«آخرین سخنران»؛ رندی پاش؛ ترجمه مرجان متقی؛ نشر مروارید کتابی برای جرعه‌جرعه نوشیدن!

دکتر علی سرزعیم*،   3980313177

«آخرین سخنرانی» کتابی است که بر اساس سخنرانی به‌یادماندنی رندی پاش در دانشگاه کارنگی ملون آماده شده است. دانشگاه کارنگی ملون سنتی دارد مبنی بر اینکه اساتید در زمان بازنشستگی طی یک سخنرانی تجربیات خود را به نسل جوان منتقل می‌کنند اما رندی پاش جوان بود که برای ایراد آخرین سخنرانی عمرش دعوت شد چرا که دریافته بود سرطان دارد و شیمی‌درمانی کارگر نیفتاده است

کتابی برای جرعه‌جرعه نوشیدن!

«آخرین سخنران»

نویسنده: رندی پاش

ترجمه: مرجان متقی

ناشر: مروارید، چاپ پنجم، 1396

188 صفحه، 26000 تومان

 

****

 

«آخرین سخنرانی» کتابی است که بر اساس سخنرانی به‌یادماندنی رندی پاش در دانشگاه کارنگی ملون آماده شده است. دانشگاه کارنگی ملون سنتی دارد مبنی بر اینکه اساتید در زمان بازنشستگی طی یک سخنرانی تجربیات خود را به نسل جوان منتقل می‌کنند اما رندی پاش جوان بود که برای ایراد آخرین سخنرانی عمرش دعوت شد چرا که دریافته بود سرطان دارد و شیمی‌درمانی کارگر نیفتاده است و کمتر از دو ماه دیگر خواهد مرد. به همین دلیل دانشگاه کارنگی ملون از استاد کامپیوترش دعوت کرد تا در جوانی این سخنرانی را ایراد کند، سخنرانی‌ای که فایل آن در یوتیوب بیش از 1 میلیون بازدیده کننده یافت. رندی پاش تا وقتی زنده بود تلاش کرد حول آن سخنرانی مطالب دیگری را با تلفن به جفری زسلو منتقل کند تا در تدوین این کتاب به کار گرفته شود. این کتاب نیز همانند آن فایل سخنرانی در جهان به شدت مورد استقبال قرار گرفت. شاهد مثال اینکه چندین ترجمه از این کتاب به فارسی انجام شده است.

رندی پاش در زمان خود یکی از پیشروان عرصه کامپیوتر و افراد موفق این عرصه به شمار می‌رفت اما این عامل، مهم‌ترین عاملی نبود که این سخنرانی و این کتاب را تا این حد در جهان محبوب گرداند بلکه زندگی روحی که در پس این کتاب قرار داشته چنان جذاب و دلنشین بوده که بسیار بعید است خواننده را به خود جذب نکند. رندی پاش به شیوه صمیمانه‌ای رؤیاهای کودکی خود را شرح می‌دهد و بعد نشان می‌دهد که چگونه کل زندگی‌اش به نوعی در راستای تحقق آن رؤیاها بوده است. فرمولی کلیدی که وی در برای موفقیت در این جهت بیان می‌کند دو چیز است: تلاش بی‌انتها و دیگری شفقت به دیگران برای تحقق آرزوهایشان! این کتاب به ما ایرانیان نشان می‌دهد که اگر کارآفرینان آمریکایی توانستند این کشور را از دیگر کشورهای پیشرفته جلوتر ببرند به‌واسطه پرتلاش‌تر بودن و سنت کارکردن بی‌اندازه بوده و سهم عوامل دیگر به‌مراتب کمتر بوده است.

به نظر این‌جانب به‌عنوان یک خواننده آنچه این کتاب کوتاه را تا این حد جذاب کرده ترکیبی از آموزنده بودن، جذابیت تجربیات شخصی، صمیمیت نویسنده و عاطفه‌ای است که در جای‌جای کتاب در روابط نویسنده با دیگر انسان‌ها خود را نشان می‌دهد. این عوامل مختلف به شکل شگرفی در شخصیت رندی پاش درهم‌تنیده شد و این شخصیت خود را در این کتاب به‌خوبی منعکس کرد. به همین دلیل کتاب، کتابی بسیار خواندنی از آب درآمد که در فرهنگ‌های مختلف مورد پذیرش قرار گرفت. تردید ندارم که عموم خوانندگان ایرانی نیز از خواندن آن لذت کم‌نظیری خواهند برد. حداقل برای این‌جانب نیز کتاب تا آن حد جذاب بود که هر شب با وجود اینکه خسته و فرسوده به خانه می‌آمدم با اشتیاق زمانی را جور می‌کردم تا آن را جرعه‌جرعه بنوشم. امیدوارم شما نیز از این بزم فرهنگی سیراب شوید. نوش باد.

 

* دکترای اقتصاد

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین