اقتصاد گره خورده ایران به بازی زمان آمریکایی‌ها و «آبه»

محسن زنگنه،   3980320089 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
اقتصاد گره خورده ایران به بازی زمان آمریکایی‌ها و «آبه»

نوسانات اقتصادی و ناپایداری شاخص‌های کلان یک اقتصاد، چه در جهت مثبت و صعودی و چه در جهت منفی و نزولی، به ضرر یک اقتصاد است. اگر اقتصاد کشور به شدت تحت تاثیر رویدادهای خارجی و تکانه‌های بیرونی باشد، اقتصادی ناپایدار خواهد بود" چه رسد که از داخل نیز به این تاثیر پذیری ضریب داده شود.

متاسفانه، ایران بخصوص بعد از انقلاب اسلامی به جهت مواضع و اقدامات کشورهای استکباری از جمله تحریم‌های اقتصادی از یکسو و وابستگی شدید اقتصاد به نفت و درآمدهای ارزی از سوی دیگر، به شدت، مستعد تاثیرپذیری از رویدادهای خارجی و بین المللی بر اقتصاد کشور است.

در راهبردهای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی که به عنوان راهکار مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن و موتور محرکه رشد و پیشرفت کشور، از سوی نظام، تنظیم و ابلاغ شده است و بایستی دولت و مجلس تلاش کنند تا پایداری اقتصاد را در برابر تکانه‌های خارجی (از هر نوع سیاسی، اقتصادی، نظامی و...) افزایش داده، از وابستگی اقتصاد، بکاهند؛ اما متاسفانه طی چند سال اخیر، نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه در برهه‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون، اقتصاد کشور به اتفاقات، مواضع و یا رویدادهای خارجی و عموما وابسته به دولت آمریکا و بعضا اروپا، گره زده شده است.

آمریکایی‌ها نیز با شناخت دقیق این نقطه ضعف اقتصاد ما و آگاهی از شیوه مدیریت حاکم بر دولت، به نحوی با ما بازی زمان می‌کنند و با زیرکی تمام، ماه‌ها و سال‌های ما را در انتظار حرکتی که خواهند نمود، سپری می کنند.

اگر به آرشیو خاطرات سیاسی چند سال گذشته برگردید، تصدیق می‌کنید که ما همواره، منتظر سررسید تاریخ‌هایی بوده‌ایم که ترامپ، قرار بوده یا تصمیمی بگیرد یا اقدامی انجام دهد یا امضایی تحریر یا تحریمی را تعدیل یا تمدید نماید یا سخنرانی کند و قس علیهذا! اگر به نمودار دلار و طلا هم نگاهی بیاندازیم، رابطه معنی دار و مستقیمی بین تاریخ‌های فوق و جهش یا کاهش قیمت‌ها در نمودارها، مشاهده می‌کنید.

و اکنون سفر شینزو آبه نخست‌وزیر و رئیس حزب لیبرال دموکرات ژاپن به ایران را شاهده هستیم.

هر چند نگارنده همچون بسیاری از مردم از پائین رفتن قیمت دلار و نزدیک شدن آن به قیمت نیمایی، خشنودم، اما این کاهش به جهت علل و عوامل آن، به نفع اقتصاد نیست. دلار می‌تواند با ده‌ها علت و اقدام علمی دیگر دولت مانند کنترل نقدینگی، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، راه اندازی بازار متشکل ارزی، افزایش و رونق تولید، کنترل قاچاق، حذف دلارهای رانتی، جلوگیری از واردات غیرضرور و... کاهش یابد؛ اما نه با دلایل هیجانی و ناپایدار. عللی که بخشی از آن، حباب بوده و می‌تواند بازار را دچار نوسانات شدید کند.

امروز یکی از فعالان صنعت ابریشم، از آینده قیمت‌ها سوال می‌کرد و نگران بود که مبادا، پیله تَر را خریداری کند و طی روزهای آینده به یکباره، قیمت ابریشم با افت شدید مواجه شود. این نگرانی موجب عدم خرید به موقع پیله تَر و نرساندن پیله به ابریشم کاران و در نتیجه معطلی این صنعت و شاید بیکاری عده‌ای باشد.

دولت بایستی تدبیری کند که اقتصاد کشور به این رفت و آمدها و داد و فریادها و لبخندهای طرف آمریکایی یا قول و وعیدهای طرف‌های اروپایی گره نخورد.

واقعیت آن است که آبه هم مهره‌ای دیگر از شطرنج ترامپ برای بازی زمان است. نهایت آن می‌شود که یک یا دو ماه دیگر را از دست داده‌ایم و بایستی منتظر تاریخ بعدی اعلامی از سوی دولت آمریکا باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۴۴۶۷۶۱۱:۲۷:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
نابسامانی اقتصادی و بی ثباتی بازارها تنها ضررش رو به مردم عادی کوچه و خیابان وارد میکنه.لذا تا روزی که مردم ما هنوز جا دارن و با افزایش لحظه به لحظه قیمت ها و کمبود کالاهای اساسی کنار میان امریکا که هیچ کل جهان نمی تونن برامون کاری کنند
ناشناس۹۴۴۷۰۶۱۱:۳۴:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
این تئوری ها را خرج صدمن یک غاز هم نمیکنند
ناشناس۹۴۵۲۲۶۱۳:۵۵:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
غرب با برنامه دارد ما را گوشه رینگ میبرد و ما دلخوشیم به آنان برای هیچ
ناشناس۹۴۴۷۹۶۱۲:۰۱:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
باید مثل همه کشورها اقتصاد مقاومتی اجرایی شود
ناشناس۹۴۵۶۶۱۱۶:۲۷:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اینایی که منفی دادن خواهان تورم بالا، گرانی، فشار اقتصادی هستند
ناشناس۹۴۶۵۴۲۰۴:۵۲:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
به چه دلیل همش مردم باید ریاضت بکشن؟ چرا مردم ایران را لایق داشتن بهترینها نمیدونید؟ یه آمار ساده نشون میده منزل و خودرو مسـٔولین نشانه از اقتصاد مقاومتی هست یا نه پس فقط برای مردم عادی نسخه نپیچین سالها فرصت خوبی بود لایق نبودن کافیه
ناشناس۹۴۴۸۰۱۱۲:۰۲:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
آقای روحانی بارها وعده دادند ولی وضعیت اقتصادی ما خراب شده... من گلابی برجام را دیدم ولی توان خرید که هیچ توان نگاه کردن و فکر کردن بهش رو ندارم
ناشناس۹۴۴۸۰۲۱۲:۰۳:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دلار شد 12 هزار تومان ای کاش بشه 8 هزار تومان
ناشناس۹۴۴۹۷۷۱۲:۴۷:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خوب شد رئیسی نشد رئیس جمهور وگرنه دلار شده بود پنج تومن ! مردم ، یادتونه ؟
ناشناس۹۴۵۸۳۷۱۷:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دیگه منفی دادنتون چیه ؟ مگه دروغ میگه ؟
ناشناس۹۴۵۴۹۷۱۵:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خود مقامات جلوی کاهش دلار را خواهند گرفت شک نکن
ناشناس۹۴۴۸۰۸۱۲:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
ارتباط اقتصاد به روابط بین المللی در هر کشوری که می خواهد باشد بدون انکار است به عبارت دیگر اقتصاد جزیره ای مجزا از باقی رویدادها نیست . اما درباره ایران بجای شعار داد ن بفرمایید کدام کالا یا کالاها را می توانیم صادر کنیم تا از اتکا به درامد های نفتی خلاص بشویم ؟ مساله بعدی اینجاست که اگر قرار است صادرات غیر نقتی را جایگزین کنیم مستلزم این است که در اقتصاد جهانی وارد شویم و جزیی از آن بشویم یعنی تجارت پیرامون آن رونق بگیرد که اصلا مدنظر نیس که جزیی از اقتصاد جهانی بشویم به عبارت دیگر اتکای به صادرات نفت مارا از قرار گرفتن در حلقه اقتصاد جهانی کنار می گذارد پس اینجا یک تناقض بزرگ وجود دارد .
ناشناس۹۴۴۹۸۳۱۲:۴۹:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
گره زدن چرخ اقتصاد به چرخ سانتریفیوژ و برجام و امریکا خطای استارتژیک بود که صورت گرفت.
ناشناس۹۴۵۲۱۱۱۳:۵۱:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اقتصاد در هیچ جای دنیا از سیاست جدا نیست
ناشناس۹۴۵۰۵۷۱۳:۰۳:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اقتصاد گره خورده وآن رييس جمهور محترم و اين صريح گو كه ديپلمات بودن را نمي پذيرد و صريح سخن مي گويد خلاصه گره در گره
ناشناس۹۴۵۳۰۲۱۴:۲۳:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
در قرن بیست و یکم این اقتصاد است که عمق استراتژیک کشورها و قدرت‌ها را ترسیم می‌نماید و بدون اقتصاد قوی و دانش بنیان و رضایت اقتصادی مردم امکان داشتن یک ارتش و نیروی رزمی اماده و تاثیر گذاری بر دنیا برای تضمین قدرت و برتری ایران وجود ندارد
omid۹۴۵۳۰۸۱۴:۲۸:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
"اقتصاد گره خورده ایران به بازی زمان آمریکایی‌ها و «آبه» " این عنوان درست نیست،بهتر است بگوییم اقتصاد فشل شده بدست "بانکداری ربوی..." ویا "آلوده شدن مال مردم به ربا توسط بانکها...
نجم۹۴۵۳۳۱۱۴:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
کسایی که قیمت طلا و دلار رو دستوری پایین میارن به دلال های تیز هوش کمک و به مردم عادی خیانت میکنن چون هر شخصی یه کم فکر کنه میفهمه که قیمت ها رو برا چی دارین پایین میارید در کل خوبه ولی فقط برا دلال جماعت.(FATF)
ناشناس۹۴۵۹۲۱۱۸:۰۱:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اقتصاد ايران بگونه اي بيمارشده كه قابل درمان براي مسوولان ناتوان اقتصادي دولت نيست
ناشناس۹۴۶۰۲۴۱۸:۵۷:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اقتصاد ایران رو دولت سایه نابود کرده ....جالبه که حتی برای حرف رهبری هم ارزش قائل نیستید، بعد خودتون رو مطیع رهبر می دونید...اگر زمان ببره بهتر از جنگ و درگیریه....شما از شجون مردم و مملکت چی میخواید؟ ای کاش بهتون یه پول کلانی میدادند تا برید کانادا زندگی کنید و دست از سر مردم بردارید...
ناشناس۹۴۶۴۳۹۰۰:۳۸:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بهانه جدید رو شد: *دولت سایه* بی .. و بی کفایتی این دولت با این حرفای مز..قابل توجیه نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین