نظرسنجیِ که مشکلات مردم را درک نمی‌کند/ روحانی از داخل خودرو چه چیزی را می‌بیند؟!

سعید نوروزی،   3980307053 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

«من هر روز از توی ماشینم قیافه مردم رو می‌بینم و نظرسنجی می‌کنم! از روی اینکه چند نفر می‌خندن، چند نفر عصبانی هستن، چند نفر قیافه‌شان گرفته است!»

این اظهارنظر تازه رییس جمهور نه تنها صدای حامیان او که در طول ۶ سال گذشته سرسختانه از او دفاع می‌کردند را درآورده، بلکه چهره‌ها، سیاسیون و مردم هم این ادعا را غیرواقعی و تعجب‌برانگیز خوانده‌اند؛ حتی اهالی نهاد ریاست جمهوری هم فهمیده‌اند نظرسنجی رییس جمهور درست نبوده و قابل استناد نیست و برای همین در سایت پرزیدنت و دولت آن را سانسور کرده‌اند.

اما چند جمله با آقای رییس جمهور؛

جناب روحانی اگر بدانید و کمی نظرسنجی‌های رسمی را بخوانید؛ متوجه می‌شوید که مشکلات مردم آنقدر بی‌شمار است که نمی‌شود از پشت شیشه آن را فهمید و درک کرد. در کنار آن؛ مردم نجیب ما برای حفظ آبرویشان هم که شده در خیابان‌ها و جامعه طوری رفتار می‌کنند که وضع‌شان خوب است و از چهره‌شان که ملاک نظرسنجی شما است نمی‌توان فهمید که وضع معیشت‌شان چگونه بوده و مطمئنا درک نمی‌کنید که حال و روزشان خوب نیست...

اگر گزارش‌های وضعیت اقتصادی و لیست قیمت‌هایی که هر روز تغییر می‌کند را بخوانید خودتان هم مثل خیلی از مردم می‌فهمید نظرسنجی‌تان اشتباه است و وضعیت مردم از آنچه که فکر می‌کنید بدتر است! جناب روحانی؛ مطمئنا از داخل ماشین مشخص نیست سرپرست خانواده‌ای که چند ماه است حقوق نگرفته و اقلام خوراکی همچون گوشت را به‌خاطر گرانی نخریده، چگونه چرخ زندگی خود را می‌چرخاند.

کاش تیم متخصص شما روزانه قیمت‌ها را جلویتان می‌گذاشتند و با نظرسنجی‌هایی که حرف خود مردم است و واقعیت‌ها را نشان می‌دهد وضع مردم را متوجه می‌شدید نه از چهره‌شان؛ آن هم از داخل ماشین.. احتمالا عینک دودی هم روی چشم؛ با سرعت بالا؛ که درروز فقط چند دقیقه ملت را می‌بینید!

در ثانی، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اصلا نیاز به نظرسنجی ندارد. آنقدر شرایط واضح است که با چند سرچ در اینترنت می‌توان آن را متوجه شد؛ نمونه‌اش گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که می‌گوید بالای حدود ۴۰ درصد جامعه زیر خط فقر هستند، یا نه قائم مقام وزیر بهداشت که می‌گوید: در ایران سالانه ۴۳۰ نفر بخاطر هزینه‌های درمانی زیر خط فقر می‌روند.

لذا آقای رییس جمهور؛ بهتر است به جای اینکه با نظرسنجی و حرف به مردم نشان دهید از مشکلات خبر دارید؛ فقط کار کنید و کار کنید و کار... حرف زدن مشکلات را حل نمی‌کند. خبر داشتن از آنچه که عیان است و هر روز به چشم می‌آید، درد را درمان نمی‌کند!

و سوالی که باید از روحانی پرسید این است که آیا ایشان اساسا آمار و نظرسنجی‌های دیگر را قبول دارند یا نه در تشخیص وضع مردم ملاک فقط چشمان رییس جمهور است و غیر از آن همه خطاست؟!

خبر از وضعیت گرانی‌ها، کمبود کالاهای اساسی، تورم و نقدینگی دارند و سفره مردم که روز به روز کوچک‌تر می‌شود را حس می‌کنند؟!

کاش مسئولین پای کار بیآیند و به‌جای دهن‌کجی به مردم و نمک بر زخم پاشیدن، برای بهبود اوضاع معیشتی و امید به آینده جامعه تلاش کنند.