چهارمین جلسه محاکمه داماد وزیر کار/ متهم دلاویز:‌ هادی رضوی فردی تندخو، و عصبی‌مزاج است

گروه اجتماعی الف،   3980305112 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و تعدادی از متهمان بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

چهارمین جلسه محاکمه داماد وزیر کار/ متهم دلاویز:‌ هادی رضوی فردی تندخو، و عصبی‌مزاج است

به گزارش میزان، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات سید هادی رضوی و تعدادی دیگر از متهمان بانک سرمایه، صبح امروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد و جرایم اقتصادی به ریاست مسعودی مقام به صورت علنی برگزار شد.

در ابتدا قاضی مسعودی مقام گفت: مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری قرائت و تفهیم می‌شود، متهمین مواظب اظهارات خود باشند.

وی افزود: متهمینی که به قید وثیقه آزاد هستند در صورت تغییر آدرس به دادگاه اعلام کنند.

وی گفت: ادعا‌هایی درباره بانک مرکزی مطرح و گزارش‌هایی که داده شده مبنی بر این است که این رفتار در پرونده منطبق بر قوانین بوده و ما از نمایندگان بانک خواستیم در این باره توضیح بدهند تا مشخص شود متهم در دفاع بعد مد نظر قرار بدهد.

قاضی مسعودی مقام از نماینده بانک مرکزی خواست در جایگاه حاضر شود.

امیرمظلوم شایان نماینده بانک مرکزی گفت: در خصوص مسائل مطرح شده درباره استعلامات اخذ شده از سوی بانک مفاد پاسخ خود را به محضر دادگاه عرض می‌کنم، ضمن اینکه تعاریفی را از روی آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان قرائت می‌نمایم.

نماینده بانک مرکزی ادامه داد: مجموع تسهیلات و تعهدات کلان باید حداقل معادل ۱۰ درصد سرمایه موسسه اعتباری باشد با توجه به اینکه سرمایه این بانک ۵ هزار و ۹۴۶ میلیارد ریال بوده و با احتساب ۱۰ درصد، تسهیلات شما کلان است.

مظلوم شایان در ادامه گفت: تسهیلات کلان است و اگر موضوع کیفرخواست کلان بودن تسهیلات باشد تسهیلات کلان احراز شده و آن که سقف ۲۰ درصد را رد نکرده در خصوص هیئت مدیره وقت کاربرد دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۵۹ میلیارد تومان تسهیلات با استناد این آیین‌نامه، کلان محسوب می‌شود.

در این هنگام هادی رضوی در پاسخ، نامه‌ای را که از بانک مرکزی در دست داشت مبنی بر تسهیلات و مفاد آن قرائت کرد و خطاب به نماینده بانک گفت: این نامه مورد تایید شما است یا خیر؟

نماینده بانک مرکزی گفت: شما می‌گویید تسهیلات کلان است و من می‌گویم بله کلان است.

قاضی مسعودی مقام گفت: تسهیلات مربوط به مدیران ۲۰ و مربوط به تسهیلات گیرندگان ۱۰ درصد است.

نماینده بانک مرکزی مجددا به تعریف تسهیلات و تعهدات کلان برای هر ذینفع واحد که میزان آن حداقل ۱۰ درصد سرمایه باشد اشاره کرد و خطاب به متهم رضوی گفت: آیا شما طبق این تعریف، ۱۰ درصد هستید.

متهم جواب داد: بله.

نماینده بانک مرکزی گفت: از حیث پرداخت و اعطا، سقف ۲۰ درصد رد نشده که مشمول هیئت مدیره است و تسهیلات شما کلان بود و وثایق کافی نبود و صلاحیت دریافت نداشتید.

نماینده بانک مرکزی خطاب به قاضی مسعودی مقام گفت: تسهیلات کلان است و اگر لازم است موارد ذکر شده را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه می‌کنم.

در این لحظه قاضی مسعودی مقام از متهم احسان دلاویز خواست در جایگاه حاضر شود.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی خطاب به متهم احسان دلاویز گفت: برای بیان دفاعیات در جایگاه حاضر شود.

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: حسب کیفرخواست پرونده مستند به شکایت بانک سرمایه، گزارش بازرسی کل کشور، گزارش معاونت نظارت بر بانک‌ها، پاسخ استعلامات به عمل آمده از بانک مرکزی، گزارش رابطین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، ردیابی‌های صورت گرفته، نظریه هیئت‌های کارشناسی، اظهارات مطلعین و اقاریر و اطلاعات شما در مرحله مقدماتی، اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از حیث نظام پولی از طریق معاونت در ۵ فقره تسهیلات و خیانت در امانت به مبلغ ۱ هزار و ۷۵ میلیارد ریال، به شما تفهیم می‌شود دفاعیات خود را مطرح کنید.

متهم دلاویز پاسخ داد: دفاعیات حقوقی را به وکیل می‌سپارم و با توجه به عناوین اتهامی که به بنده منتسب شد نکاتی را بیان می‌کنیم، اتهاماتی که مطرح شد چند بار پس گرفته شده است و نمی‌دانم چرا مجدد به آن رسیدگی می‌شود.

قاضی مسعودی مقام گفت: سایر اتهامات شما در محاکم کیفری ۲ رسیدگی خواهد شد.

متهم دلاویز گفت: هر ۴ عنوان اتهامی بر اساس یک فعل ادعایی است که توسط سید هادی رضوی مطرح شده است که برای رد قاطع این اتهامات دلایل خود را مطرح می‌کنم.

وی ادامه داد: در اظهارات و اقاریری که آقای رضوی و خانم کاظمی داشتند تناقضاتی موجود است که نشان دهنده بی‌اساس بودن اظهارات است.

متهم دلاویز گفت: بنده واقعا نمی‌دانم چرا اینجا هستم که یک دلیل عمده پشت این قضیه وجود دارد؛ دوستی با آقای امامی و رضوی دلیل حضور من بوده است.

وی ادامه داد: از سال‌های ۹۰ تا ۹۲ ارتباط کاری فرهنگی و کاملا معنادار و مشخصی با آقای رضوی و امامی داشتم، آقای رضوی در یک مراسم افطاری مرا دید و به وی گفتم شما که شخصیت من را می‌شناسید. رضوی سوگند خورد و مسائلی را مطرح کرد و بعد از طرح این موضوع در دادسرا از من حلالیت طلبید، شاید لطف خدا بوده است که به دلیل هجمه‌های عظیمی که به من و خانواده و پیشینه اجتماعی من شده است این مسائل روشن شود.

وی با بیان اینکه واقعیت قضیه این است که دوستی بین من و آقای رضوی وجود نداشته است گفت: آقای رضوی فردی تندخو، و عصبی‌مزاج است و در مواجهه با دیگران از موضع بالا برخورد می‌کند و ما از لحاظ شخصیتی متفاوت هستیم. آقای رضوی در ارتباطات در هر حوزه‌ای سیراب است و هرگز احتیاج به امثال من نداشته است که بخواهد در حوزه‌ای از من استفاده کند و هرگز در هیچ حوزه‌ای نیت مشترکی با آقای رضوی نداشتم.

متهم دلاویز با اشاره به موضوع ۴ فقره چک ۵۰۰ تومانی که توسط رضوی و خانم کاظمی داده شده است، گفت: موضوع مستند در پرونده بود چک‌های دیگری است.

وی گفت: آقای قاضی، بنده به دانش و عدالت شما اعتقاد دارم اظهارات من در رد این اتهام انتسابی در جلد ۴ صفحه ۴۹۷ و ۴۹۸ پرونده و صفحه ۴۸ کیفرخواست موجود است.

متهم دلاویز ادامه داد: من به دلایل خاصی از مجموعه این دوستان (رضوی و امامی) در آذر ماه ۹۲ به خواست خودشان منفک شدم، با آقای امامی پروژه مشترکی به نام شاهگوش و شهرزاد پرحاشیه داشتیم، بنده مسئول جذب اسپانسر، سرمایه‌گذار و تبلیغات شاهگوش بودم.

وی افزود: انصافا آقای امامی انسان است و اصلا نمی‌توانم به هر دلیلی چیزی را زیر سوال ببرم. روحیات بنده به آقای امامی نزدیک و نقاط مشترک با یکدیگر داشتیم، به شدت به من اعتماد پیدا کرده بود و رفت‌وآمد خانوادگی داشتم و بنده آدم محافظه کاری هستم و هیچ تعارفی با هیچ کسی و آقای امامی ندارم.

در ادامه متهم دلاویز در ادامه دفاعیات خود گفت: در کار ارزشمندی به نام شهرزاد، شان افراد آن را خراب نکنید. شهرزاد کار ارزشمندی بود که گرفت و پول داخل آن آمد. دلیلی نداشت پول آلوده به آن وارد شود مدت‌ها است روی آن را ندارم با کارگردان و دیگر افراد آن روبرو شوم.

این متهم ادامه داد: چرا که فردی که شغلش بازیگری است باید پاسخگو باشد که آن پول آلوده بوده یا خیر، با بازیگر چه کار دارید؟ علیه این فضای ارزشمند این روز‌ها هجمه زیادی وجود دارد. بهتر است محل مصرف تسهیلات گیرندگان را تفکیک کنید تا پاسخگو باشند.

این متهم گفت: در مقطعی که من بودم کمی شلختگی مالی وجود داشت. در آن وقت مسئول آقای قادری بود و همه پول‌ها به حساب وی واریز می‌شد و همه را او امضا می‌کرد، اما دلیل سوءنیت در جریان جذب و دفع نبود.

متهم دلاویز خطاب به متهم رضوی گفت: آقای رضوی چرا راست نمی‌گویید تعاملاتی درباره ملک باهم داشتید البته نه با سوء نیت که الان دیده می‌شود قصد من از این حرف‌ها دفاع از شما است.

متهم دلاویز ادامه داد: آقای رضوی عکس‌های چک‌هایی که مبنای اتهامات است را به من ارسال کرد که به شما تقدیم می‌کنم. من از دیدن آن تعجب کردم چرا که اولا چک در وجه آقای قادری بود و دوما تاریخ آن سه ماه بعد از رفتن من از مجموعه بوده است که از آقای قادری خواستم این موضوع را پیگیری کند.

وی گفت: یک فایل ضمیمه می‌کنم که شامل دو سند است و اجازه بدهید توضیح ندهم، چون اخلاقی نیست، اما ثابت می‌کند چه کسی چک گرفته و چه کسی نگرفته و برای دادگاه روشن می‌شود.

متهم دلاویز در این هنگام مدرک تبلیغ شرکت فاطمی در شاهگوش را به دادگاه نشان داد و گفت: وقتی که می‌توانم از راه درست کار کنم که به لطف خدا برکاتی هم داشت چرا باید وارد فضای دیگری بشوم. از این که کلام‌الله را آورده‌ام عذرخواهی می‌کنم، اما یک زمانی انسان به خدا پناه می‌برد.

متهم دلاویز خطاب به مدیران بانک سرمایه که در جایگاه متهم بودند از متهم خانی، متهم بیرانوند پرسید که آیا شما یک تماس حضوری یا تلفنی از من در بانک سرمایه داشتید آن‌ها جواب دادند خیر.

وی گفت: در کیفرخواست ذکر شده من نفوذ قابل توجهی در مدیران داشته‌ام در حالی که تعدادی از این افراد حتی یک بار هم ندیده بودم.

این متهم ادامه داد: در سال ۹۱- ۹۲ آقای بخشایش را می‌شناختم که البته نفوذی هم نبود و نه هرگز از او خواسته اقتصادی داشتم در حد گفتگو و خاطره‌گویی بود، چون تمایل داشتند خاطرات‌شان کتاب شود که آن هم نشد.

این متهم ادامه داد: بعد از رفت‌ و آمد‌ها و صحبت‌ها با آقای بخشایش توانستیم قراردادی با بانک سرمایه برای سریال شاهگوش داشته باشیم که بانک تبلیغ کرد و جواب هم گرفت به موازات این کار و ورود آقای امامی به بانک سرمایه، پروژه نفتی به این بانک پیشنهاد داد به نام پتروگلف که حکم گرفتند از سوی آقای بخشایش جلو بروند، اما شرکت نفتی نمی‌شناختند که من شرکت نفت و گاز سرمایه را پیشنهاد دادم.

متهم دلاویز گفت: چک‌های مورد ادعای آقای رضوی به من وصول نشده است و در رفتار‌های کاری رضوی هرگز وحدت قصد و نکته مشترک نداشتم پس نمی‌توانست کار مشترکی با هم داشته باشیم.

وی گفت: من هیچ وامی نه برای خود و کسی دیگر نگرفتم و علاقه‌ای هم به این کار ندارم و این که در رسانه‌ها گیرنده تسهیلات شده‌ام فضای تلخی است حتی یک آگهی دولتی هم در هیچ کدام از کار‌ها نداشته‌ام.

متهم دلاویز ادامه داد: من خواهرزاده و برادرزاده و داماد هیچ مسئولی نیستم، اما من را به این متهم می‌کنند.

پس از پایان دفاعیات متهم احسان دلاویز قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد: آقای رضوی در تحقیقات مقدماتی اظهاراتی داشته مبنی بر اینکه احسان دلاویز پس از اطلاع از روند تسهیلات با من تماس گرفت و یک تا یک و نیم درصد مطالبه کرد و به من گفت: می‌توانی امتحان کنی کار را به بانک بسپاری و ببینی اتفاقی نمی‌افتد. به او گفتم یک و نیم درصد در قالب حق مشاوره پرداخت می‌کنم الان امکان پرداخت ندارم، گفت: نزد حسامی می‌روم و پروژه‌های شما را توضیح می‌دهم، بعد از توضیحات آقای حسامی قبول کرد و موضوع تصویب شد که بعد از پرداخت وثایق تبدیل به سفته شود، خرد خرد دو میلیارد به دلاویز دادم، اما وثایق تبدیل به سفته نشد.

نماینده دادستان ادامه داد: چک‌ها را رضوی صادر می‌کند منشی رضوی خانم شریف کاظمی از حساب بانک مسکن ۱۰ چک ۲۰۰ تومانی و یک چک ۲۵۰ تومانی صادر می‌کند چک در وجه امیر قادری بابت حق‌المشاوره کشیده می‌شود.

نماینده دادستان افزود: آقای قادری ماشین پولشویی آقای امامی بوده است اگر این فرد را ببینید متوجه می‌شوید که در حدی نیست به کسی مشاوره بدهد، ۵۰ درصد چک‌ها به آقای دلاویز برای تبلیغات در شاهگوش داده شد. آقای قادری می‌گوید به دستور امامی و دلاویز به دفتر رضوی رفتم تعدادی چک را گرفتم و پس از هماهنگی رضوی، امامی و دلاویز، عینا تحویل احسان دلاویز دادم.

قهرمانی ادامه داد: طبق اظهارات آقای حسامی مدیر دفتر آقای بخشایش سید محمد امامی سال ۹۱ به همراه دلاویز و فرد دیگری به عنوان مشاوران بخشایش حکم رسمی داشتند و رابطه بسیار نزدیکی با علی بخشایش داشتند و در هر زمانی که می‌خواستند با او تشکیل جلسه می‌دادند.

وی ادامه داد: در بانک سرمایه آقای امامی و دلاویز همه کاره بودند حتی به اعطای تسهیلات به خود و سایرین دخالت می‌کردند.

نماینده دادستان افزود: در اظهارات آقای حسامی آمده که دلاویز گفته است (الان بریزند بگیرند از من چیزی ندارند) آقای دلاویز به نام خود چیزی امضا نمی‌کرد.

نماینده دادستان خطاب به متهم دلاویز گفت: آقای حیدرآبادی را چه کسی به بانک آورد و تحمیل کرد، بازیگر اصلی میدان تهاتر‌های غیرواقعی رضوی و بعد امامی بوده است، دلاویز و امامی لیست بدهکاران عمده بانک سرمایه را داشتند و عملا به دنبال کارچاق کنی بودند. آقایان در ساخت فیلم شاهگوش و شهرزاد وجوهی را به نام اسپانسر جذب کردند.

نماینده دادستان گفت: رضوی چند شرکت داشت و در ساخت شهرزاد با امامی شریک بوده است تسهیلات دریافتی از بانک سرمایه با پیگیری‌های احسان دلاویز صورت گرفته است عملا علی نانچیان رئیس شعبه اسکان توسط سید هادی رضوی، امامی و دلاویز ساپورت می‌شد، طبق اظهارات حسامی دلاویز ۲۰ میلیارد ریال از هادی رضوی بابت تسهیلات دریافت کرده است.

در ادامه دادگاه حسامی در جایگاه حاضر شد و گفت: بنده مسئول دفتر آقای بخشایش نبودم مسئول اداره حوزه مدیریت بودم، بخشایش یک یا دو مسئول دفتر داشت، این افراد حکم داشتند، در بازرسی‌هایی که ضابطین از من سوال کردند چکی نشان دادند و گفتند آقای رضوی اظهار کرده که ۲ میلیارد تومان به دلاویز پول دادم.

در ادامه نماینده دادستان گفت: طبق اظهارت آرمان علمایی، محمد امامی در سال ۸۸ یک فرد ساده بوده و بعد از آشنایی با دلاویز، امیر فرزان به دلالی شدید و انحصاری در بانک سرمایه برای اخذ تسهیلات و ضمانت‌نامه برای شرکت‌های مختلف اقدام می‌کنند، در زمان بخشایش بسیار دلالی می‌کردند و وام‌هایی برای شرکت خود می‌گرفتند.

در ادامه نماینده دادستان گفت: اظهارات خانم پیراسته همسر آقای امامی را می‌خوانم و تذکر می‌دهم اگر تهدیدی علیه او شود دادگاه برخورد سختی می‌کند.

نماینده دادستان ادامه داد: طبق اظهارات همسر امامی، احسان دلاویز مشاور بخشایش بود و همزمان شرکت نفت و گاز پاسارگاد به امامی معرفی شده است و احسان دلاویز به صراحت بیان می‌کرد که هیچ جا ردی از خودش به جا نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: طبق اظهارات همسر امامی، آقای دلاویز و آقای امامی رابطه نزدیک با آقای بخشایش داشتند.

در این هنگام نماینده دادستان از آقای ضیائی خواست در جایگاه حاضر شود و گفت: در خصوص حیدرآبادی توضیح بدهند.

نماینده دادستان ادامه داد: آقای ضیائی وقتی به بانک آمد قبلا مدیرعامل شرکت آتیه صبا بود که اقدامات نفتی داشته است و حیدرآبادی جزو حلقه فاسد نفتی بود که به بانک سرمایه می‌آید و در خصوص احسان دلاویز او در بانک سرمایه به عنوان مشاوره بود و در بسیاری از تسهیلات نقش واسطه داشته است و حق می‌گرفت.

نماینده دادستان افزود: احسان دلاویز به واسطه آشنایی‌هایی که در مجلس داشت نقش حمایت از بخشایش را در ارکان دولت و مجلس ایفا می‌کرد برادر آقای دلاویز مدیرعامل نفت پاسارگاد بوده است آقای ضیایی در این باره توضیح بدهید.

متهم ضیایی گفت: درباره آقای دلاویز و تسهیلات آقای امامی و رضوی من در سال ۹۱ و ۹۲ مسئولیتی نداشتم، چون این تسهیلات در این سال‌ها بوده، درباره واسطه‌گری دلاویز مستندات را آورده‌ام که در تسهیلات آقای رضوی هم بود.

وی ادامه داد: درباره نفت پاسارگاد آقای دلاویز کلیه ضمانت‌نامه منتسب به خود را که دریافت می‌کرد در شرکت نفت پاسارگاد تبدیل به قیر صادراتی شده است.

نماینده دادستان خطاب به ضیایی گفت: شما جوری صحبت می‌کنید انگار به شما تحمیل شده است و تحت فشار بودید.

متهم ضیایی گفت: نه تحمیلی نبوده بنا بر اقرار و مکتوبات آقای رضوی نزد بازپرس می‌گویم و تحت فشار هم نبودم.

نماینده دادستان گفت: درباره اظهارات آقای قندالی درباره پروسه نفتی در قیر پاسارگاد و شرکت نفت، پاسارگاد می‌گوید برادر دلاویز در این شرکت‌ها بود شرکت قیر هرمز هم زیرمجموعه این شرکت‌ها بوده است و در آن ضمانت‌نامه‌هایی از بانک رفاه اخذ می‌شود که در شرکت هرمز پاسارگاد تبدیل به قیر صادراتی و از کشور خارج می‌شود.

وی گفت: آقای قندالی در این باره توضیح داد و اینکه آقای حیدرآبادی چگونه به او تحمیل شد و اینکه حیدرآبادی رنگ و بوی نفتی داشته و او را در بانک سرمایه مدیرعامل می‌کنند.

در این هنگام نماینده دادستان متهم شیانی را برای بیان توضیحات به جایگاه خواند و متهم شیانی گفت: آقای دلاویز و آقای امامی با حکم آقای بخشایش در بانک رفت و آمد داشتند.

در این هنگام نماینده دادستان از آقای سلمان اعلایی خواست که در جایگاه حاضر شود و از او پرسید در خصوص پرونده رضوی شما مطلع بیشتری هستید که نامبرده را آقایان امامی و دلاویز به مدیرعامل معرفی و دستور افتتاح حساب و پرونده دادند و سفارش می‌کردند که نامبرده داماد فلانی است و پس چند بار تمدید نامبرده را به تهاتر ملک با بانک می‌کردند، آقای اعلایی توضیح بدهید.

اعلایی توضیح داد: من از سال ۸۷ در بانک سرمایه بودم و از سال ۹۰ که آقای بخشایش و آقای قندالی به بانک سرمایه آمدند مصیبت ما شروع شد.

وی ادامه داد: در باره پرونده آقای رضوی آن زمان من در حوزه بودم و از انجایی که دلاویز و امامی حکم داشته‌اند به ما دستور می‌دادند.

وی گفت: درباره آقای رضوی باید بگویم او خیلی کم به بانک زنگ می‌زد؛ اما دلاویز و امامی تردد داشتند وحتی زمانی که مشاور بودند برای بعضی پرونده‌ها تاکید می‌کردند آن‌ها برنامه‌ریزی را عین جدول چیده بودند.

اعلایی گفت: ما تاسف می‌خوریم ۳۱ سال کارمند بانک بودیم و بعد از بازنشستگی گیر آن آقایان افتادیم چرا که ما ۳۲ نفر که سابقه همکاری بانکی داریم زیر سوال برویم.

در این لحظه متهم بایرامی به خواسته نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد.

نماینده دادستان گفت: آقای بایرامی خلج علاوه بر اینکه اتهام دارند در حال حاضر به عنوان مطلع هستند.

نماینده دادستان ادامه داد: او می‌گوید امامی و دلاویز در پرونده‌ها نقش مستقیم داشته‌اند و همه کار‌ها توسط آن‌ها پیگیری می‌شد و به نتیجه می‌رسید.

نماینده دادستان ادامه داد: دلاویز و امامی به صورت مکرر به دفتر آقای بخشایش رفت و آمد می‌کردند و ارکان اعتباری بانک برای تسهیلات به برخی مشتریان خاص (شاملو، حیدری و رضوی) تحت فشار قرار می‌دادند.

وی گفت: با توجه به شرایط سنی بالای بخشایش آقایان حسامی، امامی و دلاویز با سوءاستفاده در خصوص تسهیلات کلان بر نامبرده اعمال نفوذ می‌کردند و احسان دلاویز و امامی همیشه با فشار‌های لازم خواسته‌هایشان را محقق می‌کردند.

بعد از این مرحله متهم بایرامی خلج به عنوان مسئول مطالبات معوق بانک سرمایه گفت: من از سال ۸۹ در بانک سرمایه مشغول به کار شدم مدیر شعبه در آن موقع از رفت و آمد‌ها به بانک هیچ نمی‌دانست.

متهم بایرامی خلج گفت: من اصلا درخواستی ندادم و مصوبه‌ای که داده بودند بعد از زمانی بود که من از بانک رفته بودم این دوستان را اصلا ندیدم.

وی ادامه داد: آقای دلاویز را یک بار دیدم به همراه آقای امامی به عنوان ویژه به همه شعبه‌ها می‌رفتند.

این متهم ادامه داد: شیوه کار مدیران بانک این گونه بود که اگر آقای کاظمی سه پرونده امضا می‌کرد می‌گفت: به شرطی این کار را می‌کنم که آقای بخشایش هم سه پرونده امضا کند و بقیه دوستان تحت فشار و توهین قسمت بالایی بانک بودند.

متهم بایرامی خلج گفت: من سه بچه دارم تا دو نصفه شب برای این بانک و مطالبات معوق کار می‌کردم اموال و دارایی رفته است و از شما آقای قاضی مسعودی مقام تشکر می‌کنم به همه فرصت می‌دهید صحبت کنند.

نماینده دادستان در این لحظه اظهارات صانعی مقدم را قرائت کرد که البته جز متهمین نیست و اظهارات قنبری را نیز خواند و در ادامه متهم نانچیان را به جایگاه خواند.

متهم نانچیان گفت: آقای دلاویز چند بار از من پیگیر این تسهیلات بودند.

در ادامه نماینده دادستان گفت: وثیقه آقای رضوی را آقای امامی تامین می‌کرد، این تسهیلات ۱۳ دست چرخیده تا به دست رضوی برسد که مصداق پولشویی است.

وی گفت: طبق ردیابی‌های انجام شده درباره چک‌های آقای دلاویز باید گفت بخشی از تسهیلات به حساب حمید حاجیان در بانک سینا رفته که سوال اینجا است که آقای دلاویز چرا این پول‌ها را از شرکت‌های امامی دریافت می‌کردید توضیح بدهید پورشه را آقای امامی چرا برای شما خریده است یا ملکی در شمال آیا تبلیغات برای شما تا این حد سودآور بوده است.

نماینده دادستان گفت: قطعا این مبالغ را مستقیما دریافت نمی‌کنید، چون عملیات پولشویی گسترده است.

وی گفت: آقای رضوی به دنبال هر بهانه‌ای بود پول را از بانک بگیرد و ضمانت‌نامه‌ای می‌خواهد البته نشده است.

نماینده دادستان ادامه داد: در کار قیر شرکت‌های گسترده و کارتن‌خواب‌ها ضمانت نامه‌های کلان از شرکت هرمز پاسارگاد گرفتند که آقای دلاویز و امیررضا فرزان‌راد بوده است.

وی عکسی را نشان داد و گفت: در حال حاضر امیررضا فرزان‌راد متواری و از کشور فرار کرده است، اما حتی بعد از فرار هم کار را اداره می‌کرد و همه پول‌ها را از فروش قیر تهیه می‌کرد آقای دلاویز آیا شما که ادعا می‌کنید برای اقتصاد کشور می‌میرید این عکس را می‌شناسید کجاست؟ شما در این عکس در ویلایی در امارات با هم جلسه گذاشتید.

نماینده دادستان گفت: شما مگر نمی‌دانید قیر‌ها از کشور خارج شده است آن وقت شما با مفسدان اقتصادی جلسه می‌گذارید آیا این به جز خیانت به کشور نیست؟

نماینده دادستان گفت: آقای دلاویز در دفاعیات خود اشاره کرد که رشته‌اش کارشناسی ارشد ارتباطات است حال سئوال اینجا است اگر رشته شما این است چرا در بانک سرمایه بازاریابی می‌کردید؟ شما که در حوزه بانکی و نفتی تخصص نداشتید چرا مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرمایه و زیر مجموعه این بانک می‌شوید؟ همسر شما مدیرعامل شرکت نفتی دیار است در این زمینه توضیح دهید؟

قهرمانی افزود: در تاریخ ۲۷/۱/۹۲ شرکت نفت و گاز سرمایه تشکیل می‌شود و سهام آن را به آقای بخشایش واگذار می‌کنیم و در تاریخ ۱۸/۶/۹۲ نامه‌ای به آقای بخشایش می‌زنید و می‌گویید سهام شرکت را به بانک سرمایه واگذار می‌کنید و این موضوع در روزنامه رسمی منتشر نمی‌شود، ۳۰۰ هزار تن با شرکت نفت هرمز پاسارگاد قرارداد قیر منعقد می‌کنید و آقای دلاویز امضا نمی‌کند تا شبهه‌ای ایجاد نشود، آقایان در تاریخ ۲۸/۸/۹۴ طبق گواهی روزنامه رسمی از شرکت نفت و گاز سرمایه خارج می‌شوند.

نماینده دادستان افزود: پرونده شما را اعمال شما به جریان انداخت، شما هنرمندان را بدنام و پول‌های کثیف را وارد سینما کردید. باید از جامعه هنرمند عذرخواهی کنید. شما امامی را به بخشایش وصل کردید و باید در مورد منشا پول‌های امامی از وی سوال می‌پرسیدی، شاید شما در سال ۹۲ از امامی جدا شدید، اما در دبی به هم وصل شدید.

پس از پایان دفاعیات متهم احسان دلاویز وکیل مدافع وی در جایگاه حاضر شد و گفت: جای بسی خوشحالی است که همه آزادانه در این دادگاه حرف‌هایشان را می‌زند و در کمتر دادگاهی دیده ام که فرصت کافی به افراد داده شود که به این میزان صحبت کنند.

وی در ابتدای دفاعیات خود نکاتی را پیرامون کیفرخواست متذکر شد و گفت: در پرونده‌های کیفری کیفرخواست مهمترین و اساسی‌ترین وظیفه دادستان‌ها است و بعد از آن دادگاه است که پرونده را هدایت می‌کند، عملکرد دادستان با تایید دادگاه ادامه می‌یابد که این موضوع در همه محاکم و در اینجا رعایت شده است.

وکیل مدافع متهم دلاویز افزود: در ماده ۳۷۹ و ۳۹۶ قانون آیین‌دادرسی کیفری به صراحت وظیفه نماینده دادستان قرائت کیفرخواست عنوان شده است. اتهامات موکل بنده معاونت در اتهامات آقای رضوی عنوان شده است لذا ممکن است در اظهاراتم مطالبی بگویم که شاید به نوعی به ضرر آقای رضوی باشد.

وکیل مدافع متهم دلاویز گفت: صدور کیفرخواست مقدمات و الزاماتی دارد که باید در رسیدگی‌ها به آن توجه شود تا مقدمه صدور کیفرخواست قرار جلب به دادرسی است که آن هم مقدماتی همچون تفهیم اتهام، اخذ آخرین دفاع و اعلام ختم رسیدگی دارد، اتهاماتی که به موکل بنده تفهیم شده است تا جلد ۱۸ هیچ اتهامی نبوده است.

وی گفت: آقای قاضی تا جلد ۱۰ پرونده اتهامات آقای رضوی کلاهبرداری، تحصیل مال از طریق نامشروع، پولشویی و پرداخت رشوه عنوان شده است شما در برخی موارد ایراداتی گرفتید و نهایتا آقای تورک به عنوان سرپرست دادسرا گفته است اتهامات آقایان به صورت جداگانه اخلال عنوان شده است، اما به موکل من تفهیم اتهام نشده است.

وکیل مدافع دلاویز در ارتباط با قسمت مربوط به الزامات کیفرخواست گفت: محور اصلی پرونده‌های کیفری دلیل است؛ اما مواردی که به عنوان دلیل در کیفرخواست ذکر شده است اساسا دلیل نیستند و برخی از این بند‌ها چند بار تکرار شده است و اشکالات به کیفرخواست کاملا وارد است.

وکیل مدافع دلاویز با تاکید بر اینکه نماینده دادستان باید عین کیفرخواست را در جلسه دادگاه قرائت می‌کرد گفت: استحضار دارید آن چیزی که موکل اینجانب در معرض اتهامات قرار داده است اظهارات بی‌پایه و اساس اولیه و بدون دلیل سایر متهمین پرونده در پرداخت این مبلغ بوده است.

قاضی مسعودی مقام ختم جلسه امروز را اعلام کرد و ادامه دادگاه و دفاعیات وکیل مدافع متهم احسان دلاویز را به روز چهارشنبه ۸ خرداد ماه ساعت ۱۰ صبح موکول کرد.

دیدگاه کاربران

محمد مهدی۹۲۳۰۹۶۱۳:۳۱:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۵
چرا بانکها در دادن این تسهیلات کنترل نمی شوند ؟
ناشناس۹۲۳۵۳۱۱۶:۴۸:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۵
مقصر اصلی مدیران عامل بانک ها هستند که بدستور انها شعب بهداین اقا زاده ها وام های کلان داده اند مدیران میانی بانک ها و مدیران عامل مرتبط با فساد بانکی باید محاکمه شوند
ناشناس۹۲۳۱۹۰۱۴:۲۴:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۵
این پرونده به طور کلی مشکوکه......
rassharif۹۲۳۴۵۹۱۶:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۵
کاملا موافقم. برای منحرف کردن مردم هست. شاید هم چیز دیگه هم باشه.
ناشناس۹۲۳۲۵۲۱۵:۰۴:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۵
جالبه ! بانک مزکزی خودش توی اینجور پرونده ها متهم اصلی هست که با بانک ها برای دادن وام های میلیاردی حالا خودش اومده به عنوان طلبکار صحبت می کنه !
ناشناس۹۲۳۳۴۱۱۵:۳۴:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۵
پشت اين ريش چه كارها كه نمي كنند
سعیدروشن کرمانشاهی۹۲۳۵۱۳۱۶:۳۹:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۵
چرا مثل متهمین سیاسی عموما مسن با دستبند وپابند و لباس راه راه به دادگاه نمی رود ..به چی کسی پشتش پرهست !؟
ناشناس۹۲۳۵۹۰۱۷:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۵
عکسی در فضای مجازی هست که جناب وزیر با داماد محترمش با مدیر عامل های محترم بانکها جلسه دارند حالا هر کی خدایی بگه یا خدا
ناشناس۹۲۳۶۳۵۱۷:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۵
خدا خیرش بده نادر فتوره چی رو،اگر نبود الان ترانه یه سلبریتی مدعی مبارزه با فساد میشد! الان میدونیم روشنفکران اینستاگرامی مترسک های آقازاده ها هستن
ناشناس۹۲۳۶۷۸۱۸:۱۵:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۵
چرا متهم باز با لباس شخصی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین