۱۰ مورد از مهمترین اشتباهات رژیم لاغری

گروه سلامت الف،   3980305131

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: کاهش وزن نیاز به صبر و رعایت اصول رژیم غذایی و درمانی دارد، اقدامات اشتباهی در تصمیم افراد برای لاغر شدن وجود دارد که می‌تواند به بدن آنها آسیب جدی وارد کند.

۱۰ مورد از مهمترین اشتباهات رژیم لاغری

دکتر فاطمه میرزایی با بیان این مطلب افزود: بدن نمی‌تواند در یک دوره کوتاه به سرعت وزن از دست دهد چون در یک دوره کوتاه وزن بدن اضافه نشده است. از طرفی فشار وارد کردن به بدن ممکن است اندام‌های داخلی را با آسیب جدی روبرو کند.

وی در ادامه به این ۱۰ مورد مهم اشاره کرد:

هر روز خودتان را وزن نکنید.

کاهش وزن طبیعی و پایدار هیچگاه خطی نخواهد بود. ممکن است بدن شما در برخی از روزها در به علت فعالیت کمتر یا افزایش حجم آب بدن با افزایش وزن مواجه شده و پس از مدت کوتاهی با از دست دادن آب اضافه به روند کاهش وزن برگردد. به طور قطع این روند و تغییرات بر روی ترازو قابل مشاهده نیست. شما با انجام وزن‌کشی روزانه به جز افزایش استرس که خود منجر به افزایش وزن می‌شود یا ایجاد وسواس فکری بر روی وزن عددی خود هیچ دستاوردی نخواهید داشت. بهتر است وزن کشی را طبق یک برنامه زمانی مشخص انجام دهید.

همزمان از چند برنامه غذایی یا ورزشی استفاده نکنید.

هر برنامه ورزشی یا تغذیه دارای زمانبندی مشخص و هدف مشخص در هر بازه زمانیست؛ تغییر دادن سریع برنامه غذایی یا ورزشی در بازه‌های زمانی کوتاه موجب می‌شود تا شما به هیچ کدام از هدف‌های رژیم‌ غذایی و ورزشی نرسیده و صرفا مجبور به تحمل سختی‌های هر یک از رژیم‌های مختلف ورزشی و غذایی در طی زمان شده و از کاهش وزن ناامید شوید.

از کمک خواستن خجالت نکشید.

ممکن است شما حتی با رعایت تمام اصول یک رژیم غذایی و ورزشی مشخص در کاهش وزن موفق نباشید. کمک گرفتن از متخصصان حتما لازمه پیشرفت شما در این راه است.

تنقلات را با احتیاط مصرف کنید.

تنقلات به طور معمول دارای کالری بالایی نسبت به دیگر مواد غدایی هستند. استفاده از آن‌ها به طور مداوم در رژیم روزانه حتی به صورت میان وعده می‌تواند کالری دریافتی شما افزایش زیادی داده و عملا رژیم غذایی یا ورزشی شما را بی اثر کند.

از رژیم‌های سریع و کوتاه مدت خودداری کنید

رژیم‌های غذایی کوتاه مدت غالبا به جای کاهش وزن و حجم بافت چربی شما تاثیر مستقیم بر کاهش حجم آب بدن شما داشته و پس از مدت زمان کوتاه، وزن از دست رفته شما باز می‌گردد. همچنین این نوع از رژیم‌ها در صورت تکرار زیاد آسیب‌های مختلفی بر روی بدن شما خواهند داشت .

اشتباه ورزش نکنید.

در سال‌های اخیر پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که ورزش منظم خطرات بیماری‌های مختلف را تا حد زیادی برای انسان کاهش می‌دهند؛ اما انجام نادرست ورزش بدون گرم کردن و سرد کردن اصولی یا بدون روند منظم می‌تواند آسیب‌های عضلانی و مفصلی حاد یا مزمن مختلفی برای شما ایجاد کند.

از صبحت کردن در مورد اهداف‌تان خجالت نکشید.

صحبت کردن در مورد اهداف شما در کاهش وزن یا رسیدن به توان بدنی خاص می‌تواند در افزایش انگیزه شما در رسیدن به هدف‌تان موثر باشد. همچنین ممکن است شما در هنگام بیان اهداف خود در جمع‌های مختلف برای مشارکت در برنامه خود به یک دوست دست پیدا کرده تا روحیه خود برای به پایان رساندن رژیم غذایی و ورزشی خود را افزایش دهید.

به اندازه کافی بخوابید.

به گزارش پژوهشگران کم‌خوابی و بی‌خوابی از عوامل موثر در افزایش وزن هستند.

از غذا خوردن بلافاصله پس از ورزش پرهیز کنید.

بدن در حالت عادی از مواد غذایی مورد استفاده شما بین ۳۰ الی ۴۰ درصد را جذب می‌کند؛ در زمان‌هایی که قند خون پایین‌تر از حد عادی است مانند بازه‌های گرسنگی طولانی، زمان قحطی، سفر، خواب کم یا ساعات اولیه پس از ورزش میزان جذب مواد غذایی توسط بدن تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید حداقل ۳۰ دقیقه پس از ورزش از خوردن وعده غذایی یا نوشیدنی‌های شیرین و یا پر کربوهیدرات خودداری کنید.

استفاده از داروهای لاغری ممنوع.

با یک جست و جوی ساده در اینترنت می‌توانید تبلیغ‌های بی‌شماری را در رابطه با داروهای معجزه‌گر در کاهش سریع وزن بیابید. دو سوال در مواجهه با این داروها وجود دارد: آیا این داروها در واقعیت تاثیر مثبتی بر کاهش وزن خواهند داشت؟ - در صورت صحت تاثیر این داروها در کاهش وزن، آثار مخرب این داروها بر روی بدن شما چیست؟

منبع: طبنا

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین