ناصر ایمانی: اکنون حتی مردم کوچه و بازار به ادعای برجامی روحانی پاسخ می‌دهند/ دولت احمدی‌نژاد هم اختیارات مذاکراتی روحانی را نداشت

گروه سیاسی الف،   3980306095 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل سیاسی در مورد ادعای رئیس‌‌‌جمهور در خصوص اینکه اگر برجام نبود اتفاقات بدی برای کشور می‌افتاد، گفت: این مسئله است که حتی مردم عادی کوچه و بازار هم می‌توانند به آن پاسخ دهند؛ در شرایطی که ما تحریم‌های بیشتری را نسبت به قبل از برجام تحمل می‌کنیم، برجام چه تفاوتی با وضعیت قبل از آن دارد.

ناصر ایمانی: اکنون حتی مردم کوچه و بازار به ادعای برجامی روحانی پاسخ می‌دهند/ دولت احمدی‌نژاد هم اختیارات مذاکراتی روحانی را نداشت

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین در خصوص موضوع مذاکرات هسته‌ای با اشاره به اینکه رهبری به دولت آقای احمدی‌نژاد اجازه مذاکرات در خصوص مسائل هسته‌ای در حد دولت آقای روحانی را نداده بودند خاطرنشان کرد: این اختیاری که دولت آقای روحانی توانستند بگیرند که بروند با 1+5 و آمریکا مذاکره کنند و این مذاکرات منجر به یک توافق شود برای دولت قبل وجود نداشت.

ایمانی تأکید کرد: باوجوداینکه گفته می‌شد دولت آقای احمدی‌نژاد یک ارتباطات غیرعلنی با آمریکا در بعضی از مقاطع داشت ولی آن زمان اجازه مذاکرات هسته‌ای با آن‌ها داده نشده بود بااین‌حال در ابتدای دولت آقای روحانی این مذاکرات شروع شد، شاید بعضی‌ها نمی‌خواهند به این مسئله توجه کنند که دولتی که مشهور بود موردنظر رهبری است مجوز یک چنین مذاکراتی به این مهمی را نداشت.

وی بابیان اینکه رهبری بارها در طول مذاکرات علناً اعلام کردند که تصحیح روش‌های را مدنظر دارند و به تیم مذاکره‌کننده گفته‌اند که باید آن‌ها را انجام دهند اظهار کرد: البته به اخبار محرمانه کاری نداریم ولی رهبری در آن زمان می‌فرمودند که در جلسات خصوصی توضیح بیشتری به مسئولان مربوطه داده‌ام و ایشان در برخی از بخش‌ها تصحیح مسیر می‌کردند که این برکسی پوشیده نیست بااین‌حال بعضاً رهبری بعد از انجام مذاکرات هم اعلام کردند برخی یا بخشی از این موارد انجام شد و بخشی دیگر هم انجام نشد تا توافق امضاء شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت‌وگو تشخیص مسائلی که در آن خطوط قرمز رعایت نشد و مسائل حیاتی برای انقلاب است را به صلاحدید رهبری دانست و اظهار کرد: اگر مواردی را اساساً رهبری از خطوط قرمز تشخیص می‌دادند قاعدتاً اجازه ادامه مذاکرات را نمی‌دادند که در برخی از موارد هم اجازه ادامه مذاکرات را ندادند و تیم مذاکره‌کننده هم این مسئله را اجرا کردند بااین‌حال در سرجمع مذاکرات انحرافات از خط‌مشی تعیین‌شده و امضای قرارداد برجام مورد مخالفت رهبری قرار نگرفت.

وی اظهارنظر اخیر رهبری در مورد برجام را در خصوص مرحله اجرای برجام دانست دو موضوع امضا و اجرای برجام را باید از هم تفکیک کنیم خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که در اجرای برجام دو طرف به شکل متداول تعهدات خود را انجام دهند و اگر در متن قرارداد چنین چیزی به‌صراحت نبود قاعدتاً منطق و حفظ منافع ملی هم اقتضا می‌کرد که دولت به تدریجی که طرف مقابل برجام را اجرا می‌کند آن‌ها را اجرا کند.

ایمانی بابیان اینکه ما دفعتاً واحده تمام تعهدات خود را اجرا کردیم خاطرنشان کرد: در عوض طرف مقابل در زمان بسیار کوتاهی از اجرای تعهدات خود سرباز زد یعنی شروع به انجام بخش خیلی کمی از تعهدات برجامی خود کرد و حتی قبل از بر سرکار آمدن ترامپ، انجام دادن آن را به‌سرعت منتفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم برجام را در بهترین شکل ممکن برای جمهوری اسلامی ایران امضا کردیم که با توجه به همه مضیقه‌های که وجود داشت این مسئله ادعای دوستان مذاکره‌کننده است، اما صاحب‌نظران قطعاً بر روی یک مسئله اشکال جدی دارند و آن‌هم اجرای برجام است و اگر امضای برجام هم خوب باشد در اجرای آن بسیار جای تأمل است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ما در ظرف یک یا دو هفته تمامی تعهدات خود را به‌سرعت در خصوص نطنز، اراک، فردو و غیره انجام دادیم و منتظر بودیم که طرف مقابل به تعهدات خود عمل ‌کند که نکرد، حالا هم اگر بخواهیم در مورد اجراهای که کردیم به عقب بازگردیم متهم به نقض برجام خواهیم شد، تا الآن مجبور شده‌ایم برجام را اجرا کنیم و حتی الآن که ضرب‌الاجل گذاشته‌ایم بازهم در حال انجام برجام هستیم.

وی بابیان اینکه علی‌القاعده ما باید تمام تعهدات برجامی خود را به نقطه صفر برگردانیم تأکید کرد: غرب الآن در نقطه صفر و حتی کمتر از صفر برجام است چون تمام تحریم‌های که قبلاً گذاشته‌شده بود را مجدداً برگرداند و اروپا هم دارد آن‌ها را اجرا می‌کند.

ایمانی در موردادعای رئیس‌‌‌جمهور در خصوص اینکه اگر برجام نبود اتفاقات بدی برای کشور می‌افتاد خاطرنشان کرد: این مسئله است که حتی مردم عادی کوچه و بازار هم می‌توانند به آن پاسخ دهند؛ در شرایطی که ما تحریم‌های بیشتری را نسبت به قبل از برجام تحمل می‌کنیم، برجام چه تفاوتی با وضعیت قبل از آن دارد و یا اصلاً اگر به سال 91 یا 90 برگردیم آیا ما با تهدیدهای نظامی کمتری مواجه هستیم؟

وی با تأکید بر اینکه من جز کسانی نیستم که اساساً مذاکرات را اشتباه می‌دانند خاطرنشان کرد: بااین‌حال در برابر این ادعا که اگر برجام را اجرای نمی‌کردیم چنین و چنان می‌شد الآن می‌بینیم که در بسیاری از موارد اساسی مانند تهدید به جنگ و حمله نظامی و همچنین تحریم‌های اقتصادی اگر وضعیت ما نسبت به قبل از برجام بدتر نباشد بهتر نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی بابیان اینکه ما الآن در شرایطی هستیم که برجام وجود ندارد ادامه داد: در شرایطی که برجام دو طرف دارد، طرف مقابل به قول آقای ظریف شاید یک درصد برجام را اجرا می‌کند.

وی در خصوص دستاورد مهم برجام اظهار کرد: هرچند برجام اجماعی که غربی‌ها علیه ایران ساخته بودند که به دنبال سلاح هسته‌ای است را از بین برد ولی در عرصه‌های دیگر یعنی بحث اقتصادی و تهدیدهای نظامی برای ما دستاوردی نداشت.

ایمانی با تأکید بر اینکه ما الآن به مرحله پسا برجام رسیده‌ایم اظهار کرد: دیگر برجامی اجرا نمی‌شود که بگوییم رهبری در خصوص آن دخالتی انجام دهند یا خیر بلکه در عوض الآن در مرحله مقابله با ایالات‌متحده آمریکا و همین‌طور کوتاهی‌های اروپا هستیم که رهبری مرتباً خط‌مشی‌ها را در این خصوص گفته‌اند و الآن می‌گویند و کاری هم به‌غیراز این خط‌مشی‌های که رهبری تعیین و شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده‌اند انجام نمی‌شود.

وی در پایان بهترین خط در خصوص برجام را همان روشی که اکنون اجرا می‌شود دانست و اظهار کرد: شاید در برگرداندن تعهدات خود تأخیر هم داشتیم و شاید شورای عالی امنیت ملی باید سریع‌تر از سه هفته قبل تصمیمات اخیر را می‌گرفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۲۴۴۲۳۱۲:۴۹:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۶
قهر با امریکا مشکلات مردم رو حل نمیکنه !
ناشناس۹۲۴۵۲۷۱۳:۵۵:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۶
کار روحانی در برجام بسیار عالی بود.
غزالی۹۲۴۵۵۵۱۴:۱۴:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۶
تعریف شما از عالی چیست؟ مردم با گوشت و پوستشان تا الان چیز دیگری را متوجه میشوند
ناشناس۹۲۵۰۵۲۲۰:۰۷:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۶
مردم با گوشت و پوست نتایج برجام را احساس نمیکنند بلکه نتیجه عدم اجرای برجام را حس میکنند.
ناشناس۹۲۴۶۰۱۱۴:۳۹:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۶
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۹۲۴۷۰۶۱۵:۴۶:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۶
بعد از برجام اول ما وسایل امریکا را تحریم کردیم،یادتون نیست؟
ناشناس۹۲۴۶۴۰۱۵:۰۰:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۶
البته برای دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی
سید حسام۹۲۴۵۳۲۱۳:۵۸:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۶
نتیجه دوستی با آمریکا در برجام رو در زندگی مردم دیدیم. مشکلات به مراتب بیشتر شد.
ناشناس۹۲۴۵۴۹۱۴:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۶
آشتی با شیطان و کداخدا و قهر با خدا ، مملکت رو ویران و منافع کثیف خائنین و نکبت‌زاده‌ها و وطنفروشها رو تامین کرده.
ناشناس۹۲۴۶۴۴۱۵:۰۳:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۶
اولا اسم این قهر نیست مقاومت دربرابر زورگوییه! دوما اگر گفتگو با آمریکا مشکلات را حل میکرد با برجام ایران گلستان شده بود! سوما بر فرض محال اگر آمریکا تمام تحریمها را بردارد تا ما خودمان نخواهیم و تلاش نکنیم یک آجر جابجا نمیشود و اگر ما بخواهیم تمام تحریمها حداقل تاثیر را خواهد داشت. مشکل اینست که ما عادت به پول مفت نفت کرده ایم.
ناشناس۹۲۴۶۴۶۱۵:۰۵:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۶
مذاکره با آمریکا مشکلات رو بیشتر میکنه میگی نه یه نگاه به برجام و امضای جان کری که هنوز خشک نشده بنداز!!
ناشناس۹۲۴۶۵۶۱۵:۱۱:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۶
مگه آشتی با آمریکا مشکلات مردم را حل کرد؟ فقط با 18 میلیارد دلار ناقابل مشکل کسری جیب خواص را حل کرد!
ناشناس۹۲۴۴۲۵۱۲:۵۰:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۶
ما مردم هم که هیچی نمیدونیم و از هیچی سر در نمیاریم !!!
ناشناس۹۲۴۴۶۱۱۳:۰۶:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۶
محمودم آرزوست
ناشناس۹۲۴۶۱۷۱۴:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۶
جناب کاغذ پاره ها !
ناشناس۹۲۴۸۷۶۱۷:۳۸:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۶
زمان نشان داد که برجام هم یک کاغذ پاره بیشتر نبود
تبریزی۹۲۴۴۶۹۱۳:۰۸:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۶
"این اختیاری که دولت آقای روحانی توانستند بگیرند ..." دقیقا مشکل ما اینه که رئیس جمهور نیاز به گرفتن اجازه داره. اگه قراره کس دیگه ای به رئیس جمهور اجازه کار کردن بده اصلا چرا نمایش انتخابات و ریاست جمهوری راه می ندازین؟
مجیدی۹۲۴۴۷۳۱۳:۰۹:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۶
آقای ایمانی شما اصولگراها و اصلاح طلبها خصوصا در دوسال آخر خیلی به محمود ظلم کردید و‌ تهمتهای ناروا زدید ما الان فرق دولتها باهم را متوجه میشویم کمی به رفتارتان فکر کنید
ناشناس۹۲۴۵۲۱۱۳:۵۲:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۶
برعکس گفتی. محمود از اولش به همه بد کرد.
ناشناس۹۲۴۵۶۰۱۴:۱۷:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۶
چیزی که معلومه اینه که الان مردم کف کوچه و خیابون میگن هزار رحمت به احمدی نژاد
ناشناس۹۲۴۵۲۴۱۳:۵۴:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۶
محمود 8 سال درآمد نفت را آتش زد. فقط بابک جان 3 میلیارد یورو رو را هپولی کرده.
نادر۹۲۴۵۵۸۱۴:۱۵:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۶
اگر اینگونه نگاه میکنم پس باید دولت روحانی را از مغول بدتر بدانیم
ناشناس۹۲۴۶۴۵۱۵:۰۴:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۶
18میلیارد = 15 میلیارد + 3میلیارد
ناشناس۹۲۴۷۲۲۱۵:۵۳:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۶
عدد حیف و میل دلار جهانگیری بلکه بیشتر
ناشناس۹۲۴۴۹۰۱۳:۲۰:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۶
ما یک اشتباه بزرگ در برجام داشتیم وآن این بود که فکر می کردیم چون شعار آمریکا نمی تواند می دهیم پس حتما آمریکا نمی تواند !! اما دیدیم آمریکا می تواند به راحتی از تعهدهای خود خارج شود و دنیا هم هیچ قدرت مقابله و اختیاری از خود ندارد !
ناشناس۹۲۴۵۱۶۱۳:۴۷:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۶
واقعیت اینه که ایران و امریکا اعتمادی به هم ندارند.
ناشناس۹۲۴۶۳۴۱۴:۵۷:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۶
شما مثل اینکه هنوز شک داری امضای جان کری تضمینه!؟
ناشناس۹۲۴۵۳۴۱۴:۰۰:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۶
آنچنان از مذاکرات برجام صحبت می کنید که انگار قبل برجام همه چیز گل و بلبل بود. ما با برجام فقط اتفاقی که قرار بود بیافتد را 2 سال به عقب انداختیم .
ناشناس۹۲۴۵۴۴۱۴:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۶
اختيارات مذاکره را کی به روحانی داد؟
ناشناس۹۲۴۷۰۲۱۵:۴۴:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۶
اختیار مذاکره دادند که تحریمها را بردارند.نه اینکه قرارداد ترکمنچای ببندند ، تحریمها سرجایشان بمانند
ناشناس۹۲۴۵۵۶۱۴:۱۴:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۶
چه عجب شما يه مورد دست آورد برجام را پذيرفتی!
ناشناس۹۲۴۵۶۹۱۴:۲۳:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۶
چرا باندبازی می کنید و به مشکلی که خودتون درست کرده اید رسیدگی نمی کنید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین