چرا قبور ائمه بقیع را تخریب کردند؟/ وضعیت بقیع قبل از تخریب چگونه بود؟ + تصاویر

گروه فرهنگی الف،   3980322049 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هشتم شوال، سالروز غم‌انگیز تخریب حرم شریف ائمه بقیع (ع) به دست وهابیان آل‌سعود است. در این روز، تفکر ارتجاعی وهابی‌گری به بهانه برداشت غلط از دین، مضجع شریف و حرم نورانی ائمه بقیع(ع) و صحابه بزرگوار را ویران کردند و به خیال خود، سنت پیامبر (ص) را احیا کردند.

چرا قبور ائمه بقیع را تخریب کردند؟/ وضعیت بقیع قبل از تخریب چگونه بود؟ + تصاویر

به گزارش ایسنا، در کمتر کشوری به اندازه سرزمین حجاز، آثار مربوط به قرون نخستین اسلام وجود داشته است؛ چرا که زادگاه اصلی اسلام است و آثار گرانبهایی از پیشوایان اسلام در جای جای این سرزمین دیده می‌شود. ولی متأسفانه، متعصّبان وهابی، بیشتر این آثار ارزشمند را به بهانه واهی آثار شرک، از میان برده‌اند و کمتر چیزی از این آثار پرارزش باقی مانده است. نمونه بارز آن، قبرستان بقیع است. این قبرستان، مهم‌ترین قبرستان در اسلام است که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده و کتاب بزرگ و گویایی از تاریخ مسلمانان به شمار می‌آید.

وضعیت بقیع قبل از تخریب

تا پیش از تخریب و ویرانی قبور مطهر بقیع توسط وهابیت متعصب که براساس معتقدات خود، به تخریب بسیاری از آثار تاریخی پرداختند، بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. ائمه بقیع در بقعه بزرگی که به طور هشت ضلعی ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفیدکاری شده بود مدفون بودند. پس از تسلط وهابیون بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور، آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. در جریان این واقعه بارگاه امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) ویران شد. آنان اضافه بر قبور مطهر ائمه معصومین (ع)، دیگر قبور را هم تخریب کردند که عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا (س)، عبدالله بن عبدالمطلب و آمنه پدر و مادر پیامبر اسلام، قبر مطهر فاطمه بنت‌اسد (ع) مادر امیرالمومنین (ع)، قبر مطهر حضرت ام‌البنین (ع)، قبرعباس عموی پیامبر، ابراهیم پسر پیامبر (ع)، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق (ع)، قبر دختر خواندگان پیامبر (ع)، قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر (ع) و قبور شهدای زمان پیامبر (ع).

حجت الاسلام والمسلمین سید امیر عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فلسفه و چرایی تخریب قبور بقیع با تاکید بر این موضوع که در سال ۱۷۰۰ میلادی دولت بریتانیا ۱۰ نفر از باهوش‌ترین جاسوسان خود را برای بررسی و خرابکاری به چند کشور بزرگ جهان اسلام از جمله ایران، شام، عراق، مصر، عربستان و ترکیه فرستاد که این جاسوسان در پی این بودند که چگونه می‌توانند جهان اسلام را دچار آشوب کنند. یکی از اینها فردی به نام محمد بن عبدالوهاب را پیدا کرد که جوانی جویای نام و بلندپرواز بود. با دادن اطلاعات غلط و قرار دادن امکانات در اختیار این طلبه جوان و جویای نام بعدها تفکر وهابیت در دنیای اسلام به وجود آمد و زیرمجموعه‌های این تفکر غلط طالبان، داعش، بوکوحرام و … است که تیشه به ریشه اسلام می‌زنند و یک مبناهایی در ذهن خودشان دارند که اساساً با اصل اسلام در مغایرت است.

وی خاطرنشان کرد: گروهک وهابی با دولت عربستان مفاد عهدنامه‌ای را تنظیم کردند. از این حیث که از نظر فقهی و دینی وهابیت فتوا بدهد و آل سعود از حیث نظامی کمک کنند که کشورگشایی داشته باشند. آنها برای آغاز حرکت از بقاع متبرکه جزیرة العرب تا بقاع متبرکه عتبات عالیات عراق و سال‌ها بعد در دیگر کشورها مثل ایران و سوریه طرح و برنامه ارائه داده‌اند. یکی از نکات مهم در تخریب قبور ائمه، علما و بزرگان این است. این تفکر سلفی‌گری با عقل‌گرایی و فکر کردن مشکل دارد و تفکرش این است که چشم و گوش بسته به انجام احوال و اقوال ظاهری بزرگان دین در سه دهه اول بپردازد و هر کاری که آنها انجام می‌داده‌اند را درست می‌دانند و هر کاری که انجام نداده‌اند را غلط می‌دانند. مثلاً بازی فوتبال را حرام می‌دانند چون آن زمان کسی فوتبال بازی نکرده است. هر چیزی که مبنای آن عقل باشد و احیا کننده عقل باشد با آن مخالف هستند.

این خطیب و کارشناس دینی ادامه داد: یکی از اهداف زندگی اهل بیت (ع) این است که انسان را به تفکر وا می‌دارد و باعث بیدار شدن افراد می‌شود. چرا این همه به زیارت اربعین تاکید شده است؟ چون معارف نابی دارد و با خواندن این زیارتنامه متوجه می‌شویم که امام حسین (ع) شهید شد که عقل و فهم احیا شود. گروه‌هایی همچون وهابیت باب تفکر را بسته‌اند و چهره‌ای از اسلام نشان می‌دهند که برای هیچ کسی قابل قبول نیست. در کجای مبنای رفتار زندگی حضرت رسول (س) وارد شده که هم دین و هم کیش خود را می‌کشند. هدف آنها مخدوش کردن چهره اسلام است و این تفکر از بریتانیا نشأت می‌گیرد، مذهبی ساخته تفکر و ذهن خودشان. عقل به واسطه زیارت صحیح احیا می‌شود و اینها در مجموع با هر کاری و فعلی که احیاگر عقل باشد مشکل دارند.

ملکی گفت: در نیمه سده قرن ۱۱ که همزمان با پیدایش وهابیت است چندین مرتبه تخریب قبور بزرگان رخ می‌دهد و آنها در ابتدا این تخریب را از قبور بزرگان اهل سنت شروع می‌کنند و پس از آن در همان حملات اولیه به سمت کربلا می‌آیند و تمام ضریح سیدالشهدا (ع) را غارت می‌کنند و پس از آن تخریب قبور پیامبر (ص) و قبرستان بقی را انجام می‌دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۴۸۴۸۹۰۹:۴۲:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۲
لعنت الله علی القوم الظالمین
ناشناس۹۴۸۵۷۹۱۰:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۲
جدا جنایت کردند .
ناشناس۹۴۸۶۱۵۱۰:۴۱:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۲
متاسفانه مطلب بالا خیلی بد نوشته شده و نتوانسته حق مطلب را ادا کند به جای یک رویکرد علمی و مبتنی بر عقل نویسنده بیشتر احساساتش را بیان کرده. برای نوشتن مطلبی به این مهمی باید دقت بیشتری داشت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین