روزهای ناآرام و خونین سودان؛ تکرار سناریوی «السیسی» مصر

گروه جهان الف،   3980313188

یک وبگاه خبری تحلیلی با اشاره به نقش عربستان و امارات در تحولات مصر و کنار زدن محمد مرسی از قدرت، حملات خونین این روزها به مردم معترض در سودان را یادآور نحوه به قدرت رسیدن «عبدالفتاح السیسی » در مصر دانست.

 روزهای ناآرام و خونین سودان؛ تکرار سناریوی «السیسی» مصر

به گزارش فارس، وبگاه خبری الخلیج اونلاین در گزارشی با عنوان «تکرار سناریوی السیسی در سودان» نوشت: سرنگونی «عمر البشیر»، رئیس جمهور پیشین سودان و آینده انتقال سیاسی در سودان، فقط حرکتی توده‌ای نبود که  به سرنگونی یک دیکتاتور مستبد منجر شد، بلکه تبدیل به دور جدیدی بسیار شبیه آن چیزی شد که در مصر پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور این کشور توسط نظامیان رخ داد با این فرق که دلایل برکناری متفاوت بود.

از اواخر ماه مه گذشته، هجمه شورای نظامی انتقالی در سودان به تحصن کنندگانی که مخالف با ادامه حکومت نظامی هستند شدت گرفت به نحوی که  آنها را «تهدیدی برای امنیت ملی کشور» خواند. این شورا تاکید کرد که  هرگز اجازه هرج و مرج را نمی دهد.

از دو روز پیش که در جریان متفرق کردن تحصن مقابل مقر فرماندهی ارتش سودان در خارطوم دستکم چندین نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر  زخمی شدند، اوضاع در سودان وخیم‌تر است.

شهروندان سودانی با انتشار تصاویر گسترده در شبکه‌های اجتماعی نشان دادند که نیروهای امنیتی سودان با استفاده از گلوله‌های واقعی و باتوم شرکت کنندگان در تحصن صلح آمیز مقابل وزارت دفاع را که خواهان تشکیل دولت مدنی و مخالفت حکومت نظامی هستند، متفرق می‌کنند، همان سناریویی را که مصر در سال 2013 شاهد بود.

نگرانی سودانی‌ها از دخالت رئیس جمهور مصر در امور کشورشان برای به ثمر نشستن انقلابی که به سرنگونی حکومت سی ساله عمر البشیر منجر شد، افزایش یافته است. بخصوص پس از سفر عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی سودان به قاهره در 25 ماه مه گذشته و دیداری که با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر داشت در حالی که آن زمان مذاکراتی بین معترضان با شورای نظامی برای تحویل قدرت به غیرنظامیان جریان داشت.

طبق این گزارش، بسیاری معتقدند شورای نظامی سودان با سوار شدن روی موج انقلاب توده‌ای مردم سودان و ارائه امتیازهای صوری به آنها درصدد تکرار سناریوی مصر است تا همان رژیم قبلی را بازگرداند به گونه‌ای که از چتر حمایتی جدیدی در منطقه برخوردار باشد که همان «ائتلاف ضد انقلاب» شامل مصر، امارات و عربستان است.

حمله به تحصن کنندگان

عثمان حامد، فرمانده عملیات نیروهای پشتیبانی سریع در سی ام ماه مه در کنفرانسی خبری میدان تحصن در خارطوم را به مخفیگاهی برای جنایت و ناامن برای خود انقلابیون توصیف کرد.

محمد حلوان دقلو حمیدتی، نائب رئیس شورای نظامی سودان هم در ادامه هجمه‌ها علیه معترضان سودانی در روز بیست و هشتم ماه مه اظهارات و سناریوهای محور ضد انقلاب در جهان عرب را تکرار کرد و گفت که اطلاعات موجود نشان می‌دهد بسیاری با طرف‌های بیگانه در ارتباط هستند.وی افزود: طرف هایی درصدد بهره برداری از انقلاب برای بهبود چهره خود هستند و ما آنها را مجازات می‌کنیم.

این اقدامات و سخنان مقامات شورای نظامی مشابه همان کارهایی است که السیسی بعد  از سرنگونی دولت محمد مرسی انجام داد هنگامی که معترضان در میدان چهارم قاهره را قانون شکن و شورشی خواند.

نیروهای امنیتی و ارتش مصر که در آن زمان از السیسی دستور می‌گرفتند بارها به تحصن مخالفان حمله کردند تا حمله بزرگی که در چهاردهم آگوست 2013 بعد از عید فطر آن زمان رخ داد و به گفته نهادهای حقوقی دو هزار و ششصد کشته و زخمی و بازداشتی بر جای گذاشت تا همان جا پرده‌ها درباره تلاش السیسی برای به چنگ آوردن حکومت در مصر کنار برود.

السیسی از اندکی قبل و همچنین در جریان کودتای خود علیه حکومت مرسی در مصر از حمایت قوی برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس(عربستان، امارات و بحرین) برخوردار بود که اقدامات السیسی را تلاش برای حفظ ثبات مصر توصیف کردند.

همین حمایت برخی کشورهای عربی از السیسی و سکوت غربی‌ها ، که اول در حد حرف اقدامات او را محکوم کردند اما بعدا روابطشان را با وی عادی و حتی نزدیک کردند، موجب شد از انقلابی که در سال 2011 علیه حکومت حسنی مبارک شده بود چیزی باقی نماند و چهره‌های حکومت مبارک بار دیگر به دستگاه حکومتی در مصر بازگردند.

به همین سبک و سیاق حکومت نظامی در سودان مورد استقبال و حمایت بزرگ عربستان، امارات و مصر قرار گرفت و کمک‌های مالی این کشورها به خارطوم فقط طی همین مدت کوتاه به میلیاردها دلار رسیده است.

به نوشته الخلیج اونلاین فرق میان تحولات مصر پس از کودتای مصر با حوادث این روزهای سودان این است که شورای انتقالی سودان خیلی زود یعنی چند هفته پس از رسیدن به قدرت سفرهایی را به امارات،عربستان و مصر ترتیب داد بر خلاف السیسی که منتظر نشست و دو ماه پس از اینکه به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب شد به عربستان رفت.

سفر رئیس شورای نظامی سودان به مصر و امارات و قبل از آن سفر حمیدتی معاون وی به عربستان جنجال زیادی به پا کرد، بخصوص که این سفرها اولین تماس مستقیم مقامات شورای نظامی سودان با خارج از کشور بود.

سفر البرهان و حمیدتی در یک زمان دشوار پس از شکست مذاکرات بین شورای نظامی و احزاب إعلان الحریة والتغییر انجام شد که در آن، این احزاب معارض در واکنش به اصرار شورای نظامی برای  گرفتن ریاست و اکثریت شورای حاکمیتی به سلاح «اعتصاب سیاسی» متوسل شدند.

با وجود اینکه البرهان با لباس نظامی به این سه کشور سفر کرده بود، اما در اجلاس سران کشورهای عربی  در سی و یکم ماه مه در مکه مکرمه و همچنین اجلاس سران کشورهای اسلامی که در همان روز برگزار شد با لباس غیرنظامی حضور داشت.

فعالان شبکه‌های اجتماعی هم درباره وقوع ضد انقلاب در سودان و دچار شدن سودانی‌ها به سرنوشت مصری‌ها هشدار دادند.

از همین رو شعارهای تحصن کنندگان مقابل مقر فرماندهی ارتش سودان و تظاهراتشان مقابل سفارت قاهره در خارطوم حاکی از نگرانی آنها از تکرار سناریو السیسی در سودان بود.

نگرانی‌ها زمانی افزایش یافت که السیسی که کشورش از فوریه گذشته رئیس اتحادیه آفریقاست در بیست و سوم آوریل گذشته  درخواست داد اجلاسی از سران کشورهای آفریقایی برای بررسی موضوع سودان برگزار شود که در آن به شورای نظامی سودان فرصت بیشتری داده شد تا آنچه را «انتقال دموکراتیک با کمک اتحادیه آفریقا» خواند، عملی کند.

با وجود اینکه اظهارات السیسی در چارچوب بیانیه اتحادیه آفریقا بود، اما احتمال‌ها درباره قصد وی برای کارشکنی در مسیر تلاش‌ها برای انتقال دموکراتیک در سودان قوت گرفته است بخصوص با سفری که البرهان اخیرا به قاهره داشت.

به عقیده «احمد ابراهیم النشادر»، یک نویسنده مجله الحداثة سودان «چیزی که السیسی از آن ترس دارد الهام‌بخشی قابل انتظار انقلاب سودان است».

وی افزود: انقلاب سودان در حال حاضر برای حذف ارتش که همپیمان رژیم سابق است تلاش می‌کند چیزی که انقلاب ژانویه مصر کم داشت. از همین رو به نفع السیسی است که تلاش‌های انقلاب در سودان به نتیجه نرسد.

این روزنامه نگار تصریح کرد: تحصن‌کنندگان سودانی همچنین به متحدان السیسی یعنی عربستان و امارات هم کارت قرمز نشان داده‌اند چون معتقدند سران این کشورها تغییرهایی را که به نفع خواسته‌های انقلابیون است، نمی‌خواهند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین