گزارشی از سرریز فرهنگ زیرزمینی به فرهنگ عمومی از طریق فضای مجازی واکنش مدل اینستاگرامی به ماجرای سد لفور

گروه اجتماعی الف،   3980321088 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
واکنش مدل اینستاگرامی به ماجرای سد لفور

صبح‌نو نوشت: شاید این روزها شما هم احساس کرده باشید که جهان مجازی اخیراً مدام و سریع به جهان واقعی سرریز می‌کند. پدیده مدلینگ هم در کشور ما یکی از آن چیزهایی است که از درِ فرهنگ رسمی بیرونش می‌کنند و از پنجره شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، دوباره وارد جامعه می‌شود. امروز که به ابعاد کسب‌وکار مدل‌ها در اینستاگرام می‌پردازیم، هنوز چیزی از ماجرای «سد لفور» هم نگذشته است...

اگر در اینستاگرام صفحات مد و لباس یا مزون‌ها را دنبال کرده باشید، حتماً اسم برخی مدل‌ها به چشم‌تان خورده است؛ حتی در بعضی از آن‌هایی که با عبارات «تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران» یا «زیر نظر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ» خودشان را معرفی کرده‌اند. شما شاید به صفحه بعضی از این مدل‌ها نگاهی هم انداخته باشید. آن‌ها برای صفحات رسمی با پوشش نسبتاً منطبق با موازین کار می‌کنند اما در صفحات شخصی‌شان چهره دیگری از خود به نمایش می‌گذارند. کمی کنجکاوی بیشتر، سایر حلقه‌های زنجیره تبلیغات در اینستاگرام را هم بر شما مکشوف می‌کند.

واکنش مدل اینستاگرامی به ماجرای سد لفور

ما هم همین مسیر را دنبال کردیم. از قضا در پی واکنش‌های دامنه‌دار به حرکت ضدقانون و ضدعرف افراد معدودی در جوار سد لفور در استان مازندران، در فضای مجازی هم گفت‌وگوها و بحث‌های داغی حول موضوع شکل گرفت اما عده‌ای ترجیح دادند که با اشتراک‌گذاری عکس‌های معنی‌دار به این ماجرا واکنش نشان دهند. بدین‌ترتیب انتشار عکسی از یک مدل خانم در صفحه اینستاگرام خودش، آن هم با پوشش حداقلی کنار یک دریاچه، آن هم درحالی که لوکیشن استان مازندران، محل عکس‌برداری را مشخص می‌کرد، می‌توانست معانی مستقیم یا غیرمستقیم بسیاری داشته باشد.

آیا این هم نوعی نمایش اعتراض یا قدرت بود؟ آیا مدل‌ها با سابقه سال‌ها فعالیت زیرزمینی که به مدد شبکه‌های اجتماعی، روی زمین آمده است، زودتر از همه دریافته‌اند که واقعاً همه جای جغرافیای پهناور این کشور نمی‌تواند زیر چشمان ناظران قرار گیرد؟ این واکنش چه تبعات فرهنگی دارد و کدام نهادها را به چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی نیازمند می‌کند؟

نسبت مدلینگ رسمی با مدلینگ غیرقانونی؟

داستان مدل‌های اینستاگرامی به اینجا ختم نمی‌شود. آن‌ها در زمینه‌های تبلیغاتی مختلفی فعال هستند؛ اما دو حوزه پوشاک و آرایش، بیش از سایر حوزه‌ها بستر را برای فعالیت مدل‌هایی که بیرون از فرهنگ عمومی کشور هستند، فراهم می‌کند. با این حال ذکر این نکته ضروری است که اگرچه هنوز قانونی مشخص و شفاف برای فعالیت مدل‌ها در رسانه‌های جمعی اعلام نشده اما کارگروه مد و لباس کشور در شهریور سال ۱۳۹۴ اعلام کرده بود: «با تصویب سرفصل‌های آموزشی برگرفته‌شده از مباحث و آموزه‌های دینی مرتبط، روش‌های فنی نمایش و ارائه محصول بدون تبرج و خودنمایی و بررسی منابع تحقیقی در سطح بین‌المللی مدلینگ، ضمن بومی‌سازی و توجه به ارزش‌های اسلامی ایرانی این حوزه برای نخستین‌بار در کشور اقدام به برگزاری نخستین دوره مدلینگ خواهد کرد تا بدین‌وسیله افراد با گذراندن ۶۵ ساعت آموزش و موفقیت در امتحانات، ضمن دریافت کارت صلاحیت، تحت پوشش این کارگروه قرار گیرند و قابلیت فعالیت داشته باشند.»

این البته یکی از مجموعه اقدامات دولت برای حرکت کج دار و مریز به سمت مدلینگ بود و البته طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رییس‌جمهوری برخی هنرمندان حاضر در دیدار آقای روحانی با اصحاب فرهنگ و هنر از تلاش‌های دولت برای بهبود شرایط صنعت مدلینگ در کشور قدردانی کردند. با این حال هنوز ابعاد و محدوده‌های فعالیت مدل‌ها خصوصاً در کسب‌وکارهای خانگی، استودیوهای خصوصی تولید فیلم و آتلیه‌ها مشخص نیست.

محاسن و مضرات مدلینگ غیررسمی

با این وجود، درآمد مدل‌ها در فضای مجازی به‌گونه‌ای است که باوجود ناامنی و امکان بالای سوءاستفاده، افراد را برای فعالیت در این فضا بیشتر ترغیب می‌کند. دی سال گذشته بود که نیروی انتظامی ضمن اعلام خبر شناسایی و انهدام بزرگ‌ترین باند شبکه مدلینگ در استان هرمزگان، اطلاع داد: «تعدادی از خانم‌های مدل‌شده با همکاری برخی صنوف از جمله آرایشگاه‌های زنانه، مزون‌ها و آتلیه‌ها به‌صورت گسترده و سازمان‌یافته با هدف سوءاستفاده‌های ابزاری و تجارت اقتصادی و از طرفی اغفال زنان و دختران جوان برای ارتکاب اعمال منافی عفت در پوشش حرفه (شغل) مدلینگ، مبالغی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان دریافت می‌کردند.»

طبق شنیده‌های ما از فعالان این عرصه، این مبالغ برای برخی مدل‌های غیررسمی اما شناخته‌شده در اینستاگرام بالاتر است. نیروی انتظامی از چند سال پیش بر رصد و شناسایی تخلفات و موارد غیرقانونی فعالیت مدل‌ها در فضای مجازی تاکید داشته اما طبق اعلام سخنگوی ناجا در سال ۹۵ معتقد است که «این کار مربوط به حوزه ارشاد است و پلیس نیز در حد توانش با تخلفات برخورد می‌کند و نباید فراموش کرد که دستگاه‌های دیگری هم در این زمینه مسوولیت دارند و باید وارد عمل شوند.» بنابراین به نظر می‌رسد که مسأله مدلینگ به‌طور کلی با فقدان شفافیت قانونی در این زمینه، روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود و قوانین موجود برای جرائم رایانه‌ای قادر به سامان‌دهی این بخش نیست.

برخورد انضباطی پس از تدبیراندیشی فرهنگی

توسعه کسب‌وکار مدل‌های اینستاگرامی و پیشروی فرهنگ غیررسمی آنان در فرهنگ رسمی درحالی اتفاق می‌افتد که با بزرگ شدن این صنعت و تثبیت موقعیت آن در ساختار اقتصادی، بیم آن می‌رود که حواشی فرهنگی آن نیز دیگر قابل کنترل نباشد؛ اما دستگاه‌های مرتبط همچنان به اقدامات انضباطی اکتفا کرده و تدبیراندیشی فرهنگی را به تأخیر می‌اندازند.

با این حال مقام معظم رهبری، ضرورت اقدام مسوولانه و به موقع را در رابطه با فضای مجازی در آخرین ایرادات خود در این زمینه این‌طور یادآور می‌شوند: «حرکتی که در مقابل دشمن می‌خواهیم انجام بدهیم، با حزم و تدبیر باشد یا با سهل‌اندیشی و سهل‌انگاری باشد. مثلاً فرض کنید در بیانات آقایان راجع به فضای مجازی و مسائل مانند این‌ها؛ خب نوع برخورد با این قضیه دو جور ممکن است: می‌تواند به صورت مدبرانه عمل‌کردن [باشد]، یک جور هم نه، می‌تواند به صورت سهل‌اندیشانه. [البته] سهل‌انگاری یک حرف است، سهل‌اندیشی یک حرف دیگر است؛ سهل‌اندیشی یعنی انسان پیچیدگی کار را نبیند، آن پیچ‌های کار و مشکلات کار را انسان توجه نکند؛ این سهل‌اندیشی است.»

در واقع شاید ساده‌ترین راه برای حل مسائل فرهنگ و هنر، برخورد مستقیم انضباطی و سهل‌اندیشانه با آن باشد درحالی که امروز بیش از پیش احساس می‌شود که توجه به پیچیدگی‌های فرهنگ برای حل مسائل ضرورت دارد و برقرار کردن یک پل هوشمندانه میان فضای مجازی و واقعیت روز جامعه در بحث مدلینگ می‌تواند راهکار معقولی در این زمینه باشد.

دیدگاه کاربران

سعید۹۴۷۱۶۴۱۲:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
در مورد بی حجابی متاسفانه قوانین خیلی شل گرفته شده وتووی خیابون میبینیم که خیلیا آزادانه فقط یه تیکه پارچه کوچیک انداختن روی سرشون که بود نبودش هیچ فرقی باهم نداره باید قوانین بازنگری بشه و سفت سخت تر برخورد کرد
س.علی۹۴۷۳۱۵۱۳:۳۶:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ایکاش اینقدریکه به این دست موضوعات حساسین نسبت به گیر دادن به مسولین هم حساس بودین
ناشناس۹۴۷۵۰۳۱۵:۲۹:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
چه ربطی داره عزیزم ، هر چیزی جای خودش فرهنگ ، اقتصاد، امنیت ، عدالت ووو همشون باید باهم در نظر گرفته بشه چون وضع اقتصاد اینه باید نسبت به فرهنگمون بی تفاوت باشیم تا وقتی که مثل اقتصاد به وضعیت قرمز رسید بعد بهش بپردازیم؟
ناشناس۹۴۷۶۲۲۱۶:۴۰:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
هر دوی آنها مهم است اینقدر نسبت به این مسایل به ظاهر کوچک که نشانه ها و قرائن فسادهای بزرگ بودند بی اعتنا شدیم که حالا قتل یک نفر را هم به جرم پرستو بودن مجاز می دانیم و اختلاسهای بالای چند میلیارد را فقط فساد می دانیم از ابتدا باید با تخم مرغ دزدها برخورد می کردیم و نمی گفتیم توی یک پروژه چند میلیاردی چند صد میلیون هم لفت و لیس طبیعی است بزرگترین گناهان کوچک شمردن یک گناه است که تبعاتش را هم داریم می بینیم و خساراتش را هم مردم بیچاره می دهند
ناشناس۹۴۷۶۷۶۱۷:۱۹:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
مسئولین با رأی شماها مسئول شدن لطفا پاسخگویی رأی خودتون باشین الان ما طلبکاریم نه شما آه
ناشناس۹۴۸۰۸۳۲۲:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
در روزگار خاتمی از دو تا تار مو شروع شد و به عریانی مطلق هم اکتفا نمیشود
ناشناس۹۴۸۱۲۶۲۳:۵۱:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
کلا همه بد هستن من نمیدونم پس کی خوبه تو این کشور از نظر شما ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین