ادعای الجزیره: ترامپ در نامه‌ای به ایران، اعلام کرده آماده است جان بولتون را برکنار کند

گروه جهان الف،   3980316072 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک منبع آگاه افشا کرد که آمریکا طی نامه‌ای به ایران، از آمادگی ترامپ برای دور کردن جان بولتون از منصب مستشار امنیت ملی، صحبت کرده است؛ که به دشمنی با جمهوری اسلامی شهره است. اما ایران به امریکا اعتماد ندارد و مسئولان در تهران بر این عقیده اند که ترامپ به دنبال استفاده از برگه برنده مذاکره در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ است.

ادعای الجزیره: ترامپ در نامه‌ای به ایران، اعلام کرده آماده است جان بولتون را برکنار کند

الجزیره نوشت: اخیرا آرامش نسبی بر بحران بین ایالات متحده و ایران خیمه افکنده، و شاهد کاهش استفاده از زبان تهدید از سوی دو طرف، همزمان با تحرکات طرف‌های میانجی برای گشودن باب مذاکره به دور از تنش هستیم.

در ادامه این مطلب آمده است: پس از حدود دو هفته از کاهش نسبت تهدید‌های دو جانبه بین ایران و ایالات متحده و کم شدن احتمال اعمال گزینه نظامی در منطقه، وزیر خارجه آمریکا از آمادگی واشنگتن برای مذاکره بدون شرط با تهران صحبت کرد تا پس از ترامپ، دومین شخصی بوده باشد که ایران را به مذاکره دعوت می‌کند.

دعوت پمپئو از سوئیس-که حافظ منافع آمریکا در ایران است- کمی پس از به تاخیر افتادن اجرای دور جدیدی از تحریم‌های آمریکا علیه پتروشیمی ایران مطرح شد و همین مساله باعث شد تحلیلگران اقدام دولت ترامپ را شاخصی برای عزم جدی وی در راستای کاهش سطح تنش‌ها با تهران به شمار آورند.

پاسخ ایران به این اظهارات پمپئو به سرعت از سوی وزارت خارجه آن اعلام شد: «معیار ما تنها اقدامات عملی آمریکاست، نه اظهارات سیاسی». روحانی با استقبال از طرح مذاکره، «احترام متقابل» را شرط مذاکره با واشنگتن دانست و تاکید کرد که در غیر این صورت گفتگویی صورت نخواهد گرفت.

به نظر می‌رسد ایران نشست بر سر میز مذاکره با آمریکا را به ضرر منافع ملی خود و به معنای ارائه امتیاز‌هایی به طرف مقابل می‌داند، علاوه بر اینکه واشنگتن را برای نقض معاهده‌های بین المللی و نوسان‌های ناگهانی در سیاست خارجی خود، جری‌تر می‌کند.

تغییر بازی

در همین رابطه، یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که آمریکا با جدیت به دنبال تغییر قواعد بازی و مذاکره با ایران است، اما ما تمایلی به مذاکره نداریم.

همین منبع در گفتگو با الجزیره تصریح می‌کند که ایران بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را شرط مذاکره می‌داند، در حالی که واشنگتن به دنبال مذاکره است تا در مقابل، شبح جنگ را از منطقه دور کند؛ بدین معنا که قصد اجرای شروط ایران که تهران بر آن اصرار می‌ورزد را ندارد.

منبع مذکور همچنین افشا کرد که آمریکا طی نامه‌ای به ایران، از آمادگی ترامپ برای دور کردن جان بولتون از منصب مستشار امنیت ملی، صحبت کرده است؛ که به دشمنی با جمهوری اسلامی شهره است. اما ایران به امریکا اعتماد ندارد و مسئولان در تهران بر این عقیده اند که ترامپ به دنبال استفاده از برگه برنده مذاکره در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ است.

این در حالی است که مقام ایرانی معتقد است مذاکرات تازه‌ای با آمریکا صورت نمی‌گیرد، تا این دولت به توافق هسته‌ای بازگردد. اما همزمان، بعید هم نیست که دولت ترامپ شروط ایران را پذیرفته و مسیر را در برابر مذاکرات جدید هموار کند.

این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی شاهد عکس العمل ایرانی‌ها در مورد درخواست پمپئو برای مذاکره بدون شرط با ایران هستیم. همانطور که محمد صالح صادقیان، مدیر مرکز عربی مطالعات در ایران، در توئیتی نوشت: «به نظر می‌رسد میانجیگری بین تهران و واشنگتن در حال پدیدار شدن است؛ سوئیس و ژاپن روی این خط هستند. چهارشنبه آینده نخست وزیر ژاپن در تهران است.. گفته می‌شود ترامپ با نوشتن نامه ویژه‌ای به آیت الله خامنه‌ای موافقت کرده است، تا این نامه توسط نخست وزیر ژاپن به رهبر برسد.. تهران همچنان بر روی رفع تحریم‌ها پیش از هر مذاکره‌ای و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، اصرار می‌ورزد.»

برخی دیگر از ایرانی‌ها معتقدند که کاهش تنش زایی آمریکا نشان دهنده ترس واشنگتن از هدف گرفته شدن ناو‌های جنگی اش توسط ایران است. عده‌ای دیگر احتمال می‌دهند که مذاکره دیگری با آمریکا انجام شود و این مذاکرات در کشور سومی برگزار شود.

در این میان، عده‌ای هم بر این اعتقادند که نپذیرفتن شروط ۱۲ گانه آمریکا برای مذاکره و پایداری ایران در برابر باجگیری آمریکا، علت اصلی عقب نشینی دولت ترامپ از مواضع پیشینش در قبال ایران است.

منبع: انتخاب

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۳۹۲۲۸۱۶:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۱۶
الجزیره الکی گفته اگه یه همچین نامه ای واقعیت داشت ؛ 20 و 30 اون نامه رو 180 بار نشون میداد
ناشناس۹۳۹۳۵۲۲۰:۲۹:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۱۶
مگه نامه اوباما که قبل از شلوغیهای سال 88 بود رو نشون داد!!؟؟
ناشناس۹۳۹۵۲۰۰۴:۳۸:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۱۷
مسئله اینه اگر سندی منتشر بشه، بدون شک طرف مقابل هم اسنادی در دست داره..
ناشناس۹۳۹۳۸۹۲۱:۲۳:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۱۶
و باز برخی ساده لوح و برخی ظاهرا ساده لوح و اما هدفمند و ریموت کنترل دار ...اولویتها شامل بتون ریزی در نطنز ،اراک ،ووووبونکراش رو هم عواملی داخلی گوش بفرمان هستند که فوری انجام بدن .فردا با بی آبی و از سرویس خارج شدن نیروگاه های آبی و گرمایش هوایی که در انتظار خاورمیانه و ایران است و نیاز عمده برقی که برای آب شیرین کنها در آینده بدلیل خشکسالی خواهیم داشت را با چراغ موشی تامین کنید آن‌زمان این آقایان بلبل زبان سخنران همه پیش ..‌زاده هایشان در غرب کنار ساحل لم دادند به فکر بی آبی اینجا نیستند که دانشمندان هسته ایتان هم جذب کشورهای عربی و غربی میشن سوء مدیریت مدیران رانتی و فامیلی و غیر پاکدست و حراف را گردن نبودن برجام 2میاندازند
حقیقت۹۳۹۴۶۵۲۳:۴۱:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۱۶
اگه دلار و سکه دارید زود بفروشید من خیر شما را خواستم
ناشناس۹۳۹۶۴۶۱۰:۳۳:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۱۷
از الان باید تعداد زیادی بونکر سیمان ظرفیت بالا وارد کشور کنیم و ازنطنز اصفهان شروع کنین تا اراک ،فردو و با باقیمانده سانتریفیوژهایی اوراق شده فرغون درست کنین برای قولی که برای سالی دو میلیون اشتغال دادید ..
ناشناس۹۳۹۲۳۱۱۶:۵۹:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
ملک عبدالله و نتانیاهو + پادشاه بحرین و ملکه انگلیس و رئیس جمهور غربگرای جدید برزیل و خوان گوآیدو هم باید برکنار شن
ناشناس۹۳۹۳۵۴۲۰:۳۲:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۱۶
یکی دیگه میاد بدتر از اونا. مگه به جای اوباما بهترش اومد. ما با آدمها که مشکل نداریم بلکه با نحوه تعامل اونها با خودمون مشکل داریم
ناشناس۹۳۹۶۴۱۱۰:۲۶:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۱۷
افرادی که مسایل را به سخره میگیرند خود انتهای مسخرگی و جهالتند
ناشناس۹۳۹۲۳۳۱۷:۰۳:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۱۶
پیش شرط مذاکره ما باید تسلیم شدن مخالفان بشار در سوریه و مادورو در ونزوئلا و زندان رفتن بولتون و تبعید پومپئو به زندان گوآنتانامو باشه
ناشناس۹۳۹۳۵۵۲۰:۳۲:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱۶
اونوقت چی به ما میرسه!؟
ناشناس۹۳۹۳۷۸۲۱:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
مگه ایران مدعی العموم این کشورهاست؟ به ماچه
ناشناس۹۳۹۵۸۳۰۸:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۱۷
ترامپ میخواد امتیاز بده چندین نوع امتیاز داریم - اقتصادی ، بهداشتی ، امنیتی و ... - باید دید کدوم سهل الوصول تر و با ارزش تر هست
ناشناس۹۳۹۲۳۴۱۷:۰۴:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۱۶
ترامپ چهار سال دیگه در قدرت بمونه یه کاری دست ایران میده، با ترامپ نباید مذاکره کرد حتی اگر به برجام برگرده، ترامپ قابل اعتماد نیست. ترامپ فقط دنبال یک عکس یادگاری با مقامات ایران هست که چماقش کنه روی دموکرات ها بعدش خیلی راحت از هر توافقی خارج میشه. ترامپ فرضا بولتون را هم برکنار کنه، دامادش کوشنر را میخواد چیکار کنه؟!!! کوشنر به عنوان عامل نتانیاهو دشمنیش با ایران از بولتون کمتره؟!!!
ناشناس۹۳۹۳۹۱۲۱:۲۴:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
اگر مذاکره نکنن و ترامپ رای بیاره اوضاع خیلی بدتر میشه ...
ناشناس۹۳۹۲۳۷۱۷:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
.. این خبر شایعه است
ناشناس۹۳۹۲۳۹۱۷:۰۹:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۱۶
ما باید شرط مشخص شدن عاملان قتل خاشقچی رو هم به مذاکره اضافه کنیم
ناشناس۹۳۹۳۴۷۲۰:۲۶:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
احسنت کلی انرژی گذاشتیم برا خاشقچی نباید خونش مثل عثمان پایمال بشه
ناشناس۹۳۹۳۶۰۲۰:۳۷:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۱۶
عربستان توی ترکیه زده یکی از مردم کشورش رو کشته. این به مذاکرات ایران و آمریکا چه ربطی داره!!؟؟
ناشناس۹۳۹۶۴۳۱۰:۲۷:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱۷
شما که بقیه رو مسخره میکنید برو دکتر حالت بهتر میشه ،خیلی ها حالشون از تو وخیم تر بوده تا حدی با قرص و دارو بهتر شدن ...انشالله شفای عاجل
ناشناس۹۳۹۲۶۱۱۷:۳۴:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۱۶
بسیار محتمل است که با چند کار نمایشی، بخواهند ما را فریب داده و به پای میز به اصطلاح مذاکره بکشانند. فقط کافیست برویم سر میز! بعد از آن به هر گونه که دلشان خواست خبرسازی میکنند و میگویند از اول هم گفته بودیم تاب مقاومت ندارند!
ناشناس۹۳۹۲۶۷۱۷:۵۶:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۱۶
داماد ترامپ کوشنر از بولتون ایران ستیز تره، تازه خود ترامپ از همشون ایران ستیز تره، ترامپ دنبال مذاکره برای مذاکره است، فقط میخواد نشان بده که تونسته ایران را مجبور به مذاکره کنه، همان چیزی که بعد از خروج از برجام بارها ادعا کرد، مذاکره با ترامپ هیچ عایدی برای ایران نخواهد داشت، بعد از اینکه ایران را پای میزمذاکره کشاند و تو رسانه های آمریکا جشن پیروزی برای این موفقیت را برگزار کرد، به راحتی زیر همه توافقات میزنه و مطمئن باشید برگرداندن بولتون هم کار 5 دقیقه هست. حتی اگر ترامپ به برجام برگرده هم نباید مجددا مذاکره کنیم، اگر به برجام برگردن صرفا وظیفهشون را انجام دادن، امتیازی محسوب نمیشه، تازه خسارت هایی که بابت خروج از برجام به ایران زدن را هم باید جبران کنن، دلیلی نداره دوباره با آمریکا مذاکره کنیم، مطمئن باشید اگر مذاکره کنیم همانطور که از برجام خارج شدن از هرتوافقی در آینده هم به همان راحتی خارج میشن و ایران می ماند با کلی تعهدات و کلی وعده که هیچکدام محقق نمیشود، آدم عاقل دو بار از یک سوراخ نیش نمیخورد.
ناشناس۹۳۹۴۷۳۲۳:۵۳:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۱۶
مذاکره با توافق فرق میکنه عزیزم, شما می تونید مذاکره کنید,از شرایط راضی نبودی توافق نکنی
ایران۹۳۹۲۷۴۱۸:۰۱:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۱۶
با سلام، اقدام خوب و خداپسندانه ای است. فقط لطف کن خودت هم باهاش استعفا بده. رونوشت: رئیس‌جمهور رئبس سازمان برنامه و بودجه معاونت هماهنگی
ناشناس۹۳۹۲۹۴۱۸:۳۱:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
بهتر است دلواپس ها آماده شوند!!!
ناشناس۹۳۹۳۶۴۲۰:۴۲:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۱۶
موافقم! چون از وقتی ترامپ اومده اونایی که دلواپس نبودن هم دلواپس شدن یعنی الان همه باید آماده باشن دوباره سرمون کلاه نره!!
ناشناس۹۳۹۲۹۶۱۸:۳۶:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۱۶
کشور 310 میلیون آه این رئیس جمهورشه مثل پتک بر مغز ترامپ بود سخنانی که همه رهبران جهان رو بند بند حرفاش دارند وقت می ذارند و فکر می کنند یهوسخنرانی دیگر چنان مخالفانش را تحریک کنه که بولتون و پامپئو او را بر کنار کنه مثل اوک مازه رونی ساده دل
ناشناس۹۳۹۳۱۵۱۹:۲۰:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
خودت فهمیدی چه نوشتی؟!!!
ناشناس۹۳۹۳۱۶۱۹:۲۴:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۱۶
در امریکا بولتون یکی دوتا نیست,هزاران بولتون در کنگره و احزاب و نیروی نظامی و امنیتی و سیاسی وجود دارند.مسئله اصلی این است که امریکا به عنوان دولت و ملت باید روشن کند که آیا قراردادهای میان دولتها و تعهدات بین المللی برای دولتهای امریکا لازم الرعایه هستند یا در حکم مسائل شخصی و خصوصی صاحبان قول و قرار و امضا هستند که هر تازه رسیده ای می تواند زیرشان بزند.امریکا باید این معضل را در یک عرصه بین المللی روشن کند و تضمینهای محکم بدهد.تنها به ایران هم ارتباط ندارد.ایران باید این موضوع را در مراجع رسمی جهانی مطرح کند و از دولتهای دیگر هم یار گیری نماید.
ناشناس۹۳۹۳۴۴۲۰:۲۵:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۱۶
این ترامپ در واقع بازار خام ایران را به مانند عروس خوشگلی می بیند و تحت هر شرایطی میخواهد کام بگیرد . حاضر هست هر امتیازی بدهد و به این عروس دست پیدا کند و برای همین آقا این موضوع را ناموسی قلمداد کردند .
ناشناس۹۳۹۴۲۲۲۲:۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
دنیا برمبنای مذاکره می چرخه.اگه به برحام برگرده مذاکره چه ایرادی داره.
ناشناس۹۳۹۴۲۷۲۲:۲۶:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۱۶
مگه مردم مسخره ی ترامپ هستند؟ هر وقت خواست بیاد هر وقت خواست بره......
سید یاسین علوی۹۳۹۷۰۶۱۲:۲۵:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۱۷
.. زبان جنگ ...زبان تهدید به هر شکل محکوم است اگر توانمندی و پتانسیل دفاعی مناسبی داریم باید از آنها همسو با روابط دیپلماتیک و سیاست های دولت مستقر استفاده کنیم ، اما صد افسوس تنها چیزی که برایش ارزشی قائل نیستیم تزریق آرامش به جو درونی و تطهیر چهره بیرونی و بین الملل کشورمان است . مسئولین لطفا درک درستی از حال جامعه داشته باشید مردم بشکه های سوخت نزدیک به انفجارند کمی متفاوت بنگریم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین