CNN: پادشاه اردن برای "معامله قرن" خط قرمز تعیین کرد

گروه جهان الف،   3980309170

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد، شاه اردن در دیدار با مشاور رئیس جمهور آمریکا ضمن بیان اینکه تعهدی برای حضور در کنفرانس بحرین ندارد، بر طرح آمریکایی معامله قرن خط قرمز تعیین کرد.

به گزارش فارس، شبکه آمریکایی «سی ان ان» گزارش داد، عبدالله دوم، شاه اردن دیروز (چهارشنبه) در دیدار با «جارد کوشنر»، داماد رئیس جمهور آمریکا و مشاور وی که به امان، پایتخت اردن سفر کرده بود، تاکید کرد که تعهدی برای حضور در نشست اقتصادی بحرین ندارد.

نشست اقتصادی بحرین به عنوان نخستین گام‌های عملی برای طرح  کاخ سفید درباره سازش میان فلسطینیان و رژیم اشغالگر اسرائیل معروف به معامله قرن است که در واقع نابودی مساله فلسطین را هدف قرار داده است.

دولت ترامپ رسما برای مشروعیت بخشی به فرآیند معامله قرن آماده می‌شود؛ معامله‌ای که از دو سال پیش آن را مطرح و طی ماه‌های قبل مقدمات اجرای آن را فراهم کرد و از طریق کنفرانسی که قرار است با مشارکت بحرین در روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم ماه ژوئن آتی در منامه برگزار کند بُعد اقتصادی این طرح را به بررسی خواهد گذاشت یا به نحوی دقیق‌تر صلحی اقتصادی را با ارائه پول و سرمایه‌گذاری به فلسطینیان بر آن‌ها تحمیل کند تا در ازای آن فلسطینیان را به عقب نشینی از مساله و خاک فلسطین و حقوق ملی آنها وادار کند. نام این کنفرانس هم «از صلح تا شکوفایی» گذاشته شده است.

به گزارش سی ان ان ملک عبدالله در دیدار با کوشنر که برای راضی کردن اردن جهت حضور در کنفرانس بحرین به امان سفر کرده است، خط قرمزی بر طرح آمریکا کشید و به مشاور ترامپ و هیات همراه وی تاکید کرد، هر طرحی باید مبتنی بر راه حل تشکیل دو کشور و تعیین قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطینیان باشد.

بر اساس بیانیه دفتر  پادشاهی اردن، عبدالله دوم در دیدار با هیات آمریکایی بر ضرورت تلاش برای تحقق صلح فراگیر و دائمی تاکید کرد که بر اساس قطعنامه‌های بین المللی، تشکیل دو کشور و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را تضمین می‌کند.

در این دیدار که جزئیات بیشتری از محتوای آن در بیانیه نیامده است، علاوه بر شاه اردن و کوشنر، وزیر خارجه اردن، سفیر اردن در واشنگتن و جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور منطقه و هیات همراه وی هم حضور داشتند.

صدها نفر از شهروندان اردنی هم سه شنبه در اعتراض به سفر کوشنر به اردن و مخالفت با معامله قرن آمریکا در برابر سفارت امریکا در امان تجمع کردند.

ائتلاف احزاب قومی و چپ گرا در اردن هم فردا جمعه را روز خشم مردمی و عربی در همه پایتخت های عربی در مخالفت با معامله قرن و تحریم کنفرانس بحرین برشمرده و تاکید کرد: مساله فلسطین در حال عبور از پیچ خطرناکی است ودولت آمریکا می خواهد با معامله قرن مساله فلسطین و حقوق ثابت کشورهای عربی را نابود کند.

در همین حال روزنامه رای الیوم هم گزارش داد، سفر کوشنر به امان به یک دیدار کوتاه و مختصر با شاه اردن خلاصه شد و هیات آمریکایی در ضیافت افطار دربار پادشاهی هم حضور نداشت درحالی که در مقصد قبلی سفر دوره‌ای خود یعنی در رباط مهمان ضیافت باشکوه افطار شاه مغرب بود که از او با سفره رنگینی استقبال کرد.

رای الیوم نوشت: «درست است که کوشنر در ظهر یک روز ماه رمضان با شاه اردن دیدار کرد، اما تشریفات کاخ پادشاهی اجازه پذیرایی از هیات آمریکایی را حتی با یک لیوان آب می‌داد که این گونه هم نبود و در تصاویر منتشر شده از این دیدار هیچ اسباب پذیرایی برای آن مهیا نشده بود که این اتفاق پیامی آشکار را مخابره می کند مبنی بر اینکه از هیات آمریکایی در اردن استقبال خوبی نشده است.

در همین حال شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داده است که «محمد ششم»، شاه مغرب هم قولی به کوشنر برای حضور در کنفرانس بحرین نداده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین