منتجب نیا: امام(ره) مخالف صف بندی و خط کشی بود

گروه سیاسی الف،   3980314039

نماینده امام خمینی (ره) در شهربانی سابق با بیان اینکه یکی از دغدغه های بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی اختلاف میان مردم بود، خاطرنشان کرد: امام (ره) با روحیه و رویکردی که با ایجاد خط کشی و صف بندی موجب حذف، ماندن یا مغبوض شدن عده ای می شد، به شدت مخالف بود.

"رسول منتجب نیا" روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: مهمترین میراثی که حضرت امام خمینی (ره) برای مردم ایران باقی گذاشتند ایمان و خودباوری میان مردم بود. ایشان مردمی را که در رژیم ستمشاهی، خودباخته و بی تفاوت بودند تلاش کرد به شایستگی و لیاقت های خودشان آگاه کند. پس از آن بود که ملت و انقلاب اوج گرفت و به پیروزی رسید و از برکات آن نیز برپایی نظام جمهوری اسلامی بود.
وی ادامه داد: حضرت امام (ره) از همان ابتدا پس از اتکا به خداوند، به پشتیبانی مردم باور داشتند و از شروع نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی، همه توجهشان به مردم بود و هیچ گاه نمی فرمودند من چنین کاری کردم بلکه همه مسئولیت ها و نقش ها را پس از خداوند به مردم نسبت می دادند. پس از انقلاب اسلامی همینطور بود و نشنیدیم در جایی بگویند من این کار را کردم، هر چه بود می گفتند خدا و مردم این کار را کردند.
نماینده امام (ره) در شهربانی کل کشور اظهار داشت: نگاه امام (ره) به مردم، نه شعاری بلکه رویکردی اصیل، واقعی و مردم باورانه بود. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از مردم خواستند خودشان نظام جایگزین رژیم ستمشاهی را انتخاب کنند. همه پرسی و برگزاری انتخابات مختلف گویای این است که ایشان به مردم سالاری و اهمیت نقش مردم در اداره کشور باور داشتند.

امام خود را خدمتگزار مردم می دانست
منتجب نیا تاکید کرد: امام (ره) می فرمودند مردم "اولیای نعم" ما هستند و ما نه حاکم بلکه خدمتگزار آنها هستیم. ایشان بارها از عمق جان و با اعتقاد می گفتند بهتر است به من خدمتگزار بگویند تا رهبر.
وی خاطرنشان کرد: امام (ره) شخصیتی قانونمند بود و حتی رژیم گذشته هم سعی می کرد کارهای غیرقانونی انجام نگیرد. در استفتاهایی که پیش از انقلاب شده است ایشان فرموده بودند باید به تصمیم دولت یا قانون احترام گذاشت چون قانون بد بهتر از هرج ومرج و بی قانونی است.
نماینده ۳ دوره مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: نخستین گامی که امام (ره) پس از انقلاب برداشت مساله قانونمند کردن کشور بود. ایشان برای قانونی شدن نظام جایگزین رژیم ستمشاهی و برای تعیین نوع حکومت به رای مردم و همه پرسی متوسل شد. ایشان می توانستند همان ابتدا بگویند به عنوان رهبر انقلاب تشخیص می دهم که نوع حکومت، جمهوری اسلامی باشد، اما فرمودند خودتان بگوئید چه نوع نظامی مستقر شود. حتی اگر اکثریت مردم نظام دیگری را انتخاب می کردند امام (ره) تابع آنها بود.

امام (ره) خود را مقید به قانون می دانست
منتجب نیا اضافه کرد: چندماه پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به همراه گروهی از نمایندگان مجلس نامه ای خدمت ایشان نوشتیم و گفتیم بر حسب ضرورت های زمان جنگ اقدامات و کارهایی انجام شده است که وجهه قانونی ندارد و از ایشان خواستیم دستور دهند که این اقدامات در مجرای قانونی انجام گیرد. امام (ره) در حاشیه نامه ما نوشتند (نقل به مضمون) دیگر جنگ به پایان رسیده است همه باید در چارچوب قانون عمل کنند. این اقدام نشان می دهد که ایشان مقید به قانون بودند.
وی تصریح کرد: ایشان بارها می فرمودند با قانونی که در مجلس تصویب و در شورای نگهبان تایید می شود کسی حق مخالفت ندارد و مخالفت با آن را خلاف شرع می دانستند. امام فردی نظام مند و قانونمند بود و فراقانونی عمل نمی کرد و اگر برای کشور معضلی پیش می آمد که فوریت داشت و قانون نتوانسته بود آنرا حل کند موضوع را به روسای قوا ارجاع می داد تا راهی برای آن پیدا کنند.

امام (ره) باور داشت مشکلات داخلی به ما صدمه می زند
قائم مقام پیشین حزب اعتماد ملی گفت: ایشان تهدیدهای جدی که می توانست برای نظام خطراتی را در پی داشته باشد را به داخل کشور ارجاع می دادند و می فرمودند اگر در داخل متحد باشیم و مشکلات را حل کنیم از بیرون خطری ما را تهدید نمی کند. در عین حال امام (ره) دغدغه برخی موضوعات چون اختلاف میان مردم را داشتند. ایشان با روحیه و رویکردی که با خط کشی و صف بندی موجب حذف، ماندن یا مغبوض شدن عده ای می شد به شدت مخالف بود. امام (ره) با کسانی که اندیشه مخالف داشتند و دست به محاربه نزده بودند کنار می آمد و به حرف آنها توجه می کرد.

امام (ره) نسبت به اشرافیت مسئولان و تحجر و ارتجاع هشدار می داد
منتجب نیا ادامه داد: امام (ره) اشرافیت و تجمل گرایی را برای مسئولان خطر می دانستند و بارها می فرمودند مسئولان ما از جنوب شهر و از اقشار کم درآمد هستند و میان آنها فرد متمول و سرمایه دار نیست. اما متاسفانه امروز خلاف آن را شاهد هستیم و به محض اینکه فردی مسئولیتی را عهده دار می شود نگاهش به بالای شهر و به نقاط خوش و آب و هوا جلب می شود که خلاف دستور و نظر بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است.
وی عنوان داشت: مساله دیگر تحجر و ارتجاع است که از تهدیدهای جدی نظام اسلامی است. از زمان طاغوت اندیشه ای وجود داشت که مخالف انقلاب بود و اسلام را به گونه ای تعریف می کرد که در آن ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار وجود نداشت. امام (ره) با این نگاه به شدت مخالف بود و این دیدگاه را مردود و خانه نشین کرد و اسلام پویا و مترقی و منطبق با شرایط را جای آن نشاند.
این فعال اصلاح طلب یادآور شد: امام (ره) در سال های پایانی حیاتشان مساله تقابل اسلام ناب محمدی (ص) با اسلام آمریکایی را مطرح و اسلام متحجرانه را به عنوان اسلام آمریکایی معرفی کردند.
منتجب نیا افزود: از سوی دیگر، ایشان با نظریه التقاط و بی بندوباری و بی توجهی به مبانی دینی به شدت مخالفت می کردند. امام (ره) اگر چه التقاط را تهدید می دانست اما ارتجاع و تحجر را که از درون چون موریانه اسلام و اندیشه دینی را از میان می برد را خطری جدی محسوب می کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گروه هایی که در قالب موضوعات مذهبی حرکت هایی را انجام می دادند به شدت مخالفت می کرد.
وی ادامه داد: یکی از این گروه ها انجمن حجتیه بود که امام (ره) از سال ۴۶ به مخالفت با آنها برخاست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به شکل رسمی آنها را مردود اعلام کرد و در سخنرانی ها توصیه کرد مراقب آنها باشند چون خطری برای اسلام و جامعه محسوب می شوند.

ارتجاع و تحجر موجب دوری مردم از اسلام می شود
منتجب نیا اضافه کرد: متاسفانه این تفکر پس از رحلت امام (ره) رشد کرده و نهادینه شده است به طوری که برخی از متحجران و مرتجعان آن روز برای خودشان جایگاه دارند به عنوان نظریه پرداز، تفکرات خشونت طلبانه را ترویج می کنند و اندیشه های غیر علمی و غیر منطقی را به اسلام نسبت می دهند که نه تنها موجب به عقب راندن جامعه و جدایی مردم از اسلام می شود بلکه می تواند چهره ای نامطلوب از اسلام در جهان به نمایش بگذارد.
امام جمعه منصوب بیت امام (ره) در خمین پیش از انقلاب خاطرنشان کرد: می بینیم آنچه در سال های اخیر توسط القاعده، طالبان و داعش به سر اسلام آمد، منشاء آن همین افکار خشک، متحجرانه و غیرمنطقی است که فقط زور و سرنیزه را قبول دارد که با روح و حقیقت اسلام در تضاد است. افکار و اندیشه مترقی و به روز امام (ره) موجب نجات اسلام از خطر ارتجاع و خشونت طلبی شد بطوری که شاهد هستیم در خیلی از کشورهای پیشرفته، مردم به اسلام روی می آورند. مشکل ما این است که نتوانستیم به خوبی افکار و اندیشه امام (ره) را آنطور که بود برای جهان بیان و تبیین کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین