شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و اختیارات روحانی/ چرا بازار خودرو سامان نیافت؟

گروه سیاسی الف،   3980308038 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور از اختیاراتی حداکثری که تاکنون دولت داشته چگونه در راستای کاهش مشکلات بهره گرفته و چه ثمراتی نصیب مردم شده است. آیا شورای عالی اقتصادی در طول این مدت در انجام وظایف خود موفق بوده یا خیر.

شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و اختیارات روحانی/ چرا بازار خودرو سامان نیافت؟

به گزارش الف، حسن روحانی چند روز پیش در دیدار با شخصیت‌های حوزوی از شرایط ویژه کشور و لزوم کسب اختیار ویژه مطابق با شورای عالی پشتیبانی جنگ سخن گفته بود.

حسن روحانی گفته بود: «در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. همانگونه که در جنگ اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.»

سخنان روحانی در حالی است که حدود یک سال قبل بدلیل خروج آمریکا از برجام و در تقابل با اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه داری، با دستور رهبری شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه تشکیل شد.

نخستین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی در 5 خرداد ماه و به ریاست رئیس جمهور و با حضور علی لاریجانی و آیت الله آملی لاریجانی(به عنوان رئیس وقت قوه قضائیه) تشکیل شد. در جلسات شورای هماهنگی اقتصادی علاوه بر برخی از اعضای دولت، تعدادی از روسای کمیسیون ها و معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور نیز حضور دارند.

تشکیل چنین جلساتی با تدبیر رهبری و در راستای همکاری بیشتری قوا برای حل مشکلات مردم، دوری از بوروکراسی و روال عادی رایج که گاهاً زمان بر و هزینه بر است شکل گرفته است. حتی نخستین جلسه این شورا نیز در حضور رهبر انقلاب تشکیل شده بود.

چنین سازوکاری برای اتخاذ تصمیمات سریع معمولاً در دوران خاص امری متداول است. چنان چه در زمان جنگ تحمیلی شورای عالی پشتیبانی جنگ با فرمان امام خمینی(ره) و به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده بود.

حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در جلسه 5 خرداد سال 97 شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تشکیل این جلسات را که با تدبیر مقام معظم رهبری صورت گرفته است، اقدامی مناسب برای تقویت بیشتر انسجام ملی و افزایش توان مدیریتی کشور برای تصمیم گیری های سریع و هماهنگ دانست و گفته بود: همکاری نزدیکتر سه قوه در حل مسائل اقتصادی مردم ، می تواند سرعت دستیابی ما به اهداف رشد کشور را افزایش دهد و امید مردم را به آینده بهتر تقویت کند.

اختیاراتی که موجب شده حتی اصلاح طلبان نیز اذعان کنند اختیاراتی که « به روحانی و سران سه قوه داده اگر به چوب داده بود تا الان یک کاری کرده بودند».

اما اخیراً رئیس جمهور با فراموشی و نادیده انگاشتن سخنان قبلی خود دوباره خواستار اعطای اختیارات ویژه مانند زمان جنگ شده بود. اما رئیس جمهور دقیقاً مشخص نکرده که منظور از اعطای اختیارات جدید فراتر از شورای هماهنگی اقتصادی چیست؟

این در حالی است که ستاد مرکزی پشتیبانی جنگ دارای اعضایی مانند وزیر کشور، وزیر جهاد سازندگی، وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر دفاع، معاونت دفاعی نخست‌وزیر، رئیس ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نماینده‌ی امام‌جمعه‌ی تهران، سرپرست ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع، نماینده‌ی آیت‌الله منتظری در ستاد جذب و هدایت کمک‌های مردمی، رئیس کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی قضایی به نمایندگی از طرف شورا و مدیرعامل صداوسیمای جمهوری اسلامی بوده است.

در واقع ستاد پشتیبانی جنگ نیز بر اساس اعضای سه قوه و دیگران تشکیل شده بود.

برخی سخنان جدید رئیس جمهور را ناشی از ناتوانی دولت در مدیریت اقتصاد کشور و شانه خالی کردن از بار مسئولیت ارزیابی کرده اند، یا اینکه رئیس جمهور در پی مقصر جلوه دادن دیگران در افکار عمومی است. اما موضوع هر چه باشد مشخص نیست رئیس جمهور از اختیاراتی حداکثری که تاکنون دولت داشته چگونه در راستای کاهش مشکلات بهره گرفته و چه ثمراتی نصیب مردم شده است. آیا شورای عالی اقتصادی در طول این مدت در انجام وظایف خود موفق بوده یا خیر.

علاوه بر این دولت گاهاً برداشت و تفسیر خود از مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی را اجرا کرده است؛ چنان چه در جلسه نهم شورا که 27 مردادماه سال قبل برگزار شد در راستای قیمت گذاری مناسب و مقابله با بهم ریختگی بازار تصمیماتی اتخاذ شد تا به بازارهای مختلف سروسامانی داده شود اما این تصمیم در حوزه های مختلف نه تنها تاثیری مثبتی نداشته بلکه منفی بوده است. به همین دلیل بوده که اخیراً رییس سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای به اسحاق جهانگیری حذف شورای رقابت از مرجع تعیین قیمت خودروهای تولید داخل را تفسیری اشتباه از مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دانسته و متذکر شده که فرآیند قیمت‌گذاری خودرو باید به روند پیشین و شورای رقابت بازگردد.

نکته جالب این است حذف شورای رقابت از فرایند قیمت گذاری نه تنها مشکل بازار خودرو را حل نکرده بلکه موجبات ایجاد آشفتگی عجیب و غریبی در بازار شده و قیمت خودروها به صورت سرسام آوری افزایش یافته است. در حال حاضر وضعیت به گونه ای شده که با قاطعیت نمی شود گفت فلان مدل خودرو تا چند روز دیگر چگونه است. به عبارتی تصمیم دولت و وزارت صنعت صرفاً در راستای اهداف تحمیل شرایط و خواسته های خودورسازها که انحصار بازار را در اختیار دارند بوده است.

بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده معقول آن است رئیس جمهور دقیقاً عنوان کند در چه زمینه ای خواهان اختیارات است و البته مهم تر این که دولت بیش از آن که مشغول جنگ روانی در داخل باشد واقعا به فکر سرو سامان دادن به اقتصاد در راستای عامه مردم و نه عده ای محدود باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۲۷۸۳۶۰۹:۲۸:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۸
منافع روحانی و بانیان فاجعه‌ی برجام اجازه نمیده اوضاع سامان بگیره ویرانی موقعیت بهتری رو ایجاد کرده براشون!!
ناشناس۹۲۸۱۲۶۱۲:۲۱:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۸
ظاهراً یک یا چند نفر از کسانیکه جیره‌بگیر دولتند ؛ تا کامنت‌های جوانمردانه و شرافتمندانه منتشر میشه ، بدون اینکه جوابی داشته باشند ، فقط گزینه‌ی منفی رو میزنن!!!!!! چقدر بدبختند واقعا که اینطوری نون میخورن
ناشناس۹۲۸۱۶۷۱۲:۳۶:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۸
لایحه دو ساله کردن قراردادهای اجاره را سریعا تصویب کنید تبعات معضل مسکن و اجاره نشینی از خرداد ماه دامان مردم و به تبع ان مسولان را خواهد گرفت کمپین بی خانمان ها راه اندازی شده است
کاتبی۹۲۸۵۱۴۱۴:۴۷:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۸
غیر از تعدادی ژن خوب که اینجا و آنجا هماهنگ کامنت میذارند آیا کسی مانده در بی کفایتی دولت روحانی شک داشته باشد فقط مدال سلطان سنگ پا را کسب کرد
رضا دوستمند۹۲۷۸۴۱۰۹:۳۳:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۸
تجربه چند سال گذشته نشان میدهد که اختیارات اقتصادی و سیاسی نباید در دست وی باشد.
محسن۹۲۷۹۲۳۱۰:۳۱:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۸
توجیه ندانم کاریها و بی عرضگیها و پنهان شدن پشت بهانه ها .همه اس ژست و همه اش حرف.
ناشناس۹۲۸۲۴۵۱۳:۰۶:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۸
بازار خودرو و بسیاری از بازارها فراتر از اختیارات دولت است.
ناشناس۹۲۸۵۲۷۱۴:۵۱:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۸
عزیزم همه اینها که گفتید مستقیما در دست دولت است. مشکل بی کفایتی این دولت است.
ناشناس۹۲۸۶۳۸۱۵:۵۰:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۸
آره خیلی راست میگی !!! دولت فقط اختیار توزیع 18 میلیارد دلار ناقابل را داشت !!! البته آنهم بین خواص
ناشناس۹۲۸۶۴۱۱۵:۵۵:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۸
حرف درستِی عزیزم ! چون دولت همه اختیاراتش را تفویض کرده بود خدمت برجام خان ، که آنهم بادهوا از آب درآمد!!
ناشناس۹۲۸۴۷۹۱۴:۳۰:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۸
دولت اختیار کافی دارد اما عرضه کار کردن ندارد .
ناشناس۹۲۸۵۹۶۱۵:۲۷:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۸
ببخشید بجز بازار دلالان و رانتخواران ‌ومفسدین کدام بازار سامان دارد ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین