آمریکا: سیاست ما درباره تحریم‌های نفتی علیه ایران تغییر نکرده است

گروه جهان الف،   3980310008

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش یک روزنامه آمریکایی گفت که سیاست واشنگتن در خصوص تحریم‌های نفتی علیه ایران تغییر نیافته است.

آمریکا: سیاست ما درباره تحریم‌های نفتی علیه ایران تغییر نکرده است

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری شامگاه پنجشنبه به گزارش یک روزنامه آمریکایی مبنی بر معافیت محدود برخی از مشتری‌های نفت ایران از تحریم‌های یکجانبه آمریکا واکنش نشان داد و گفت که سیاست واشنگتن در این زمینه تغییری نکرده است. 

پیش از این روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با استناد به سخنان «برایان هوک»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران گزارش داده بود کشورهایی که میزان واردات نفت آنها به سقف مجاز مشخص‌شده از سوی آمریکا نرسیده است می‌توانند تا رسیدن به این سقف به خرید نفت از ایران ادامه دهند. 

 برایان هوک در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران گفت: «هر گاه کشورها به سقفی که در مذاکرات  [برای واردات نفت از ایران] رسیدند... پس از آن در صورت خرید نفت از ایران مشمول تحریم خواهند شد.»

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال این سخنان هوک را چراغ سبز آمریکا به چین و هند برای ادامه خرید نفت از ایران تفسیر کرد. (جزئیات بیشتر)

«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص این سخنان برایان هوک گفت: «ما داریم به سمت به صفر رساندن صادرات نفت ایران حرکت می‌کنیم و البته این معافیت‌های تمدید نخواهند شد و این کماکان سیاست ما است.»

آمریکا در ماه نوامبر، چین، هند و شش کشور دیگر را از تحریم‌های اعمال‌شده علیه بخش نفت و انرژی ایران معاف کرده و به آنها اجازه داد به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این معافیت‌ها در اوایل ماه مه به پایان رسید و دولت آمریکا گفت که آنها را تمدید نخواهد کرد. 

دولت آمریکا هدف از تمدید نکردن این معافیت‌ها را ادامه سیاست موسوم به «فشار حداکثری علیه ایران» و رساندن واردات نفت این کشور به صفر اعلام کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند آمریکا موفق نخواهد شد واردات نفت ایران را به صفر برساند. 

اورتاگوس در کنفرانس خبری پنجشنبه مدعی شد کارزار فشار حداکثری در کاستن از نفوذ ایران در منطقه موثر واقع شده است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی این اظهارات را مطرح کرده که مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند پس از اعمال تحریم‌ها تغییری در رفتار ایران مشاهده نشده است. 

اورتاگوس گفت: «شاهد آن هستیم که میزان تبعیت [سایر کشورها] از تحریم‌ها علیه ایران جزو  موفقیت‌آمیز‌ترین اقدامات دولت و وزارت خارجه آمریکا بوده است.»

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفته است.

واشنگتن می‌گوید هدف از این سیاست رسیدن به توافقی جدید با ایران است که در آن به همه مسائل مورد اختلاف دو کشور، از جمله توانمندی‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پرداخته می‌شود. 

جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر بی‌حاصلی گفت‌وگو با آمریکا، تأکید کرده توانمندی‌های نظامی و دفاعی خودش را به مذاکره نخواهد گذاشت. 

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش از آغاز نشست ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی استقبال کرد.

این نشست از شامگاه پنجشنبه در شهر مکه عربستان سعودی آغاز شد. «ملک سلمان»، پادشاه سعودی که کشورش به دلیل رخدادهای جنگ یمن تحت فشار افکار عمومی دنیا قرار دارد، در سخنرانی افتتاحیه خود در نشست مکه ایران را به دخالت در امور کشورهای دیگر متهم کرد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین