توصیه‌هایی برای سحرخیزی

گروه سلامت الف،   3980322024

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد شب زنده‌دار می‌توانند ساعت بدن خود را تنها طی سه هفته تغییر داده و به افرادی سحرخیز تبدیل شوند.

به گزارش ایسنا، پزشکان می‌گویند ایجاد تغییراتی در الگوی خواب افرادی که معمولاً دیر به خواب می‌روند، می‌تواند به طور قابل توجهی منجر به بهبود سلامت آن‌ها شود.

افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند، اعلام کردند زمانی که در الگوی خواب خود تغییراتی ایجاد کرده‌اند، احساس تنش و افسردگی کمتری داشته و در طول روز نیز کمتر خواب‌آلوده هستند.

در این مطالعه از سوی متخصصان سه دانشگاه "بیرمینگهام" و "ساری" در انگلیس و "موناش" در استرالیا، حدود ۲۲ فرد شب زنده‌دار با میانگین ساعت خواب ۲:۳۰ صبح و میانگین ساعت بیداری ۱۰:۱۵ صبح شرکت کردند.

افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند برای سه هفته موارد زیر را رعایت کردند:

- دو تا سه ساعت زودتر از معمول از خواب برخاسته و پس از بیدار شدن با باز کردن پنجره‌های اتاق در معرض نور خورشید و روشنایی روز قرار بگیرند.

- در اسرع وقت پس از بیداری، صبحانه بخورند.

- فقط صبح‌ها ورزش کنند.

- هر روز سر یک ساعت ثابت ناهار بخورند و پس از ساعت هفت عصر دیگر چیزی نخورند.

- پس از ساعت سه بعدازظهر از مصرف کافئین خودداری کنند.

- پس از ساعت چهار بعدازظهر از چرت زدن اجتناب کنند.

- هر شب دو تا سه ساعت زودتر از معمول به خواب بروند و عصرها میزان نور را محدود کنند.

- ساعات خواب و بیداری خود را هر روز ثابت نگه دارند.

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد در این افراد عملکرد شناختی (زمان واکنش) و عملکرد فیزیکی (قدرت گرفتن) در طول صبح افزایش یافته و زمان اوج عملکرد نیز از عصر به بعدازظهر منتقل می‌شود.

متخصصان این مطالعه متذکر شده‌اند که داشتن یک الگوی خواب دیر وقت فرد را با توجه به استانداردهای اجتماعی دچار مشکل می‌کند که این امر می‌تواند منجر به طیف وسیعی از پیامدهای ناگوار از خواب‌آلودگی تا ضعفِ سلامت روان در او شود.

هدف این مطالعه بررسی تأثیر رعایت مواردی ساده در خانه توسط افراد بر حل معضل شب‌زنده‌داری بوده است. نتایج آن نیز نشان داد که رعایت موارد ساده فوق می‌تواند ساعت خواب و بیداری افراد را بین دو تا سه ساعت زودتر کند.

نکته جالب توجه آن که این افراد هم‌چنین در سلامت روان خود احساس بهبود داشته و خواب‌آلودگی کمتری را در طول روز احساس می‌کرده‌اند که نتیجه بسیار مثبتی برای آنها محسوب می‌شود.

اکنون متخصصان در نظر دارند تا به بررسی این موضوع بپردازند که الگوهای خواب چگونه به مغز مرتبط است و ارتباط آن با سلامت روانی چه بوده و آیا این مداخلات به تغییرات بلند مدت منجر می‌شود یا خیر؟

متخصصان خاطر نشان کرده‌اند افرادی که دیر به خواب می‌روند از سلامت روان ضعیف‌تری برخوردار بوده و اغلب به دلیل عدم تناسب برنامه‌های کاری و تحصیلی‌شان با الگوهای خواب‌شان دچار مشکل می‌شوند.

بنا بر گزارش اسکای نیوز، متخصصان اظهار داشته‌اند که با شناخت این تفاوت‌ها و ارائه ابزارهایی برای بهبود نتایج می‌توان برای دستیابی به بهره‌وری مطلوب‌تر به جامعه‌ای که کمتر تحت فشار است، دست یافت.

عناوین مرتبط

پربحث‌های دیروز

  1. خط ویژه ژن های خوب برای ورود به دانشگاه

  2. رهبر کره‌شمالی سوار بر اسب سفید

  3. پیشنهاد روحانی برای برگزاری رفراندوم/ درخواست حسین فریدون از قوه قضائیه/تحلیل عباس عبدی از آمدنیوز

  4. درخواست حسین فریدون پیش از ورود به زندان

  5. زندگی زنان و مردان منطقه چرنوبیل ۳۳ سال پس از حادثه

  6. پاسخ مدیرعامل سابق فارس به ادعاهای خلاف واقع وزیر خارجه: جز خسارت محض چه چیزی به ارمغان آوردید؟/ طنز تلخ است که نگرانی دیروز ما، امروز از زبان شما غلیظ تر جاری می‌شود

  7. یادآوری نشریه آمریکایی از پیروزی ایران بر آمریکا در یک جنگ شبیه‌سازی شده با رمز الله اکبر !

  8. اعتراض دانشجویان در مراسم آغاز سال تحصیلی

  9. روحانی: چرا برای فارغ‌التحصیلان شغل نیست؟

  10. واکنش شمس الواعظین به هویت شغلی روح الله زم

  11. حسین فریدون به زندان منتقل شد

  12. واکنش عطاءالله مهاجرانی به دستگیری روح الله زم

  13. روحانی: تنها راه آینده و سرنوشت کشور انتخابات است/ دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم

  14. بازیکنان بحرین بعد پیروزی برابر ایران چه گفتند؟

  15. نامه صالحی امیری به FIFA درباره بی‌احترامی به سرود و پرچم ایران

  16. حقایقی جالب درباره وجود موجودات فضایی در فضا

  17. دروغ‌های پینوکیویی ترامپ به روایت «حقیقت سنج» واشنگتن پست

  18. قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران/ نرخ خانه‌های ۴۰ متری در پایتخت + نمودار

  19. برایان هوک: دنبال درگیری با ایران نیستیم/توافق جامع می‌خواهیم

  20. حضور روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها

  21. بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد، سه ماه پیش خواستار ابطال مصوبه تبعیض‌آمیز شده بود + سند

  22. انتقاد روزنامه جوان از مجری صداوسیما

  23. تکذیب ارتباط و یا دیدار روح‌الله زم با آیت‌الله سیستانی

  24. ادعای همسر زم: روح‌الله به بغداد رفته بود!

  25. سخنگوی دولت: دستگیری «زم» موجب اتهام زنی‌های جدید نشود/ تحت تحریم گفت‌وگو نمی‌کنیم

پربحث‌های هفته

  1. شکار بزرگ سپاه/ روح الله زم سرشبکه آمدنیوز دستگیر شد

  2. حضور زنان در ورزشگاه‌ها و مطالبه ما از دولت

  3. دفاع از یک اشتباه؛‌ چرا؟!

  4. انتقاد از مجازات خفیف دختر پورشه سواری که گفت: کشتم که کشتم، دیه‌اش را می‌دهم

  5. تصویری از کانال "آمدنیوز" پس از دستگیری روح‌الله زم

  6. یک عکس؛‌ یک شرح | آفریدگار کماندار و تیرهایی رو به آینده! ...

  7. شوخی کاربران فضای مجازی با پراید

  8. پیشنهاد لاریجانی به رئیسی و روحانی برای محرمانه ماندن اطلاعات مالی مسئولان

  9. قوانین نباید مردم را مجرم کند

  10. درس‌هایی که باید از ماجرای روح الله زم گرفت

  11. خط ویژه ژن های خوب برای ورود به دانشگاه

  12. طرح نمایندگان برای حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

  13. پایان بلندپروازی های یک آقازاده...

  14. جزئیات حمله موشکی به نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان

  15. دادستان کشور‌: در برخورد با فساد با هیچ‌کس تعارف نداریم/ روز گذشته ۵ قاضی فاسد اخراج شدند

  16. تهدید رئیس موساد به ترور حسن نصرالله و سردار سلیمانی؛ فرمانده سپاه قدس تهدیدی بزرگ برای اسرائیل است

  17. طلسم منامه باز هم نشکست؛ شکست تلخ ایران مقابل بحرین در اولین آزمون جدی ویلموتس

  18. بانوان پرشور، ملی‌پوشان قدردان و تلاش ناکام برای فتنه‌گری

  19. انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ/ اطلاعیه شرکت ملی نفتکش/ هیچ حریقی رخ نداده و خدمه همگی سالم‌اند

  20. فقط ۱۵۰۰ روانپزشک برای ۸۰ میلیون ایرانی/ وزارت بهداشت برنامه ندارد ؛ هیچکس هم مشکل روانی ندارد!

  21. تصویری از نمای ویلای شبنم نعمت‌زاده

  22. سخنی با رئیس‌جمهور حقوقدان

  23. دیوار انحصار وکالت ترک برداشت

  24. درگیری فیزیکی رئیس هیئت مدیره مترو با کارمند معترض

  25. نماینده اسبق و مدیر فعلی با حقوق ۸۵ میلیون در یکی از وزارتخانه ها/ به رغم ممنوع الخروج بودن این فرد وی به خارج رفت

آخرین عناوین