ناکامی آل سعود از برگزاری نشست‌های ضد ایرانی در مکه/ ثبت شکستی دیگر در پرونده عربستان

معصومه پورصادقی-گروه سیاسی الف،   3980311089 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آل سعود برای مقابله با ایران تاکنون دست به اقداما بسیاری از صرف دلارهای نفتی برای حمایت از داعش تا جنگ یمن و... و برگزاری نشست زده است تا بتواند جبهه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایجاد کند، اما تاکنون مانند طرح ناتوی عربی شکست خورده، همان‌طور که با اهدافی نشست‌های مکه را برگزار کرد اما با مخالفت برخی از کشورهای مانند عراق و کویت مواجه شد.

ناکامی آل سعود از برگزاری نشست‌های ضد ایرانی در مکه/ ثبت شکستی دیگر در پرونده عربستان

به گزارش الف، عربستان روزهای پنجشنبه و جمعه میزبان سه نشست سران «عرب»، «شورای همکاری خلیج فارس» و « همکاری‌های اسلامی» بود. اجلاس سران عرب به دعوت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در حالی برگزار شد که خارج از روند معمول آن بود.

اجلاس فوق‌العاده سران عرب و شورای همکاری خلیج فارس در شهر مکه با طرح این ادعا که ایران باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شود و با تهدید مسیرهای دریانوردی تجاری، خطر بروز جنگ در منطقه را افزایش می‌دهد و سعی کردند ایران به عنوان خطر اصلی در منطقه معرفی کنند؛ سعودی‌ها و غالب شرکت کنندگان به جای تاکید بر آرمان فلسطین، ماهیتی ضدایرانی و ضد مقاومتی به این نشست‌ها دادند. 

به طور مثال، سلمان بن عبدالعزیز در این نشست ادعا کرد: «مداخله‌های حکومت ایران در امور منطقه، توسعه برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک تهدیدی برای امنیت جهانی و خطری برای خطوط تأمین نفت بازارهای جهانی به شمار می‌رود». این موضوع در نشست فوق العاده اتحادیه عرب نیز تأکید شد. بنابر ادعای ریاض، ایران عامل حمله به دو هفته پیش به ایستگاه‌های پمپاژ نفت در عربستان سعودی و نیز خرابکاری در نفتکش‌ها در ساحل امارات عربی متحده بوده است. و سعودی‌ها در نهایت این اجلاس با بیانیه‌ای انتقادی ایران را به اخلال در امنیت منطقه از طریق حمایت از  حوثی‌ها در یمن و دخالت در حملات انجام شده به کشتی‌های تجاری متهم کرد و به کار خود پایان داد. 

از سوی دیگر، روز گذشته همزمان با این نشتست‌ها در شهر مکه، اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی هم برگزار شد که از ایران در سطح مدیرکل نماینده‌ای در آن شرکت‌ کرد؛ حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان هم، در پیامی به کشورهای عضو سازمان اسلامی از رهبران کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی جهان اسلام خواست که از فرصت اجلاس برای مقابله با توطئه خطرناک معامله قرن و دفاع از فلسطین بهره‌برداری کرده و اجازه ندهند اشغال قبله اول مسلمانان توسط رژیم صهیونیستی به حاشیه رود.

سران سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ پایانی خود انتقال سفارت‌های آمریکا و گواتمالا به قدس را محکوم کرده و از رژیم صهیونستی خواستند از اراضی که بعد از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب‌نشینی کند و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و صلح و امنیت در خاورمیانه به عنوان یک گزینه استراتژیک تنها با عقب‌نشینی اسرائیل از اراضی فلسطین محقق می‌شود و اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونستی بر بلندی‌های جولان را غیرقانونی و باطل خواندند.

براساس این گزارش؛ عربستان سعودی با برگزاری دو نشست فوق‌العاده سران در کنار اجلاس سران اسلامی در مکه تلاش کرد، اعراب را علیه ایران در یک صف جمع کند،  اما اختلافات تا حدی بالا بود که عراق رسماً اعتراض کرد. «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در نشست مکه ضمن اعلام اعتراض خود به ذکر صریح نام جمهوری اسلامی ایران و متهم کردن آن به حمایت از تروریسم، تأکید کرد که به این بیانیه اعتراض دارد. 

عربستان و آمریکا به دنبال ایجاد ناتوی عربی در منطقه هستند تا بتوانند از این طریق یک جبهه عربی-عبری علیه ایران تشکیل دهند و با تبلیغات گسترده‌  ایران را به عنوان برهم‌زننده امنیت در منطقه و جهان نشان دهند، که علیرغم تبلیغات گسترده‌ای و برگزاری نشست‌های مکه از سوی سران ارتجاع عربی با شکست مواجه شد، زیرا هدف ریاض از برگزاری آن، نشست ضد ایرانی بود که با مخالفت برخی از کشورهای عربی همانند عراق و کویت با سران سعودی همراه شد و آل سعود نتوانست اجماعی را عیه ایران تشکیل دهد؛ هر چند امارات و بحرین همسو با عربستان بودند، اما باز هم برگزاری نشست‌ها با ناکامی مواجه شد.

به سادگی می‌توان از همزمانی نشست‌های ضدایرانی با روز قدس به این نتیجه رسید که برگزاری این نشست‌ها از سوی عربستان سعودی یک ایده صهیونیستی و آمریکایی است تا از این طریق موجب به حاشیه راندن فلسطین و روز‌ جهانی قدس در جهان اسلام شود که اکثر قریب به اتفاق، شرکت کنندگان سخنانی متفاوت از بیانیه پایانی این نشست عنوان کردند.

این نخستین بار نیست که عربستان با سیاسی کردن حرمین شریفین آنجا را صحنه برپایی کنفرانس‌ها و اختلاف‌های سیاسی کرده است؛ پیش‌تر هم از طریق همین مقدسات اسلامی بر کشورهای دیگر فشار آورده تا خواسته‌های ریاض را پیاده کنند، که تاکنون ناکام مانده‌اند. اكنون با توجه به نقش تأثیرگذار ایران در حل بحران‌های منطقه مانند سوریه، عراق، یمن و نابودی داعش، افزایش قدرت منطقه‌ای ایران در منطقه افزایش یافته است به نوعی ایران دست برتر منطقه است.

ریاض كه با هدف كنترل و کاهش نفوذ ایران در امور بسیاری از كشورها دخالت می‌کند، اكنون در نتیجه سیاست‌های نسنجیده خود با چالش‌های داخلی و خارجی بسیاری روبرو شده است که این موضوع سبب شده تا مسیر آینده حكومت عربستان با ابهاماتی همراه باشد. عربستان که ایران را متهم به ایجاد ناامنی در منطقه می‌کند خود را با جنگ‌افروزی و هزینه‌های میلیاردی باعث ایجاد ناامنی در کل منطقه خاورمیانه شده که می‌توان به حمایت مالی و تسلیحانی از داعش در سوریه و عراق، حمله به یمن و کشتن کودکان و زنان بی‌گناه، محاصره و تحت فشار گذاشتن قطر اشاره کرد که همه این موارد برای كنترل نفوذ ایران بود که با شكست مواجه شد.

تحلیلگران معتقدند موضوع جمهوری اسلامی ایران موضوعی اختلافی در بین کشورهای اسلامی و عربی است که همواره توافق یا شبه توافقی بر سر مسئله ایران وجود ندارد، لذا بیشتر شرکت کنندگان از سر رو دربایستی با کشور میزبان به مکه رفتند تا در این نشست‌ها حضور داشته باشند که نتیجه‌ای جز ناکامی سران آل سعود در اجماع علیه ایران در برنداشت و شکستی برای کشورهای عربی همسو با اسرائیل و آمریکا رقم خورده است که  نشست منامه هم با ناکامی مواجه خواهد شد.

دیدگاه کاربران

محمد۹۳۲۹۰۹۱۶:۲۶:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۱۱
ناکامی چیه! کل اعراب و مسلمان ها رو علیه ما بسیج کردند چرا بحث کارشناسی در این خصوص نمیشه! چرا اجازه بیان افکار دیگران نمیدید!
ناشناس۹۳۲۹۸۱۱۷:۰۴:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۱۱
کاری نداره سرچ کن اینجا بذار بخونیم
ناشناس۹۳۳۲۱۲۱۹:۳۵:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۱۱
دولتها رو شاد با پول بسیج کنن مثل سودان و امثالهم ولی دل ملتهاهشون با ماست نمونه نیجریه در قلب آفریقا
ناشناس۹۳۲۹۲۰۱۶:۳۳:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۱۱
از نظر شما هر کسی ما رو تحویل نگیره تا آخر عمر شکست میخوره و فقط مائیم که پیروزیم
ناشناس۹۳۲۹۴۴۱۶:۴۶:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۱۱
ما پیروزیم با تورم 280 درصدی ! هیچ کس نفت ما نمیخره ما پیروزیم ! ما پیروزیم چون هر کسی ما رو تحویل میگیره به خاطر پول مونه !!!!
ناشناس۹۳۳۰۱۷۱۷:۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۱۱
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است ؟!!!!
ناشناس۹۳۲۹۴۷۱۶:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۱۱
50 تا کشور بر علیه ما بیانیه دادن اونوقت ما پیروز شدیم و اونا شکست خوردن
ناشناس۹۳۲۹۸۰۱۷:۰۳:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۱۱
شما به این میگید ناکامی؟ لطفا به قطعنامه ها نگاه کنید شاید نظرتون عوض بشه.
ناشناس۹۳۲۹۸۳۱۷:۰۵:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۱۱
ایران باید همین روشو ادامه بده تا چندسال دیگه کل منطقه دست ایرانه الان از لبنان بگیر تا سوریه و عراق و یمن و قطر و ... ایران نفوذ داره
ناشناس۹۳۴۱۲۸۱۴:۴۷:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۱۲
بعد وقتی تو بیانیه شون میگن ایران باید از دخالت تو امور کشورهای دیگه پرهیز کنه، همین شما میایید می گید کدوم دخالت.
ناشناس۹۳۲۹۸۸۱۷:۰۷:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۱۱
عربستان جزء 20 کشور قدرتمند اقتصادی دنیاست و شکست خورد و ما با تورم 175 درصدی هر روز پیروزتر میشیم
ناشناس۹۳۳۰۱۵۱۷:۲۲:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۱۱
با نگاهی گذرا به اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم کشورها به راحتی میتوان فهمید کدام کشور پیروز و کدام کشور شکست خورده و در چاه ویل قرار دارد .
موسوی۹۳۳۰۷۵۱۷:۵۱:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱۱
شما هم اجلاس برگزار کنید!! الان یک ماه هست که با آب و تاب فقط خوشحالید که میگن شاید نخست وزیر ژاپن بیاد
ناشناس۹۳۳۰۷۶۱۷:۵۳:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۱۱
ماباید هر طور باشد بطور کذائی هم باشد با عربستان واعراب در گیر نشویم وظاهررا حفظ کنیم واختلافات خودرا در خفا حل وفصل کنیم چون بنفع اسرائیل وامریکا است کما اینکه اسرائیل برنده اختلافات شده است
ناشناس۹۳۳۱۳۳۱۸:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۱۱
دوستان عزیز اصولگرا تنش و درگیری با اعراب به نفع ما نیست این نوع سیاست باید عوض بشه به نظر من مشکل از خود ما است این کارا عاقبتی نداره
ناشناس۹۳۳۱۹۷۱۹:۱۷:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۱۱
واقعا چطوری به این نتیجه رسیدید که شکست خورده؟!!!
ناشناس۹۳۳۲۳۴۱۹:۵۹:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۱۱
مستندات این مقاله حاکی از آن است که هماهنگی میان کشورهای عربی برای مقابله با ایران وجود ندارد. این مطلب صحیح بنظر میرسد. حتی بین سعودی و امارات هم وحدت نظر قوی و موثر وجود ندارد، چه رسد به بقیه.
ناشناس۹۳۳۲۹۱۲۰:۳۹:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۱۱
خداونو لعنت کند ال سعود رو
ناشناس۹۳۳۳۶۳۲۲:۱۶:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۱۱
حتی لبنان هم بیانیه را امضا کرد. شکست برای عربستان!
ناشناس۹۳۳۵۳۸۰۲:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۱۲
بل اخره دلار هاي نفتي عربستان بي تأثير نيست وتوانسته بيانيه پاياني را همانگونه كه خواسته بنويسد واكثرا تأييد كردند انچه مسلم است عربستان از قدرت نظامي ونفوذ ايران در منطقه بسيار عصباني است وما مي گوييم ال سعود از اين عصبانيت بميريد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین