مسافر هنجارشکن یا راننده متخلف

گروه اجتماعی الف،   3980319059 ۸۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
مسافر هنجارشکن یا راننده متخلف

فرهیختگان نوشت: «راننده اسنپ تو باد و توفان وسط اتوبان به خاطر بدحجابی پیاده‌م کرد» این توئیت یکی از کاربران فضای مجازی بود که روز پنجشنبه به همراه تصویر و مشخصات راننده اسنپ در حساب کاربری توئیتری‌اش منتشر کرد که در پی آن واکنش‌های بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی را در پی داشت.

این دختر جوان که برای تردد در مسیر سوهانک به گاندی از تاکسی اینترنتی اسنپ استفاده کرده بود به صراحت نوشت راننده اسنپ به خاطر بدحجابی به او تذکر داده و از او خواسته حجاب خود را رعایت کند اما به خاطر عدم‌رعایت و سرپیچی او از این کار درنهایت در میانه راه دختر را از خودرو پیاده کرده است.

این مسافر هنجارشکن با انتشار اسم و تصویر راننده در فضای مجازی از کاربران خواست در صورت مشاهده این حساب از این راننده برای سفرهای خود استفاده نکنند و از سوی دیگر نیز با ارائه گزارشی به واحد شکایت اسنپ، خواستار برخورد با این راننده شد و حتی ساعاتی بعد با انتشار توئیت دیگری از برخورد شرکت اسنپ با راننده خبر داد و نوشت: «از اسنپ تماس گرفتند و با عذرخواهی از برخورد با راننده‌شون خبر دادند.»

اواخر سال گذشته هم فرهاد مجیدی، فوتبالیست مشهور کشور در قالب یک پست اینستاگرامی فیلمی منتشر کرد که نشان می‌داد در حال حرکت در یکی از اتوبان‌های تهران با ایست پلیس گشت راهور مواجه شده است. ماموران پلیس به دلیل سرعت غیرمجاز از او خواستند تست الکل بدهد. این سلبریتی با انتشار این فیلم از پلیس خواستار برخورد با مامورانی بود که فارغ از جایگاه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی افراد ملزم به اعمال قانون در کشور بودند.

به‌طور کلی هرگونه انتشار تصویر و فیلم افراد در فضای مجازی به بهانه مظلوم‌نمایی و برخورد با ارگان مربوطه که قصد اجرای نص صریح قانون را در کشور داشته، اقدام پسندیده و اخلاقی نیست زیرا باید توجه داشت که ماموران نیروهای نظامی و انتظامی، کارکنان دولت و حتی صاحبان مشاغل آزاد (بخش خصوصی) مسئولیت‌هایی برعهده دارند که باید براساس قوانین سازمانی به آن عمل کنند.

  داخل خودرو حریم خصوصی نیست

در نگاه اول شاید برخی با این اقدام راننده مخالفت کنند و معتقد باشند که خودرو حریم خصوصی محسوب می‌شود اما اوایل امسال بود که پیامک‌های کشف حجاب در خودرو برای تعدادی از رانندگان ارسال شد و راننده‌های تاکسی و خودروهای شخصی را راهی خیابان وزرا کرد، حتی تعدادی از خودروها برای اعمال قانون به پارکینگ روانه شدند که این موضوع نشان می‌داد داخل خودرو حریم خصوصی محسوب نمی‌شود.

به استناد قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر که در سال 94 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، برخورد با مواردی چون بدحجابی، آلودگی صوتی و... در خودروها قانونی است و براساس تاکید قانون داخل خودرو حریم خصوصی نیست.

برهمین اساس در تبصره ماده 5 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر حریم خصوصی و حریم عمومی تعریف شده و براساس آن «اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.» در این قانون، معروف و منکر عبارتند از هر گونه فعل، قول یا ترک فعل و قولی که به‌عنوان احکام اولی یا ثانوی در شرع مقدس یا قوانین، مورد امر قرار گرفته یا منع شده باشد علاوه‌بر این در ماده 5 قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر آمده: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد، مگر در مواردی که قانون تجویز کند و دستگاه‌های ذیربط ازجمله ناجا ملزم به اعمال قانون در چنین مواردی هستند.

برهمین اساس با استناد به قانون وسایل نقلیه جزء حریم خصوصی محسوب نمی‌شود و شهروندان باید همان‌گونه که مقررات را در محل‌های عمومی رعایت می‌کنند در خودرو نیز حفظ کنند. به‌طور کلی مواردی چون کشف حجاب، نحوه پوشش، ایجاد آلودگی صوتی و هر اقدامی که سبب آزار دیگران شود داخل خودرو ممنوع است.

همچنین فروردین ماه امسال بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور اعلام کرد: «با کسانی که اقدام به کشف حجاب در خودرو، ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم و اقداماتی از این قبیل که طبق قانون تخلف به شمار می‌روند، می‌کنند، باید به‌طور مناسب این موارد تخلف به آنها تفهیم شده و طبق قانون برخورد شود.»

بنابراین حق طبیعی راننده اسنپ بود که به مسافر هنجارشکن خود تذکر داده و با او برخورد کند، البته با توجه به توئیت این مسافر مبنی‌بر عذرخواهی و برخورد شرکت اسنپ با راننده به نظر می‌رسد این تاکسی اینترنتی اعتقاد چندانی به قوانین کشور ندارد، زیرا قطعا نباید با راننده خود که خواستار اجرای قوانین کشور بوده برخورد کند. تاکنون مسافر هنجارشکن راوی این داستان بوده و از فرصت حضور در شبکه‌های مجازی به نفع مظلوم‌نمایی و موجه جلوه‌دادن خود استفاده کرده است، درحالی که نمی‌توان یکطرفه به قاضی رفت و باید اظهارات این راننده را از روز ماجرا شنید، البته شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ از ارائه توضیحات در این زمینه خودداری کرد و هنوز صحت عذرخواهی از مسافر و برخورد با راننده به درستی مشخص نشده است.

  یک بام و دوهوای اجرای مقررات حجاب برای رانندگان اسنپ

هرچند نباید فراموش کرد که پیش از این نیز تعدادی از رانندگان اسنپ از برخورد دوگانه پلیس و شرکت اسنپ در مورد مواجهه با مسافران بدحجاب گلایه داشتند، به‌طوری که یکی از رانندگان اسنپ عنوان کرد: «سال گذشته پلیس نامحسوس در یکی از اتوبان‌های تهران خودروی این راننده را به علت بی‌حجابی مسافر متوقف و قصد توقیف خودرو را داشته است به همین دلیل این راننده برای جلوگیری از بروز مجدد چنین اتفاقی جمله‌ای با مضمون «حجاب خود را رعایت کنید» را در خودرو نصب می‌کند اما مسافر دیگری نسبت به این جمله بی‌توجه بوده و نه‌تنها حجاب خود را رعایت نکرده بلکه نسبت به این موضوع به شرکت اسنپ نیز شکایت کرده است که پس از آن توسط شرکت اسنپ به راننده اعلام می‌شود موضوع حجاب مسافران به راننده ارتباطی ندارد و سرویس راننده قطع شده است.» 

اسنپ پاسخگو نیست

چند وقت پیش می‌خواستم از اسنپ و کنش‌های سینوسی آن بنویسم، از اینکه در چهار، پنج شب متوالی در یک ساعت خاص برای یک مسیر همیشگی و مشخص چند نرخ متفاوت و البته صعودی می‌دهد. می‌خواستم از درد‌دل‌های رانندگان آن بنویسم و از ستاره‌هایی که حیات و ممات کاری رانندگان به آنها گره خورده است، از تسویه‌حساب‌های دیر و با تاخیر و ... اما امروز بهانه بهتری برای نوشتن از این خدمات‌دهنده غیرپاسخگو پیدا شد.

من نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد که یک مجموعه‌ای با دبدبه و کبکبه‌ای در حد مجموعه اسنپ پاسخ یک خبرنگار را بدهد. چقدر طول می‌کشد تا با پشتیبانی تماس بگیری و برای پیگیری یک خبر و ماجرای فوری به جای شماره مستقیم با یک مقام مسئول آدرس ایمیل بدهند. چقدر طول می‌کشد تا نامه‌نگاری هم بکنی و نامه را ارسال کنی و بعد جواب بگیری. من همه اینها را نمی‌دانم چون تا همین الان که با ناراحتی دکمه‌های کیبورد را فشار می‌دهم فقط با قول پیگیری مواجه بودم، نه خود پیگیری.

گزارش موجود کاملا توضیح داده که جریان چیست و از چه قرار است. چه اتفاقی افتاده است که دختر مسافری، بعد از بحث بر سر یک موضوع قانونی مشخصات راننده اسنپ را در فضای مجازی منتشر کرده است که یا ایهاالناس این آدمی که می‌بینید در مسائل شخصی من دخالت کرد و از من خواست حجابم را در ماشین رعایت کنم تا جریمه نشود و وقتی گوش ندادم پیاده‌ام کرد.

به هرحال ماجرایی اتفاق افتاده و یک طرف این ماجرا مسافر و طرف دیگر آن راننده بوده است. یکی از آن یکی مطالبه‌ای قانونی می‌کند تا حجابش را درست کند و آن یکی هم سرپیچی می‌کند و با توئیتربازی سعی می‌کند به قول همان‌هایی که به توئیتش واکنش نشان دادند مظلوم‌نمایی کند. اما این بین یک مجموعه‌ای وجود دارد که تمام این کنش و واکنش‌ها ذیل خدمات آن اتفاق افتاده است. مجموعه‌ای که احتمالا روزانه درگیر موضوعات بسیاری شبیه همین اتفاقی است که افتاده و سابقه اخبار موجود هم این را تایید می‌کند.

برای پیگیری ماجرا با مسئولان روابط‌عمومی اسنپ تماس گرفتم، شرح ماجرا تمام نشده بود که شماره‌ای دادند و شماره‌ام را گرفتند که تماس می‌گیریم. کمی گذشت و تماس گرفتند و شرح ماجرا را گفتم که برای بهتر پرداخته شدن به موضوع نیاز است تا هر دو طرف ماجرا اظهارات‌شان را بگویند و اسنپ هم موضعگیری کند. به هرحال بی‌حجابی در ماشین ولو ماشین شخصی از لحاظ قانونی مشکلاتی دارد و برای راننده هم مساله‌آفرین است. گفتند نامه مکتوب بدهید و نامه مکتوب دادیم. این را هم پرسیدم که واقعا اسنپ از مسافر عذرخواهی کرده است و حق را به مشتری داده و با راننده برخورد کرده یا اظهارنظر مسافر کذب است که نه رد شد و نه تایید.

چندبار دیگر پیگیری کردیم و خبری نشد. من نمی‌دانم یک اظهارنظر و اعلام شماره تماس آن راننده که اسم و عکسش را یک مسافر در فضای مجازی به راحتی منتشر کرد و ... چقدر زمان می‌برد که مجموعه عریض و طویل اسنپ از آن امتناع می‌کند. اما این را می‌دانم که می‌شود با توجه به سابقه این مجموعه و نارضایتی‌های رانندگان آن و اظهارنظرهای این خانم مسافر نتیجه‌گیری کرد که همچنان حق با مشتری است و اگر قانون را هم مطالبه کنی، یا به تو ربطی ندارد یا هرچه که مشتری خواست! چون از مسافر معذرت‌خواهی می‌شود، اما با راننده‌ای که خواستار رعایت قانون شد، برخورد می‌شود.

بیانیه اسنپ

طبق قوانین اسنپ، کاربران متعهد به رعایت قوانین اسلامی، اخلاقی و اجتماعی هستند. همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران و عدم انتشار اطلاعات شخصی هریک از طرفین از دغدغه‌های مهم اسنپ محسوب می‌شود.

درصورت بروز اختلاف بین هریک از کاربران مسافر و راننده، اسنپ با تمام امکانات خود (ازجمله مرکز تماس ۲۴ساعته، واحد رسیدگی به شکایات و فرآیند میانجیگری) نهایت تلاشش را در جهت حفظ رضایت هر دو طرف و رفع اختلافات ایجادشده به‌کار می‌گیرد.  بر همین اساس، در این مورد نیز صحبت‌های لازم با هریک از طرفین انجام شده است. از کاربر راننده بابت انتشار اطلاعات شخصی‌شان دلجویی به عمل آورده‌ایم و ایشان با رضایت شخصی‌شان در ناوگان اسنپ به فعالیت خود ادامه می‌دهند. علاوه‌بر آن، رعایت اصل مشتری‌مداری اقتضا می‌کرد که پس از ذکر شرایط و قوانین اسنپ، از مسافر نیز به‌دلیل ناتمام ماندن سفرشان دلجویی شود.

دیدگاه کاربران

العبد۹۴۲۲۲۵۱۰:۴۳:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۱۹
اسنپ بخواد اینطور بی مسئولیت رفتار کنه باید حتما هزینه پرداخت کنه. تحریم کردن اسنپ برای مردم هیچ کاری نداره
ناشناس۹۴۲۵۷۲۱۲:۴۸:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
در صورت تَکرار بی‌بندوباری و هنجارشکنی در اسنپ یا هر وسیله‌ی عمومی و عدم مسئولیت پذیری از سوی اسنپ ، تحریمش خواهیم کرد _____________ باافتخار دست راننده‌ی عزیز و غیرتمند را میبوسم
بینام۹۴۲۲۴۷۱۰:۵۶:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
وقتی راننده خودروبخاطرجابجایی مسافربدحجاب تذکرمی خورد.این رفتارعادی وتبعی هست ونتیجه امربه معروف ونهی منکرنیست
سید۹۴۲۲۷۹۱۱:۰۵:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
اسنپ میبینه اگه بره تو مجازی مشتری هایش میپره دنبال منفعته میگه غلت کردم. راننده میبینه که جریمه میشه میگه پیاده شو. این ماه هستیم که جلوی ولنگار بازی بعضی ها را باید بگیریم
ناشناس۹۴۳۵۹۲۱۸:۵۷:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
اين شما هستيد كه جلوگيري كنيد قانون هم كشك ومملكت هم جنگل
میلاد۹۴۲۲۸۰۱۱:۰۵:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۱۹
ازین به بعد بیشتر از اسنپ استفاده میکنم
ناشناس۹۴۲۶۷۰۱۳:۱۹:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
استفاده کن، ولی با رعایت قوانین
ناشناس۹۴۳۴۲۲۱۷:۲۸:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
مگه تو هم بی حجابی میلاد..
ناشناس۹۴۲۲۸۲۱۱:۰۶:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
تنها راه نجات ملت ایران مبارزه و برخورد شدید با بد حجابان و بی حجابان
یکی۹۴۲۸۲۸۱۴:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۱۹
بعله دیگه. وضعیت اقتصادی و رفاهی و امنیتی مردم توپه دیگه. مشکل فقط همین یه قلم حجابه
ناشناس۹۴۳۳۰۵۱۶:۴۹:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۱۹
درسته که برخورد با مفسدان اقتصادی مهمتره ولی چرا برخورد با بدحجابان را مسخره میکنی؟
ناشناس۹۴۳۶۶۴۱۹:۳۱:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۱۹
تنها راه نجات ملت ایران برخورد شدید با چپاولگران بیت المال و رانتخوارها و حرامخوارن است. چون لقمه حرام است که فرد را به لجاجت در برابر حکم خدا (مثل حکم حجاب) جری میکند
ناشناس۹۴۲۳۱۲۱۱:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
قانون غلط باید عوض شود. دخالت در مسائل شخصی مردم به بهانه قانون غلط هم شد دلیل؟
دقت۹۴۲۴۰۸۱۱:۵۰:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۱۹
قانون را باید احترام گذاشت اگر راننده تو مسیر سیگار بکشه شما نمیگی چرا. خوب بعضی ها هم مریضن.ملت هم که از بیرون ماشین را نگاه میکنن میگن الان اسنپ داره یکه تازی می کنه قیمت هایش نزدیک قیمت های تاکسی تلفنی شده فقط راننده ها بعضا غیرقانونی کار می کنند با سرعت بالای 100تا تو شهر می روند زودتر اتمام سفر می زنند ماشین هاشان کثیفه بعضیشون بوی سیگار می دهد و.... .. و سازمان حمایت و بازرسی و..خوابند
آرش۹۴۲۴۲۰۱۱:۵۳:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۱۹
اینکه قانون غلط هست یا نه ، حرفی نمیشه زد . به هر حال قانونه . ولی قانون باید طوری طراحی بشه که همه طیفی رو در نظر بگیره .
ناشناس۹۴۳۰۰۹۱۵:۰۷:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۱۹
قانون برای راحت بودن جامعه است. اگر قانونی وضع شود که با نظر اکثریت جامعه منافات داشته باشد این اتفاقات می افتد. ماهواره های بالای پشت بام ها را نگاه کنید. نتیجه تصویب قانون ..است. که ناهنجاری های اجتماعی را بوجود می آورد
ناشناس۹۴۲۴۴۹۱۲:۰۴:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
دخالت در زندگی شخصی؟؟!! خیابان محل زندگی شخصی است یا اجتماعی؟ بهتر نیست شما برخی مفاهیم غلط رو عوض کنی؟
ناشناس۹۴۲۷۱۶۱۳:۳۶:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
کشور مال همه است نه محل اجرای سلایق و محدودیتهای شما
ناشناس۹۴۳۶۰۹۱۹:۰۳:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
زندگی شخصی درخانه است نه درخیابان
مهران۹۴۲۴۵۳۱۲:۰۵:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
از کی تا حالا پوشش در محیط اجتماع مسئله شخصی هست؟ شما با خانوادتون تو پارک نشستی یه مردی لخت جلوی خانوادتون راه بره شما میگی خب عیب نداره یه امر شخصی است ؟ خواهشا نگید لخت بودن با بی حجاب بودن فرق دارد نه خیر بحث سر وجود اصل قانون پوشش هست اگر کسی بگه پوشش امر شخصی است یعنی از صفر تا صد پوشش
ناشناس۹۴۳۲۵۴۱۶:۳۰:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۱۹
چرا در کل دنیا حجاب اجباری نیست چرا در کشورهای اسلامی دیگه مثل ترکیه و امارات و مالزی و ... حجاب اجباری نیست ؟؟ شما دارید با استدلالهای آبکی مردم را مجبور به کاری می کنید که در هیچ جای دنیا متداول نیست و صرفا سلیقه ی شماست
ناشناس۹۴۳۷۴۴۲۰:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
این دیدگاه صفر و یکی شما با هیچ منطقی سازگار نیست. یعنی چی که قانون پوشش باید باشه و اون طوری هم که شما دوست داری باید باشه؟ من هم میگم قانون باشه اما این سبک و با این فشار
ناشناس۹۴۲۵۳۱۱۲:۳۴:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
مسائل شخصی هر کسی در حریم شخصی او و خانه است نه در دل جامعه.
ناشناس۹۴۲۵۴۳۱۲:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۱۹
غلط تویی، حجاب قانون خداست
ناشناس۹۴۲۷۳۴۱۳:۴۳:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
این ممنوعیت دوچرخه سواری زنان در کجای قانون خدا اومده؟
ناشناس۹۴۲۷۷۹۱۳:۵۳:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۱۹
تو خدا نیستی . روز قیامت را برای داوری بین اختلاسگر و بدحجاب گذاشته اند!
ناشناس۹۴۲۹۲۱۱۴:۳۴:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
والا قانون نیست یه توصیه ست
ناشناس۹۴۳۲۶۰۱۶:۳۲:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
قران را تحریف نکن در هیچ جای زقران صحبتی از حجاب اجباری نیست در سیره ی پیامبر هم نیست
ناشناس۹۴۳۳۲۰۱۶:۵۶:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۱۹
حجاب جزو اصول دینه یا فروع دین؟ لطفا پاسخ
نرگس۹۴۲۷۹۲۱۳:۵۶:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
درپاسخ شما بايد بگويم وقتي مملكت ما اسلامي است وقوانين اسلام بايد حكمفرما شود وما مسلمانيم ومكلف به داشتن حجاب براي زن اين قانون الزامي است يا مسلمان هستيم يا نيستيم تكليف بايد روشن شود درقران صراحتا ميگويد كه زن مسلمان بايد حجاب داشته باشد نگاه كنيد ايران چه وضعيت اسفباري دارد اختلاس بي بند وباري بي ديني بيداد ميكند برخي ازبانوان ايراني چنان لباسهايي ميپوشند كه هيچ سنخيتي با مسلمان بودن ما نداره تكليف خودتان را روشن كنيد هم ميخوايد مسلمان باشيد وهم بي بندوبارنميشه كه
ناشناس۹۴۳۹۲۳۲۲:۳۵:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
شما اول بگو ما تنها کشور مسلمان جهانیم ؟؟ در ضمن از کجای قران داری می گی حجاب در اسلام اجباریه ؟؟ کی پیامبر گفت حجاب اجباری باشه ؟؟؟
ناشناس۹۴۲۳۳۱۱۱:۲۴:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۱۹
احساسی نباید با مسایل برخورد کرد اگر خودرو راننده به خاطر بدحجابی این بانوی گرامی متوقف میشد یا جریمه میشد یا این راننده گرامی به نیروی انتظامی یا هر جای دیگری احضار میشد جوابش را بانوی مسافر میداد؟ پس باید حق را به راننده محترم داد.
ناشناس۹۴۲۳۳۲۱۱:۲۵:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۱۹
خانم مسافر ظاهرا تمایل زیادی به هنجار شکنی و عدم رعایت قانون داره. چه در مورد حجاب چه در مورد عدم آگاهی از مسیر شکایت قانونی. فکر می کنه اگر مشخصات راننده رو بگذاره در صفحات مجازی الان دنیا به پایان می رسه. اینجا مدعی العموم باید وارد میدان بشه و از عدم رعایت حقوق شخصی راننده توسط مسافر دفاع کنه . در ضمن تکلیف حجاب رو هم مشخص کنید. کاش این عده از خانم ها رو به حال خودشون می گذاشتن تا ببینیم چه گلی بر سر جامعه می زنند.
ناشناس۹۴۲۳۴۶۱۱:۳۰:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
کار راننده اسنپ قطعا اشتباه بوده به هر شکل ممکن ایشان اجازه پیاده کردن ایشان را نداشته اند راحتترین کاری مه میتونستن بکنن این بوده که رنگ برنن اسنپ و تقاضای سرویس جایگزین کنند و تا موقعیکه سرویس نیومده از مسافر میزبانی می کردند.
ناشناس۹۴۲۳۵۲۱۱:۳۲:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۱۹
ما استاد ایجاد بحران ساختگی در سطح جامعه هستیم. این مورد تحت فشار قرار دادن رانندگان از سوی پلیس جهت تنش با مسافران در رابطه با حجاب هم از این موارد است.
ناشناس۹۴۲۳۵۷۱۱:۳۵:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
حق با آن خانم مسافر است
ناشناس۹۴۳۶۱۸۱۹:۰۶:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
همیشه حق با امثال این خانم است !! حتی اگر سگشون دیگران را گاز بگیره حق با سگ آنها است
ناشناس۹۴۲۳۵۹۱۱:۳۷:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۱۹
میگن دیوانه ای سنگی تو چاه میندازه که هزارتا عاقل هم نمیتونن بیارنش بیرون. این قانون حجاب اجباری و حریم خصوصی هم از اون جمله است.
ناشناس۹۴۲۳۷۰۱۱:۴۰:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
این روزنامه فرهیختگان! در مورد قیمت تاکسی اینترنتی و کیفیت سرویس و خدماتش نظری نداره؟
نوشین۹۴۲۳۷۹۱۱:۴۲:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
وقتی جای هنجار و ناهنجار ارزش و ضد ارزش قوانین اجتماعی و خلاف جامعه عوض شود همین می شود دیگر . باید در مقابل یک موضوع ناهنجار ضد ارزش خلاف جامعه عذرخواهی هم بشود .
ناشناس۹۴۲۳۸۱۱۱:۴۲:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
یک زمانی در آمریکا قانون بود که سیاه پوست ها نباید در اتوبوس صندلی سفید پوستها رو اشغال کنند
خواننده۹۴۲۳۸۲۱۱:۴۳:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۱۹
امان از بی توجهی هایمان به دستورات الهی و توجه به قوانین نوشته و نانوشته بشری و ارجحیت دادن تفکر کوتاهمان در برابر فرامین الهی
ناشناس۹۴۳۱۳۷۱۵:۵۰:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
امان از عدم مطالعه و تعیین نظر خودمان به عنوان فرمان الهی
ناشناس۹۴۳۲۶۷۱۶:۳۴:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۱۹
شما بگو در کجای قران صحبت از حجاب اجباری شده ؟؟ چرا سلیقه و خواست خود را به خدا نسبت می دین ؟؟
ایرانی۹۴۲۳۸۴۱۱:۴۳:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
بابا یه قانونم بزارید کسی نتونه تو مسائل خصوصی کسی فضولی کنه. پوشش هر فرد انتخاب خود اوست کل دنیا این موضوع ساده رو فهمیدن.
پیمان۹۴۶۵۶۹۰۶:۰۹:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
قتل هم انتخاب خود قاتله! پس دلیل نمیشه چون انتخاب خودشه جامعه رو فاسد کنه.
ناشناس۹۴۲۳۸۸۱۱:۴۴:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
نویسنده محترم خوب بود کمی هم قانون گذار را نوازش میکرد. چرا باید قانون طوری باشد که یک راننده تاکسی یا اسنپ یا مسافرکش را با مسافر درگیر کند؟! اون پیامک ها کلا غیر قانونی و خلاف بود. اگر میخواهند با بدحجابی و بی حجابی در تاکسی ها و سایر مسافرکش ها برخورد کنند باید قانونی برای برخورد با اشخاص وجود داشته باشه و مردم رو به جان هم نیاندازند! حتما باید...تا قانون درست شود
ناشناس۹۴۲۳۸۹۱۱:۴۵:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
شما خوب میدونید چطور دارید مغلطه میکنید. پیاده کزدن ناموس مردم وسط راه نص قانونه. کدوم قانون اجازه برخورد مستقیم داده؟ پس من هم دزد منزلم و بکشم ایرادی نداره؟...
اسدی۹۴۲۳۹۳۱۱:۴۶:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
قانون غلط مردم را به جان هم انداخته. نمیشود راننده را به خاطر اینکه سرنشین تخلفی کرده جریمه کرد. قانون را اصلاح کنید.
ناشناس۹۴۲۴۷۰۱۲:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۱۹
قانون غلط باعث برخورد و درگیری مردم با همدیگه شده. قانون باید عوض بشه.
ناشناس۹۴۲۴۹۶۱۲:۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۱۹
استپ بدون رعایت مسائل اخلاقی نمیخواهیم-تحریم اسنپ
ناشناس۹۴۲۴۹۷۱۲:۱۹:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
سبک زندگی مردم به خودشان مربوط است . القا یک سبک زندگی به مردم کار غلطی است .
ناشناس۹۴۲۶۰۳۱۳:۰۰:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
من دلم میخواد بیام جلوی خونه ی شما بشینم. سبکم اینجوریه
ناشناس۹۴۲۵۰۱۱۲:۲۱:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
راننده می توانست از همان اول این مسافر را سوار نکند و تبعات این کار را از نظر موسسه بپردازد . ضمناً این راننده حق نداشته است که مسافر خود را در میانه را پیاده کند.
ناشناس۹۴۲۵۸۵۱۲:۵۳:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱۹
200 تومن جریمه شو تو میدی؟ پس امر به معروف چی میشه؟
ناشناس۹۴۳۳۲۷۱۷:۰۰:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
تاوان قانون اشتباه پلیس راهنمایی رو مردم باید بدن؟؟؟ اصلا مسائل اخلاقی چه ربطی به پلیس راهنمایی داره؟
مصطفی۹۴۶۵۷۰۰۶:۱۰:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
عجب رویی داری که میگی قانون پلیس و هزاران نفر دیگه اشتباه هست و قانون تو فقط درسته! اصلا به تو چه ربطی داره تو قانون پلیس دخالت میکنی؟
ناشناس۹۴۲۶۱۵۱۳:۰۳:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۱۹
شاید مسافر وسط راه کشف حجاب کرده. اگر مسافر می خواهد خلاف قانون عمل کند بهتر است این کار را جایی بکند که خودش گیر بیفتد، چرا در اسنپ این کار را کرده که راننده بیچاره گیر بیفتد، بنظرم کار این خانم غلط است. ایشان اگر فکر می کند قانون غلط است و باید با آن مبارزه کند اول باید راه صحیح این کار را پیدا کند که هزینه طرز فکرش و اعمالش را با زرنگ بازی به گردن فرد دیگری نیاندازد!
ناشناس۹۴۲۵۲۹۱۲:۳۳:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
کاری که شما با حجاب کردید در نسل های اینده خودش را نشان خواهد داد
ناشناس۹۴۲۵۳۸۱۲:۳۶:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۱۹
در زمان پیامبر هم همینگونه با زنان بدحجاب رفتار میشد .. شما لطفا توضیح دهید ؟؟ مدام هم نگویید قانون .. برده داری هم روزی قانون بود.
ناشناس۹۴۳۲۹۰۱۶:۴۳:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
در زمان پیامبر اصلا حجاب موضوعیت نداشته پیامبر مجری اوامر خداوند بودند و چون در قران حجاب اجباری نیست پیامبر و ائمه هم در این زمینه صحبت و اجباری نداشته اند در قران حجاب اجباری معرفی نشده و برای عدم رعایت حجاب مجازاتی تعیین نشده
ناشناس۹۴۲۵۵۱۱۲:۴۱:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۱۹
باز گیر دادید به کسب و کارهای مجازی چند صد نفر و بیکار کنید ؟ تلگرام روبستید کافی نبود ؟
ناشناس۹۴۲۵۶۲۱۲:۴۵:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۱۹
راننده بسیار مودبانه عمل کرده و متاسفانه این بی حجاب ها نهایت وقاحت رو در اعمال و رفتار دارن و خود ما مردم پر روشون کردیم. چهار بار که جلوشون وایسیم حساب کار میاد دستشون
ناشناس۹۴۲۷۵۲۱۳:۴۷:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۱۹
من هم جزء همین مردم هستم و با حجاب اجباری هم مخالفم
ناشناس۹۴۳۴۱۰۱۷:۲۳:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
در واقع شما با حکم خدا مخالف هستید
ناشناس۹۴۲۶۰۹۱۳:۰۲:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
دم راننده گرم
علي۹۴۲۶۹۴۱۳:۲۷:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۱۹
راننده مقص نيست مقصر کساني هستن که بخاطر حجاب مسافر ماشيين راننده بيچاره را ميخواباند و از نون ميندازتش ،، قاتون بايد مسافره بگيره چکار ماشين و تاکسي بينوا داره؟؟؟
پیمان۹۴۶۵۷۲۰۶:۱۳:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
مگه شما قاضی هستی که مقصر رو مشخص میکنی؟ اصلا خودت اعتقاد داری نباید تو کار کسی دخالت کرد اما تو کار قانون و پلیس و نیروی های انتظامی و همه داری دخالت میکنی خودت.
ناشناس۹۴۲۷۷۴۱۳:۵۲:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۱۹
بسیاری از رانندگان اسنپ سفر را می پذیرند بعد که چهره مسافر را می بینند لغو می کنند! موضوع حجاب نبوده!
صمصام۹۴۲۸۴۱۱۴:۱۰:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
در خصوص اتفاق افتاده در ماجرای راننده اسنپ و مسافر یک نکته حائظ اهمیت است قانون حجاب یک قانون لازم و باید است چون فضای داخل اتومبیل نیز شامل حریم عمومی و رعایت قانون حجاب است اما نکته مهم: وقتی از قانون حرف میزنیم منظورمان تا چه حدی و تا چه قسمتی است ؟؟ آیا در کشور ما در بخشی عمل به قانون اجباری ولازم است و در بخشی دیگر اینطور نیست ؟؟؟!!! دوستانی که جامعه شناسی نخوانده اند قادر به پاسخ دادن سوالات بالا نیستند جامعه شناسی یعنی اینکه بگردید دنبال این سوال که چرا اساسا در کشور ما به قوانین به خصوص قانون حجاب تمکین نمیشود لج به قانون این پاسخ سوالات بالاست وقتی در کشور ما قانون گذار به بیعدالتی ها وتخلفات و جرائم اقتصادی و رانت ها واختلاس ها دقیقا مانند حجاب نگاه نمیکند نتیجه همین است بد تر از این وقتی مردم نتیجه برخورد با جرائمی مانند رانت و اختلاس و مفاسد اقتصادی را بسیار ضعیف و بی اثر میبینندو هر چند وقت یکبار شاهد رونمایی از یک فساد افتصادی میشوند و انگاه نتیجه برخورد با بی حجابی را میبینند دچار یک تناقض میشوند تناقضی که عواقبش رفتار مسافری است که به رفتار به حق راننده اسنپ اعتراض کرده است چطور است که مسئولین وقتی در خصوص بی حجابی حرف میزنند میگویند برخورد با بی حجابی حرف مردم و خواسته انهاست اما وقتی نوبت به برخورد با مفاسد اقتصادی میرسد دیگر نه خبری از حرف مردم است و نه خواسته مردم است ؟؟؟؟ آیا برخورد با بیحجابی با یک هدف است و برخورد با مفاسد اقتصادی با هدف دیگری است ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! اظهارات طلبکارانه هادی رضوی آقازاده متهم بانک سرمایه را در کنار رفتار طلبکارانه خانم مسافر و البته متخلف اسنپ بگذارید تا بفهمید ریشه معضل تمرد از قانون در کشور ما چیست
ناشناس۹۴۲۸۵۵۱۴:۱۴:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۱۹
قانون حجاب اجباری بجای قانونمند کردن جامعه ، خود به مشکلی بزرگتر تبدیل شده، هر کسی خودش درحال اعمال قانون است، به این میگن وضعیت قانون جنگل
ناشناس۹۴۲۸۹۷۱۴:۲۶:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
اسنپ از راننده که مسافر رو وسط راه پیاده کرده تقدیر کنه ؟ جمع کنید بابا
ناشناس۹۴۲۸۹۸۱۴:۲۶:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۱۹
یک موضوعی که خیلی تازگیا به چشمم میاد اینه که رانندگان خانم، حتی اگر خلاف کنن و قوانین راهنمایی رانندگی رو هم زیر پا بذارن، بعد بهشون اعتراض بشه یا بوق بزنیم، شروع می کنن به جیغ جیغ کردن و فحش دادن. تازه طلبکار هم هستن.
ناشناس۹۴۳۹۳۲۲۲:۴۲:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۱۹
من چنین موردی ندیدم تا به حال
ناشناس۹۴۲۹۳۷۱۴:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۱۹
کشور دارای امنیت زیاد است دخترها در وقتاز روز وشب بیرون میروند با وضع ناهنجار
حمیدرضا۹۴۲۹۴۷۱۴:۴۵:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۱۹
با شناختی که از اسنپ دارم متاسفانه مطمئن هستمراننده مظلوم رو محکوم میکنه
ناشناس۹۴۳۰۰۳۱۵:۰۳:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۱۹
کسی که خودشو در معرض میذاره یعنی جلوه گری میکنه با زبان بی زبانی داد میزنه که : آهای مردم من تو خونه و از پدر و شوهرم محبت ندیدم به من محبت کنید !!!!! یعنی کمبود عاطفی !!!!
ناشناس۹۴۳۱۷۶۱۶:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۱۹
مملکت به باد فنا رفته ما دنبال راننده اسنپ قایق سواریم. این نیز بگذرد.
مهدی۹۴۳۷۰۱۱۹:۴۹:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۱۹
سلام چرا پلیس اعلام نمی کنه که دامن زدن به بی حجابی طبق آمار باعث کاهش امنیت اجتماعی زنان در شهر های بزرگ شده؟ تاکید بر این موضوع عکس العمل بازدارنده خود مردم رو در مقابل بی حجابی خواهد داشت. بی حجابها هم دقت کنند که به زودی دود فاسد کردن مردان به چشم اونها خواهد رفت! نباید فراموش کنیم که فرهنگ تقید و مردان مقید هستند که امنیت اجتماعی فعلی رو ایجاد کرده اند و ترویج بی قیدی و بی حجابی، بریدن شاخه زیر پای خودمان است!! متشکرم
ناشناس۹۴۳۹۳۷۲۲:۴۴:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱۹
من هم از شما می خوام توضیح بدین در کشورهای اسلامی دیگه که حجاب اجباری نیست و این همه بگیر و ببند و بحران به خاطر پوشش مردم ندارن چرا مردان مثل ایران حریص و .. نیستند ؟؟ متشکرم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین