آمریکا: برای ارسال پیام به ایران به شریکانمان سلاح می‌فروشیم

گروه جهان الف،   3980322044

دستیار وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که قرار است در یک جلسه استماع کنگره قرائت کند گفته که یکی از اهداف فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال پیام به ایران است.

به گزارش فارس، دستیار وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که قرار است در یک جلسه استماع کنگره قرائت کند گفته که یکی از اهداف فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال پیام به ایران است. 

«کلارک کوپر»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی قرار است ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به وقت محلی (۱۸:۳۰ به وقت تهران) در یک جلسه کمیته امور خارجی حاضر شود. محور جلسه، اقدام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در دور زدن کنگره آمریکا برای تسریع فروش سلاح به عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای منطقه است. 

 دولت آمریکا سوم خردادماه سال جاری با بهانه کردن «تشدید تنش‌ها با ایران» و اعلام وضعیت اضطرار در رابطه با ایران روند فروش چندین میلیارد دلار سلاح به این کشورها را تسریع کرد.

وب‌سایت کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا متن سخنانی که کوپر قرار است در جلسه استماع چهارشنبه صبح قرائت کند را منتشر کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «موضع ما در قبال ایران همچنان بر اطمینان‌دهی به شریکانمان در خصوص تعهد به ارتقاء قابلیت‌های دفاعی آنها استوار است. هدف از این اقدام دامن زدن به تنش‌های نظامی نیست، بلکه قرار است پیامی صریح و قوی به ایران باشد مبنی بر اینکه ما در کنار شریکانمان در منطقه می‌ایستیم.»

کوپر همچنین خواهد گفت: «اینکه ما برای متحدان و دوستانمان در سراسر جهان شریکانی قابل اتکا در زمینه مسائل امنیتی باشیم در راستای منافع و پیشبرد ارزش‌هایمان است.»

دولت ترامپ بارها از معامله فروش تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کرده است. او روز ۲۸ فروردین‌ماه مصوبه‌ای از کنگره آمریکا که خواستار قطع حمایت نظامی این کشور از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ علیه یمن بود را وتو کرد.  

نمایندگان هر دو حزب کنگره آمریکا اقدام دولت آمریکا در دور زدن کنگره برای تسریع فروش سلاح به کشورهای عربی را محکوم کرده‌اند.  سناتور «مارکو روبیو»، نماینده ایالت فلوریدا گفته دور زدن کنگره برای فروش سلاح در خاورمیانه «اشتباهی بزرگ» است.

آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت کرده است. 

حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

منابع مختلف آمار کشته‌ها در این جنگ را ده‌ها هزار نفر برآورد می‌کنند. سازمان‌های بشردوستانه گفته‌اند از زمان آغاز جنگ دست‌کم ۸۵۰۰۰ کودک از گرسنگی جان باخته‌اند و حدود ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

بسیاری از کارشناسان مسائل حقوق بین‌الملل از آمریکا به دلیل همدستی با ائتلاف سعودی برای ارتکاب «جنایت‌های جنگی» در یمن انتقاد کرده‌اند، با وجود این، کوپر مدعی شد که ایران «تهدیدی بنیادی» برای ثبات در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. 

کوپر در بخشی از ادعاهای خود از ایران به عنوان «حامی اصلی تروریسم» یاد کرده و می‌گوید: «ایران تهدید متعارف و نامتقارن علیه شریکان ما در منطقه و منافع آمریکا در منطقه و فراسوی آن به شمار می‌رود.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای آمریکا و کشورهای غربی در خصوص حمایت از «تروریسم» را رد کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که دولت‌های سوریه و عراق بارها از نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی تقدیر کرده‌اند. 

از سوی دیگر، گزارش‌های منتشر شده حاکی است آمریکا و متحدانش در منطقه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه اصلی‌ترین حامیان شبه‌نظامیان افراطی و برخی از گروه‌های تروریستی فعال در این کشور بوده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین