درمان بیخوابی بدون دارو هم ممکن است

گروه سلامت الف،   3980321022

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران توانستند برای تغییر الگوهای خواب افراد شب‌زنده‌دار، برنامه‌ای پیشنهاد دهند که به دارو نیازی ندارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تلگراف، یک تغییر ساده در الگوهای خواب افراد بی‌خواب می‌تواند بهبود قابل توجهی در زمان خواب و بیداری آنها ایجاد کند، عملکرد آنها را هنگام صبح بهبود بخشد، به بهبود عادات غذایی کمک کند و میزان افسردگی و استرس را نیز کاهش دهد.

یک پژوهش بین‌المللی که در دانشگاه‌های "دانشگاه بیرمنگام"(University of Birmingham) و "دانشگاه سری"(University of Surrey) انگلستان و همچنین "دانشگاه موناش"(Monash University) استرالیا انجام شده، نشان می‌دهد که افراد شب‌زنده‌دار می‌توانند طی یک دوره سه هفته‌ای، ساعت زیستی بدن خود را بدون مصرف دارو و یا دخالت‌های پزشکی تغییر دهند.

شرکت‌کنندگان این پژوهش توانستند بدون تجربه عوارض منفی طی خواب، زمان خواب و بیداری خود را تا دو ساعت جلو ببرند. آنها همچنین کاهش خواب‌آلودگی طی روز، احساس افسردگی و استرس را نیز گزارش دادند.

دکتر "الیس فیسر چایلدز"(Elise Facer-Childs)، پژوهشگر دانشگاه موناش و سرپرست این پژوهش گفت: یافته‌های پژوهش ما نشان می‌دهند که امکان تغییر ساعت زیستی بدن افراد دچار بیخوابی بدون دخالت پزشکی وجود دارد. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که عناصر منفی سلامت روانی و خواب‌آلودگی نیز بدون دخالت پزشکی، قابل کاهش دادن هستند.

افراد بیخواب، افرادی هستند که ساعت درونی بدن آنها، خواب و بیداری را دیرتر از حد معمول، تنظیم می‌کند. میانگین ساعت خواب شرکت‌کنندگان این پژوهش، ۲:۳۰ نیمه شب و ساعت بیداری آنها ۱۰:۱۵ صبح بود.

اختلال در سیستم خواب و بیداری، با بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی از جمله نوسانات خلقی، افزایش میزان مرگ و میر و کاهش عملکرد شناختی و فیزیکی در ارتباط است.

دکتر "اندرو باگشاو"(Andrew Bagshaw)، پژوهشگر دانشگاه بیرمنگام و از نویسندگان این پژوهش گفت: اختلال در الگوهای خواب می‌تواند پیامدهای بدی برای افراد بیخواب داشته باشد و به خواب‌آلودگی طی روز و سلامت روانی ضعیف منجر شود. هدف ما این بود تا راه‌های ساده‌ای برای این مشکل ارائه دهیم که به سادگی در خانه قابل انجام دادن باشند. این کار، موفقیت‌آمیز بود و شرکت‌کنندگان توانستند دو ساعت زودتر از قبل به خواب بروند و از خواب بیدار شوند. جالب اینجاست که این راه‌حل‌ها، بهبود سلامت روحی را نیز به دنبال داشتند که پیامد مثبتی برای شرکت‌کنندگان به شمار می‌رود. ما در حال حاضر باید ارتباط میان الگوهای معمولی خواب با مغز و ارتباط آنها با سلامت روحی را درک کنیم.

در این پژوهش، ۲۲ فرد سالم شرکت داشتند و به مدت سه هفته، این برنامه را دنبال کردند.

بیدار شدن دو تا سه ساعت زودتر از ساعت معمول بیداری و سپری کردن ساعت‌های بیشتری بیرون از خانه و در روشنایی روز.

خوابیدن دو تا سه ساعت زودتر از ساعت معمول خواب و کاهش ساعت‌های بیرون ماندن از خانه طی شب.

رعایت الگوهای خواب و بیداری هم در روزهای کاری و هم در اوقات فراغت.

صبحانه خوردن به محض بیدار شدن از خواب، خوردن ناهار در یک ساعت مشخص از روز و خوردن شام پس از ساعت هفت شب.

شرکت‌کنندگان با رعایت این برنامه توانستند عملکرد شناختی و فیزیکی خود را هنگام صبح افزایش دهند؛ در صورتی که خستگی افراد بیخواب در این زمان روز، بسیار زیاد است. همچنین شرکت‌کنندگان توانستند هنگام بعد از ظهر، به بالاترین سطح عملکرد خود برسند. در پایان دوره آزمایشی، سلامت روحی شرکت‌کنندگان بهبود یافت و احساس استرس و افسردگی نیز در آنها کمتر شد.

پروفسور "دبرا اسکین"(Debra Skene)، پژوهشگر دانشگاه سری گفت: ثبت کارهای معمول روزانه می‌تواند به افراد شب‌زنده‌دار در تنظیم ساعت زیستی بدن، بهبود سلامت فیزیکی و سلامت روحی آنها کمک کند. کم‌خوابی و ناهماهنگی ساعت زیستی می‌تواند بسیاری از فرآیندهای بدن را مختل کند و امکان ابتلاء به بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان و دیابت را افزایش دهد.

فیسر چایلدز افزود: در حال حاضر، تعداد افراد دچار بیخوابی نسبت به افراد سحرخیز در جوامع بیشتر است. ما با درک تفاوت میان این دو گروه و فراهم کردن ابزاری برای بهبود پیامدها، می‌توانیم به جوامع امروز کمک کنیم تا به خلاقیت و عملکرد مورد نظر خود برسند.

این پژوهش، در مجله "Sleep Medicine today" به چاپ رسید.

عناوین مرتبط

پربحث‌های دیروز

  1. پاسخ منطقی قوه قضائیه به سخنان روحانی چه باید باشد؟

  2. بررسی آخرین نظرسنجی‌ها درباره دولت روحانی/ افت بی‌سابقه محبوبیت رئیس‌جمهور

  3. چند نکته درباره انتقادات روحانی از قوه قضائیه و مبارزه با فساد

  4. طرح سوال از رئیس جمهور در پنچ محور

  5. شهردار تهران: اگر باد بوزد وضعیت هوا خوب می‌شود

  6. روحانی: ناامید کردن مردم آسان است/ امیدوارم مجلس آینده بهتر باشد/ تلاش شبانه‌روزی من این بود که برجام نشکند

  7. پاسخ تند مقتدی صدر به آمریکا

  8. نظر رهبری درباره چندهمسری/ «خدا یکی ، محبت یکی و یار یکی»

  9. کودتا ؛ رسم همیشگی «سیا» در آمریکا لاتین

  10. پاره کردن پلاکارد دانشجویان منتقد در سخنرانی دیروز رئیس جمهور

  11. ۱۴۰ سال زندان برای شیطان شرق پایتخت

  12. نظر رهبر انقلاب درباره چند همسری/ حاشیه‌های مستند «مظنونین همیشگی»/آیا شیب افول محبوبیت روحانی بسیار تند است؟

  13. روحانی: وضع اقتصاد عمومی خوب است

  14. شهادت سردار طهرانی مقدم و یارانش چگونه رقم خورد؟

  15. رئیس قوه قضائیه: در مبارزه با فساد به هیچ‌وجه عقب‌نشینی نمی‌کنیم

  16. نوبندگانی: ۱۰۰ دانشجو از علی مطهری به هیأت نظارت شکایت کرده‌اند

  17. ۱۰۰ سال زندان برای ربودن پنج زن تهرانی

  18. برای آلودگی هوای تهران هم نامگذاری کنید!

  19. تناقض‌های عجیب اینفانتینو در ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها

  20. لحظه خروج مورالس از بولیوی

  21. آقای ترامپ حال شما خوب است؟! ...

  22. محاکمه شوهرجوان بدلیل انتشار عکس اینستاگرامی دختری که بعدا با او ازدواج کرد

  23. ستاره مسلمان رئال حجامت کرد+عکس

  24. حضور یک متهم اقتصادی در حلقه نزدیکان روحانی + عکس

  25. حملات گسترده ‏DDoS‏ با سو استفاده از ‏MTProxy‏های ‏تلگرام ‏

پربحث‌های هفته

  1. چرا روحانی عصبانی است؟

  2. پاسخ منطقی قوه قضائیه به سخنان روحانی چه باید باشد؟

  3. مشکلات کشور برجای خود باقی است حتی اگر آمریکا به دوست خوب ما تبدیل شود !...

  4. پزشکان کلاه خود را قاضی کنند، مردم توان افزایش تعرفه‌های درمانی را ندارند

  5. شعار اعتراضی مردم یزد: روحانی حیا کن آمریکا رو رها کن

  6. مقایسه قیمت بنزین در ایران با همسایگان و دیگر کشورها

  7. بگویید و مردم را خلاص کنید !

  8. بررسی آخرین نظرسنجی‌ها درباره دولت روحانی/ افت بی‌سابقه محبوبیت رئیس‌جمهور

  9. چند نکته درباره انتقادات روحانی از قوه قضائیه و مبارزه با فساد

  10. جرم حداد عادل چیست؟

  11. "چَت" جنجالی سعید ملایی با فدراسیون جهانی/ سناریو از پیش طراحی شده برای پناهندگی + سند

  12. امیرآبادی‌فراهانی: زنگنه با وجود ارتشاء در پرونده کرسنت دوباره وزیر شد/ روحانی دستگیری برادرش را تاب نیاورد

  13. توسعه نیروگاه بوشهر، توقف ناپذیری قطار هسته ای ایران

  14. در برجام تضمین های کافی نگرفتیم/ روحانی بد شانسی آورد/ امروز که در موضع قدرت هستیم بهترین زمان برای حل و فصل مسایل مان است

  15. استیگلیتز: آثار و نتایج آزادسازی بازار سرمایه، نفرت انگیز بوده اند/ مردم حق دارند که حس کنند فریب خورده اند

  16. دو قطبی ایرانی- اسلامی، فرصت یا چالش؟

  17. جمعیت جهان را یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دادیم!

  18. مروری بر جملات حاشیه‌ساز علی مطهری!

  19. روحانی: پرونده‌سازی برای افراد هنر نیست!/ با هم دوست باشیم

  20. چه کسانی عراق و لبنان را به این روز انداختند؟!

  21. علی مطهری: حکومت اسلامی می‌تواند در موضوع «چندهمسری»دخالت کند

  22. درددل های مردم با وزیر کار روحانی درباره بیکاری

  23. طرح برخورد با خانه‌های مجردی

  24. دست‌نوشته‌های مردم یزد در حضور روحانی

  25. طرح سوال از رئیس جمهور در پنچ محور

آخرین عناوین