آمريكا ديگر چيز چنداني در چنته ندارد كه تاكنون نشان نداده باشد

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3980325059 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
آمريكا ديگر چيز چنداني در چنته ندارد كه تاكنون نشان نداده باشد

فارغ از همه جوسازي هاي هدفمند، حداقل دو نكته را بايد در نظر داشت. اول اينكه برجام پاسخ اشتباه به مشكل پرونده هسته اي بود و پرداخت صورتحساب هزينه هاي اين اشتباه هم فارغ از اينكه ترامپ يا هر ديگري رئيس جمهور امريكا باشد، بر عهده ايران است. دوم اينكه به تسليم كشاندن ايران در سياست‌هاي راهبردي امريكا مهم است اما نه بعنوان يك هدف نهايي. از نگاه ايشان ايران مانند يك برگه در يك بازي بزرگ است. اما به هر حال ايران براي خود ما مركز جهان است و برجام هر چه باشد، كالايي است كه براي خريدنش هزينه كرده‌ايم. حتي اگر طي يك معامله بد اين كالا را گران خريده باشيم، بايد حداكثر استفاده را از آن ببريم كه البته براي همين كار تلاش هم مي‌كنيم.

منصفانه بايد گفت كه اقدام ترامپ عليه برجام، بدترين كاري نبود كه او مي توانست انجام دهد. بسيار بدتر و ازار دهنده تر بود اگر در برجام مي‌ماند و لجوجانه ادعاي نقض برجام را به شوراي امنيت مي‌برد تا قطعنامه ٢٢٣١ را لغو كند. آنگاه همه قطعنامه‌هاي پيشين باز مي‌گشتند و اين فضاي مانور سياسي هم در اختيار ايران قرار نمي‌گرفت. پس به هر دليل، ترامپ از ان زور آزمايي و دهن كجي پر دردسر صرف نظر كرد و اقدام به خروج از برجام، مي‌تواند تعديل شده يك پيشنهاد خطرناك، محسوب شود.

البته كه هيچ موقعيت سياسي بي دغدغه و آرام، مخصوصا براي كشوري در جغرافياي ايران، قابل تصور نيست. اما تهران تلاش كرد در موقعيت جديد، كه باز هم دشواري هاي غير قابل انكاري دارد، ابتكار عمل را در اختيار بگيرد.

واشنگتن براي آغاز حمله، نياز به دستاويزي داشت. بزرگنمايي نمايش اوباش در دي ماه ٩٦ اين نياز را تامين كرد. تهران در واكنش، اين نكته را برجسته كرد كه گويي امريكا تصميم گرفته است تا حكومت قانوني كشور را ساقط كند! بديهي است كه امريكا قادر به چنين كاري نيست پس همين عدم موفقيت محتوم در اسقاط حكومت، يك باخت براي امريكا تبليغ مي‌شود. ترامپ كمي دير متوجه اين دام هوشمندانه شد و حتي مدتي ساده لوحانه بازي خورد. وقتي هم متوجه شد، با سراسيمگي اعلام كرد كه نه! ما با همين حاكمان راحتيم!

خطاي ناشيانه واشنگتن در واقع نمايي تبليغاتي حمله نظامي به ايران، فرصت يك مانور ديگر به تهران داد. ايران در تحريم بود و در زمينه جذابيت سرمايه گذاري، چيزي براي از دست دادن نداشت. با چند سخنراني و مصاحبه وزير خارجه و ديگران، بستري براي طرح ادعاي ناتواني امريكا در مقابل توان بازدارندگي ايران فراهم شد؛ تهديد تبديل به هشدار شد و واشنگتن به لاك دفاعي فرو رفت.

اعلام انباشت بدون محدوديت مواد حساس هسته اي، پس از اعلام لغو معافيت هاي واشنگتن عليه برنامه هسته اي ايران، اقدامي بود كه شايد تهران مدت‌ها براي رسيدن زمان مناسب آن روزشماري مي‌كرد. در طول اجراي برجام، ذخيره مواد حساس هسته‌اي ايران به مرز مجاز برجام نزديك نشد و با وجود گذشت چند هفته از اعلام انباشت بدون محدوديت مواد، هنوز هم مرز شكسته نشده است. به عبارتي، توقف بر آن ميزان اندك ذخاير، امكان سازي براي ضرب العجل بود و لذا مي‌توان گفت اين اقدام، گزينه اي است كه بر آن خوب تامل شده است.

امريكا كه مي‌خواست از ايران استفاده ابزاري كند، اكنون مشغله زيادي دارد و بر سر يك دوراهي مانده است، يا بايد اين زور زدن بيهوده به صخره را ادامه دهد، يا به دنبال مفري براي خروج از اين بازي بگردد. در روزهاي آينده، دونالد ترامپ حضور در اجلاس سران گروه ٢٠ را در برنامه دارد. او بسيار خوشحال مي شد اگر مي توانست نشانه اي پيدا كند تا مدعي شود كه ايران در مقابل فشار كوتاه آمده است. براي او رويا است كه با ژست پيروزي ميان سران گروه ٢٠ خودنمايي كند و مدعي شود كه فشار حداكثري بر ايران هم نتيجه بخش است، پس «همه با من»!

در اين مقطع زماني براي تهران هم بسيار خوب بود اگر فرصتي پيدا مي كرد تا همصدا با پيونگ يانگ، ناكامي فشار حداكثري را اعلام كند. اما دقيقا در روزي كه اولين سالگرد ديدار ترامپ و كيم بود، شينزو آبه را به تهران فرستادند تا گلابي هاي فشار حداكثري امريكا را بشمرد و دل ترامپ را شاد كند. البته كه واكنش رسانه اي دولتمردان به اين سناريوي تبليغاتي بسيار خوب و زيركانه بود اما آيت الله خامنه‌اي نمايشي فوق العاده و بي سابقه و تاريخي داشت.

در مقابل اين تقلاي ترامپ و دوستان، ديدار تاريخي رهبر ايران با نخست وزير ژاپن اينگونه در ذهن نقش بست كه در محيطي ساده كه تنها با يك پرچم و آن هم پرچم ايران مزين شده بود، تهران به تندي حامل پيام كاخ سفيد را سرزنش كرد.

آمريكا ديگر چيز چنداني در چنته ندارد كه تاكنون نشان نداده باشد، البته كه كما في السابق هياهوي تبليغاتي ادامه خواهد يافت اما مي‌توان انتظار داشت كه در نتيجه مقاومت ايران، يك نبرد آموزنده به سابقه تاريخ روابط بين الملل اضافه شود. ايران لقمه كوچكي نيست، اكنون در نتيجه ساده انگاري هاي آمريكا، اين ايران است كه تعيين مي‌كند مبادله گام به گام و بدون مذاكره چگونه باشد و وقتي واشنگتن به اين قلاب آويزان لبي بزند، آنگاه دومينوي لرزان فشار بر ايران هم فرو خواهد ريخت...

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۵۳۱۵۳۱۰:۱۵:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اتفاقا دارد ولی لطفا مجبورش نکنید رو‌کند
پویا۹۵۳۵۹۰۱۲:۴۵:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۵
من دل خوشی از جمهوری اسلامی ندارم، اما این جمله "آيت الله خامنه‌اي نمايشي فوق العاده و بي سابقه و تاريخي داشت" صحیح است.
ناشناس۹۵۳۶۰۵۱۲:۴۹:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۵
آمریکا در سوریه و عراق ضرب شست ایران را چشیده ، لذا خودش بخوبی میداند که در حوزه نظامی محکوم به غلاف کردن است. بهتره گاوهای شیرده هم زیاد دلخوش نباشند
ناشناس۹۵۴۰۲۶۱۵:۲۴:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۵
آمریکا ضرب شست ایران را چشیده ولی به چه قیمتی؟ من عرض می کنم که به قیمت ویرانی زیرساخت هایی مانند مدارس، بیمارستان ها، نیروگاه ها و همین طور خانه ها و آبادانی شهرها و بدتر از همه از دست رفتن زندگی مردم و آوارگی در کشورهای مختلف. آیا ضرب شستی که آمریکا چشیده، ذره ای از موارد فوق را برای خود آمریکایی ها در بر دارد؟ اگر بفرمایید که در عوض از دید مالی هزینه کرده، شک نکنید که آن هزینه را هم از خود اعراب گرفته اند!
ناشناس۹۵۳۹۳۵۱۴:۴۴:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
سربازانی با پوشک داره که قبلا رو کرده
ناشناس۹۵۴۳۵۲۱۸:۱۱:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۵
آمریکا تو باتلاق اقتصادیه یک ماهه میخاد حمله کنه حتی جرات نداره به ونزولا حمله کنه اگر یک جنگ مثل ویتنام درست کنه فروپاشی آمریکا میبینیم تو آمریکا حداقل دو هزار جلد کتاب درموردش چاپ شده برید اظهارات جوزف استگلیتز که چندین نوبل اقتصادی داره بخونید
ناشناس۹۵۳۱۵۵۱۰:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۵
کلاهک هسته ای دارد که به ژاپن نشان داد هنوز به ما نشان نداده
ناشناس۹۵۳۳۵۲۱۱:۲۲:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
یعنی احتمال میدی استفاده بکنه!؟ اونوقت ناخودآگاه به ما حق داده که بمب اتم بسازیم هیچ کسی هم ما رو سرزنش نمیکنه
ناشناس۹۵۳۴۹۲۱۲:۱۳:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اگر بعد نابود شدیم شما برو بمب هسته ای بساز
ناشناس۹۵۳۸۳۳۱۴:۰۶:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۵
هر وقت توانستند از پس غزه بربیایند ، تشریف بیاورند به سمت ما
ناشناس۹۵۳۵۴۱۱۲:۲۹:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اون موقع کسی نیست که بسازه. در ضمن, فتوای رهبری دال بر حرام بودن سلاح هسته ای به دلیل غیر انسانی بودن ان است. پس ربطی ندارد که علیه ما استفاده شده باشد یا خیر.
ناشناس۹۵۳۳۶۹۱۱:۲۹:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۵
به قول مجید سوزوکی جیگرشو نداره که بخواهد نشون بده تازه مگه روسیه و چین و کره شمالی بمب اتم ندارن؟ در ثانی اقتصاد آمریکا دست سرمایه دارای اسراییله بمب اتم علیه ایران مساویست با نابودی اسراییل و نهایتاً فروپاشی اقتصادی آمریکا
سامان۹۵۴۰۹۲۱۵:۵۵:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۵
بزرگترین شرکت های اقتصادی امریکا که درامد هر کدام جند برابر نقت ایرانه مایکروسافت و آمازون و اپل خستند و هیچ ربطی به یهودی ها ندارن
شهروند۹۵۵۵۱۳۱۳:۱۱:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۶
تو و امثال تو چقدر سعی دارین که آمریکا رو پاک و بزرگ و سرور ببینید. ...؟!!!!!!
ناشناس۹۵۳۴۷۶۱۲:۰۸:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اگر جراتش را داشت نشان میداد. آمریکا از سلاههای سری و رو نشده ایران وحشت دارد
همشیره۹۵۳۵۳۵۱۲:۲۷:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۵
سلاح درست است.برادر.
ناشناس۹۵۳۴۹۱۱۲:۱۲:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۵
کلاهک هسته ای چیزی نیست که بر سر هر اختلاف و جنگی بکار ببرند شما نترس
ناشناس۹۵۳۴۹۷۱۲:۱۶:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۵
فقط یه نادان و یه خائن میتونه اقتدار واقعی ایران رو کوچک و یانکی‌ها رو بزک و بزرگ کنه
ناشناس۹۵۳۹۸۴۱۴:۵۹:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۵
+ گاوهای شیر ده و البته .... مخملی های وطنی
ناشناس۹۵۳۹۵۱۱۴:۴۸:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۵
ما هم یه چیزیایی داریم که هنوز نشون ندادیم
ناشناس۹۵۴۴۲۵۱۸:۵۱:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اگر آمریکا از بمب اتمی استفاده کنه به روسیه و چین هم مجوز میده که در کشورهای دیگه از بمب اتمی استفاده کنند مثلا روسیه در اکراین از بمب اتمی کوچکی استفاده کنه و کل اکراین رو بگیره.
ناشناس۹۵۳۱۶۰۱۰:۱۷:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اثر تحریم ها در دراز مدت مشخص می شوند. تازه اول راه هستیم!
ناشناس۹۵۳۳۳۶۱۱:۱۷:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اثر تحریمها در دراز مدت از بین میروند و اکنون میانه راه هستیم.
ناشناس۹۵۳۳۵۷۱۱:۲۴:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۵
دراز مدت شما چقدر طول میکشه؟
ناشناس۹۵۴۷۹۳۰۰:۰۶:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۶
ذخیره ارزی 120 میلیارد دلار فوقش 3سال هی روزگار
ناشناس۹۵۳۱۶۳۱۰:۱۸:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۵
آمریکا هنوز نیروی نظامیش را نشان نداده
دانشجو۹۵۳۳۰۸۱۱:۰۵:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۵
خواهش میکنم سری به مقالات بلومبرگ و کانال یوتیوب trunews بزنید تا متوجه بشید اونا باید از جنگ نظامی بترسند یا ما...
ناشناس۹۵۳۳۳۸۱۱:۱۸:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اینکه نشون نداده درسته ولی نخواسته نشون بده یا نتونست نشون بده!!؟؟
ناشناس۹۵۳۳۵۴۱۱:۲۳:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اولاً نیروی نظامیش رو نشون داده ، خیلی وقته که نشون داده ثانیاً ، فرض میکنیم که هنوز نشون نداده ، حالا مثلاً اگه نشون بده چی میشه ؟؟؟؟؟؟ راستی اصلاً شما از کجا داری پیام میدی ؟ آلبانی؟ کاخ سفید؟ تل‌آویو؟
امید۹۵۵۰۰۹۰۸:۲۰:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۶
این قضیه آلبانی دیگه خیلی لوس شده!
ناشناس۹۵۳۹۲۹۱۴:۴۲:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
قبلا در سوریه نشون داده
ناشناس۹۵۳۹۵۷۱۴:۵۰:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲۵
امید این مزدور رو ببین
ناشناس۹۵۳۱۷۲۱۰:۲۰:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
بار و سنگینی ایستادگی در برابر آمریکا بر شانه های مردم سنگینی می کند، نه مسئولان.
ناشناس۹۵۳۹۶۰۱۴:۵۲:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
ولی ظاهرا مزدورها بیشتر له شدن
ناشناس۹۵۴۰۶۵۱۵:۴۱:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۵
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها و عوامل خارجی مربوط نیست .
ناشناس۹۵۵۴۳۱۱۲:۲۸:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲۶
تمام دولتها ایران وقتی با تحریم مواجه شدن دچار مشکل اساسی شدند. در زمان تحریم هر شخص و گروهی بدنبال شکار ماهی خودش از آب گل آلود هست و سواستفاده از شرایط انحصاری واردات و صادرات و ارگانهای مختلف که یکیش دولت هست در اوضاع تحریم کارایشون از دست میدن پس فقط سوء مدیریت نیست خیلی چیزهای دیگه ست اخلاق انصاف امانتداری عدالت انسانیت مسلمانی همه اینها در زمان تحریم بشدت تنزل پیدا میکنه. چرا فکر میکنی فقط دولت مقصره این سیستم ..است که نقص اساسی داره دولتها بخشی ازین قضیه هستند
ناشناس۹۵۴۷۱۲۲۲:۳۸:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اره ایستادگی و مقاومت فقط مال ماست و گرنه برای حضرات چه فرقی میکنه چی گرون بشه یا نشه.
ناشناس۹۵۳۱۷۵۱۰:۲۰:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۵
دمتون گرم آقا......
ناشناس۹۵۳۱۷۷۱۰:۲۱:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۵
دیگه چی مونده که نشان نداده باشه؟ مردم ایران هستند که در زحمت و رنج افتاده اند.
ناشناس۹۵۳۴۱۳۱۱:۴۶:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۵
رنج و زحمت مردم بخاطر بی کفایتی مسئولینه نه تحریم
ناشناس۹۵۳۱۸۴۱۰:۲۳:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
جنگ نظامی مانده است
ناشناس۹۵۳۳۴۳۱۱:۲۰:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۵
جنگ نظامی هم که تکلیفش مشخص شد.
ناشناس۹۵۳۳۷۲۱۱:۳۰:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
«هیچ جنگ نظامی صورت نمیگیرد»
ناشناس۹۵۳۴۰۲۱۱:۴۱:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۵
نتیجه جنگ نظامی اگه برای شما معلوم نیست برای خود آمریکا معلومه
ناشناس۹۵۳۲۱۱۱۰:۳۱:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۵
امریکا از اول هم چیزی نداشت فقط یک مشت دلار
ناشناس۹۵۳۶۴۸۱۳:۰۵:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۵
و ما هم چیزی نداریم بجزء یک مشت مدیر نالایق که نمی توانند بحران ها را مدیریت کنند و همه کاسه کوزه ها را سر تحریم و امریکا میاندازند.
ناشناس۹۵۴۱۴۹۱۶:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۵
ولی خوش بختانه نظامیان لایقی داریم
ناشناس۹۵۳۲۱۵۱۰:۳۳:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
واقعا آمریکا ابزار فشار موثری دیگری ندارد از اینجا به بعد توپ در زمین سه قوه ایران است تا با برنامه فشار را از زندگی مردم بردارند
تبریزی۹۵۳۲۲۲۱۰:۳۴:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۵
چرا کلی موشک و جنگنده F35 و سلاح هسته ای داره که هنوز نشونمون نداده.
مهدی۹۵۳۵۲۵۱۲:۲۳:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
ترسو.
تبریزی۹۵۳۶۳۹۱۳:۰۲:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۵
از نظر شما عاقل یعنی ترسو. خب .. لابد 190 کشور دیگه همه ترسو هستن.
ناشناس۹۵۳۵۶۳۱۲:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۵
اینارو که بقیه کشور ها هم دارن یه چیزی بگو که دیگر کشور ها نداشته باشن
ناشناس۹۵۴۵۱۱۲۰:۰۶:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۵
بله کشورای دیگه دارن اما ار آمریکا می خرن خودشون نمی تونن بسازن !
ناشناس۹۵۳۹۵۹۱۴:۵۱:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۵
قبلا همشون رو تو سوریه زدیم
ناشناس۹۵۳۳۲۴۱۱:۱۰:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
ميفرماييد برجام بد است.سلمنا.ترامپ هم همچين اعتقادي داشت. ترامپ از برجام بيرون آمد.بفرماييد شما هم بيرون بياييد.غني سازي در 3 روز به 20 درصد ميرسد. ساخت رآكتور آب سنگين اراك و نصب سانتريفيوژها هم در كوتاه ترين زمان انجام ميشود. بعد ديپلمات هاي انقلابي را بفرستيد براي مذاكره... بشينيم و ببينيم.
ناشناس۹۵۴۰۷۳۱۵:۴۴:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
بازگشت پذیری صنعت هسته ای ما به شرایط پیش از برجام نیازمند چندین سال زمان و چند میلیارد دلار بودجه میباشد و به سادگی میسر نیست .
ناشناس۹۵۴۰۷۷۱۵:۴۶:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست و فقط قدرت و توان هسته ای ما نیست یعنی خسارت محض.
ناشناس۹۵۴۶۴۲۲۱:۵۱:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۵
آزموده را آزمودن خطاست. البته منظورم اون قسمت مسءولین به اصطلاح انقلابیه
ناشناس۹۵۵۴۵۳۱۲:۳۹:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۶
قبل از برجام هم نیروهای انقلابی میرفتن برای مذاکره که هیچ چیز جز تحریم های بین المللی حتی چین و روسیه هم مارو محکوم کردند در تحریم های مربوط به شورای امنیت و اجماع جهانی علیه ایران حاصل شد. درواقع اونها برای مذاکره نمیرفتن یک صحبتهایی میکردن با غرور برمیگشتن و یه عده برای هیچی هورا میکشیدن. ولی برای برجام تا حد زیادی کار درست انجام شد . ولی به مذاق اسراییل و تندروهای آمریکا و تندروهای داخلی خوش نیومد همه کاری کردند تا برجام نافرجام بشه تا منافع خودشون تامین بشه نه صلح آرامش برای مردم ایران. اگر انسان عادل و آگاهی باشید و منافع خاص نداشته باشید مسلما قضاوت درست خواهید کرد
علی۹۵۳۳۴۴۱۱:۲۰:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۵
به نظر میرسد فشار و تحریم ترامپ، به اندازه خیانت و بازی یک عده خائن و دلال داخلی(ترامپ های داخلی) که با احتکار، دزدی و بالا کشیدن قیمتها خون مردم را تو شیشه می کنند، برابر نیست. مشکل ما، ترامپها و از خدا بیخبران داخلی هستند. ساده لوحی است که با وجود این خائنین داخلی(که اعدام برای آنان کم است)، ترامپ نیاز به جنگ داشته باشه.
ناشناس۹۵۳۳۸۳۱۱:۳۳:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۲۵
۵ پیام از ۶ پیام اول که همگی آیه یاس میخونن ظاهراً کار یه نفره
ناشناس۹۵۳۴۵۸۱۲:۰۳:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۵
صحبت شما درسته ، دیگه چیزی در چنته نداره ولی فروش نفت ما به کمترین مقدار در 40 سال اخیر رسیده . گرانی و رکود بیداد میکنه .بار این تورم روی دوش مردم ایران است ولی مردم آمریکا حتی از این اتفاقات خبری هم ندارند . در ضمن چنته ایی که شما فراموش کرده اید حمله نظامی است . مطمئن باشید آمریکا در این حمله تنها نخواهد بود و اسرائیل و عربستان و امارات هم به کمکش میایند...
شاهد۹۵۳۴۹۰۱۲:۱۲:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۵
دوستانی که بالا کامنت گذاشتند. خیلی از مرحله پرت هستند که هنوز می گویند گزینه جنگ نظامی مانده است. دوستان گرامی، اتفاقا اولین گزینه ای که از دستور کار همه دولتها در آمریکا خارج شده است گزینه جنگ نظامی است. هنوز دستگاه محاسباتی شما اشتباه کار می کنه.
ناشناس۹۵۳۵۰۳۱۲:۱۷:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۵
آنهایی که با مباهاتی که ناشی از دیدن فیلم های هالیوودی است از قدرت امریکا و قدرت نظامی اش یاوه سرایی می کنند خواهند دید که این دیو مدت هاست شیشه عمرش در حال شکسته شدن است برای شما یک دلیل می آورم امریکایی ها 4 سال پیش به چیزی کمتر از رفتن بشار اسد راضی نبودند در حال حاضر دنبال محلی برای قایم کردن گروهای تحت حمایتشان در سوریه می گردند قدرت اتمی و نظامی امریکا که "هنوز نشان نداده " کجاست ؟ واقعا کجاست ؟
ناشناس۹۵۳۶۱۴۱۲:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۵
ترسوهای وطنی کجان که از آمریکا عین ... میترسن!!!! من یکی از مردم ایرانم و با صدای بلند میگم مرگ بر آمریکا -آمریکا هیچ غلطی نمی تونی بکنی ترسوها هم دنبال سوراخ موش باشن تا به وقتش مردم به حساب شما که آب تو هاون دشمن میریزید برسن
محمد۹۵۳۹۱۱۱۴:۳۴:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۵
مطمئن, باشید نه جنگی دربین است ونه جنگی در آینده باآمریکا ما خواهیم داشت آنها این اشتباه محاسباتی را نخواهند کرد آنها میزان تاثیر گذاری ایران یا به تعبیر مناسب تر میزان عمق استراتژیک ایران در منطقه را بخوبی می دانند وهیچ موقع چنین حماقتی را نخواهند کرد وبقول مقام رهبری این سر وصدا ها برای ترسوندن یک سری افراد ترسو است
ناشناس۹۵۳۹۷۶۱۴:۵۶:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۵
مزدوران اندک ..غرب لااقل انشای کامتاتونو تغییر بدین
ناشناس۹۵۴۰۰۰۱۵:۰۹:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
مرتب تکرار میکنید برجام توافق بدی بود طرف اصلی هم که از آن خارج شد سایرین هم که عملا تحریم های قبل از برجام را اعمال می کنند فقط سوال اینستکه چرا ما خارج نمی شویم؟
ناشناس۹۵۴۰۶۳۱۵:۴۱:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
سرمایه اجتماعی مهمترین رکن است
ناشناس۹۵۴۳۳۸۱۸:۰۷:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۵
حرفتون خنده داره. ما تازه اول راه هستیم از لحاظ تحریم ها. وضع از این هم بدتر خواهد شد. تا حالا ش ما فقط از ذخیره ارزی داشتیم استفاده می کردیم ولی وقتی که ذخیره ها تموم بشه , فشار اصلی اون موقع به مردم وارد میشه. اون موقع بپرسید آیا امریکا چیزی در چنته دارد یا نه !!!
ناشناس۹۵۴۳۴۴۱۸:۰۹:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۵
یک کم تاریخ بخونید بد نیست
ناشناس۹۵۴۴۳۰۱۸:۵۵:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۵
احتمالش زیاده که ترامپ بخواد از این وضعیت خارج شه ولی بصورت آبرومندانه. ما هم میتونیم کاری کنیم که ترامپ بصورت آبرومندانه به برجام برگرده. مثلا همون برجام باشه ولی یک سری تعهدات کم اهمیت خارج از برجام بدیم جوری که برگشت پذیر هم باشه. مثلا برد موشک رو تا چند سال زیر 3000 کیلومتر نگه داریم که همین الان هم همینه. یا اینکه بجای 100 هواپیمای قبلی، 200 هواپیما بخریم.
ناشناس۹۵۴۴۸۸۱۹:۴۳:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲۵
آمریکا از اولش هم قصد حمله نداشت از بین رفتن ایران یعنی نابودی لو لو و عاملی که عربستان و دیگر کشور های منطقه رو با کمک اون می دوشه
ناشناس۹۵۴۶۲۵۲۱:۴۵:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۵
امریکا مگر دیوانه باشه تا بخواد با ایران جنگ بکنه تو بهترین شرایط قرار داره ایران را کشور خطرناک معرفی کرده و از قبالش به کشورهای اطراف میلیاردها دلار تسلیحات میفروشه به خاطر همین قضیه هم در حال حاضر امریکا در بهترین موقعیت اقتصادی قرار داره تورمش کم شد نرخ بیکاریش کم شده و خیلیا ازش حساب میبرن شما دقت کنید هزینه یک هواپیمای اف 35 بالغ بر 90 میلیون دلاره خب همین مبلغ بسیار بسیار ناچیز در برابر جنگ رودررو را خرج خروج اجناس از ایران میکنه به اقتصاد و بازار ُشک وارد میکنه و قیمتها تغییر میکنن آنقدر اینطوری بازی میکنه تا مستهلک بشن زمان هم براش مهم نیست چون خودش در رفاهه و کارهای روزمرگی انجام میده اما طرف مقابل همش در حال تنش و بدبختی به سر میبره تا زمانی که فوران کنه به این میگن یه جنگ کم هزینه که اکنون در حال اجراست
رضا۹۵۴۶۴۴۲۱:۵۲:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۵
موضع رهبری در مقابل ترامپ عالی بود. درس عبرتی شد برای جهانیان. از فرصت‌ها را باید به موقع استفاده کرد. در دنیا سیاست نباید تمام پلها را خراب کرد. الان ایران در اوج اقتدار. ولی بایدهوشمندانه همه مسائل را با هم دید.
ناشناس۹۵۵۲۰۱۱۰:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۶
چرا امریکا مثلا هنوز مخابرات را تحریم نکرده است همه پتروشیمی تحریم نشده هواپیمایی و...
ناشناس۹۵۵۶۰۴۱۳:۵۳:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۶
مخابرات تحریم بشه از تنهایی دق می کنی نه تلگرامی نه اینترنتی و..
نا شناس۹۵۵۲۱۲۱۰:۴۰:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۶
آمریکا با استناد به حوادث اخیر انفجار نفتکش ها، و ترغیب غیر مستقیم ایران به خروج از برجام، شرایط را به سمتی مدیریت خواهد نمود که اجماع جهانی علیه ایران ایجاد گردد. در این شرایط نقش روسیه و چین در حمایت از ایران حتی کمرنگ تر از امروز خواهد بود. با این شرایط شدت تحریم ها افزایش خواهد یافت و اقدام نظامی آمریکا با حمایت جامعه جهانی محتمل خواهد بود. روسیه هم در جنگ های قبلی نشان داده که حداکثر اقدامش صدور بیانیه است در جنگ علیه یگوسلاوی حتی از متحد سابقش هم دفاع نکرد. بعلاوه با انتخاب مجدد ترامپ ( که محتمل نیز می باشد) در دور دوم ریاست جمهوری آمریکا تهاجمی تر عمل خواهد نمود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین