چرا نصرالله سقف تهدید‌ها در قبال آمریکا را بالا بُرد؟

گروه جهان الف،   3980313002

دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود، قدرت و نیروی بازدارندگی مقاومت را به رخ آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان آنها در منطقه کشید تا این طرف‌ها بدانند در صورت ارتکاب هرگونه ماجراجویی چه بهایی باید بپردازند.

به گزارش فارس، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود به مناسبت روز قدس تصریح کرد که «دولت ترامپ و سرویس‌های اطلاعاتی او به خوبی می‌دانند در صورت جنگ با ایران، این جنگ محدود به مرزهای ایران نخواهد بود و همه منطقه درگیر آتش آن خواهند بود».

شبکه لبنانی «المیادین» در گزارشی در همین باره نوشت؛ چه بسا نصرالله با این سخنان از برخی معادلات پیرامون موازنه‌ قدرت در منطقه میان محور مقاومت و محور آمریکایی پرده برمی‌دارد تا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را بازدارد و وی را درباره یک ماجراجویی که ممکن است به نابودی منافع آمریکا در منطقه و وارد کردن ضربه به «اسرائیل و نظام آل‌سعود» ختم شود، تهدید کند.

در این گزارش آمده است: نصرالله هنگام صحبت درباره مقاومت در غزه به «جنگ بزرگ» اشاره کرد و چه بسا «جنگ آزادسازی بزرگ» در سخنرانی نصرالله بدان معنا باشد که هر جنگ آمریکایی علیه ایران تمام منطقه را شعله‌ور خواهد کرد، تمام منافع آمریکا در منطقه از بین خواهد رفت و اسرائیل و آل‌سعود بهای آن را پرداخت خواهند کرد.

المیادین افزود: ایران به هر حمله آمریکا پاسخ خواهد داد و این امری قطعی است همانگونه که سران ایران بویژه فرماندهان نظامی بر این موضوع تأکید کرده‌‌اند. اما مشخص است که این پاسخگویی «صوری» و برای حفظ آبرو نخواهد بود بلکه پاسخی است که ممکن است به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود و تمام جهان را تکان دهد. این جنگ حداقل بهای نفت را برای اولین بار در طول تاریخ به شکلی رویایی افزایش خواهد داد. واضح است که ایران تنها ناوهای هواپیمابر را هدف قرار نخواهد داد بلکه با هدف قراردادن هر پایگاه، سکو، مکان یا کشوری که نیروهای آمریکا یا منافع این کشور در آن قرار دارد، پاسخ خواهد داد.

این شبکه لبنانی افزود: بنا بر تعبیر نصرالله، حضور نظامی و غیرنظامی آمریکا در عراق و کشورهای خلیج (فارس) در معرض نابودی قرار دارد و تهدید دبیرکل حزب‌الله مبنی بر اینکه اسرائیل و سعودی  هزینه پرداخت خواهند کرد، بر این دلالت دارد که جنگ بدون شک به سمت این دو کشیده خواهد شد. همچنین نشان می‌دهد متحدان ایران در لبنان، عراق، فلسطین و یمن نیز تماشاگر نخواهند بود و در جنگ دفاع از خودِ ایران، وارد خواهند شد.

المیادین سپس نوشت: نصرالله صراحتا اعلام نکرد که این جنبش مستقیما وارد جنگ خواهد شد اما سیاق سخنرانی‌اش بر این امر دلالت داشت. اسرائیل از نظر ایران و متحدانش در محور مقاومت، بخشی از جنگ آمریکا علیه ایران خواهد بود و همانطور که نصرالله تأکید کرد بهای این موضوع را پرداخت خواهد کرد و با پاسخ نظامی شدیدی از سوی ایران و متحدان آن بویژه حزب الله روبرو خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: سعودی نیز پاسخی مشابه دریافت خواهد کرد همانطور که نصرالله گفت عربستان سعودی بهای تحریک‌ علیه ایران و ورود به پروژه آمریکا برای تحریم ایران و هدف قرار دادن نظامی آن را را پرداخت خواهد کرد. این مسأله ، موضوع دفاع از خویش است و متحدان ایران در فرضیه جنگ علیه ایران از خود و قضایا (-ی اصلی) دفاع می‌کنند.  

المیادین سپس تأکید کرد: سخنرانی نصرالله یک سخنرانی حماسی برای حامیانش و حامیان محور مقاومت نبود بلکه تهدیدی آشکار مبنی بر این بود که جنگ علیه ایران به معنای جنگ فراگیر است؛ نصرالله با تکیه بر برآوردها و بررسی‌ها تاکید کرد که واشنگتن در نهایت به سمت گزینه جنگ نخواهد رفت زیرا از پیامدهای خطرناک آن بیم دارد. دبیرکل حزب الله برای این تحلیل دلیل دیگری نیز ارائه داد، اینکه محور مقاومت قوی‌تر از هر زمان دیگری است و مقاومت در لبنان نیز از سال 1948 (سال اشغال فلسطین) قوی‌تر است.

در ادامه این گزارش آمده است: مقاومت امروز در برابر معادله پاسخگویی جدیدی در منطقه قرار دارد؛ حزب‌الله در طول سال‌های گذشته معادله پاسخگویی موفقی علیه اسرائیل بنا نهاد که این معادله تا کنون توانسته اسرائیل را از حمله به لبنان یا حزب‌الله بازدارد. نصرالله در سخنرانی خود گفت:«ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که هر حمله اسرائیل علیه لبنان با پاسخ فوری و قوی روبرو خواهد بود». اکنون تنها معادله بازدارندگی در مقابل اسرائیل وضع نشده بلکه به صورت مستقیم معادله بادارندگی در مقابل آمریکا ایجاد شده است.

این شبکه لبنانی افزود: نصرالله، حزب‌الله را وارد این معادله منطقه‌ای و بین‌المللی بزرگ و به تبع آن رویارویی گسترده‌تر با آمریکا و نه تنها اسرائیل کرد و این نشان‌دهنده تحول و تغییرات بسیار در گفتمان حزب‌الله و دبیرکل آن و ورود به گزینه رویارویی گسترده و فراگیر است. نصرالله این معادله را با صحبت مستقیم و صریح درباره موشک‌های نقطه‌زن تقویت کرد و قاطعانه تکرار کرد که مقاومت موشک‌های نقطه‌زنی در اختیار دارد که می‌تواند هر نقطه‌ای را در اسرائیل هدف قرار دهد. اما نصرالله قاطعانه اعلام کرد که حزب‌الله تاکنون کارخانه‌ای برای این موشک‌ها در لبنان ندارد و در صورت نیاز می‌تواند به سرعت کارخانه ساخت آن را راه‌اندازی کند.

در ادامه گزارش المیادین آمده است: نصرالله هنگام صحبت درباره منطقه یا جنگ فراگیر که تمام منافع آمریکا را هدف قرار می‌دهد از طرف خودش یا حزب‌الله سخن نمی‌گوید بلکه از طرف متحد نزدیکش یعنی ایران و متحدان اصلی در منطقه و محور مقاومت سخن می‌گوید.

این شبکه سپس به «معامله قرن» پرداخت و نوشت: این طرح نه تنها مسأله فلسطین بلکه تمام منطقه، ملت‌ها، اقتصاد و امنیت آنها را با عادی‌سازی روابط با اسرائیل و واگذاری  فلسطین و قدس هدف قرار داده است. اهمیت آنچه نصرالله در این زمینه گفته پس از آن بیشتر می‌شود که مقاومت فلسطین مواضع خود را تنها یک روز قبل اعلام کرده بود و «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی معادله جدیدی عنوان کرد: «بمباران غزه به بمباران تل‌آویو منجر خواهد شد». همچنین معادله «یحیی السنوار» رهبر حماس در نوار غزه که اعلام کرد: «هر کسی با فلسطین و قدس است، دوست است و هر کسی از آن شانه خالی کند دشمن است». این معادله‌ای جدید و مهم است که تغییری ملموس در گفتمان حماس به شمار می‌رود به‌ویژه اینکه السنوار بیشتر از یک بار به نقش ایران در تسلیح و حمایت مالی از مقاومت اشاره کرد.

در پایان این گزارش آمده است: سخنرانی نصرالله در روز جهانی قدس نشان‌دهنده گامی واقعا جدید است تا احتمالات جنگ آمریکا را دور و حزب‌الله را به قدرتی منطقه‌ای و رکنی اساسی در محور مقاومت و معادله نزاع منطقه‌ای تبدیل کند. این تنها یک معادله بازدارندگی جدید برای اسرائیل نیست بلکه معادله‌ بازدارندگی برای آمریکا از سوی ایران و متحدانش نیز هست. این اولین باری است که شخصیتی با جایگاه نصرالله به اسم محور مقاومت از یک سه‌گانه بزرگ صحبت می‌کند: جنگ علیه ایران منجر به نابودی نیروها و منافع آمریکا در منطقه خواهد شد، اسرائیل و سعودی بهای آن را پرداخت خواهند کرد  و ممکن است منطقه وارد جنگ آزادسازی بزرگ شود؛ البته نصرالله از این تعبیر استفاده نکرد. این یک معادله عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی جدید است که ممکن است احتمال جنگ در منطقه و جنگ علیه ایران را به احتمالی بعید، پیچیده و غیرعملی تبدیل کند.

انتهای پیام/

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین