تشييع جنازه تروئيکای اروپايی در بروکسل!

حنيف غفاري،   3980312050 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تشييع جنازه تروئيکای اروپايی در بروکسل!

سرانجام اتفاقي که نبايد براي اتحاديه اروپا مي‌افتاد، در انتخابات پارلماني رخ داد: حزب "برگزيت" در انگليس به رهبري مايکل فاراژ توانست در انتخابات پارلماني اروپا پيروز شود! در آلمان، شکست سنگين حزب سوسيال دموکرات و کاهش آراي حزب دموکرات مسيحي (نسبت به ادوار قبل) و راهيابي حزب جايگزيني براي آلمان (AFD) به پارلمان اروپا شوک سختي را به آنگلا مرکل و همراهانش وارد ساخته است.

در فرانسه نيز رقابت امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه با مارين لوپن رهبر جبهه ملي فرانسه، به سود ملي گرايان خاتمه يافت. اگرچه ملي گرايان در کشورهايي مانند مجارستان و ايتاليا نيز به پيروزي دست يافته‌اند، اما در برهه فعلي لازم است تمرکز ويژه‌اي بر روي نتايج انتخابات پارلماني اروپا در سه کشور انگليس، آلمان و فرانسه صورت دهيم. در اين خصوص نکاتي وجود دارد که نمي توان به سادگي از کنار آنها گذشت:

نخست اينکه متعاقب برگزاري انتخابات پارلماني اروپا، ديگر ترکيبي به نام "تروئيکاي اروپايي"، تعريف، ماهيت و کارکرد قبلي خود را از دست داده است! تا قبل از تحولات چند ساله اخير (از جمله برگزاري همه پرسي برگزيت و افزايش قدرت جريان‌هاي ملي گرا در آلمان و انگليس)، تروئيکاي اروپايي نقش  خميرمايه يا فندانسيون تحاديه اروپا را ايفا مي‌کردند.

اين سه کشور معادلات سياسي، اقتصادي و امنيتي اروپا را ترسيم کرده و حتي بازي بازيگران متوسط و کوچک اروپايي (ديگر اعضاي اتحاديه روپا) را نيز با استفاده از روش‌هاي تشويقي، تنبيهي و اقناعي را تنظيم و با منافع کلان خود تطبيق مي‌دادند. "گذار از اروپاي واحد"، خط قرمزي بود که ۶ حزب سنتي مطرح در سه‌کشور مطرح اروپايي، يعني حزب سوسيال دموکرات آلمان، حزب دموکرات مسيحي آلمان، حزب جمهوريخواه فرانسه، حزب سوسياليست فرانسه، حزب محافظه کار انگليس و حزب کارگر انگلس نسبت به آن حساسيت ويژه‌اي داشتند. با اين حال هم اکنون بازي در بروکسل تغيير کرده است!

نکته دوم به پيام مهم انتخابات اخير باز مي‌گردد. اصلي ترين پيام انتخابات پارلماني سال ۲۰۱۹ اروپا، "مرگ تروئيکاي اروپايي" بود. در آينده اي نزديک، ملي گرايان در سه کشور انگليس، آلمان و فرانسه پروسه "بازگشت به قرن بيستم" را در اروپا کليد خواهند زد. چه امثال مرکل و ماکرون بخواهند يا نخواهند چنين حقيقتي را بپذيرند، اتحاديه  اروپا در ايستگاه پاياني (Final Stage) قرار دارد. بديهي است که تنفس مصنوعي سران اروپاي واحد به اين مجموعه، آن هم با روشهاي نخ نماي گذشته ديگر حاصلي براي آنها به همراه نخواهد داشت. 

نکته سوم، به موضوع "استقلال اتحاديه اروپا" در  نظام بين الملل باز مي‌گردد. تروئيکاي اروپايي با بازي مستقيم و غيرمستقيم خود در زمين دموکرات‌ها و جمهويخواهان آمريکا، اروپاي واحد را به يک "متغير وابسته به کاخ سفيد" در معادلات جهاني تقليل دادند.

همراهي تروئيکاي اروپايي با کارشکني هاي برجامي دولت ترامپ و بي ارادگي آنها در تامين منافع اقتصادي ايران تنها يکي از نمادهاي عدم استقلال اروپا در جهان امروز محسوب مي‌شود. در چنين شرايطي بايد به شهروندان اروپايي در خصوص  تمايل نسبت به "گذار از وضعيت موجود"حق داد!

نکته چهارم و پاياني اينکه دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي کشورمان بايد تعريف خود از "تروئيکاي اروپايي" را همزمان با تحولات اخير در اروپا تغيير داده و به روز نمايد. وزن تروئيکاي اروپايي در نقطه فعلي، نسبت به وزن اين سه ضلعي  در ابتداي قرن بيست و يکم به مراتب کاهش يافته است. شايد "مثلث بي خاصيت" ، بهترين واژه اي  باشد که بتوان تروئيکاي اروپايي را در قالب و چارچوب آن توصيف کرد.

 

منبع: رسالت

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۳۳۷۶۱۱۰:۳۰:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۱۲
قطعا فروپاشی اتحادیه اروپا و تجزیه اون به کشورهای اصلی ، یعنی مثل دهه های گذشته ، به نفع کشورهای دیگه از جمله ایرانه
ناشناس۹۳۳۷۸۴۱۰:۴۴:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۱۲
اصلي ترين پيام انتخابات پارلماني سال ۲۰۱۹ اروپا، واقعی بودن انتخابات بود که حاکمیت کشورهای اروپایی پای بندی خود را به آن نشان دادند
ناشناس۹۳۳۹۱۶۱۲:۱۲:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۱۲
اروپا مرد! راستها دارند قدرت میگیرند و در آمریکا هم ترامپ احتمال زیاد تا 2024 بر سر کار است! ما این وسط چه خاکی باید به سر بریزیم با این اوضاع آشفته و تخم مرغهایی که دولت در سبد اروپا چیده بود؟
ناشناس۹۳۳۹۸۲۱۲:۵۵:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۱۲
چهل ساله در مورد آمریکا هم داریم این حرفها رو میزنیم اما نتیجه ...
حسن۹۳۴۰۰۵۱۳:۰۴:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۱۲
این اتفاقات به نفع ترامپ و به تبعش عربستان و اسرائیله چون احزاب راست افراطی و ملی گرا عموما دیدگاههای منفعت طلبانه و ضد اسلامی و ضد مواضع جمهوری اسلامی دارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین