زوایایی پنهان از شب قدر که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید

گروه فرهنگی الف،   3980306021 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است که خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده است.

فارس نوشت: همانا در طول زندگی شما نسیم‌هایی از سوی پروردگارتان می‌وزد. آگاه باشید که خود را در معرض آن‌ها قرار دهید، باشد که چنین نسیمی سبب شود برای همیشه بدبختی از شما دور ماند.

پیامبر اسلام (ص) فرصت‌های معنوی در زندگی انسان را نسیم‌های رحمتی معرفی کردند تا ما با غنیمت شمردن این فرصت‌ها توشه خود پربار کنیم. یکی از این نسیم‌های رحمت الهی برای انسان‌ها شب‌های قدر است. شب قدر فرصتی بی‌نظیر برای خودسازی شستشوی آینه دل است. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدی‌ها، صلح و صفا جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی جایگزین ظلم و ستم کنیم.

شب هنگام وقتی انسان اشرف مخلوقات خدا عاجزانه بر درگاه با عظمت خالق حاضر می‌شود و اشک می‌ریزد، خدا را صدا می‌کند و الغوث الغوث سر می‌دهد؛ صفحه صفحه تقدیر او به دست حکیمانه باری‌تعالی رقم می‌خورد.

در شب‌زنده‌داری شب قدر خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد و ما چه می‌دانیم که آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟ اما در این میان بندگی‌کردن آدابی دارد.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته و عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمر‌ها و امور دیگر مشخص می‌شود.

اما در این شب انجام چند عمل توصیه شده است: نخست غسل در شب‌های ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ در همان اول شب، مقارن طلوع آفتاب سفارش شده و هدف ازآن تطهیر جسمانی برای آمادگی روحی و پاک شدن از تمامی زشتی‌ها وپلیدی‌های روحی است و تا جان از آلودگی‌ها پاک نشود روح نیز پاک نخواهد شد.

در روایتی از امام صادق (ع) آمده است؛ انجام‌دادن چنین غسلی انسان را از گناهان پاک می‌گرداند و مانند روزی می‌شود که از مادر متولد شده است. دوم اینکه برای انسان مؤمن، سزاوار نیست تا در شبی که آسمانیان میهمان او شده‌اند، حجاب غفلت به روی خویش اندازد و خود را از همنشینی با آن‌ها محروم سازد، لذا مستحب است، آن شب را زنده نگه دارد و تا صبحگاهان شب زنده‌داری نماید و این خود نوعی مبارزه با خمودگی و سستی و خواب سنگینی است که انسان را از هدف‌های عالی‌اش باز می‌دارد.

در روایتی آمده است؛ هرکس یک آیه از قرآن در این ماه بخواند ثواب کسی را دارد که در ماه‌های دیگر ختم قرآن کرده است وهمچنین تلاوت سوره‌های یس، عنکبوت، روم، دخان وارد شده است.

همچنین تلاوت سوره «قدر» نیز در شب قدر تأکید شده است بطوریکه در روایتی از پیامبر (ص) آمده است: کسی که سوره قدر را بخواند، اجرش، چون اجر کسی است که ماه رمضان را روزه داشته و شب قدر را احیاء داشته است. از همین رو می‌توان تلاوت قران را سومین توصیه مورد توجه بزرگان در این شب پر قدر برشمرد.

در طول سال، ساعات، روزها، شب‌ها و ماه‌ها و اساساً زمان‌هایی است که در این میان برخی از این زمان‌ها به واسطه عنایت و توجه خداوند دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای هستند. یکی از این زمان‌ها شب قدر است.

در آیین اسلام، این شب با ارزش‌ترین و برترین شب در طول سال است. لیلة‌القدر شب نزول کامل‌ترین کتاب آسمانی یعنی قرآن است. شب قدر؛ شبی است که که به گفته بزرگان عبادت در آن شب اگر خالصانه باشد برابر است با بیش از سی هزار شب.

شب قدر؛ شبی است که اگر بیدار بمانیم طاعتی افزون‌تر از شب‌های دیگر کنیم، و در آن هنگام فرشتگان فوج فوج تا صبح بر مومنان و مؤمنات در حال عبادت سلام و درود و رحمت می‌فرستند و خود شاهد و ناظر رکوع و سجود متواضعانه اشرف مخلوقات هستند تا بدینوسیله اشرفیت و خلیفه اللهی انسان بر فرشتگان تفسیر گردد و رمز سجده ملائک در برابر آدم را بیابند.

شب قدر؛ شبی است که آدمی راه طولانی سیر الی الله را یک‌شبه طی می‌نماید و در این شب آدمی بهتر می‌تواند به تهذیب نفس بپردازد چرا که در این شب شیاطین در اسارت‌اند و انسان‌ها از شر وسوسه‌های او تا صبح در امان‌اند مگر اینکه انسان خود نعوذ بالله با اعمال ناشایست درآن شب بند از پای شیطان باز نهد.

شب قدر؛ شبی است که مقدرات یکساله هر انسان و سرنوشت همه موجودات جهان در آن رقم زده می‌شود. از دیدگاه قرآن کریم عظمت و شرافت این شب آن قدر والاست که خداوند می‌گوید: "و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟ " در آیه شریفه سوره قدر هم اگر خداوند برترین مخلوق خود و آخرین فرستاده خویش را اینگونه مورد خطاب قرار می‌دهد، به دنبال بیان عظمت فوق‌العاده این شب است.

در دسته دوم از آیات قرآن کریم، خداوند به بیان خصوصیات این شب می‌پردازد. دارا بودن چنین خصوصیاتی موجب می‌شود که این شب اثرات خاص و منحصر به فردی را در میان تمامی شب‌های سال داشته باشد. به عنوان نمونه این شب، شبی «مبارک» خوانده شده است. مبارک به معنای پرخیر و برکت است و به کار بردن این تعبیر درباره شب قدر به این مفهوم است که این شب بلند مرتبه، گنجایش و ظرفیت خیر کثیری را دارد. تا حدی که به تصریح آیات قرآن کریم، نزول قرآن در این شب صورت گرفته است.

همچنین به سبب خیر و برکت فراوان در این شب رحمت و مغفرت خداوند به سوی بندگان نازل می‌شود. اساساً قدر به معنای اندازه‌گذاری است و ظاهراً منظور قرآن کریم از گذاردن نام قدر بر این شب پرعظمت، تعیین و مشخص کردن جزئیات امور مربوط به تمامی مخلوقات در آن می‌باشد.

به بیان روشن‌تر در این شب، حوادث و اتفاقات مانند مرگ و زندگی، سعادت و شقاوت، رزق و روزی برای انسان‌ها و حوادث طبیعی جاری شدن سیل، وقوع زمین لرزه در رابطه با سایر کائنات معین و مشخص می‌شود.

آیه شریفه سوره دخان هم در توصیف شب قدر، این مطلب را تأیید می‌کند. خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: "در آن شب هر حادثه‌ای که باید واقع شود خصوصیاتش مشخص و معین می‌شود. با در نظر گرفتن دو آیه از قرآن کریم و دقت در آن‌ها و با استفاده از احادیث نبوی و کلام ائمه اطهار می‌توان دریافت که یک چنین شبی در ماه مبارک رمضان قرار دارد. چرا که خداوند در آیه ۱۸۵ سوره بقره، ماه رمضان را ماهی معرفی می‌کند که قرآن در آن نازل شده است؛ و در آیه آغازین سوره قدر نیز شب قدر را شبی می‌داند که قرآن در آن نازل گشته است. پس به خوبی می‌توان نتیجه گرفت که شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد و قرآن در این شب و در نتیجه در ماه رمضان نازل شده است.

روایات رسیده از پیامبر اکرم و اهل بیت نیز این مطلب را تأیید می‌نماید. نهایتاً آنچه ما می‌توانیم از قرآن کریم در تعیین زمان این شب بفهمیم، محدود به وقوع یک چنین شبی در ماه مبارک رمضان است.

اما روایات رسیده از معصومین (ع) در تفسیر قرآن وضعیت را روشن‌تر می‌کند. در این روایات به شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان اشاره شده است و شب بیست و سوم از بقیه محتمل‌تر شمرده شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین