در گفت‌وگو با الف مطرح شد؛ سلیمی‌نمین: رییس جمهور اگر اهل کار است اختیارات قوه مجریه را اجرایی کند/ اینگونه اظهارات برای فرار از پاسخگویی است

گروه سیاسی الف،   3980308121 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: بحث اختیارات مقوله جدیدی نیست و روسای جمهور برای فرار از مقام پاسخگویی به چنین موضوعاتی روی می آورند، در قانون به اندازه کافی به رییس‌جمهور اختیارات داده شده است، ما این را در برجام شاهد بودیم و چنین اختیاری به رییس جمهور داده شد؛ دولت به جای پرداختن به این مسایل به همان اختیاراتی که دارد عمل کند.

سلیمی‌نمین: رییس جمهور اگر اهل کار است اختیارات قوه مجریه را اجرایی کند/ اینگونه اظهارات برای فرار از پاسخگویی است

به گزارش الف، اظهارات حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در ضیافت افطاری با علما و فعالان رسانه‌ای در مورد اختیارات رییس‌جمهور، واکنش‌های زیادی را در رسانه‌ها به همراه داشت، اظهارات روحانی گواه بر این است که وی این روزها به دنبال اختیار ویژه است. 

به عقده بسیاری از صاحبنظران، روحانی در حالی خواستار اعطا اختیارات ويژه شده است که خود از دارای اختیارات لازم برخوردار است؛ رئیس جمهور به عنوان فرمانده اقتصادی از اختیارات لازم برخوردار است و باید در این خصوص پاسخگو باشد، متاسفانه دولت هرجایی که تحت فشار قرار می‌گیرد شروع به بهانه‌گیری میکند.

بیشتر بخوانید:

در دیدار رییس جمهور چه گفتیم چه شنیدیم؟/ از اختیاراتی که داریم تا اختیارات ویژه‌ای که می‌خواهیم!‌(در اینجا بخوانید)

***دولت‌ها به دلیل ناکامی‌ها و مشکلات بحث اختیارات را مطرح می‌کنند

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار الف، با اشاره به درخواست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برای داشتن اختیارات بیشتر گفت: آنچه از جانب ایشان مطرح می‌شود، مقوله تازه‌ای نیست و بعضا در تمام دوران روسای جمهور گذشته نیز وجود داشته است که به دلیل ناکامی‌ها و مشکلاتی که روبرو می‌شوند چنین مباحثی را مطرح کرده و شروع به بهانه‌گیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: در راس قوه مجریه قطعا رییس‌جمهور قرار دارد، اما مشکل اساسی که در کشور وجود دارد این است که احزابی که روی کار می‌آیند منافع ملی را در نظر نگرفته و چرخش قدرت تبدیل به یک نزاع جدی می‌شود که این احزاب منافع حزبی را بر منافع جامعه ترجیح می‌دهند. به طور مثال وقتی یک حزبی پیروز انتخابات می‌شود بقیه را قلع و قمع می‌کند که این موضوع اقدام زیان‌باری است که متاسفانه جای خود را در سیاست‌ورزی ما باز کرده، اینکه حزب جدیدی سر کار بیاید، عده‌ای باید بروند در واقع ضربه به منافع ملی است.

***در چارچوب قانون اساسی، حدود اختیارات رییس جمهور بسیار زیاد است

این تحلیلگر اصولگرا ادامه داد: در چارچوب قانون اساسی، حدود اختیارات رییس جمهور بسیار زیاد است و تصور قانون‌گذار این بوده که یک حزب برای رشد فرهنگی به روی کار می آید تا تغییرات بنیادین را ایجاد کند، اما متوجه می‌شویم که این تغییرات غیراصولی، مواجه می‌شود با روی کار آمدن افرادی که اصلا هیچ تخصصی در زمینه‌های مربوطه ندارند، به طور مثال فردی چون از حزب موجود است در وزارتخانه‌ای معاون وزیر می‌شود و در حالی که در هیچ کشوری هیچ فردی بدون تخصص لازم نمی‌تواند در آن وزارتخانه منصوب شود و این هم جزو همان اختیارات است، متاسفانه وضعیتی است که ما دچار آن شدیم و انگیزه دیگر نیروها را به حداقل ممکن می‌رساند.

***متاسفانه دولت می‌خواهد همه امور در سیاست خارجی را در دست بگیرد/ هیچ جای دنیا اینطور نیست

سلیمی‌نمین به اختیارات رییس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: متاسفانه دولت می‌خواهد همه امور در سیاست خارجی را در دست بگیرد در صورتی‌که در هیچ کشوری چنین چیزی نیست و همه امور سیاست‌خارجی در اختیار یک حزب نیست؛ ما در کشورهای مختلف حوزه‌های بین‌الملل زیادی داریم که اصلا دولتی نیستند و یکبار هم به دولت چنین اجازه‌ای در مذاکرات داده شد و نتایج آن را دیدیم. شاهد بودیم که وزیرخارجه در آمریکا از تبادل زندانیان صحبت به عمل آورد، در صورتی‌که این موضوع مربوط به قوه قضاییه است.

***این اظهارات متاسفانه گریز پا بودن آقایان در برابر مسوولیت‌هایشان را نشان می‌دهد

وی تاکید کرد: زیاد بودن بیش از حد اختیارات حزبی در کشور، موجب تغییرات مخرب زیادی‌ می‌شود. این اظهارات متاسفانه گریز پا بودن آقایان در برابر مسوولیت‌هایشان را نشان می‌دهد. آقایان زمانی‌که از مسوولیت‌شان شانه خالی می‌کنند بحث‌های غیر مرتبط را مطرح می‌کنند. 

این کارشناس مسایل سیاسی به بحث مذاکره با آمریکا اشاره کرد و گفت: دولت همواره بحث مذاکره را تکذیب می‌کند و می‌گوید چنین قصدی ندارد، اما در جایی دیگر درباره این موضوع بحث کرده و شائبه‌ای در مورد بحث مذاکره و همه‌پرسی ایجاد می‌کند که مردم خواهان همه‌پرسی هستند، به نظر می‌رسد دولت دنبال چنین اختیاری است. این اظهارات در مقام فرار از پاسخگویی مطرح می‌شود و موضوع جدیدی نیست بلکه آنها برای فرار از مسوولیت‌های خود و انحراف اذهان عمومی چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند.

*** آقای روحانی چه اختیارات دیگری می‌خواهد؟

سلیمی‌نمین تاکید کرد: اینگونه اظهارات جریان‌سازی کاذب از طرف دولت بوده که عمدی به نظر می‌رسد و ما نباید چوب این بازی را بخوریم، رییس‌جمهور دارای اختیارات زیادی در زمینه رونق اقتصادی در کشور است و باید به جای این‌گونه اظهارات از ظرفیت‌های خود استفاده کند، چراکه جامعه با این مشکلات مواجه است، کافی است دولت از این اختیارات خود استفاده کرده و در این خصوص سرعت العمل داشته باشد. همانطور که می‌دانید مجلس ارز مورد نیاز کالاهای ضروری را تصویب کرده و در اختیار دولت قرار داده است، لذا دولت می‌تواند با قدرت در این خصوص مانور بدهد.آقای روحانی چه اختیارات دیگری می‌خواهد؟ آقای رئیس جمهور اگر اهل کار است اختیارات قوه مجریه کلاً در اختیار وی است.

این تحلیلگر اصولگرا ادامه داد: همانطور که گفتیم بحث اختیارات مقوله جدیدی نیست و روسای جمهور برای فرار از مقام پاسخگویی به چنین موضوعاتی روی می‌آورند، در قانون به اندازه کافی به رییس‌جمهور اختیارات داده شده، ما این را در برجام شاهد بودیم و چنین اختیاری به رییس جمهور داده شد. معتقدم که دولت به جای پرداختن به این مسایل به همان اختیاراتی در قانون دارد عمل کند و در چارچوب نظام باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۲۹۶۱۰۱۰:۲۷:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۹
اقای سلیمی یا باید اوضاع اصلاح شود یا اینکه به همین اوضاع ادامه داد.این نوع کشور داری در شان مردم و کشور ما نیس regardsت.
ناشناس۹۳۰۰۶۳۱۵:۵۰:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۹
اقای الف با تقطیع نوشته من متن رو به نفع خودت برگردوندی.در قسمت دوم گفتم که اگر اوضاع کشور رو همینجوری بخواهید،چرا دیگر رییس جمهور انتخاب میکنیم؟همان رییس جمهور انتصابی کافی است.
علی۹۳۰۲۳۳۱۸:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۹
بله شرایط خوبی نیست ولی نمیشود با بهانه آوری از مسئولیت شانه خالی کرد
ناشناس۹۲۹۶۳۶۱۰:۵۰:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۹
ریاست جمهوری در حوزه های سیاست خارجی و اقتصاد اختیارات کافی و وافی ندارد. نه روحانی و نه قبلی ها.
ناشناس۹۳۰۱۷۱۱۷:۳۵:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۹
عمه من بود رفت برجام امضا کرد ....
ناشناس۹۳۰۶۵۹۰۶:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۱۰
ی نگاه به اختیارات رئیس جمهور در قانون بنداز کدوم رئیس جمهور در حیطه اختیارش گل کاشته که بخواد اختیار بقیه رو هم در دست بگیره؟
ناشناس۹۲۹۶۵۹۱۱:۰۷:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۹
اختیارات بیشتر می خواهد تا مملکت را به فنا بدهد
صفایی۹۲۹۶۷۵۱۱:۲۴:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۹
کاری به حرف سلیمی ندارم ولی روحانی میتونست سیف و نوبخت و... را منصوب نکنه که وضع اینجوری نشه. میتونست تو برجام راه خروج اعضا رو ببنده و یکطرفه نشه. میتونست دهها میلیارددلار۴۲۰۰ را پولپاشی نکنه که فقط باعث گرانی بیشتر شد. وووو
ناشناس۹۲۹۶۷۶۱۱:۲۵:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۹
به خیلی از جا ها خارج از وزارتخانه ها بوجه نجومی میدهند اما وزارتخانه ها را بازخواست میکنند . یا اینکه تریبونهای مهمی دست بعضی از اشخاص هست که با چند کلمه التهاب را به جامعه داخلی و برون مرزی میکشانند اما از دولت سئوال میشود که چرا چنین شده . وقتی که بیشتر از نصف بوجه کشوری خارج از اراده دولت هزینه میشود ؟!! و خیلی از مسائل دیگر اما همیشه دولت در مرکز سیبل قرار دارد.
ناشناس۹۳۰۶۵۷۰۶:۳۸:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۱۰
ادرس بده کجا بیشتر از نصف بودجه خارج از دولت هزینه میشه؟؟ دقیقا بر چه مبنا گفتی بیش از نصف؟
ناشناس۹۳۰۶۶۰۰۶:۴۲:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۱۰
کدوم تریبون غیر دولتی موجب تشویش بازار! میشه؟ ماهواره و تبگرام؟
ناشناس۹۳۰۸۷۳۱۲:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۱۰
چرا راجع به چیزی که اطلاع نداری از روی هوا نظر میدی؟؟؟؟ اختیار بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور دست قوه مجریه است، اون موقعی که برای جذب رای وعده میداد اختیارات رئیس جمهور کم نبود؟؟؟؟
ناشناس۹۲۹۶۸۳۱۱:۳۵:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۹
از حسن و اسحاق در خواست میشود برای اینکه هزینه بیشتری به کشور تحمیل نشود حالا که استعفا نمی دهند لا اقل هیچ کاری نکنند تا ضرر کمتری به کشور برسد به قول ان مثل معروف همت بس است
ناشناس۹۲۹۷۱۸۱۲:۰۶:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۹
به عروس میگن چرا بد میرقصی میگه زمین خدا کجه!!!؟
ناشناس۹۳۰۹۳۳۱۲:۴۰:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۱۰
رقص که حرام است!
ناشناس۹۲۹۷۵۵۱۲:۲۳:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۹
مقصر احمدی نزاد است. تورم 29 درصدی شده 89 در صد رشد از منفی 5/. شده منفی 2/5 . ارز از 3هزار توان شده 14 هزار تومان این احمدی نزاد کشور را ویران کرد. اگر تدبیر و امید نبود چه می شد
ناشناس۹۳۰۵۹۴۰۲:۲۹:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۱۰
خود روحانی اخیرا گفته تقصیر حکومت پهلویه از بهانه گیری خسته نشدید؟
ناشناس۹۳۰۶۱۸۰۳:۵۹:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۱۰
واقعا بعد شش سال این اظهارات خجالت اوره
ناشناس۹۳۰۶۶۲۰۶:۴۳:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۱۰
اتفاقا چون فاصله با دوران احمدی نژاد زیاد شده بهونه جدید پیدا کردن
ناشناس۹۲۹۷۸۳۱۲:۴۱:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۹
آقای سليمی نمين دير آمدی، پرونده اختبارات بسته شد!
ناشناس۹۲۹۷۹۰۱۲:۴۴:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۹
ناکامی و مشکلات را چه کسای پيش ميارند؟
ناشناس۹۲۹۸۴۱۱۳:۱۳:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۹
آقای سلیمی من به عنوان یک کارمند دولت اعلام میکنم که مشکل اینه که 70 درصد درآمد دولت صرف حقوق یک سیستم عریض و طویل ناکارآمد میشه و بقیه 30 درصد هم صرف جبران خسارت های این ناکارامدی
ناشناس۹۲۹۸۵۸۱۳:۲۹:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۹
رییس جمهور اگر حال کار دارد جلوی غارت بیت المال را بگیرد . جلوی فساد و رانت و حرامخواری و پولشویی و جعل اسناد و غارت سفره بیماران مستعصل توسط مدیران فاسد را بگیرد . جلوی چپاول صندوق نوآوری بگیرد.
ناشناس۹۲۹۹۳۷۱۴:۲۳:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۹
جناب ریس جمهور به عروس گفتند برقص گفت زمین کجه نمی توانم....شما با آوردن وزیران میلیاردی به کابینه خود و چپاول اموال به امانت گذاشته و جا خالی دادن در همه امور نمی توانید مدعی اختیارات بیشتر باشید.با همین اختیارات چه کردید..ویلاهای میلیاردی در لواسان و رانت خواری های گسترده در وزارت خانه ها و امثال آخوندی و تعمت زاده و و و و و ...شما فعلا مشکلات کابینه خودتان را رفع کنید بعد به امور کشور و مردم برسید..
کیان۹۲۹۹۴۵۱۴:۲۸:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۹
نداشتن اختیارات کافی یک بازی از پیش شکست خورده است این رو خود آقای روحانی هم میداند صرفا موضوعی است که رسانه ها را سرگرم کند حتی طرفداران دولت هم این استدلال را قبول ندارند
ناشناس۹۳۰۴۹۴۰۰:۱۴:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۱۰
دولت اختیار کافی دارد اما عرضه کار کردن ندارد.
ناشناس۹۳۰۴۴۱۲۲:۵۵:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۹
تمامی قوا و نهاد ها باید پاسخگوی وضع فعلی باشند نه فقط دولت
ناشناس۹۳۰۴۵۲۲۳:۲۳:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۹
رییس‌جمهور باید از اختیارات کافی برخوردار باشد اینکه چگونه از این اختیارات استفاده کند بحث دیگری است...
ناشناس۹۳۰۶۱۲۰۳:۱۳:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۱۰
انچه كه مسلم است سر نوشت روحاني هم در پايان دوره ٨ساله بهتر از احمدي نژاد،خاتمي،هاشمي وموسوي نخواهد بود
ناشناس۹۳۰۸۷۴۱۲:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۱۰
اقتصادی که بعنوان ابزاری برای اهداف سیاسی باشد راه بجایی نمی برد
تافردا۹۳۰۹۶۵۱۳:۰۶:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۱۰
بسمه تعالی آقای سلیمی نمین چند دوره وزیر و یا معاون رئیس جمهور بوده و یا اصلا سمت اجرایی در سطح بالا داشته تا بتواند در خصوص اختیارات رئیس جمهور صحبت کند؟
رضا۹۳۰۹۷۵۱۳:۱۴:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۱۰
تمام مدیران و ریاست‌های جمهوری از ابتدای انقلاب تا کنونبه نوعی با این مشکل روبه رو بوده اند که باید پاسخگوی تمام مشکلاتی باشند که اختیار لازم در حل آنرا ندارند.
ناشناس۹۳۱۱۶۷۱۵:۴۳:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۱۰
تورم مسکن یعنی مدیریت کلان کشور معیوب و ضعیف است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین