پرونده دریافت عوارض زوج و فرد بسته شد

گروه اجتماعی الف،   3980307154

با وجود اینکه برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقد بودند دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد غیرقانونی است اما شهرداری اصرار داشت این کار بر اساس قانون انجام می شود. سرانجام پس از کش و قوس ‌های فراوان اعلام شد این کار قانونی و پولی عودت داده نمی شود.

پرونده دریافت عوارض زوج و فرد بسته شد

به گزارش فارس در ماه‌های پایانی سال ۹۷  پیامکی برای برخی از شهروندان مبنی بر تردد غیرقانونی در محدوده زوج و فرد ارسال شد. بلافاصله شورای اسلامی شهر تهران به این موضوع واکنش نشان داد و گفت این کار شهرداری غیرقانونی است و نباید از شهروندان پولی برای تردد در محدوده زوج و فرد دریافت شود.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره گفت: من موضوع را با ریاست شورای شهر تهران در میان گذاشته و اعلام کردم این کار غیرقانونی است.

وی ادامه داد: در شورای شهر تهران چنین موضوعی دیده نشده و این کار شهرداری درست نیست و باید پول شهروندان را پس دهد.

به گفته علیخانی شهرداری تهران از این راه حدود ۸ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که البته این عدد از سوی شهرداری تهران رد شد.

بعد از واکنش شورای شهری ها به این موضوع محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج وفرد تردد کنند باید عوارض پرداخت کند،  این کار قانونی است و شورا در این باره مصوبه دارد.

به گفته معاون شهردار تهران،  در ماده 8 مصوبه شورا ذکر شده که شهرداری باید نسبت به وصول عوارض خود اقدام کند و پلیس هم باید جداگانه جریمه خود را دریافت کند. 

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر کسی در محدوده طرح ترافیک و یا در محدوده زوج و فرد (مخالف روز پلاک خود) تردد کند باید عوارض پرداخت کند؛برای روشن شدن موضوع  نامه رسمی به شورای شهر نوشته‌ایم که بر اساس مصوبه شورا عوارض دریافت می‌شود و  اگر نظر شورا  غیر از این است اعلام کند.

درگیری‌ها بالا گرفت. پای فرمانداری به موضوع کشیده شد و غلامحسن آرام معاون عمرانی فرماندار تاکید کرد که اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد در سال ۹۷ غیرقانونی است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در سال گذشته در مصوبه اول عنوان کرده بود که در صورت ورود و یا تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، عوارض مربوط به ورود یا تردد از رانندگان وسایل نقلیه اخذ خواهد شد و براساس آن نیز جدولی ارائه داده بود. 

معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، گفت: براساس آن مصوبه محدوده طرح ترافیک در حلقه اول با ضریب 1.5 و محدوده زوج و فرد در حلقه دوم با ضریب 0.5 تعیین شده بود.

ارام به اعتراض فرمانداری در این خصوص اشاره و تصریح کرد: بعد از اعتراض فرمانداری جدول شماره یک اصلاح شد؛ یعنی فقط محدوده طرح ترافیک با ضریب 1.5 در آن لحاظ شد و محدوده زوج  و فرد از جدول شماره یک با ضریب 0.5 حذف شد و تبصره یکم بدین شکل اصلاح گردید. 

وی اعلام کرد:محدوده زوج و فرد در گذشته رایگان بوده و فقط برای محدوده طرح ترافیک باید مجوز تردد اخذ می‌شد؛‌ بعد از آن محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم تعریف شد اما فرمانداری با هرگونه اخذ عوارض برای محدوده فوق مخالفت کرد؛ لذا طبق ماده 18 تخلفات راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به این دسته از تخلفات، در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد ، راننده فقط مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی خواهند شد و اخذ هرگونه عوارض از سوی شهرداری ممنوع است. 

 

پیروز حناچی شهردار تهران در این باره به گفت: هر لایحه‌ای را که شورای شهر تصویب کند قانونی و لازم‌الاجراست و درباره اخذ عوارض برای پلا‌ک‌های مخالف در زوج و فرد این کار براساس مصوبه انجام می‌شود.

به گفته شهردار تهران، مطالعات نشان داده است که طرح زوج و فرد به صورت آنی تأثیرگذار است و به شکل مستمر تأثیرگذاری آن کم است و  اجرای معاینه فنی و انجام طرح ال‌ای‌زد و اجرای طرح ترافیک جدید باعث کاهش آلودگی هوای تهران شده است.

شورای شهر تهران خواستار ارائه لایحه استفساریه از شهرداری تهران در این زمینه شد. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران  در این باره گفت: اما اعضای شورای شهر به جمع بندی واحد و مشترک در این خصوص نرسیده‌اند. و بهتر است شهرداری در این باره استفساریه ارائه کند.

البته  شهرداری تهران طی نامه ای از رئیس شورای شهر تهران خواسته بود تا در این زمینه تعیین تکلیف کند و نظر خود را ارائه دهند.

برخی از مسؤولان معتقد بودند که برای یک تخلف شهروندان نباید ۲ بار جریمه شوند. بلافاصله خبر رسید که  پلیس در ۹ ماه ابتدایی سال گذشته هیچ فردی را برای تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد جریمه نکرده و شهروندان فقط عوارض پرداخت کرده اند.مشکلات به اتمام نرسید و  جلسه مشترکی در این باره با حضور مسؤولان شهری، شورای شهر، فرمانداری و... برگزار شد و فرمانداری تهران به دلیل اینکه پلیس شهروندان را جریمه نکرده بود قدری کوتاه آمد و تعیین تکلیف در این زمینه را به شورا واگذار کرد.

قرار شد بین کمیسیون عمران و حقوقی شورای شهر تهران جلسه ای برگزار شود ولی این جلسه برگزار نشد. ابراهیم امینی رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در این باره گفت که فرصت نشد جلسه ای در این باره برگزار شود. پیگیر موضوع هستیم.

با وجود اینکه شهرداری تهران اصرار دارد که دریافت عوارض بر اساس قانون و مصوبه شورای شهر تهران صورت گرفته همچنان برخی از مسؤولان این موضوع را رد می کنند.

محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: ما همچنان معتقدیم مبالغی که از ابتدای سال توسط شهرداری دریافت شده غیر‌قانونی است و این مبلغ باید به مردم بازگردد.

وی در ارتباط با مکانیزم بازگرداندن مبلغ دریافت شده از سوی شهرداری بابت عوارض زوج و فرد نیز اظهار کرد: مکانیزم بازگشت آن ساده است که می‌تواند از طریق شارژ حساب افراد در سامانه در سال بعد بدهی آنها را بازگرداند و یا با دریافت شماره حساب افراد مبالغ را به حساب افراد واریز کند.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنان موضوع دریافت عوارض زوج و فرد را قانونی می‌داند.

امروز آب پاکی بر روی دست شهروندان ریخته شد و محمدعلیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تاکید کرد که پولی به شهروندان در این زمینه باز گرداند نمی شود و بهتر است جلو بقیه مشکلات گرفته شود تا به سرنوشت دریافت عوارض زوج و فرد دچار نشود.

بر اساس این گزارش، از سال گذشته شهروندان در خصوص بحث پرداخت  عوارض در محدوده زوج وفرد دچار بلاتکلیفی شدند برخی این کار را قانونی و برخی غیر قانونی اعلام کردند و در نهایت نیز این کار قانونی شد و شهروندان باید عوارض تردد در روزهای مخالف پلاک خود در سال گذشته را پرداخت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین