اختلاف مصر با امارات و عربستان سعودی بر سر سودان

گروه جهان الف،   3980321198

منابع دیپلماتیک گفته‌اند که مصر از سرکوب شدید اعتراضات سودان ناخشنود است، در حالی که ریاض و ابوظبی بیشترین نقش خارجی را در این میان ایفا کرده‌اند.

به گزارش فارس، با اوج گرفتن بحران در سودان و کشتار دوشنبه هفته گذشته در این کشور منابع دیپلماتیک از اختلاف میان عربستان سعودی، امارات و مصر درباره سودان خبر می‌دهند.

به نوشته پایگاه خبری العربی الجدید، کشتار دوشنبه هفته گذشته که بیش از ۱۱۷ کشته در خارطوم در پی داشت، در حالی صورت گرفت که دولت قاهره در این خصوص هشدار داده بود. البته به این معنی نیست که مصر با برچیدن تظاهرات مخالف بوده باشد بلکه راه‌حل سیاسی را به متشنج شدن اوضاع ترجیح می‌داد.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند که قاهره کارشناسان نظامی خود را به خارطوم اعزام کرده بود تا در خصوص چگونگی مقابله با چنین تجمعات و تحصن‌هایی مشاوره بدهند تا اوضاع تحت کنترل باشد اما سرکوب شدید به خاطر فشار امارات و عربستان سعودی رخ داد.

 


در سرکوب روز سوم ژوئن (۱۳ خرداد) بیش از ۱۱۷ نفر کشته شدند

 

بر اساس این گزارش، در همین حال مصر بیشترین زیان را از تحولات اخیر سودان دیده است. هر حکومتی که در این کشور روی کار آید سرانجام غیر نظامیان را در خود جای خواهد داد که این مسأله روابط خارطوم و قاهره را به خاطر نوع رفتار مصر در سودان وارد بحران خواهد کرد؛ چرا که مصر در زمان «عمر البشیر» کاملا از وی حمایت می‌کرد و اکنون نیز علنا برای حمایت از شورای انتقالی نظامی دخالت کرده است.

منابع دیپلماتیک همچنین بر این نکته اتفاق نظر دارند که منافع مصر در سودان بسیار بیش از آن‌ چیزی است که عربستان سعودی و امارات در این کشور به دنبال آن هستند؛ به طوری که قاهره به علت همسایگی با سودان با مسائل مرتبط با امنیت ملی و مرزهای خود از جمله ورود تروریست‌ها و همچنین مسأله رود نیل و منابع آبی مواجه است در حالی که تمامی هم و غم ریاض و ابوظبی مقابله با نفوذ قطر و ترکیه در آفریقا و ممانعت از موفقیت هرگونه انقلابی در کشورهای عربی است.

بنا بر این گزارش، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی اصلی‌ترین حامی سرکوب اعتراضات در سودان بود و او بود که پس از مشورت با «محمد بن زاید» به «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای انتقالی سودان چراغ سبز این اقدام را داد تا تجربه میدان رابعه العدویه مصر در سال ۲۰۱۳ و پس از برکناری «محمد مرسی» رخ ندهد. (هرچند همان تجربه دوباره تکرار شد.)

امارات و عربستان سعودی به این تحلیل رسیده بودند که ادامه یافتن اعتراضات و افزایش تعداد معترضان وزن سیاسی احزاب مخالف را در مذاکرات بسیار افزایش می‌دهد و بنابراین باید هر چه زودتر این تحصن سرکوب می‌شد.

در همین حال مصر از میانجیگری «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی در سودان بسیار عصبانی است. در حالی که مصر نمی‌تواند چنین نقشی را در سودان ایفا کند و مردم این کشور مصر را شریک جرم در کشتار اخیر می‌دانند.

منابع سودانی به العربی الجدید گفته‌اند که پس از دیدار «آبی احمد» با رهبران مخالفان برخی از آن‌ها به درخواست امارات و عربستان سعودی بازداشت شده‌اند تا رضایت مصر جلب شود و میانجیگری اتیوپی نیز با شکست مواجه شود.

این تحولات در حالی است که مصر بر روی همپیمانی با سودان در سیاست‌های منطقه‌ای خود حساب ویژه‌ای باز کرده است، به خصوص موضوع بحران سد النهضه با اتیوپی که سهم آب مصر از رود نیل را تهدید می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین