دنباله‌داری که از کنار زمین عبور کرد حاوی آب زمینی بود

گروه فناوری الف،   3980308050

محققان دریافته‌اند که سیارک "ویرتانن"(Wirtanen) که در ماه دسامبر ۲۰۱۸ از کنار زمین عبور کرد حاوی آب‌های اقیانوس مانند بوده است.

دنباله‌داری که از کنار زمین عبور کرد حاوی آب زمینی بود

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، زمین یک سیاره مشهور به میزبان آب مایع بودن است، اما اینکه این همه آب از کجا آمده هنوز کاملاً مشخص نیست. رایج‌ترین نظریه این است که دنباله‌دارها و سیارک‌ها با برخورد به کره زمین اغلب آب‌های موجود روی آن را به ارمغان آورده‌اند.

حالا یک مطالعه از محققان ناسا شواهد جدیدی را برای حمایت از این ایده پیدا کرده است. مشاهدات از یک دنباله‌دار که چند ماه پیش از نزدیک زمین رد شد نشان می‌دهد که این دنباله‌دار حاوی آب‌های اقیانوس مانند بوده و ممکن است این مسئله در مورد دیگر دنباله‌دارهایی که قبلاً از کنار ما رد شده‌اند، صادق باشد.

بعضی از نظریه‌ها حاکی از آن است که زمینِ اولیه وقتی تنها یک توپ گِلی بزرگ گرم و مرطوب بوده آب تا حدودی در زمین موجود بوده است. شواهد دیگر نشان می‌دهد هنگامی که یک پیش‌سیاره(protoplanet) به اندازه مریخ به زمین جوان برخورد کرده و ماه را به وجود آورده است، قسمت زیادی از آب‌های زمین به آن هدیه داده شده‌اند.

پیش‌سیاره یک جنین سیاره‌ای بزرگی است که در داخل یک دیسک پیش‌سیاره‌ای ایجاد شده و روند ذوب داخلی آن برای ایجاد لایه‌های تمایز انجام شده است. به نظر می‌رسد که پیش‌سیاره‌ها از خرده‌سیاره‌هایی با اندازه‌ای در حدود یک کیلومتر، که از نظر گرانشی مدارهای یکدیگر را پیوسته آشفته می‌ساخته‌اند، تشکیل شده باشند که با برخورد با یکدیگر به تدریج از ائتلاف خرده‌سیارک‌ها به سیاره غالب تبدیل گردیده‌اند.

اجماع عمومی نیز بر این است که این مایع حیات‌بخش بر اثر برخورد سیارک‌ها و دنباله‌دارها وارد زمین شده است. این برخوردها در روزهای اولیه منظومه شمسی زیاد اتفاق می‌افتاد و در حالی که این سنگ‌های فضایی بسیار خشک به نظر می‌آیند، آب روی بسیاری از آنها دیده می‌شود.

این ممکن است یک مسئله ساده به نظر برسد اما پیچیده است. اغلب دنباله‌دارهای مورد بررسی که تاکنون شناخته شده‌اند نوع اشتباهی از آب را دارند. همانطور که می‌دانید آب موجود در سیاره ما از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است، اما آب موجود در اغلب دنباله‌دارها آب سنگین است که شامل یک اتم هیدروژن با یک نوترون اضافی است.

مقایسه نسبت آب سنگین به آب معمولی بین دو نمونه مانند یک آزمایش DNA نشانگر موثقی از میراث مشترک بین دنباله‌دارها و زمین است. تقریباً در همه موارد، آب موجود در دنباله‌دارها نسبت بسیار متفاوتی با آب‌های زمین دارد. در حقیقت تنها یکی از هر ۱۱ دنباله‌دار مورد مطالعه دارای آب اقیانوس مانند هستند.

تا به حال، دنباله‌دار "ویرتانن" که در دسامبر ۲۰۱۸ از نزدیک زمین گذشت، دومین دنباله‌دار است که دارای آب مشابه با زمین است. این کشف توسط رصدخانه استراتوسفر برای نجوم مادون قرمز(SOFIA) انجام شد که قادر بود به واسطه یک هواپیمای بوئینگ اصلاح شده نگاه دقیقی به این سنگ فضایی بیاندازد.

اما بزرگترین شگفتی این نبود که "ویرتانن" حاوی نوع مناسبی از آب بود، بلکه وقتی محققان اطلاعات مربوط به ویرتانن و سایر دنباله‌دارها را مقایسه کردند به این نتیجه رسیدند که بر خلاف باور قبلی، این نسبت ارتباطی با جایی که این دنباله‌دارها از آن آمده‌اند ندارد.

در عوض به نظر می‌رسد که مقدار آب آزاد شده از دانه‌های یخ موجود در ابرهای بخار اطراف دنباله‌دارها مهم است، نه یخ روی سطح آن. این بدان معنی است که مطالعات قبلی دنباله‌دارها می‌تواند این موضوع را اشتباه اندازه‌گیری کرده باشد و احتمالاً نسبت آب مشابه با زمین در آنها بیشتر است.

"دومینیک بوکلی موروان" از محققان ارشد این مطالعه می‌گوید: این اولین بار است که ما می‌توانیم نسبت آب سنگین به آب سبک را در منظومه شمسی و در تمام دنباله‌دارها را به یک عامل واحد مرتبط کنیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد ما باید در مطالعه دنباله‌دارها تجدید نظر کنیم، زیرا آب آزاد شده از دانه‌های یخ موجود در ابرهای اطراف آنها شاخص بهتری نسبت به آب آزاد شده از سطح یخی آنها است.

این تحقیق در مجله Astronomy & Astrophysics Letters منتشر شده است.

پربحث‌های دیروز

1. چند نکته درباره تحویل «دناپلاس» به نمایندگان مجلس

2. محصولات مدیران‌خودرو ۶۳ تا ۱۷۰ میلیون تومان گران شد + قیمت‌ها

3. انقلابی‌گری و دنا پلاس

4. توکلی به نمایندگان: خودروهای ارزان تر را جایگزین خودروهای لوکس تحویلی کنید/ تصمیم مجلس در تامین خودرو اشتباه بود

5. نماینده مجلس: شاسی بلند می‌خواهم/ چرا باید به مردم توضیح دهیم!

6. آتش‌سوزی گسترده در شهر لبنیات میهن

7. واکنش سخنگوی هیات رئیسه مجلس به تحویل خودروی دناپلاس: برخی نمایندگان خودروی مناسبی برای سرکشی ندارند

8. تذکر شدیداللحن رهبر انقلاب به مسئولین درباره عدم استفاده از خودروی دولتی

9. تخم‌مرغ ارزان از شنبه به بازار می‌آید

10. سقوط لیر ترکیه رکورد زد

11. کاهش جمعیت در ایران توطئه خطرناکی است

12. قیمت لپ‌تاپ از پراید هم گران‌تر شد!

13. رسوایی شبکه سلطنت‌طلب/ پاسخ ظریف به سوالی درباره قصاص نوید افکاری/ دلیل ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر به روایت سردار کوثری/ روحانی بعد از پایان ریاست جمهوری کجا می‌رود؟

14. جهانگیری: وزرا و دستگاه‌های اجرایی شجاعانه نسبت به حذف مقررات دست و پاگیر اقدام کنند

15. قهرمانان کتابم حقیقی­‌اند

1. دعوا در ماجرای الزام قانونی حجاب بر سر چیست؟

2. حمله با قمه به یک مغازه‌دار در تهران

3. چند نکته درباره تحویل «دناپلاس» به نمایندگان مجلس

4. محصولات مدیران‌خودرو ۶۳ تا ۱۷۰ میلیون تومان گران شد + قیمت‌ها

5. ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد/ هیچ دموکراتی به دستاورد او دست نمی‌زند

6. «آیا واشنگتن کر است»؟!/ واکنش منفی جهانی به ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل/ روسیاهی دوباره برای کاخ سفید

7. روحانی: شنبه و یکشنبه روز پیروزی ایران و شکست آمریکا است/ نباید اجازه دهیم مردم در رنج قرار گیرند

8. هشدار فرمانده سپاه به رئیس جمهور آمریکا: انتقام ما قطعی است/ اهل شرف و جوانمردی هستیم و سفیر زن را هدف قرار نمی‌دهیم

9. نامه قرارگاه خاتم‌الانبیاء به رئیس جمهور درباره انتقال پایتخت

10. چرا نمایندگان مجلس خودروی دناپلاس گرفته‌اند؟/ عضو هیئت رئیسه: به مردم حق می‌دهیم حساس باشند، اما چه باید ‌کرد

11. گرانی خودرو تا کجا!؟

12. قیمت سکه به ۱۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان رسید/ دلار ۲۶,۹۰۰ تومان شد + جدول

13. انقلابی‌گری و دنا پلاس

14. برادر من! انقلابی‌گری با سیاست زدگی بیگانه است

15. توکلی به نمایندگان: خودروهای ارزان تر را جایگزین خودروهای لوکس تحویلی کنید/ تصمیم مجلس در تامین خودرو اشتباه بود

16. نماینده مجلس: شاسی بلند می‌خواهم/ چرا باید به مردم توضیح دهیم!

17. نیویورک تایمز: آمریکا نتوانست ایرانی ها را به زانو درآورد

18. ماجرای تحویل خودروی «دناپلاس» به «نمایندگان مجلس» چیست؟

19. بلاتکلیفی وزارت صمت/ روحانی وزیر جدید را معرفی می‌کند؟

20. واکنش یک امام جمعه به خودروی دناپلاس نماینده مجلس