سازش یا مقاومت، کدام پرهزینه‌تر است؟ بررسی یک داستان واقعی

گروه جهان الف،   3980324014

کشورهای کوبا و کلمبیا دو کشوری هستند که دو روش متفاوت را درباره کنش با آمریکا، اولی مقاومت و دومی سازش؛ برگزیده و دستاوردهای متفاوتی داشته‌اند.

به گزارش تسنیم، کوبا و کلمبیا دو کشور در قاره آمریکا (اولی کوچک و دومی بزرگ) که یکی در 6 دهه گذشته با آمریکا درگیر بوده و دیگری خود را به آمریکا سپرده است، سرنوشت‌های کاملا متفاوتی پیدا کرده‌اند. کوبا کشوری با 109 هزار کیلومتر مربع مساحت و 11.5 میلیون نفر جمعیت در نزدیکی مرزهای آمریکا، و کلمبیا؛ کشوری با بیش از 1 میلیون و 100 هزار کیلومتر مربع مساحت و 50 میلیون نفر جمعیت که کشوری نسبتا بزرگ محسوب می‌شود با فاصله‌ای اندک در یک حوزه جغرافیایی واقع شده‌اند.

انقلاب مردمی کوبایی‌ها علیه دیکتاتوری باتیستا به رهبری فیدل کاسترو؛ سرنگونی دولت طرفدار واشنگتن؛ و حرکت تدریجی کاسترو در واگرایی از آمریکا و حرکت به سمت شوروی، تلاش فراوان آمریکا برای سرنگونی دولت کمونیسی این کشور را به‌دنبال داشت که پس از حمله ناکام معروف به خلیج خوک‌ها به تثبیت دولت ضدغربی انجامید که توانسته است در بیش از 6 دهه آمریکا راهی متفاوت از الگوهای آمریکایی رایج در آمریکای لاتین را بپیماید. این الگو کوبایی؛ به‌خصوص با الگوی دولت‌های طرفدار آمریکا در منطقه که عمدتا با نزدیک به 500 کودتا بر ملت‌های منطقه تحمیل شده‌اند؛ مانند کلمبیا؛ متفاوت است. بدون شک یکی از آمریکایی‌ترین کشورهای آمریکای لاتین که هرگز از زیر یوغ ایالات متحده خارج نشده کلمبیا است که مقایسه آن با کوبا نشانه‌های روشنی از هزینه‌های ملی سازش و همراهی با آمریکا و یا تقابل با این کشور را نشان می‌دهد.

سرانه تولید ناخالص داخلی به برابری قدرت خرید (PPP) در کلمبیا 14400 دلار و در کوبا 12300 دلار است. یعنی کلمبیایی‌ها اندکی ثروتمندتر هستند، اما آیا واقعا اینطور است؟ توزیع درآمد نشان می‌دهد که اینطور نیست. ضریب جینی در کلمبیا با رقم حیرت‌آور 60 صدم درصد؛ یکی از بدترین آمارها در بین همه کشورهای دنیا است. این عدد برای کشور کوبا 44 صدم درصد است. یعنی نابرابری در کلمبیا نسبت به کوبا 73 درصد بدتر است و آن رقم 14400 دلاری به مردم عادی نمی‌رسد و تنها یک عدد است. ضمن اینکه نظام درمانی رایگان و پیشرفته کوبا برای مردم کلمبیا مانند قصه شاه پریان باورنکردنی و غیرقابل دسترس است. امید به زندگی در کوبا 80 سال و در کلمبیا 74 سال است.

تولید ناخالص داخلی(GDP) کوبا 137 میلیارد دلار و برای کلمبیا 711 میلیارد دلار است که هر دو کشور رشدی تقریبا 1.7 درصدی دارند. توجه به اینکه کلمبیا 10 برابر مساحت بیشتری نسبت به کوبا دارد و جمعیت آن هم 4.5 برابر این کشور است و مشکلات تحریم و آزارهای نظامی آمریکا را ندارد، بهتر ارقام فوق را توضیح می‌دهد. در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد(UN Human Development Index)، کوبا با امتیاز 0.777 در رده 73 و کلمبیا با 0.747 در رده 90 جهانی قرار دارد. یعنی مردم کوبا در دسترسی به بهداشت، آموزش و سایر شاخص‌های انسانی وضع بهتری دارند و از کلمبیایی‌ها خوشبخت‌تر هستند. نرخ بیکاری در کوبا رقم حیرت‌آور 2.6 درصد و در کلمبیا رقم فاجعه‌بار 9.3 درصد است.

کلمبیا مانند کوبا تحریم نیست و سرمایه‌گذاران آمریکایی و اروپایی مشکلی برای حضور در این کشور ندارند. اما در همه شاخص‌های اقتصادی و توسعه انسانی عقب‌تر از کشور کوچکی در ساحل اقیانوس اطلس است که در 60 سال گذشته در معرض همه‌گونه فشار از طرف آمریکایی‌ها بوده است. مردم کوبا هم استقلال بهتری دارند و هم بهتر زندگی می‌کنند. در کلمبیا هر روز یک بی‌خانمان کشته می‌شود. 34 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و درآمد بسیاری از مردم از محل قاچاق مواد مخدر و کار برای قاچاقچیان آمریکایی می‌گذرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین