الاهرام: آمریکا و اسرائیل در غافل کردن ایران از معامله قرن ناکام شدند

گروه جهان الف،   3980307195

روزنامه مصری الاهرام ضمن برشمردن قدرت بازدارندگی متقابل ایران در برابر آمریکا و تاکید بر لو رفتن استراتژی تهدید ترامپ گفت، تلاش‌های دیپلماتیک کنونی ایران نشان می‌دهد، واشنگتن و تل آویو در غافل کردن ایران از معامله قرن ناکام شدند.

به گزارش فارس، روزنامه مصری الاهرام در یادداشتی به قلم «محمد السعید إدریس» با عنوان «نتیجه بازدارندگی متقابل میان واشنگتن و تهران»، تاکید کرد، نقشه آمریکا و اسرائیل برای پیشبرد معامله قرن در پرتو تشدید تنش با ایران برای ایرانی‌ها لو رفته است.

در مقدمه این یادداشت آمده است: علی رغم همه ابهامات درباره بحران رو به تشدید میان آمریکا و ایران و بخصوص در مورد جنگی که به عقیده بسیاری از ناظران در سایه افزایش تحرکات نظامی آمریکا در خلیج فارس در شرف وقوع بود؛ حالا دیگر این مساله تقریبا قطعی شده است که دو طرف، خواهان جنگ نیستند. رئیس جمهور آمریکا خواهان جنگ نیست؛ زیرا قادر به تحمل عواقب نظامی و سیاسی آن نیست. با توجه به خسارت سنگینی که جنگ برای منافع آمریکا و متحدانش بخصوص برای شرکای عرب آن در حاشیه خلیج فارس به بار خواهد آورد.

به نوشته الاهرام، ایران هم چون می‌داند نتایج هر جنگی دردناک خواهد بود خواهان جنگ نیست. از همین رو حرف مشترک دو طرف در مقطع کنونی این است که خواهان جنگ نیستند، اما اگر بر آن‌ها تحمیل شد به آن ورود خواهند کرد.

این روزنامه مصری افزود: اگر این گونه است پس چرا این همه تنش ایجاد شده است و این بحران به کجا ختم می‌شود؟ آیا می توان انتظار داشت که جنگ  از جمله گزینه‌های احتمالی در صورت پیشرفت بحران نیست یا اینکه به عمد تصمیم وقوع جنگ کتمان می‌شود اما در پس پرده در حال بررسی امور و محاسبات آن هستند.

الاهرام نوشت: روند پیشرفت بحران نشان می‌دهد که آمریکا گزینه بازدارندگی را به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف خود برگزیده است. یعنی بحران را به اوج خود یعنی لبه پرتگاه برساند با این گمان که طرف مقابل در مرحله خطر وادار به عقب نشینی و امتیازدهی شود.

به نوشته الاهرام  این گزینه بیشتر شبیه قماری است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در استفاده از آن تبحر زیادی دارد؛ چون شیوه کار وی در بازار معاملات املاک که عرصه فعالیت حرفه‌ای سابق وی بوده محسوب می‌شود.

بدشانسی ترامپ

این روزنامه مصری افزود: اما از بدشانسی ترامپ، در رویارویی‌های راهبردی، اوضاع خیلی فرق می‌کند. بازدارندگی با توسل به زور می‌تواند ارزش خود را از دست داده و به منشا خطر مبدل شود، اگر طرف مقابل هم قدرت نشان دادن پاسخ دردناک را داشته باشد. یا بهتر است بگوییم طرف مقابل قدرت بازدارندگی و ترساندن رقیب را دارد  و می‌داند اگر از مقاومت عقب نشینی کند چه خطراتی آن را تهدید می‌کند.

الاهرام آورده است: از بدشانسی رئیس جمهور آمریکا، ایران توان به رخ کشیدن قدرت بازدارندگی متقابل را دارد و همزمان می‌داند هر گونه عقب نشینی از موضعش لطمه‌ای به اعتبار و مشروعیت نظام حاکم بر ایران است که هدف اصلی هجمه‌های آمریکاست.

نویسنده مصری تصریح کرد: از بدشانسی بیشتر آمریکا، ایران چیزهای بیشتری را می‌داند، ایران می‌داند که برگه‌های رئیس جمهور آمریکا لو رفته است و اینکه او قادر به ورود به جنگ با ایران نیست. بخصوص که ترامپ انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا را پیش رو دارد و ورود وی به انتخابات در حالی که نظامیان وی از جنگ صدمه خورده‌اند دشوار خواهد بود.بخصوص که ترامپ به آمریکایی‌ها وعده داده بود سربازانشان را از کانون‌های داغ تنش در دنیا خارج می‌کند و تصمیم او درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان در راستای عمل به وعده هایی است که به ملت آمریکا در این خصوص داده بود.

بازدارندگی متقابل میان ایران و آمریکا

الاهرام نوشت: از همین رو ایران به طور عمدی به بازدارندگی متقابل با آمریکا روی آورده است و این رویارویی چه واقعی باشد و چه به جنگ منجر شود در چارچوب جنگ روانی ایران در پاسخ به چیزی است که جنگ روانی آمریکا علیه ایران می‌خواند و که نتیجه خود را در عقب نشینی آمریکا از گزینه تشدید تنش در برابر ایران نشان داده است.

روزنامه مصری در بخش دیگری ار این یادداشت نوشت: در حالی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا تهدید به اعزام 120 هزار سرباز برای آمادگی به مقابله با ایران کرده بود، رئیس جمهور آمریکا  نسبت به نیاز آمریکا برای اعزام نظامیان بیشتر به منطقه ابراز تردید کرد و وزیر دفاع موقت آمریکا هم گفت که پنتاگون در حال بررسی درخواست ارتش برای اعزام پنج هزار سرباز اضافی به خاورمیانه در بحبوبه تشدید تنش با ایران است.

به نوشته الاهرام مهم‌تر از عقب نشینی بزرگ آمریکا در شمار نظامیان اعزامی به خاورمیانه، اهتمام وزیر دفاع موقت آمریکا بر این توضیح است که فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه درخواست افزایش نیروها را داده یعنی وزارت دفاع  یا ریاست ستاد آمریکا این درخواست را ارائه نکرده است. وی افزود این نیروهای ویژه مامور حفاظت از پایگاه های آمریکایی در خلیج فارس خواهند بود یعنی ماموریت آنها صرفا دفاعی و نه تهاجمی است. یعنی آمریکا حساب ماجراجویی یا حملات ایران را کرده است.

سکوت معنادار اسرائیل در برابر تنش میان ایران و آمریکا

به نوشته الاهرام موضوع قابل توجه دیگر اینکه شمار نظامیان آمریکایی که ادعا می‌شود به خاورمیانه اعزام خواهند شد به یک هزار و پانصد نفر کاهش یافت. یعنی نه پنج هزار نفر و نه 120 هزار نفر یعنی واشنگتن وارد فاز عقب نشینی و مهار بحران شده است. موضوعی که سکوت مشکوک اسرائیل در برابر تنش‌های رخ داده در خلیج فارس را توجیه می‌کند. اسرائیلی‌ها به رغم اینکه خودشان در طول سال‌های گذشته آتش بیار معرکه بوده‌اند حالا سکوت اختیار کرده‌اند. این سکوت باعث ایجاد شک و تردید در مورد اهداف واقعی همه بحرانی است که آمریکا علیه ایران ایجاد کرده است.

الاهرام تاکید کرد: این به این معنی است که اهداف پنهانی در پشت این همه تشدید وجود دارد. نخست غافل کردن ایران و متحدانش از تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای پیشبرد معامله قرن و تحویل فلسطین به اسرائیلی‌ها و بهره برداری از این بحران برای احیای خواست ایجاد ائتلاف منطقه‌ای جدیدی است که شامل کشورهای عربی و اسرائیل تحت رهبری ایالات متحده موسوم به ناتوی عربی برای مقابله با آن چیزی است  که «تهدید ایران» شمرده می‌شود. ائتلافی که هدف از آن به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در چارچوب تحولات احتمالی برای مرحله پس از تصویب معامله قرن است.

تلاش ایران برای ناکام گذاشتن معامله قرن

این روزنامه مصری در پایان آورده است: شاید پاسخ ایران به تلاش‌های میانجی‌گرانه  طرف‌های مختلف اعم از عراق، عمان و چه بسا کویت و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک فشرده محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و معاون وی عباس عراقچی یک هدف را یعنی مهار سریع بحران دنبال می‌کند تا تلاش‌های آمریکا برای حذف ایران و متحدانش از معادله منطقه را ناکام گذارد و به طور ویژه معامله قرن را به شکست کشاند. آیا ایران می‌تواند با صلح از از بحران کنونی عبور کند و آیا می تواند معامله قرن را سرنگون کند؟.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین