وقتی نه قصد جنگ باشد و نه میل به تسلیم...

علی رضایی،   3980320138 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی نه قصد جنگ باشد و نه میل به تسلیم...

«منطق مقاومت» را اگر بخواهیم به وسیله آیات قرآن و یا سنت پیامبر(ص) و سیره اهل بیت (ع) اثبات کنیم، موارد و مصادیق فراوانی وجود دارد که بتوان به آنها استناد کرد. اما در اینجا قصد داریم برای کسانی که شاید اعتقادی به مقدسات ندارند، استراتژی جمهوری اسلامی در شرایط فعلی را تفسیر و تبیین کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا مقاومت؟ و با چه منطقی؟

آنچه در نظام بین الملل برای بسیاری از دولت‌ها و ملت ها به عنوان یک اصل در زیست جهانی تعریف شده است، برقراری رابطه روی ریل «صلح» و یا «جنگ» است. بسیاری از دولت ها، روابط بین المللی خود را خارج از این دو گزاره تعریف نکرده‌اند؛ از جمله دولت ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی.

این دولت ها روابط خود با سایر دولت ها را یا بر اساس صلح بین المللی تعریف کرده اند و یا جنگ و نبرد که البته در راهبرد اول یعنی روابط بر اساس صلح، دو مدل را برای خود تثبیت کرده اند: ۱- صلح بر اساس «وابستگی متقابل» و ۲- صلح بر اساس «وابستگی یکجانبه».

«وابستگی متقابل» همان مدلی است که موردپسند اکثر دولت ها قرار گرفته و به نوعی «صلح» بر اساس «احترام و عدالت» تلقی می شود و روابط کشورهای اروپایی با یکدیگر و با آمریکا نیز بر همین مبناست. و اما «صلح» بر اساس «وابستگی یکجانبه» در واقع ترجمه مودبانه همان واژه آشنای «تسلیم شدن» است. در چنین صلحی، معمولا یک دولت که ضعیف تر است در برابر دولت قوی تر زانو میزند و تسلیم می شود و صلح بر اساس نظام «ارباب ـ رعیت» ادامه پیدا می کند.

واضح‌ترین مثال در این خصوص رژیم سعودی عربستان و دولت های جزیره ای عرب در منطقه هستند که به معنای واقعی، رعیت آمریکا و اروپا در منطقه غرب آسیا هستند و هیچ اراده ای را خارج از اراده اربابان نمی توانند محقق کنند و به نوعی باید اعتراف کرد که این کشورها بدون آنکه متوجه باشند، خاک خود را به اسارت آمریکا و اروپا در آورده اند و به نوعی از مدل «استعمار نوین» در قرن ۲۱ رونمایی شده است.

در راهبرد دوم یعنی «جنگ» که در نظام بین المللی، قوانین و ساز و کار خاص خود را دارد، معمولا دولت قوی تر پس از آنکه نتواند دولت ضعیف تر را به زانو در آورد و ایضاً نتواند به نام صلح پروژه تسلیم شدن را رقم زند، اگر احساس کند که میان دولت و ملت کشور مذکور شکاف ایجاد شده و به نوعی «فروپاشی از دورن» در داخل آن کشور شکل گرفته و کشور هدف نه قدرت نظامی دارد و نه توانایی جنگیدن، در چنین حالتی با یک ضربه جنگی، کشور ضعیف تر را به اسارت خود در می آورد و در نهایت آن کشور را اجبارا وارد ریل تسلیم بر اساس همان مدل «ارباب ـ رعیت» می کند.

عراق و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که در این مصداق می گنجند؛ هر چند که بیداری دولت و مقاومت ملت عراق در دوره پس از جنگ، مانع از آن شد که عراق به بردگی آمریکا درآید.

جمهوری اسلامی ایران تا امروز سعی کرده با دولت‌های مختلف بر اساس صلح و احترام متقابل رفتار کند. چنانکه حتی برای مذاکره با آمریکا و سایر قدرت های بین المللی اعلام آمادگی کرد و نتیجه آن، «برجام» شد. اما آمریکا به این هم راضی نبود و از برجام خارج شد.

پس از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی سعی کرد برجام را با سایر قدرت ها ادامه دهد، اما دولت های اروپایی در این مسیر نتوانستند شریک دائمی خود یعنی آمریکا را تنها بگذارند و بر اساس روابط و وابستگی متقابلی که با آمریکا داشتند، برجام را تبدیل به وسیله ای برای بازی دادن ایران کردند.

این موضوع باعث شد تا نهایتا دولت ایران یک ضرب الاجل ۶۰ روزه به اروپا بدهد تا اروپا در این فرصت تکلیف خود با برجام را مشخص کند که آیا قصدی برای پایبندی به تعهدات و روابط متقابل با ایران وجود دارد یا خیر؟ اتفاقی که البته با دست رد اروپایی ها مواجه شد و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای هرگونه «اولتیماتوم» از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رد کرد.

در چنین شرایطی، جمهوری اسلامی ایران سه راهکار در پیش رو دارد که ابتدا به دو راهکار می پردازیم: ۱- جنگ. ۲- تسلیم (صلح بر اساس وابستگی یکجانبه و در چارچوب استعمار نوین).

۱- جنگ: هر چند که جمهوری اسلامی ایران واهمه‌ای از جنگ ندارد اما در منطق جمهوری اسلامی، جنگ اولویت ندارد و ایران به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست و بر اساس این اصل، ایران آغازکننده جنگ نخواهد بود و تنها در صورتی وارد جنگ می شود که مورد حمله ای قرار گیرد. در چنین حالتی هر چند که جنگ، هزینه های گسترده ای در پی خواهد داشت، اما جمهوری اسلامی محکم و قاطع در برابر دشمن خواهد ایستاد و از خود دفاع می کند.قدرت دفاعی بالا شامل تکنولوژی و نیروی انسانی مؤمن و رزمنده چیزی نیست که آمریکاییها به آن نیاندیشیده باشند.

۲- تسلیم: تسلیم شدن در برابر آمریکا و اروپا یا همان «صلح عربستانی» به گونه ای که ایران هم مثل رژیم سعودی و دولت های جزیره ای خلیج فارس در برابر قلدرهای بین المللی زانو بزند و تبدیل به مستعمره شود، اگر قرار بر این باشد باید به این سؤال پاسخ داد که چرا اساسا انقلاب کردیم و ۴۰ سال هزینه استقلال ملک و ملت را دادیم؟ رژیم ستمشاهی که سبک و سیاق زانو زدن در برابر آمریکا را بهتر بلد بود و پس چرا او را از کشور اخراج کردیم؟ اگر قرار باشد که در دهه ۹۰ به دوران دهه ۴۰ و ۵۰ بازگردیم، پس اصلا چرا در دهه ۶۰ بیش از ۲۰۰ هزار شهید دادیم؟ با شعار «استقلال» و «آزادی» چه کنیم؟ اگر قرار باشد رعیت دولت های اروپایی و آمریکا شویم، پس یعنی از «حزب الله لبنان» و «انتفاضه فلسطین» و «مقاومت سوریه» و «مبارزه با رژیم کودک کش صهیونیستی» و تمام شعارهای انقلابی دست بکشیم؟

در چنین حالتی که قرار باشد از «جمهوری اسلامی» فقط یک «پوسته» باقی بماند، آیا برگردان همان حرف ترامپ نیست که گفته به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست اما ایران باید مثل ما رفتار کند؟! حکومتی که تغییر نکند اما از آن فقط یک پوسته باقی بماند و بخواهد با اسلام آمریکایی پیش برود، چه حکومتی است؟ اینکه اسمش «جمهوری اسلامی» باشد یا نباشد، دیگر چه فرقی می کند؟ و اصلا بود و نبودش چه فرقی می کند؟

بنابراین مشخص است که ایران وارد این گود نمی شود و تسلیم و صلح ذلیلانه را هرگز نخواهد پذیرفت. چراکه چنین موضوعی با مبانی و اصل وجودی انقلاب اسلامی در تضاد صد در صدی است؛ چنان می ماند که آب در دل خود، آتش پرورش دهد و یا آنکه بر دیوار سفیدی، سیاهی بیفکنی و همچنان بخواهی آن را سفید ببینی!

حال می‌ماند راه سوم یعنی مقاومت. منطق مقاومت از همین جا نشأت می‌گیرد که ایران نه قصد جنگ دارد و نه قصد تسلیم. بلکه به دنبال صلح بر اساس روابط و وابستگی متقابل است. صلحی بر مبنای احترام و عدالت. صلحی بر مبنای حفظ اعتقادات و اصول و ارزش ها. صلحی که در آن به معنای واقعی هم جمهوری اسلامی باشد و هم انقلاب اسلامی. صلحی که در آن به جایگاه ایران و استقلال و آزادی ایران در نظام بین الملل احترام گذاشته شود. همه این موارد در شرایط فعلی ایران، تنها در ذیل «مقاومت» محقق خواهد شد.

بدین صورت که دشمن بیرونی در حال حاضر توانایی جنگیدن و رو در رویی با جمهوری اسلامی را ندارد و بنابراین با ابزارهای مختلف از جمله تحریم های مختلف و شبیخون فرهنگی و جنگ نرم سعی می کند نوعی شکاف میان دولت و ملت ایجاد کند تا ایران را دچار «فروپاشی از درون» کند؛ فروپاشی اعتقادات، فروپاشی اصول و ارزش ها، فروپاشی دینی و مذهبی و فرهنگی.

بعد از دستیابی به این هدف و در چنین حالتی که مردم ناامید باشند و مردم علیه مردم و ملت علیه دولت و دولت علیه ملت قرار گیرند، طبیعی است که اگر بالاترین سطح قدرت نظامی در منطقه را هم داشته باشیم، با یک ضربه کوچک از پا در خواهیم آمد و آینده ای که برایمان متصور خواهد بود، بهتر از اوضاع کنونی افغانستان نخواهد بود.

بنابراین در شرایطی که می دانیم نه منطقِ تسلیم و صلح ذلیلانهو دروغین برایمان آورده ای دارد و نه منطقِ جنگ در شرایطی که طرف مقابل قصد جنگ ندارد، تنها منطقی که ما را به پیروزی و صلح محترمانه خواهد رساند، مقاومت است.

منطق مقاومت در طول تاریخ ثابت کرده است که در صورت تداوم، دشمن را خسته می کند و بعد از مدتی که تمام راه ها را پیمود و خللی به اراده دولت و ملت هدف وارد نشد، دست از دشمنی خواهد کشید و وارد یک معامله عادلانه و ارتباطی متوازن خواهد شد.

این منطقی است که حتی مبنای صلح امروز میان آمریکا و بسیاری از دولت های اروپایی با یکدیگر است و اگر تاریخ اروپا در قرون ۱۸ و ۱۹ مورد بازبینی قرار گیرد و همچنین تاریخ آمریکا در قبل از جنگ های جهانی مطالعه شود، بدون اغراق می توان گفت که بخش اعظمی از قدرت امروز این قدرت های بین المللی ناشی از «منطق مقاومت» آنها در طول قرون گذشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۴۵۳۷۶۱۴:۵۵:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
نکته اینه در این مقاومت فقط از مردم عادی مایه گذاشته میشه. نه مسئولین.
عدالت۹۴۵۶۲۲۱۶:۱۲:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
هر موقع مسئولین اجاره نشین شدند و یارانه چهل و پنج هزار تومانی و حقوق دو سه میلیونی گرفتند،‌ آنوقت میوشد صحبت از مقاومت کرد وگرنه سخن از مقاومت شعاری بیش نیست.
ناشناس۹۴۵۶۳۸۱۶:۱۹:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
این مقاومت یعنی بلاتکلیفی صنعت و اقتصاد و فشار بر گرده مردم و استفاده و منفعت آقازاده ها. مقاومت تا کی؟ تا کجا؟ اهداف و نتایج چی اند؟ قابل دسترسی اند؟ یا اینکه فقط مقاومت تا کم شدن روی آمریکا؟!
ناشناس۹۴۵۷۲۳۱۶:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
کاش که نویسنده حداقل یک مثال از مدلی که مورد نظرش بوده رو نام می برد. من که هرچه فکر می کنم در میان 200 کشور دنیا همچین مدلی از روابط پیدا نمیکنم.
ناشناس۹۴۵۳۸۳۱۴:۵۹:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
تیترتون اشتباهه 200 کشور دنیا دارن با امریکا کار میکنند یعنی اونها تسلیم شدند ؟
ناشناس۹۴۵۶۶۶۱۶:۲۹:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دنبال توجیه کار اشتباه خودشون هست لذا هر داستانی این دوستان سر هم می کنن هزینه هم پای ما است
ناشناس۹۴۵۴۳۳۱۵:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
راه سوم سوختن وساختن است.که مردم ایران را ه سوم را انجام نخواهند داد
ناشناس۹۴۵۴۳۷۱۵:۱۷:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
چرا دختر روحاني به مقاومت اعتقاد نداردودر اتريش كيفش را مي كند
ناشناس۹۴۵۷۳۲۱۶:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
چون همونطور که من با پدرم اختلاف دیدگاه 180 درجه ای داریم اونهم با پدرش اختلاف دیدگاه داره وحتی شاید اونو قبول نداره.و به زندگی در نظام ایران باور نداره .
ناشناس۹۴۶۱۰۹۱۹:۵۷:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خود روحانی هم اعتقادی ندارد.
ناشناس۹۴۵۴۶۹۱۵:۲۶:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
ما اگر منطق قرآن میفهمیدیم انقدر دزدی و اختلاس نداشتیم و وضع مردم ما این نبود پس فکر دگر کن.
ناشناس۹۴۵۴۷۵۱۵:۲۸:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
جالب هست نویسنده برای خودش دو راه گذاشته!؟ جنگ یا تسلیم؟! از کی مذاکره جز تسلیم هست
ناشناس۹۴۵۶۵۵۱۶:۲۶:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
از برجام و پیامدهای آن که الان داریم مشاهده میکنیم
ناشناس۹۴۶۴۱۶۰۰:۱۸:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
برجام نافرجام به معنای تسلیم شدن ایران در مقابل استکبار جهانی بود و خسارت محض بود.
علی۹۴۵۴۷۷۱۵:۲۸:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دیگر به ته کوچه بن بست رسیده ایم و باید تصمیم گیری کنیم الف : یا خود را عادی و اصلاح کنیم و تغییرات اساسی دهیم و به توسعه کشور و رفاه مردم خود بیندیشیم . ب : و یا با آمریکا و اکثر کشورهای غربی در گیر یک جنگ نابرابر شویم و هر آنچه را که در صد سال ساختیم را در چند ماه نابود شده ببینیم .
ناشناس۹۴۵۴۸۱۱۵:۲۹:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
رشد اقتصادی منفی 5 (بواسطه شرایط موجود) و فاصله آن با مثلا رشد مثبت 5 درصد (10 درصد اختلاف) را در تولید ناخالص داخلی ضرب کنید تا ببینید این شرایط "مقاومت" مد نظر شما چه زیانی به کشور وارد می کند!! دولت هم با چاپ پول این زیان را از جیب مردم بر می دارد. آیا مردم به تحمل این زیان رضایت دارند؟ آیا واقعا راه دیگری وجود ندارد؟ آیا هر مذاکره ای لزوما به معنی تسلیم است؟ کسی که دارد زور می گوید دایما در دنیا دم از مذاکره می زند و ما قبول نمی کنیم فکر می کنید دنیا چه فکری در مورد ما می کند؟
ناشناس۹۴۵۴۸۵۱۵:۳۰:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
در زمان جنگ عراق علیه ایران هم ایران از همین حرفها می زد آخر هم در ضعف تمام قطعنامه را پذیرفتیم
منتظرالاختلاس۹۴۵۵۲۷۱۵:۴۱:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۰
استخوان لأي زخم يعني اين چرا رفراندم نباشه ؟
ناشناس۹۴۵۶۷۷۱۶:۳۱:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
چون نظر مردم را می دانند که چیست وگرنه تا الان هزار تا رفراندوم برگزار کرده بودن
ناشناس۹۴۶۴۱۰۰۰:۱۳:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
نظر مردم این است که میدانند ولی تو که از خارج تغذیه میشوی نه.. در ضمن در موضوع چه چیزی میخواهید رفراندم انجام دهیداگر در مورد فرد میخواهید رفراندم بگیرید بازکسانی را انتخاب میکنند که درداخل معتقد به نظام جمهوری اسلامی باشد .نه اینکه ترامپ وبولتون اربابان شما را انتخاب میکنند. ودر موضوعات دیگر هم همانطور
ناشناس۹۴۵۸۹۸۱۷:۴۹:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
رفراندوم نتیجش میشه یکی مثل حسن روحانی که برای رسیدن به هدف از هیچ وعده ای فروگذار نکرد... مردم اگر قدرت انتخاب درستی داشتند این آقا رو انتخاب نمی کردند. انتخاب مردم وابسته و متاثر از خواسته هاشون هست... و بعضی برای رسیدن به خواسته ها راه اشتباه رو میروند
ناشناس۹۴۶۲۶۵۲۲:۱۹:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
يعني چشم و گوش بسته تحت امر يك نفر باشند ؟
ناشناس۹۴۶۹۰۳۱۰:۴۷:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
در اون زمان و از بین اون افراد روحانی بهترین انتخاب بود
ناشناس۹۴۶۹۰۷۱۰:۴۹:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
این حرف توهین به شعور مردم است .درنظر بگیر حریف روحانی جذابیت لازم را برای رای آوردن نداشت .
ناشناس۹۴۵۹۷۱۱۸:۲۸:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
می توان همه پرسی کرد در این مورد که جهت گیری سیاست خارجی در اختیار دولت باشد یا همچنان روال کنونی برقرار باشد. هیچ منافاتی نیز با اصل انقلاب و نظام نخواهد داشت.
ناشناس۹۴۵۵۵۰۱۵:۵۰:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
با جمله‌ی آخر شما آمریکا و اروپا هم عضو محور مقاومت هستن پس قاعدتاً نباید مشکلی باهاشون داشته باشیم
امید۹۴۶۴۳۰۰۰:۳۱:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بسم الله الرحمن الرحیم حتی حیوانات هم قبول نمی کنند که حیوان دیگری به آنها زور بگوید برای همین می بینیم تا آخرین نفس مبارزه می کنند . من دیگر حرفی ندارم .
ناشناس۹۴۶۸۶۴۱۰:۳۳:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اقا امید خداوند به حیوانات زبان نداده که بتونن با مذاکره مشکلشون رو حل کنن برای همین مجبورن بجنگن ولی به انسان داده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۹۴۵۵۶۹۱۵:۵۶:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
مقاومت که چه بشود بالاخره؟
ناشناس۹۴۵۹۶۵۱۸:۲۱:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
احسنت - مهمترین سوال همین است. مقاوت برای چی؟
ناشناس۹۴۶۴۱۸۰۰:۱۹:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
میوه مقاومت هوشمندانه پیروزی است .
ناشناس۹۴۶۳۶۵۲۳:۴۱:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دلیلش مشخص است. مقداری هم باید فکر کنید. نمیشه که همش سوال پرسید.
ناشناس۹۴۵۶۲۱۱۶:۱۲:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
حالت برزخ نه جنگ و نه صلح فقط کشور را ویران تر میکند و جیب رانتخورها و مسئولان را پرپولتر و اکثریت مردم را به فلاکت میاندازد.
ناشناس۹۴۵۶۳۱۱۶:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خسته شدیم از شعار ؟ نویسنده مطلب از وضع اقتصادی مردم خبر ندارد . بیا با حقوق قانون کار زندگی کن کرایه خونه قسط وام ... بده ؟؟؟مقاومت فقط برای مردم عادی ،
ناشناس۹۴۵۶۶۲۱۶:۲۷:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
نیاز هست به یک حرکت نرمش قهرمانانه دیگر که طرف بترسه وکوتاه بیاد التماس دعا داریم حاجی
ناشناس۹۴۶۴۱۹۰۰:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
نتیجه برجام این شد که دشمن یک قدم جلوتر آمد و به برنامه موشکی و منطقه ای ایران طمع کرد.
ناشناس۹۴۶۸۱۳۱۰:۰۴:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
چرا اين قدر فضولى و دخالت در أمور داخلى ديگران ميكنيم چرا اعتقاد داريم ما توسط خدا بعنوان دربان بهشت و جهنم هستيم
ناشناس۹۴۵۷۲۴۱۶:۴۵:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
آقای نویسنده ما دوست داریم مثل عربستان سعودی در رفاه باشیم
ناشناس۹۴۵۷۵۴۱۶:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اتفاقا دشمن خسته نمیشه چون هزینه ای نمیکنه.مگه محاصره ی قلعه اس که اونا خسته بشن.اتفاقا هدف اونا طولانی شدن تحریم تا ضعیف شدن کامل
ناشناس۹۴۵۹۸۶۱۸:۳۶:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۰
وقتی اختلاس های هزاران میلیاردی با این حجم وجود دارد ، وقتی رانت بازی در سیستم های دولتی بیداد میکند و هیچکس پاسخگو و پیگیر نیست ، آیا مقاومت و تسلیم نشدن معنی دارد? آیا فکر نمیکنید خون 200 هزار شهید بر باد رفته ؟ آیا نمیبینید شرکت های دولتی با یک دهم قیمت به دوستان وآقازاده ها فروخته شده و هیچکس به روی مبارک خود نمی آورد ؟ چه بخواهید و چه نخواهید ، بدانید ، بین ملت و دولت فاصله افتاده است .
ناشناس۹۴۵۹۸۸۱۸:۳۹:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
فعلا کشور بخاطر وابستگی به دلار امریکا استقلال ندارد این چه استقلالی است که قیمت مایحتاج داخل کشور وسیب زمینی وپیازرارا دلار تعیین میکند؟؟؟؟؟؟
ناشناس۹۴۶۰۳۵۱۹:۰۱:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
مردم مقاومت کنید تا اینها همچنان بتوانند از منابع کشور بخورند و ببرند !
ناشناس۹۴۶۰۴۲۱۹:۰۳:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
بستگی دارد که دغدغه دهنی شما چه باشد، اگر مردم ایران و اینده کشور و رفاه ملت مد نظر باشد مشخص است که چه باید کرد.
ناشناس۹۴۶۱۱۱۱۹:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دوستان دست به کی برد غربگرا که همه به خط هستند. مذاکره شود که جی؟ تا الان که 12 سال مذاکره کردیم شده این. مذاکره یعنی تسلیم چون اولش تحریم شده ایم و شرایط برابر نیست لحن آمریکایی ها هم که اصلا دوستانه نیست.
محمد خندستانی۹۴۶۲۵۹۲۲:۱۴:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
تنها راه پیش رو مقاومت است و البته از جنگ نیز هراسی نیست
ناشناس۹۴۶۲۶۴۲۲:۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
نمی دونم نویسنده محترم اون شعار جنگ جنگ تا پیروزی در زمان جنگ ایران و عراق رو بخاطر میارن یا نه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین