اما و اگرهای واردات خودروی دست دو

گروه اقتصادی الف،   3980317003 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

موضوع واردات خودروهای دست دوم در حالی با هدف تنظیم قیمت و کیفیت خودروهای داخلی پیگیری می‌شود که برخی اجرای آن را لازمه ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو می‌دانند و برخی نیز معتقدند بدون در نظر گرفتن منبع ارزی، طرح موفقی نخواهد بود.

اما و اگرهای واردات خودروی دست دو

به گزارش فارس،‌ مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان « بررسی واردات خودروهای دست دوم خارجی،از شایعه تا واقعیت» موضوع آزادسازی واردات خودروهای استاندارد دست دوم خارجی بدون داشتن تعرفه واردات را به منظور کنترل قیمتها در بازار خودرو خواستار شده‌اند.

در این خصوص نظرات مختلفی وجود دارد به طوری که برخی معتقدند آزادسازی واردات خودروهای دست دوم باعث بهبود کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و ایجاد فضای رقابتی در جامعه می‌شود و در مقابل، برخی در مخالفت با آن اعلام می‌کنند که بدون در نظر گرفتن منبع ارزی، نمی‌توان این پیشنهاد را پیگیری کرد.

باید توجه داشت که در مجموع سهم خودروهای خارجی در بازار خودرو ایران بسیار پایین است ولی واردات این خودروها می‌تواند تأثیر روانی بر قیمت خودروهای داخلی داشته باشد. 

به گفته فعالان بازار خودرو، طی سال‌های گذشته در ایران واردات خودروی خارجی با ارزش کمتر از 15 هزار دلار اتفاق نیفتاده و این در حالی است که در برخی کشورها 90 درصد مردم خودروی دست دوم با ارزش کمتر از 10 هزار دلار سوار می‌شوند و بقیه نیز خودروی صفر با اقساط 5 ساله بدون سود خریداری می‌کنند.

در چنین شرایطی رحمانی وزیر صنعت محدودیت واردات خودروها را اقدامی برای حمایت از تولید داخل عنوان می‌کند. در مقابل، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند واردات کالا و از جمله خودرو می‌تواند باعث تقویت کیفیت تولیدات داخلی و کاهش قیمت‌های حبابی در بازار شود.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت: اگر واردات خودروهای دست‌ دوم به کشور صورت گیرد شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

وی ادامه داد: می توان سانتافه مدل 2016 را با کارکرد 20 هزار کیلومتر و قیمت کمتر از 10 هزار دلار به کشور وارد کرد و در نهایت با در نظر گرفتن تعرفه 100 درصدی، قیمت این خودرو در داخل حدود 250 میلیون تومان خواهد بود.

مؤتمنی ادامه داد: با واردات خودروهای دست دوم خارجی، قیمت خودروهای داخلی نیز تعدیل خواهد شد به عنوان مثال هایما با همان قیمت 100 میلیون تومان قبل خرید و فروش خواهد شد.

به گفته وی، در صورت واردات خودروهای دست‌دوم قیمت چانگان نیز به 70 میلیون تومان برخواهد گشت.

مؤتمنی با بیان اینکه واردات خودروهای دست‌دوم خارجی باعث متعادل شدن قیمت تولیدات داخل و افزایش کیفیت آنها می‌شود، گفت: کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و هند از سیاست واردات خودروهای دست‌دوم در جهت افزایش رضایت‌مندی مشتریان و همچنین بهبود تولیدات داخلی خود استفاده کرده‌اند.

* واردات، خودرو را به کالایی مصرفی تبدیل می‌کند

وی با بیان اینکه این تجربه در کوتاه‌ مدت می‌تواند خودرو را از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کند، افزود: در صورت واردات خودروهای دست‌دوم، واسطه‌گری در بازار خودرو جمع خواهد شد و قیمت هر خودرو بر اساس نرخ جهانی مشخص می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با تأکید بر اینکه نباید با عرضه کم، زمینه نابسامانی بازار خودرو فراهم شود، اظهار داشت: پیش از عید پیشنهادی در این مورد مطرح شد ولی وزیر صنعت با این توجیه که باید از تولیدات داخل حمایت شود با این موضوع مخالفت کرد.

وی افزود: ما هم معتقدیم که  باید از تولید داخل حمایت شود ولی این کار نیازمند افزایش تیراژ تولید است و در شرایطی که نمی‌توانیم نیاز روزانه بازار خودرو را حل کنیم بهتر است به موضوع واردات خودروهای دست‌دوم توجه شود.

* خودروهای دست دوم خارجی نصیب پولدارها می‌شود

در مقابل، محمد حسین فرهنگی یکی از نمایندگان مجلس معتقد است: این طرح تنها برای اقشار با درآمد بالا مناسب است، زیرا با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور و قیمت بالای دلار و یورو، واردات خودروی خارجی بی‌ارزش هم به دلیل تعرفه بالای واردات، افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کرده و از دسترس اقشار متوسط جامعه خارج می‌شود.

خودروسازان داخلی نیز که واردات خودروهای دست دوم را تهدیدی برای فروش محصولاتشان می‌دانند به تجربه برخی کشورها در واردات خودروهای دست دوم استناد کرده و به نقل از وزیر صنعت پاکستان عنوان می‌کنند که واردات خودرو‌های دست دوم با عمر پنج سال موجب خالی ماندن ظرفیت‌های تولید در صنعت خودروی پاکستان شده و اشتغال ۲۰۰ هزار نفر در این کشور را به خطر انداخته است.

در عین حال، قطعه‌سازان خودرو نیز این اقدام را عاملی برای به خطر افتادن تولیدشان می‌دانند و می‌گویند خرید خودروهای دست دوم خارجی در توان مردم با سطح درآمد فعلی نیست و نمی‌تواند کمکی به این اقشار کند.

از طرفی برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند میزان ارزبری واردات خودرو کشور را با صرفه جویی در مصرف سوخت و یا حتی صرفه جویی ارزی در پروسه تولید خودروهای مورد نظر می توان جبران کرد.

در این شرایط، چند روز پیش کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیأت دولت با پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر صدور مجوز واردات ناوگان کارکرده ۱ تا ۵ ساله با کاربری تاکسی و اتوبوس شهری از سایر کشورها و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ایران موافقت کرد. حال باید دید دولت چه تصمیمی در مورد واردات سواری دست دوم خواهد گرفت؟ باید منتظر باشیم تا مشخص شود که آیا دولت همانطور که به واردات اتوبوس و تاکسی دست دوم چراغ سبز نشان داد، با واردات سواری دست دوم نیز موافقت خواهد کرد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۳۹۵۹۸۰۹:۳۴:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۱۷
خودرو سازان و قطعه سازان اعلام کرده اند که خرید خودروی دست دوم خارجی در توان خریدار ایرانی نیست. گویی برای این قشر این موضوع اهمیتی هم دارد. مردم ترجیح می دهند خودروی ۲۰۰ میلیونی دست دوم استفاده کنند که اولا همکاری دلالان و کارخانجات بیخود خودروسازی متوقف شود ثانیا با خرید خودروهای بنجل داخلی با جان زن و بچه مان بازی نکنیم هر چه قدر فکر میکنم، اینکار منافعش اونقدر برای مردم زیاده که خارج از این مقاله. گرچه این زجرآوره که کالاهای دست دوم کشورهای دیگه رو استفاده کنیم ولی بیاد داشته باشید که مردم ایران سالهاست لباس کهنه تاناکورا و کالای مصرف شده و استوک مصرف میکنه و همه میدونن که همین کالاهای کهنه کیفیتشون صدها برابر بالاتر از نمونه ایرانیش هست که به اسم حمایت از تولید داخلی به خوردمون میدن. اگه شغل این۲۰هزار نفری خودروسازها مهمه، جان اون۲۰۰ هزار نفری که بخاطر کیفیت بد خودروهای داخلی در جاده ها از بین رفتن، چه میشود؟
ناشناس۹۳۹۶۳۴۱۰:۲۱:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۱۷
دولت و مجوز واردات خودروی دست دوم جمع دو نقیضه و ممکن نیست
ناشناس۹۳۹۶۳۸۱۰:۲۲:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۱۷
فقط و فقط حرف می زنند خبری از عمل نیست چند ماهه میگن قرار این خودروها وارد بشه؟ نه مدیران تصمیم گیرنده همت عمل گرایی دارند و نه مافیای ارابه های بی کیفیت داخلی به بهانه همیشگی لطمه به اشتغال کشور رضایت به این مهم می دهند این وسط مردم بیچاره کشور هستند که سرمایه یک عمر زحمت و تلاش خود و خانواده هایشان و خیلی وقتها جان عزیز خود و خانواده هایشان را از کف می دهند با این خودروهای بی کیفیت داخلی؟ بالاخره خدایی هم هست
ققنوس۹۳۹۶۶۴۱۰:۵۴:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۱۷
شخصی به دیدن یکی از دوستان که قاضی بود رفت در این بین شخص دیگری گریان برای شکایت به نزد قاضی آمد آن شخص به دوستش که قاضی بود گفت به یقین این شخص گریان ستم دیده است قاضی گفت: برادران یوسف هم گریان پیش پدر رفتن ولی ظالم بودن!!!! قابل توجه کسانی که فقط گریه و ناله های خودرو سازهای داخلی را میبینند!!!!
ناشناس۹۳۹۶۶۵۱۰:۵۶:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۱۷
مافیای خودرو در مجلس و رسانه ها دست بسیاری دارد. مشخص است که اگر عرضه بالا رود قیمتها پایین می اید ولی این بضرر مافیای خودرو است
آریابان۹۳۹۶۸۰۱۱:۲۵:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۱۷
برای رهایی خریداران خودرو از این وضعیت فلاکت بارو غیر قابل تحمل فعلی ، جا دارد که تصمیم گیران در مورد این بازار با اندکی دقت به پیرامون خود ، به مواردی همچون وضعیت بازار مثلا زردآلوی امسال نگاه کنند تا ببینند زردآلو که یک ماه پیش با قیمت 50 هزار تومان وارد بازار شده بود تقریبا حدود دو هفته بعد تا رقم 10 هزار تومان !!!!! کاهش یافت فقط به آن دلیل که بارش های امسال، فراوانی و عرضه انبوه !!!!!! میوه ها به بازار و طبیعتا کاهش شدید قیمت ها را در پی داشته است
ناشناس۹۳۹۶۸۵۱۱:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۱۷
وردات خودرو دست دوم زیر 10 هزار دلار فشار اقتصادی نخواهد داشت .
ناشناس۹۳۹۶۸۷۱۱:۳۷:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۱۷
اگر به جای خودرو های لاکچری و نو این سال ها خودرو دست دوم بین 5000 دلار تا 10000 دلار وارد میشد الان قیمت خودرو خیلی کمتر بود چون تعداد زیادی خودرو وجود داشت !
ناشناس۹۳۹۶۹۱۱۱:۴۴:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۱۷
کیفیت پایین تولیدات داخلی بمراتب ارز بیشتری را هدر می‌دهد خسارات مالی و جانی و فرسودگی سریع جای خود یک خودرو دست دوم سالیان سال بمراتب کم هزینه تر برای اقتصاد ماست تا خودروهای صفر. صفر کیفیت
ناشناس۹۳۹۶۹۲۱۱:۴۵:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۱۷
با دو شرط میشه ورادات دست دوم رو کنترل کرد 1- قدیمی تر از 2011 نباشه . قیمت بیشتر از 11 هزار دلار نباشه
ناشناس۹۳۹۷۴۲۱۳:۳۰:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۱۷
و البته دولت نباید بابت جنس دسته دوم تعرفه بگیره نه اینکه میگن تعرفه 100 در صد
ناشناس۹۳۹۶۹۸۱۲:۰۳:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۱۷
فارغ از همه نظرات كارشناسى فقط بايد به جناب فرهنگى نماينده مجلس عرض كنم ..خواهشاً نظر ندين اينطورى شأن مجلس حفظ ميشه و مردم هم از اينكه به شماها رأى دادن پشيمون نميشن نماينده محترم همين الان هم با قيمتهاى توليدات داخلى چيزى نصيب قشر كم درآمد نميشه و اقشار متوسط از بازار داخلى هم بى بهره هستند آيا ٢٠٧ اتوماتيك ٢٠٠ ميليون تومنى رو ميشه خريد؟ خواهشاً سكوت كنيد
ناشناس۹۳۹۷۰۲۱۲:۱۳:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۱۷
به هر حال همه کشور ها خودرو وارد می کنند حتی آلمان یا ژاپن. اما سیاستهایی در کنار تولید و واردات خودرو برای افزایش حمل و نقل عمومی و کاهش نیاز به خودرو دارند. مثال در فرانسه خیلی ها ماشین نمی خرند و با اینکه پولدار هستند برای رفت و آمد از مترو استفاده میکنند. دولت می تواند با اضافه کردن ۲۰ درصد به مالیات نقل و انتقال خودرو از آن برای توسعه مترو و اتوبوس و نه جاده و اتوبان استفاده کند.
ناشناس۹۳۹۷۰۵۱۲:۲۴:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۱۷
اونوقت چطوری پراید ۵۰ ملیونی رو بکنند تو پاچه ملت؟
ناشناس۹۳۹۷۶۵۱۳:۴۷:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۱۷
این بخش از مقاله که درباره واردات خودرو دست دوم گفته، ماشین های خارجی بخش کمی از بازار هستن و واردات خارجی دست دوم فقط نقش روانی داره، کاملا اشتباهه، چون خارجی دست دوم با ایمنی و امکانات چند ده برابری با قیمتی کمتر از بنجل های داخلی قابل خرید خواهد بود و این یعنی برشکستگی کامل رانت خواران...
ناشناس۹۳۹۷۹۴۱۴:۱۱:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۱۷
ای کاش مجلس منافع ملت را بر منافع مافیای خودرو ترجیح دهد
س.علی۹۳۹۸۴۱۱۵:۱۲:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۱۷
دلت خوشه برادر.
ناشناس۹۳۹۹۱۹۱۶:۵۵:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۱۷
چطور واردات گوشت و برنج با ارز 4200 و بدون عوارض گمرکی با سیاست حمایت از تولید و اشتغال تناقض ندارد اما واردات خودرو دست دوم با ارز آزاد و تعرفه 100 درصدی مشکل دارد
ناشناس۹۳۹۹۶۶۱۷:۴۷:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۱۷
سلام میگن منابع ارزی نداریم چجوره که برای غذای سگ و گربه ی پولدارها و ماشین های لوکس چند صد هزار دلاری شون منابع ارزی دارین ولی برای دارو و ماشین چند هزار دلاری منابع ارزی ندارین؟ به ازای هر ماشین لوکس این سرمایه دارهای بزرگ لاکچری سوار میشه صدتا ماشین ارزون وارد کرد
ناشناس۹۳۹۹۹۹۱۸:۳۳:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۱۷
فقط بگم از بین 82 میلیون نفر حتی دو میلیون هم مخالف واردات خودرو دست دوم بدون تعرفه نیست. ولی مرغ یک پا دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  2. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  3. بازی با کلمات

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  17. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  21. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  22. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  23. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین