کلاه‌شرعی اقتصاد بازار بر سر اقتصاد ایران

احسان سلطانی*،   3980315024 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
کلاه‌شرعی اقتصاد بازار بر سر اقتصاد ایران

قیمت کالاهای اساسی صنعتی (مانند محصولات پتروشیمی و فولادی) و همچنین خودرو توسط بنگاه‌های خصولتی (با انحصار بازار) گران می‌شود. توجیه همیشگی آن‌ها برای گران کردن چیست؟

چون دلالان دارند استفاده می‌کنند.

دلالان که هستند؟

عوامل همان بنگاه‌های خصولتی هستند. کیست که نداند دلالان پیرامون این بنگاه‌ها وابستگان این‌ها هستند و «شریک دزدند و رفیق قافله»

این بنگاه‌ها با احتکار ارز صادراتی، بهای آن را بالا می‌برند. سؤال این است که پس چگونه مخارج ریالی خود را تأمین می‌کنند؟

این بنگاه‌های خصولتی به بانک‌های به‌اصطلاح خصوصی متصل هستند و با بهره بالا از این بانک‌ها استقراض می‌کنند تا سرمایه در گردش (خارج‌شده توسط ارز) را تأمین کنند.

ارز آن‌ها چه می‌شود؟

بخشی از آن با بازار سازی به قیمت بالا توسط این بانک‌ها در بازار آزاد فروخته می‌شود؛ یعنی بانک‌های خصوصی دوسره بار می‌کنند، هم بهره بالا می‌گیرند و هم از فروش ارز به قیمت بالا سود می‌کنند.

برنده اصلی شوک ارزی و گرانی‌ها چه گروهی هستند؟

بنگاه‌های صنعتی خصولتی و بانک‌های خصوصی

چرا باید نرخ ارز بیش از ۳ برابر شود و گرانی امان مردم را ببرد؟

نئولیبرال‌های داخلی استدلال می‌کنند چون نقدینگی چندین برابر شده است.

چرا نقدینگی چند برابر شده است؟

۷۰ درصد نقدینگی در ۵ سال اخیر ایجادشده و علت اصلی آن استقراض بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی و خلق پول توسط این بانک‌ها است. یکی از عوامل اصلی افزایش نقدینگی ناترازی بانک‌های خصوصی در اثر پرداخت سود سپرده‌های بالا در طول سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ بود که نئولیبرال‌های داخلی مروج و پشتیبان آن بودند!.

نحله اقتصادی و دار و دسته رسانه‌ای وابسته بنگاه‌های خصولتی و بانک‌های خصوصی برای توجیه و استمرار سیکل غارت اقتصاد و گذاشتن کلاه‌شرعی اقتصاد بازار بر سر آن، از کلیشه‌های سطحی زیر به‌صورت ابزاری استفاده می‌کنند،

اقتصاد آزاد؛

اقتصاد بازار؛

آزادی کسب‌وکار؛

آزادی قیمت‌ها؛

کشف قیمت در بازار؛

رقابت در بازار؛

دست نامرئی بازار؛

بخش خصوصی و پارلمان بخش خصوصی!

چون کسی زحمت این را به خود نمی‌دهد که مثلاً برود کتاب «ثروت ملل» آدام اسمیت را حداقل یک‌بار بخواند (که برای فهم و درکش باید بارها و بارها آن را مطالعه کرد)، چون با مهندسی افکار عمومی نگاه سطحی و ابزاری به اقتصاد حاکم است، چون مردم کشورهای توسعه‌نیافته فکر می‌کنند هر چه بر آن نام آزادی نهند مقدس است! چون قرن‌ها این مردم استبداد را تجربه کرده‌اند و اصولاً آزادی را با هرج‌ومرج و چپاول اشتباه می‌گیرند، چون ملت ما اصولاً به نقالی علاقه دارند و مهم‌تر از همه چون دار و دسته رانت‌خورها، دلالان، سفته‌بازان و نزول‌خورها باید استفاده ببرند و پای منافع کلان در بین است، درنتیجه بساط فریبکاری و تبهکاری به نام علم اقتصاد، محفلش در ایران بسی گرم است.

در اقتصادی که دارای فساد بالا (شاخص‌های ادراک و کنترل فساد)، رتبه اول ریسک پول‌شویی در جهان، حاکمیت قانون ضعیف، فقدان شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، انحصار بازار ارز و کالاهای اساسی و سلطه بخش خصولتی بر اقتصاد است و مهم‌تر از همه بی‌ثبات‌ترین شرایط اقتصاد کلان و تضعیف پول ملی تاریخی خود را تجربه می‌کند، سؤال کلیدی این است که با توجه به این شرایط و در غیاب همه ساختارها و نهادهای پشتیبان اقتصاد بازار، چگونه صرف آزادی قیمت‌ها می‌تواند نجات‌دهنده اقتصاد ایران باشد؟ هرچند که آزادی و بی بند و باری قیمت‌ها از ارز گرفته تا هرگونه کالاها و خدمات است که اقتصاد ایران را به روزگار امروز کشانیده است.

تعریف آزادی قیمت‌ها ازنظر مدافعان آن در ایران این است که منابع (نفت، گاز، معادن و انرژی) کشور به قیمت‌های ارزان دستوری به بنگاه‌های شبه‌دولتی و وابستگان داده شود و در سوی دیگر این بنگاه‌ها درفروش تولیدات خود یا ارز حاصله از صادرات به هر قیمت کاملاً آزاد باشند. نحله‌های نئولیبرال در شرایطی از واقعی سازی قیمت‌ها سخن میگویند که قیمت (دستمزد) نیروی کار به‌شدت سرکوب‌شده است. همین نحله که از بازار آزاد و آزادسازی قیمت‌ها دفاع می‌کند، در برابر بازار بسته و انحصاری خودرو و فولاد سکوت می‌کند.

عصای بازاری که موسی ... از آن صحبت می‌کند، عصای موسی کلیم نیست، بساطی شبیه همان رمالی و مارگیری جادوگران عصر موسی کلیم است که برای تأمین منافع ائتلاف حاکم و غارت مردم با مالیات تورمی برپاشده است.

 

*پژوهشگر اقتصادی

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۳۷۸۹۷۱۱:۴۷:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۱۵
بازی با کلمات و دیگر هیچ
mostafa.kamali95@yahoo.com۹۳۸۱۱۶۱۵:۳۳:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۱۵
نجات بانک ها از ورشکستگی با دستکاری نرخ ارز و تامین کسری بودجه دولت اگر اینکار صورت نمی گرفت تبعات ورشکستگی بانک ها بنیان اقتصاد کشور را از هم می پاشید دیدیم که با ورشکسته شدن چند موسسه چه وضعی پیش آمد حال فرض کنید ورشکستگی پنهان بانک ها علنی شود
ناشناس۹۳۸۱۲۰۱۵:۳۵:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۱۵
من نمی دانم .. از یک کشور پیشرو در خاورمیانه که همه چشمشان به ما بود تبدیل به کشوری شدیم که از نظر اقتصادی آرزویش نه رسیدن به آلمان و... است بلکه رسیدن به ترکیه است ، جوانانمان پشت در سفارتخانه ها صف می کشند ، بیشترین آمار تلفات در جاده ها را داریم و دور نمایی هم دیده نمی شود .
ناشناس۹۳۸۱۳۱۱۵:۴۶:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۱۵
مطالبش به نفع شما و دارو دسته نبود؟!!!!!!!!
ناشناس۹۳۸۱۵۹۱۶:۱۲:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۱۵
نکنه سکه یا ارز خریدی می خواهی سود کنی اون از جیب یک سری ادم ضعیف این پولها خوردن نداره
بازنشسته۹۳۸۲۳۰۱۷:۲۱:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱۵
خدایی بهترین مطلبی بود که درباره اوضاع اسفبار اقتصادی امروزجامعه وفقری که توسط سیستم ناکارآمد به توده مردم تحمیل شده خوندم پشت سرهم خبر گرونی مغز مارو ازکار انداخته اونم بواسطه یه دولت اشرافی که به بهانه حاشیه بازار ومبارزه با دلال وکشف قیمت واین قبیل گزافات مارو به فنا داد یعنی هر روز کار ماجماعت بادرآمد ثابت شده غصه خودردن براچی باید این اوضاع تحمل بشه .
ناشناس۹۳۸۵۴۴۲۳:۴۹:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۱۵
ظاهرا شما دیرآموزی وگرنه یکی از دقیقترین تحلیلهای آسیب شناسی اقتصاد فلج کشور بود کاش همه ملت متوجه میشدن
ناشناس۹۳۸۷۸۷۱۰:۰۰:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۱۶
آیا میدانید یک پزشک عمومی متولد 1374 که معادل یک فوق لیسانس (بدون دادن دو کنکور اضافه) می باشد (و بدون دادن آزمون استخدامی استخدام میشود) در تامین اجتماعی درآمد 21 میلیون تومانی دارد؟
ناشناس۹۳۷۸۹۸۱۱:۴۷:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۱۵
حالا که چی ؟
ناشناس۹۳۷۸۹۹۱۱:۴۸:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۱۵
حرف های منطقی و بدون جواب فکر کنم ملت ایران یک بار دیگر نفت و گاز و پتروشیمی را باید ملی کند و این اتفاق خواهد افتاد یا با قانون و یا با قوه قهریه مردم
ناشناس۹۳۸۱۶۰۱۶:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۱۵
اونهایی که منفی زدن حتی تاجران هستن
اكبر۹۳۸۳۰۵۱۸:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۱۵
واقعا حرف بسيار درست و منطقي است.مردم بايد نفت و گاز و پتروشیمی را مجدد ملي كرده و دست غارتكران را از اموال عمومي قطع كنيم. با اصلاح مجلس و انتخاب نماينده آزاد مستقل و سالم و متخصص ، دزدان بيت المال را سرجايشان بنشانيم و از تخصيص بودجه عمومي به خانواده ها ممانعت كنيم
ناشناس۹۳۷۹۲۱۱۲:۱۲:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۱۵
نقدینگی دست بعضی از افراد و ژنهای خوب است.نقدینگی دست مروم عادی که جواب نخود و لوبیا را هم نمیدهد
ناشناس۹۳۷۹۳۲۱۲:۳۰:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۱۵
نرخ ارز را ترامپ بالا می برد.
ناشناس۹۳۷۹۳۴۱۲:۳۲:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۱۵
شما طرفدار اقتصاد دولتی هستید. همین چند تا بانک خصوصی را هم ببندید تا همه چیز تکمیل شود.
ناشناس۹۳۸۲۰۹۱۷:۰۸:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۱۵
هر چی میکشیم از بخش خصوصی است .حالا وای به حال بنک خصوصی که در چپاول مردم دستش اینقدر باز است.
ناشناس۹۳۷۹۴۰۱۲:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۱۵
همه تو این کشور پژوهشگر اقتصادی شده اند!!!!!
ناشناس۹۳۷۹۴۶۱۲:۴۵:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۱۵
قوانین اقتصادی کشور درب و داغونه تازه همینها هم به درستی اجرا نمیشه و یک عده لایی می روند!
ناشناس۹۳۸۰۰۴۱۳:۴۵:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۱۵
خود آقایان ارزش پول ملی را یکشبه به یک چهارم تقلیل داده اندو حدود 20 درصد به حقوقها اضافه کرده اند و آنوقت دم از آزاد سازی قیمتها میزنند. قیمت کود کشاورزی و فراوردههای پتروشیمی حداقل چهار برابر شده است و آنوقت طلب مالیات از کسیکه خواسته است ارزش پولش را با خرید سکه حفظ کند میکنند.!! سودها به جیب رانتی ها میرود و مردم باید جواب هزینه های دولت را با مالیاتهای من درآوردی بپردازند.واقعا که تحریم برای بعضیها نعمت است.بیچاره مردم که رنج و مشقت وتاوان ندانم کاری سهوی یا عمدی برنامه ریزان را باید بدهند.
ناشناس۹۳۸۰۴۰۱۴:۲۱:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۱۵
دوباره الکی دارید تقصیر بانکها می اندازید؟ ..
مجيد۹۳۸۰۴۹۱۴:۲۹:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۱۵
تا بساط ربا خواري بانك ها با الفاظ ... بازار اسلامي داير و پابرجاست راه به جايي نخواهيم برد الا اينكه همه ي تقصير ها را گردن امريكا و دشمن انداخته - پولدار روز به روز پولدارتر و فقرا روز به روز فقيرتر
خودش۹۳۸۰۹۷۱۵:۲۱:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۱۵
مقاله خوبی بود! زمانشو بیشتر کنید لطفا!
ناشناس۹۳۸۱۶۱۱۶:۱۴:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۱۵
خیلی عالی اقتصاد آزاد یا همان بازار را نوشته در ایران برخی میگن باید بازار برای مردم تصمیم بگیره برای همینه که جلوی رشد قیمت ها گرفته نمیشه مثلا پراید شد 50 و 60 میلیونی اصلا براشون مهم نبود
ناشناس۹۳۸۱۶۴۱۶:۱۴:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۱۵
آفرین از جیب فقرا به جیب ژن های خوب آقازاده ها مدیران
ناشناس۹۳۸۲۹۱۱۸:۲۱:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۱۵
وقتی زیرساختهای اقتصادی مانند زیرساختهای سرمایه گذاری در تولید، ابزار نظارتی و مالیاتی، ابزار توزیع متوازن ثروت عمومی، دانش و فناوری تولید، و... وجود ندارد شک نکنید که شعار آزادسازی اقتصاد نتیجه ای جز غارت و چپاول ثروت کشور ندارد و همین شده که در این اقتصاد ولنگار یک نفر یک شبه میلیاردر میشود بدون آنکه کاری کرده باشد یا تولیدی انجام داده باشد و یک نفر دیگر یکشبه ورشکست شده و به خاک سیاه می نشیند بدون آنکه تقصیری داشته باشد. تحریم فقط میتوانست سی درصد قیمتها را بالا ببرد . اینکه یک دفعه قیمتها چهار برابر شده قطعا یک کودتای اقتصادی است و کسانی دارند از این وضع سودهای افسانه ای به جیب می زنند و از کشور خارج میکنند.
داود۹۳۸۳۶۴۱۹:۳۹:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۱۵
دیدگاه فوق درباره اقتصاد از نظر اکثر مردم شناخته شده است ولی دولتهایی که تاکنون سر کار آمدن راه خودشان را می روند .چون به طور جدی حسابرسی وجود ندارد .
ناشناس۹۳۸۴۱۵۲۱:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۱۵
چرا مطبوعات كشور عوامل فساد ودلالي وشيوهاي عملكرد آنها را افشا نمي كنند اتقاقا بايد اين گونه فسادها..
ناشناس۹۳۸۴۲۲۲۱:۱۱:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۱۵
ديگه با بهره بانكي اسمي ١٨٪ و واقعي حداقل ٢٦٪ ديگه كلاه شرعي نميخواد اين خودش خلاف شرع و دين هست جنگ نظامي با خداست
ناشناس۹۳۸۵۰۴۲۲:۲۲:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۱۵
حرف درستی است. اقتصاد بازار قدیمی با دلالی خود را متصل به پولهای بیحساب کرده. اما بسیاری از مشاغل مثل دلالی باید مالیات پلکانی بدهند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای دلالی ماشین یا مسکن یا کالاهای اساسی دیگر باید دوره بگذرانید و مجوز کسب کنید. علت آن مشکل کردن ورود افراد غیر به دلالی و نظارت بیشتر دولت مالیات به این افراد است.
امیر۹۳۸۵۱۷۲۲:۴۵:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۱۵
یک سری واقعیت مطرح شده است. یک سری هم با نحوه جواب دادن . دارند نشان می دهند که گویا هیچ جوابی ندارند.
ناشناس۹۳۸۶۲۱۰۰:۴۷:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۱۶
همه صحبت ها فقط بیانگر این موضوع بود. عدم وجود نظارت!!!!!!!!!
ناشناس۹۳۹۱۰۹۱۵:۱۶:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۱۶
بر عکس! نظارت فوق العاده خوبی هست که این طوری باشه.
ناشناس۹۳۸۶۵۷۰۱:۵۹:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۱۶
این مسیر تا کی باید ادامه یابد؟ افزایش نقدینگی، تورم، بالا رفتن ارز، بی ارزشی پول کشور، افزایش فاصله طبقاتی، افزایش فلاکت در جامعه
حسن۹۳۸۶۸۷۰۶:۱۷:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۱۶
تمام قدرت های اقتصادی دنیا از اقتصاد آزاد پیروی می کنند. ناتوانی خود را به گردن اقتصاد آزاد نگذارید.
ناشناس۹۳۸۷۸۳۰۹:۵۵:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۱۶
حرفای تکراری و بی نتیجه! کو عمل؟!!!!!
ص۹۳۸۸۸۴۱۱:۲۵:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱۶
لازم به ذکره که بگم این آقا پیش بینی کرده بود اسفند سال پیش دلار به 40 هزار تومن می رسه!
ناشناس۹۳۹۰۷۲۱۴:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۱۶
البته، ناگفته نمونه که الان بدهکارترين بانک کشور بانک.. هست که اتفاقا، برخلاف اظهارات مهندس سلطانی خصوصی نیست!
ناشناس۹۳۹۶۳۵۱۰:۲۱:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۱۷
اقتصاد بازار و اقتصاد ازاد در کشورهای ازاد است و دمکراتیک
ناشناس۹۳۹۷۷۵۱۳:۵۱:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۱۷
همت مردانه میخواهد گذشتن از جهان یوسفی خواهد که بازار ذلیخا بشکند وقتی بیشتر مسـٔولین خودشان یا اقوامشان مشغول کار اقتصادی هستند چگونه میشود جلو دلالی ومافیا را گرفت انصافا کدام مسـٔول یا نماینده مجلس سوار پراید میشود مگه حضرت علی ع مثل فقیر ترین افراد جامعه زندگی نمیکرد شما چرا جلو افتادید باید مجلسی داشته باشیم که تصویب کند نمایندگان باید خودروی داخلی سوار شوند اگر واقعا در شان شما نیست مردم ولی نعمتان شما هستند در شأن مردم هم نبینید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین