزدند.
ناشناس۹۵۵۶۷۳۱۴:۱۴:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۶
حال آدم از بعضی نظرات به هم میخوره
ناشناس۹۵۵۰۱۸۰۸:۲۳:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۶
حالا باید چی کار کرد؟اخرش چی میشه
ناشناس۹۵۵۰۳۶۰۸:۴۶:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۶
امان از نادانی .
اعتمادیان۹۵۵۱۴۰۰۹:۵۸:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۶
آبه , آدم خوب و صلح طلبی بود ولی متاسفانه دست خالی برگشت.
ناشناس۹۵۵۳۲۵۱۱:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۶
از آبه آبی برای ما گرم نخواهد شد. آن جهان بینان که خود را دیده اند ؛ خود گلیم خویش را بافیده اند.
ناشناس۹۵۵۳۹۸۱۲:۰۹:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۶
چرا شما هم به دروغ گروه بی دامن میزنید؟ آمریکا گروه بی و ای داره؟ کلا یک گروه و دو سیاست ظاهری اما عملا با یک هدف. یکی ظاهرتر مثل ترامپ و بوش و دیگری پنهان تر مثل اوباما. در نهایت هردو جنگ افروز و دشمن انسانیت هستن
ناشناس۹۵۵۶۷۹۱۴:۱۸:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۶
ظریف یک چیزی گفت شما هم باور کردی گروه بی کدام است سیاست امریکا کلی است قائم بشخص نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین