دوگانه عارف-مطهری/ امیدی‌ها چگونه عارف را بالا بردند و مطهری را انداختند؟!

گروه سیاسی الف،   3980308015 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی مطهری برخلاف تصورات از حضور در هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس جا ماند.

 دوگانه عارف-مطهری/ امیدی‌ها چگونه عارف را بالا بردند و مطهری را انداختند؟!

بباشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مجلس شورای اسلامی روزهای حساس و سرنوشت سازی را از سرگذراند و پس از سه سال معادلات اصلاح طلبان برای کسب کرسی ریاست و نواب آن به هم خورد، این بار آنها علاوه بر اینکه موفق نشدند ریاست مجلس را برعهده بگیرند کرسی نایب رئیسی را هم از دست دادند.

علی لاریجانی برای چهارمین بار توانست در مجلس دهم رقیب خود یعنی محمدرضا عارف را شکست دهد و برای دوازدهمین سال متوالی رئیس مجلس شورای اسلامی شود، پیروزی وی در نتیجه ائتلاف فراکسیون مستقلان و نمایندگان ولایی صورت گرفت.

ترکیب هیات رئیسه در سال پایانی تفاوت چندانی با سالهای گذشته نداشت جز خداحافظی علی مطهری از نواب رئیسی؛ این موضوع برای اصلاح‌طلبان شوکی را به دنبال داشت، چراکه آنها تصور نمی‌کردند که مطهری از حضور در هیئت رئیسه بازماند.

البته برخی معتقدند که انتخاب عبدالرضا مصری به جای مطهری نشان داد کفه ترازوی رقابت‌های سیاسی مجلس روز به روز به ضرر فراکسیون امید در حال رقم خوردن است، برخی نمایندگان هم اعتقاد دارند که انتخاب مسعود پزشکیان هم محصول عضویت وی در فراکسیون امید نیست و انتخاب وی نتیجه آراء آذری زبانان مجلس است.

نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب به حذف مطهری از هیئت رئیسه واکنش های متفاوتی داشتند، طبق اظهار نظرهای نمایندگان، اصولگرایان تلاش کردند تا با ائتلاف با امیدی ها ترکیب هیئت رئیسه تغییری نکند اما آنها موافقت نکردند.

کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلان در این بار به خبرنگاران می‌گوید «ابتدا با هر دو فراکسیون نمایندگان ولایی و امید صحبت کردم که بیایید تعامل کنیم تا همین افراد حفظ شوند، زیرا نوع برخورد با افرادی که در هیئت رئیسه هستند برایشان هزینه‌ساز است، اما آن‌ها اعلام کردند که می‌خواهند بررسی کنند و در نهایت هم لیست جداگانه دادند».

جلالی در پاسخ به این سوال که چرا مطهری در سال چهارم مجلس نتوانست از نمایندگان برای نایب رئیسی رأی بگیرد، تصریح می‌کند «اگر آقایان در لیست امید تعامل می‌کردند می‌توانست این اتفاق نیفتد، پس وقتی تعامل نمی‌کنید و می‌گویید که از ابتدا تا انتهای انتخابات هیأت رئیسه خودمان لیست می‌دهیم و همه موظف به رأی به این لیست هستند، شدنی نیست».

وی ادامه می‌دهد: «با آقای مطهری دو، سه بار تلفنی صحبت کردم و به او گفتم که فکر می‌کنم این تصمیمات غلط منجر به این می‌شود که افرادی مثل شما در معرض خطر قرار گیرند. یعنی این پیش‌بینی را از قبل می‌توانستیم انجام دهیم، امیدواریم از این‌ها درس بگیریم، البته که دیگر برای ما نوبت درس گرفتن نیست».

مطهری: اصلاح طلب اصطلاحی نیستم
علی مطهری نماینده تهران هم در گفت‌وگویی درباره عدم انتخابش به عنوان نایب رئیس مجلس می‌گوید «درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون امید دو نظر وجود داشت، یکی نظر باتجربه‌ها مثل آقایان تاجگردون و تابش و بنده که مخالف معرفی کاندیدا برای ریاست بودیم و دیگر نظر جوانتر‌ها و شخص آقای عارف که به شدت طرفدار معرفی کاندیدا برای ریاست بودند».

وی تاکید می‌کند «همه می‌دانند که عضویت من در فراکسیون امید به خاطر احترام به لیست امید بوده است والاّ من اصلاح طلب اصطلاحی نیستم. در ابتدای تشکیل فراکسیون امید برخی افراد که نامشان در لیست امید بود از این فراکسیون خارج شدند، ولی من این کار را اخلاقا درست نمی‌دانستم و تا امروز نیز به لوازم کار فراکسیونی پایبند بوده‌ام».

حساب توییتری محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید پس از اظهارنظرها و انتقادات بسیاری در خصوص عملکرد فراکسیون امید در انتخابات هیات رئیسه مجلس با بازنشر توییت یک روزنامه نگار به انتقادات پاسخ داد، در این توییت حذف علی مطهری به خاطر لابی یک ساله عبدالرضا مصری عنوان شده و تاکید کرده است که مطهری قربانی عارف نشد.

برخی که در میکروفن خود فوت هم نکرده بودند پیشتازی مطهری را به ضرر خود می‌دیدند
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران از حذف مطهری از هیات ریسه مجلس به عنوان اشتباه مشترک امید و مستقلین یاد می‌کند و می‌گوید «به نظر می‌رسد برخی از افرادی که در جریان اصلاح‌طلبی هستند این پیشتازی آقای مطهری را در شرایطی که خودشان همیشه ساکت بودند تا جایی که به برخی از آن‌ها گفته شده بود تا به حال در این مدت نمایندگی یک فوت هم در این میکروفن خود نکرده‌اید را به ضرر خود می‌دیدند. آقای مطهری مسلم است با این همه اظهارنظر شجاعانه دیگران را به حاشیه می‌راند».

غلامرضا جعفرزاده ایمن آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در گفت‌وگویی می‌گوید فراکسیون امید مجلس علی رغم درخواست‌های مکرر فراکسیون مستقلین، اقدام به ارائه لیست مجزا در عرصه انتخابات مجلس کرده و اعلام کرد که ما هم کرسی ریاست و هم ۱۲ کرسی هیأت رئیسه را می‌خواهیم.

وی تاکید می‌کند «متأسفانه اعضای فراکسیون امید مجلس حتی نظر و حرف بزرگان خودشان را نیز نپذیرفتند و به نظر من علی مطهری قربانی روحیه انحصارطلبی فراکسیون امید شد و الان بزرگان این فراکسیون باید پاسخگوی اقدامات و استراتژی‌های خود باشند».

صراحتا می‌توان فراکسیون امید را بازنده این رقابت دانست البته به نظر می‌رسد که باخت عارف از لاریجانی برای تصدی صندلی ریاست پارلمان  برای امیدی‎ها آنقدر دردناک نبود که حذف علی مطهری شکست آن‌ها را در این انتخابات سنگین‌‎تر کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۲۷۸۰۴۰۹:۰۱:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۸
خوب دلیل اصلیش ژن برتر جناب عارف هست پسرش می گفت ژن بابام برتره
رضا۹۲۷۸۵۱۰۹:۴۳:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۸
اگر این جنگ قدرت نیست، پس چیست ؟
ناشناس۹۲۸۲۸۲۱۳:۳۰:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۸
اصلاح طلبان فقط به دنبال قدرتند و بس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین