۵ کشور تاثیرگذار بر قیمت نفت خام + رتبه ایران

گروه اقتصادی الف،   3980306077

ایران در رتبه اول کشورهای تاثیرگذار بر قیمت نفت قرار دارد و روسیه، آمریکا، عربستان و امارات در رتبه های بعدی از این نظر قرار گرفته اند.

۵ کشور تاثیرگذار بر قیمت نفت خام + رتبه ایران

به گزارش تسنیم به نقل از سیکینگ آلفا ، در اول مارس کشورها بر اساس تاثیرشان بر قیمت نفت خام رتبه‌بندی شدند. این لیست یک رتبه‌بندی ثابت در مورد جایگاه کشورها نبود و با توجه به شرایط فعلی تغییراتی کرده است. لیست اولیه به این صورت بود : 1-آمریکا 2-روسیه 3-عربستان 4-ایران و عراق 5-ونزوئلا

از آخرین رتبه بندی تحولاتی وجود داشته که عرضه نفت را تحت تاثیر قرار داده است.

 روسیه اوپک را تحت فشار گذاشت که نشست ماه می خود را کنسل کنند و در نشست 26 ژوئن در وین اتریش در مورد عرضه نفت گفتگو کنند. اول موفق شد ولی بعد نشست اوپک و متحدانش در جده عربستان در 15 می برگزار شد و به نظر می‌رسد روسیه در مورد افزایش تولید پیشنهاداتی داشته است ولی چون هیچ بیانیه رسمی وجود ندارد، یک بی ثباتی غیر منتظره در قیمت نفت خام با نزدیک شدن به نشست ماه ژوئن به وجود آمده است. توجه داشته باشید که توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش در 30 ژوئن پایان می یابد.

 معافیت های ایران لغو شد

 آمریکا اعلام کرد معافیت هایی را که به خریداران نفت ایران داده بود تمدید نمی‌کند و هر کشوری که به واردات نفت ایران ادامه دهد تحریم می‌شود. این دستور باعث شد ایران تهدید کند تنگه هرمز را میبندد. تنگه هرمز یک آبراه حیاتی بین خلیج فارس و دریای عمان و تنها گذرگاه دریایی از خلیج فارس به آب‌های آزاد است. تقریبا یک سوم گاز طبیعی مایع جهان و 20 درصد کل تولید نفت جهان از این گذرگاه عبور می کند . بسته شدن آن باعث اقدامات نظامی عربستان و آمریکا می‌شود.

 روسیه ارسال محموله های نفتی را متوقف کرد

 درست در همین زمان ، روسیه انتقال نفت از خط لوله دروژبا را به کشورهای شرق اروپا به خاطر مشکل آلودگی نفتی متوقف کرد.و اپراتور خط لوله روسیه، ترنسنفت اعلام کرد نفت به صورت عمدی در یک پایانه خصوصی آلوده شده است. مقامات روسیه  بازرسی های جزایی برای یافتن مقصر این خرابکاری را آغاز کرده اند.

 آمریکا، تولید کننده برتر

 تولید نفت آمریکا به شدت افزایش یافته است. میانگین یک ماهه تولید آمریکا از 11.675 میلیون بشکه در روز به 12.2 میلیون بشکه در هفته منتهی به 10 می رسید. آمریکا حالا در بالاترین رتبه در تولید نفت قرار دارد و تقریباً یک میلیون بشکه بیشتر از روسیه و دو میلیون بشکه بیشتر از عربستان تولید می کند.

 تحولاتی هم وجود داشته که به تقاضا آسیب می رساند .تحلیل گران در آمریکا ، چین و اتحادیه اروپا ،همه یک رکود اقتصادی را پیش بینی می کنند.

 درگیری های تجاری

 تنش های تجاری بین آمریکا و چین شدیدتر شده است. و زی جینپینگ و ترامپ هیچ برنامه‌ای برای گفتگو تا اجلاس جی 20 ماه ژوئن ندارند. تشدید درگیری ها بین این دو اقتصاد بزرگ دنیا باعث افزایش احتمال رکود اقتصادی می‌شود.

 با توجه به مواردی که ذکر شد، رتبه بندی جدید به این صورت است :

 ایران : این بار مسئله به نفت ایران مربوط نمی‌شود، در مورد نیروی نظامی ایران است. افزایش  بی ثباتی در قیمت نفت ناشی از تهدید های نظامی در تنگه هرمزاست و اگر ایران تصمیم به اقدام نظامی بگیرد بی ثباتی قیمت نفت خام افزایش خواهد یافت.

 روسیه :   تاثیر بر اوپک و توانایی یا عدم توانایی این کشور در حل مسئله آلودگی نفتی، روسیه را در رتبه دوم قرار می‌دهد. این کشور تاثیر زیادی بر عرضه نفت در ماه های آینده خواهد داشت.

 آمریکا :  بزرگترین تولید کننده نفت جهان احتمالا درگیر تحولات نظامی تنگه هرمز می‌شود.

 عربستان : عربستان ظرفیت مازاد تولید برای محصولات مهم نفتی را دارد و هر گونه کمبود عرضه این محصولات که نیاز به جایگزینی داشته باشد بر عهده عربستان است.

 امارات :  امارات ونزوئلا را از این لیست کنار زده است. امارات تقریبا 3.3 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند و ظرفیت تقویت تولید را در صورت لزوم دارد ولی نزدیکی این کشور به تنگه هرمز آن را در این لیست قرار داده است. امارات اولین کشور خواهد بود که تحت تاثیر عملیات نظامی در منطقه قرار می گیرد.

 این رتبه بندی هم می تواند سریع تغییر کند ولی این بار تغییرات بیشتر ژئوپلتیکی خواهند بود تا اقتصادی.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین