نمک دریا نخورید

گروه سلامت الف،   3980316011 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر، حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون در کشور داریم که حداقل ۴۰ درصد آنها از بیماری خود خبر ندارند.

به گزارش مهر، ایرج حریرچی، در خصوص عادات غذایی بعد از ماه رمضان، اظهار کرد: بعد از ماه مبارک رمضان، باید رژیم غذایی متعادل، متنوع و با چربی کم استفاده شود و به فعالیت بدنی کافی روزانه نیز توجه کافی شود.

وی افزود: متاسفانه سبک زندگی امروزی به سمت غربی شدن رفته و از سبک زندگی ایرانی اسلامی فاصله گرفته است، چراکه فعالیت بدنی کاهش داشته و مصرف غذاهای شور، پرچرب و فرآوری شده افزایش داشته است.

معاون کل وزارت بهداشت، اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب مانند، عدم تحرک، دریافت غذاهای پرچرب و پر کالری، عدم دریافت فیبرها (میوه‌ها و سبزی‌های تازه)، مصرف غذاهای کنسروی و فرآوری شده، دریافت فست فودها و غیره به منظور دستیابی به وزن سالم و سلامتی را الزامی دانست.

حریرچی در خصوص برخی موفقیت ها و دستاوردهای ۴۰ سال اخیر در کنترل بیماری های واگیر و عفونی، تصریح کرد: در گذشته سالانه ۱۰ هزار مرگ در نوزادان به دلیل ابتلا به کزاز و ۳۰ هزار مرگ هم به دلیل ابتلا به اسهال داشتیم که خوشبختانه با واکسیناسیون توانستیم این موضوع را کنترل کنیم و امید به زندگی را افزایش دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش طول عمر، بیماری های دوران پیری نیز افزایش پیدا کرده است و به دلیل تغییر سبک زندگی، بیماری های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت و آلزایمر نیز افزایش داشته است. وی خاطرنشان کرد: سالانه ۸۲ هزار مرگ به دلیل ابتلا به بیماری های غیر واگیر و ۹۷ هزار مرگ نیز به دلیل پرفشاری خون یا همان قاتل خاموش رخ می دهد.

حریرچی در ادامه با اشاره به بسیج ملی کنترل فشار خون، گفت: عمده سیاست های وزارت بهداشت، به پیشگیری از بیماری ها اختصاص دارد، این اولین بار است که در دنیا یک جمعیت ۴۰ میلیون نفری، تحت پوشش یکی از مقوله های NCD قابل تاثیر در نظام سلامت، قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه، طبق برآوردها، در حال حاضر، حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون در کشور داریم، افزود: حداقل ۴۰ تا ۶۰ درصد از مبتلایان به فشارخون بالا، از این موضوع اطلاعی ندارند و زمانی که دچار بیماری مزمن کلیوی یا سکته مغزی و قلبی می شوند، اطلاع پیدا می کنند.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، میزان مصرف نمک در ایران، دو تا سه برابر کشورهای دیگر است که عمدتاً" از مصرف فست فود و نان مصرفی نشأت میگیرد و باید برنامه ریزی بر روی کاهش مصرف نمک با هدف آگاه سازی جامعه و تغییر رفتارهای غذایی در سطح خانواده انجام شود.

وی، جایگزین کردن نمک دریا به جای نمک مصرفی یددار را نادرست تلقی کرد و افرود: نمک دریا ید ندارد و حاوی فلزات سنگین بوده که برای سلامتی مضر است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: کنترل فشار خون، به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر در ابتلا به بیماری های غیر واگیر، گام موثری در نیل به اهداف سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر است.

حریرچی در پایان تاکید کرد: با اصلاح سبک زندگی می توان فعالیت بدنی را جایگزین کم تحرکی و مصرف سبزیجات، غلات و میوه‌ها را نیز جایگزین غذاهای چرب و پرنمک کرد، همچنین، باید سعی کنیم، در وهله اول با خود کنترلی و غربالگری اولیه، از بروز بیماری ابتلا به فشار خون بالا، جلوگیری کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۳۸۸۱۸۱۰:۳۰:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۱۶
نمک بنظر مسموم یددار بخوریم؟
ناشناس۹۳۸۹۸۰۱۲:۵۰:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۱۶
اتفاقا من نمک دریا مصرف میکنم و فشار خونمم همیشه ۱۲ روی هشته
ناشناس۹۳۹۰۹۷۱۵:۰۹:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۱۶
نمک ید دار سرطانزاست نخورید.نمک دریای واقعی شفاست
ناشناس۹۳۹۱۹۳۱۶:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۱۶
وقتی آشغال ترین غذا استاندارد شما وزارت بهداشتی ها رو میگیره, باید هم با طب سنتی مخالف باشید.نونتون رو آجر میکنن .
ناشناس۹۳۹۲۱۹۱۶:۳۹:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۱۶
آقای وزیر ما تا بحال کلی نمک دریا خوردیم چیزی نشده. ولی یک زمانی نمک طعام ید دار می خوردیم که هزار جور بیماری سراغ من و خانوادم آمد. فکر کنم نمکی که در فستفود ها هم استفاده میشه هم ید دار هست که مورد تایید شماست. قبل ماه رمضان دندانم نیاز به عصب کشی دوباره داشت که رفتم دندان پزشک با بی رحمی تمام گفت من درست نمیکنم برو هرکس عصب کشی کرده پولت رو بده اون عصب کشی بکنه (پولت رو بده - همه چیز رو پول می بینند). ولی رفتم فقط با 10 هزار تومان روغنی دادن ریختم گوشم که روز اول دندونم دردش کم شد و بعد دکتر طب سنتی گفت تا دندانت کامل ریشه اش ترمیم نشده مصرف کن. الان هم کامل خوبه و پدرم هم استفاده کرده و خوب شده تا کی می خواهید با تفکرات غربی و لیبرال، ملت را سرکیسه کنید آقای معاون و آقایان وزیر
ناشناس۹۳۹۲۹۲۱۸:۲۸:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۱۶
تا اونجایی که ما میدونیم پیامبر و ائمه اطهار از نمک تصفیه شده مدنظر وزارت بهداشت استفاده نمیکردن بلکه از همون نمک دریا و نمک طبیعی استفاده میکردن لطفا نگید سبک زندگی اسلامی رو میخواین رواج بدین خنده امون میگیره
ناشناس۹۳۹۳۱۴۱۹:۱۸:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
تو فرانسه ملت نمک دریا میخورن این دلیلش چیه؟
علی۹۳۹۳۳۲۲۰:۱۲:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۱۶
تو آلمان هم نمک دریای ارومیه رو 6 یورو هر کیلو ( یعنی نزدیک صد هزار تومن) می فروشن فقط برای ما ضرر داره در ضمن جهت اطلاع فلزات سنگین نمک فقط نقش حمال عناصر معدنی ضروری را بر عهده دارند و دفع میشه و اصلا ضرر نداره
فاطمه۹۳۹۳۳۵۲۰:۱۳:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۱۶
بهترین نمک ایران در سفره اروپایی و نمک مضر برای ایرانی https://www.aparat.com/v/aP7Zk
ناشناس۹۳۹۳۶۵۲۰:۴۳:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۱۶
تو کشورهای اروپایی دارند نمک دریا را ترویج می کنند مسوولان وزارت بهداشت ما 20 سال از علم روز دنیا و 1400 سال از اسلام فاصله دارند. مصرف سوسیس و کالباس در اروپا 5 برابر مصرف ماست ولی اونجا مردم اینهمه مشکلاتی که مردم ما از خوردن سوسیس و کالباس را دارند ندارند به خاطر چیست؟ به خاطر استانداردهای تحمیلی ما به کارخانه های سوسیس و کالباس برای استفاده از نیترات و نگهدارنده های دیگر است. توی اروپا توی قصابی هاشون داخل روده گوسفند سوسیس با گوشت تازه درست می کنند دست مردم می دهند اینجا می گویند همه سوسیس های دست ساز مسموم است و فقط باید از سوسیس و کالباسی که کارخانه ها با مواد شیمیایی و گوشت های درجه سه و چهار درست می کنند را مصرف کنند. استانداردها و الزامات و اجبارهای نادرست وزارت بهداشت و سازمان استاندارد بزرگترین عامل مشکلات سلامت امروز مردم ماست.
ناشناس۹۳۹۴۰۳۲۱:۵۰:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۱۶
به نظر من وزارت بهداشت مسئول سلامتی مردم است ودر این حوزه هیچ احدی نباید وارد شود یا اظهار عقیده کند برای کسب درآمد راهی دیگر پیدا کنند وسلامت مردم را بازیچه تفکرات خود امیال خود وپول پرستی قرار ندهند مردم خیلی گرفتارند
محمد امین۹۳۹۴۸۷۰۰:۴۳:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱۷
مردمی که به دکتر مراجعه میکنه گرفتار فریبکاری های برخی متولیان و مسئولینی هستند که شما ندانسته و کورکورانه از آنها حمایت میکنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین