کارشناسان در گفت‌وگو با الف اعلام کردند؛ بازار مسکن و افزایش شدید قیمت اجاره‌ها؛ وعده‌هایی که محقق نشد/ دولت برنامه‌ای برای مسکن ندارد!

گروه اقتصادی الف،   3980305101 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که مسئولان دولتی خبر از مدیریت بازار مسکن می‌دهند و برای حذف سفته‌بازان در این زمینه سایت‌های تبلیغاتی بدون درج قیمت اقدام به انتشار آگهی‌ می‌کنند، اما بازهم می‌بینیم همچنان تب قیمتی در بازار مسکن روبه افزایش و به نوعی باعث تشنج در این بازار شده است و از سوی دیگر شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در بازار اجاره بهاء هستیم.

بازار مسکن و افزایش شدید قیمت اجاره‌ها؛ وعده‌هایی که محقق نشد/ دولت برنامه‌ای برای مسکن ندارد!

به گزارش الف، زمستان۹۷ بود که با سرعت گرفتن نوسان‌های ارزی بازارهای مختلف شاهد تغییرات قیمتی زیادی بودند و کارشناسان مسکن نیز خبر از احتمال افزایش قیمت‌ها در این بازار دادند تاجایی که با آغاز فصل بهار و گرمتر شدن هوا این وعده محقق شد و روند افزایشی قیمت مسکن سرعت گرفت و نه تنها عامل نگرانی مصرف‌کنندگان شد بلکه به نوعی مسئولان را نیز به تکاپو واداشت.

پس از نوسانات ارزی و تلاطم در بازارها، بخش مسکن هم بی‌نصیب نماند و در یک سال اخیر قیمت ها در بازار مسکن نیز به مانند سایر کالاها رشد چشمگیری را داشت در این دوره اغلب مسئولان دولتی تاکید کردند برای سناریوهای مختلف برنامه دارند و با استفاده از سیاست‌هایی اجازه ورود سفته‌بازان به این بازار را نخواهند داد و وعده دادند با تکمیل پروژه مسکن مهر تب تند قیمتی را مدیریت می‌کنند و به دنبال آن مسکن اجتماعی از راه می‌رسد که عامل کنترل قیمت‌ها خواهد شد.

براساس گزارش بانک مرکزی که مربوط به فروردین ماه سال جاری بود متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در تهران در مقایسه با سال گذشته ۱۰۳.۹ درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در فروردین ماه امسال به ۱۱۲.۷میلیون ریال رسیده است که این قیمت در مقایسه با ماه قبل ۲.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این درحالی است که امروز با توجه به نزدیک شدن فصل جابجایی مستاجران و رونق گرفتن بازار مسکن مشاهده می‌کنیم همچنان بی‌ثباتی در این بازار وجود دارد؛ و نه تنها کنترلی در این بازار نیست، بلکه دولتی‌ تا روز گذشته اعلام کردند قصد مداخله مستقیم در این بازار ندارند و تصمیم‌ دارند با سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مدیریت بازار را به دست بگیرند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در حاشیه نشست هیئت دولت در خصوص کنترل بازار اجاره بها گفته بود: قرار است لایحه‌ای به مجلس ارائه بدهیم که اگر موجر، اجاره بها را از سقف تعیین شده بالاتر تعیین کند، از او مالیات تصاعدی دریافت خواهد شد. اما اگر از این نرخ پایین‌تر باشد، مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

البته بارها کارشناسان اعلام کرده‌اند که بازار اجاره بها کاملاً تابعی از قیمت مسکن است و زمانی که قیمت مسکن افزایش می‌یابد، مالکان برای تطابق درآمدهای حاصل از اجاره بها در مقابل افزایش ارزش ملک، اقدام به افزایش اجاره بها می‌کنند و اعمال مالیات بر اجاره بها نمی‌تواند به کاهش نرخ عمومی اجاره‌ها منجر شود.

* شفافیت در مقابل سوداگری

عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در این زمینه می‌گوید: با توجه به نوسان‌های غیرمعقول در بازار مسکن و اعلام قیمت‌های غیرواقعی به این نتیجه رسیدیم که نرخ‌های واقعی از طریق سامانه اطلاعات بازار مسکن در اختیار مردم قرار گیرد تا به این ترتیب مانع از فعالیت سوداگران در این بازار باشیم. اصولا مداخله مستقیم در تعیین قیمت خرید و فروش یا اجاره‌بها اصولا منطقی نیست و نمی‌توانیم با استفاده از نرخ‌های دستوری مدیریت بازار را به عهده بگیریم، اما با توجه به اهمیت مسکن تصمیم براین است که بتوانیم با شفاف کردن بازار قدرت تصمیم‌گیری به همه بدهیم و مانع از سودجویی گروهی خاص بشویم.

وی با بیان اینکه سیاست دولت اصولا به ورود یا دخالت مستقیم نیست، افزود: در دو مقوله اجاره و خرید و فروش تصمیم براین است که بتوانیم با سیاست‌های شفاف‌سازی، تشویق یا تنبیه شرایط را بگونه‌ای مدیریت کنیم که این نابسامانی از بازار دور شود. استفاده از این نوع سیاست‌ها نه تنها دستاوردهای بهتری خواهد داشت، بلکه بدون ایجاد مقاومت یا شک در بازار امکان اعمال نظارت بیشتر و دقیق‌تر به مسئولان می‌دهد، هرچند ابزار مالیات بهترین و مناسب‌ترین شیوه برای کنترل بازار خرید و فروش یا اجاره است.

* دولت هیچ برنامه‌ای ندارد/ هیچ اتفاقی نیفتاد

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نابسامانی بازار مسکن به خبرنگار الف گفت: طی یک سال گذشته تقریبا ۱۰۴ درصد افزایش قیمت در بازار مسکن تجربه شده و نرخ اجاره‌بها در کلان‌شهرها افسارگسیخته شده که این به معنای بی‌توجهی و بدون برنامه بودن دولت است.طبق بررسی‌هایی که در کمیسیون عمران از روند تغییرات بازار مسکن انجام شده به این نتیجه رسیدیم که هیچ برنامه عملی از سوی دولت ارائه نشده و بطور کلی اراده‌ای جدی درباره مدیریت بازار شکل نگرفته است.

به گفته وی هربار شاهد تغییرات معنادار در بازار مسکن هستیم و مسئولان دولتی با تکرار حرف‌های گذشته و به حاشیه راندن مشکل واقعی سعی دارند زمان برای خود به دست آورند؛ نکته جالب اینجاست که هنگام بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزیر فعلی یکی از دلایلی که مجلس به ایشان رای اعتماد داد مدیریت و برطرف کردن مشکلات بازار مسکن بود، اما ظاهرا در این زمینه هیچ اتفاقی نیافته است.

*با وام ۸۰ میلیون تومانی قدرت خرید ۱۰ متر را دارد!

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بررسی قیمت‌های فعلی در بازار مسکن و میزان تسهیلات بانک مسکن دقیقا بیانگر این نکته است که هیچ برنامه‌ دقیق و منطقی برای بازار مسکن ارایه نشده و چون فرض کنیم وام ۸۰ میلیونی به همه متقاضیان تعلق بگیرد، این افراد کمتر از ده متر می‌توانند خرید انجام دهند.

رضایی‌کوچی ضمن اعلام برگزاری جلسه اضطراری در این زمینه در کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: مسکن و نابسامانی‌های مربوط به آن موضوعی نیست که نمایندگان از کنارش به سادگی عبور کنند و برای همین در اولین فرصت در کمیسیون نشست ویژه‌ای خواهیم داشت تا ضمن بررسی شرایط و شنیدن توضیحات مسئولان مربوطه دراین زمینه تصمیم‌گیری ویژه‌ای داشته باشیم و در صورت لزوم حتی از وزیر مربوطه سئوال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: دولت طی چند سال اخیر هیچ برنامه‌ اصولی یا کاربردی برای مدیریت بازار مسکن ارائه نکرده است و اگر این روند ادامه یابد با توجه به عقب‌ماندگی تولید مسکن متناسب با تقاضای بازار مسکن جبران آن کمی مشکل خواهد شد و هزینه بیشتری به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود؛ درحالی که اکنون واقعا باید با استفاده از نظر کارشناسان در بخش مسکن تحرک مضاعفی ایجاد کنیم که تولید سرعت گیرد.

رضایی‌کوچی تاکید کرد: بارها از مسئولان مربوطه در بخش مسکن خواسته شده که موضوع خانه‌های خالی و همچنین مالیات را جدی پیگیری کنند تا مانع از شکل‌گیری سوداگری در این بازار بشویم، اما متاسفانه علی‌رغم اینکه قوانین مناسبی در این بخش وجود دارد اما عدم اجرای آنها باعث بروز مشکلاتی در این بازار شده است.

وی اضافه کرد: حتی اگر در این زمینه قوانینی ناقص یا اینکه نیازمند به روز رسانی هستند بارها به دولت و وزیر مربوطه اعلام شده که لایحه بدهند تا در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و پس از کارشناسی قانون مورد نظر تصویب شود، اما همانطورکه قبلا اشاره شد هیچ اراده‌ای برای مدیریت این بازار از سوی دولت نبوده است.

* فعالیت‌های مقطعی فایده ندارد/ منطقی در این بازار حاکم نیست 

فرج الله رجبی، رئیس کمیته نظام مهندسی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با الف درباره نابسامانی بازار مسکن در زمینه معاملات و اجاره گفت: معضل مسکن نکته‌ای است که نیازمند بررسی کارشناسانه و دقیق دارد به این دلیل که نمی‌توان این مشکل را با سیاست‌های مقطعی برطرف کرد: متاسفانه تا امروز هرچه دولت درباره مسکن انجام داده مواردی مقطعی و زودگذر بوده و هیچ تاثیری در بهبود شرایط نداشته به جز اینکه تنش بیشتری در بازار ایجاد کند و گروهی از جامعه را با مشکلات عمده مواجه کند، دستاورد دیگری نداشته است.

وی معتقد است برای رفع مشکل مسکن باید سه بخش عمده تولید، عرضه و نظارت را مدنظر داشته باشیم، به این دلیل که اگر فقط به یک بخش توجه داشته باشیم در بخش دیگر آسیب خواهیم دید و دوباره همان دور باطل را طی خواهیم کرد.

رجبی تاکید کرد: اگرچه هزینه‌های تولید افزایش یافته و بدون تردید اثرگذاری در مسکن خواهد داشت، اما بررسی‌های انجام شده حکایت از این نکته دارد که متاسفانه منطقی در این بازار حاکم نیست و هرچه هست سوداگری، بی‌توجهی و فرصت‌طلبی از سوی گروهی خاص بوده است.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش نقدینگی گفت: اصلی‌ترین عامل نابسامانی در بازار مسکن را می‌توان در افزایش نگران کننده حجم نقدینگی در جامعه دانست؛ به این ترتیب که هربار می‌بینیم این سیل خروشان بازار خاصی را هدف گرفته و آشوبی در آن ایجاد می‌کند که باعث برهم خوردن تعادل اقتصادی در جامعه می‌شود. وعده‌های دولت در بخش مسکن متاسفانه هیچ کدام محقق نشده و بی‌توجهی به تکمیل پروژه مسکن مهر یکباره تقاضای بسیار بزرگی را در بازار مسکن ایجاد کرد که به این سادگی امکان مدیریت و پاسخ دادن به آن را نیست.

چسبندگی قیمت مسکن به نرخ اجاره/ ۵ میلیون واحد مسکونی لازم است تا بازار به تعادلی نسبی برسد

بیت الله ستاریان، استاد دانشگاه نیز در گفت‌وگو با الف ضمن اشاره به اوضاع آشفته بازار مسکن گفت: با توجه به سیاست‌ها و همچنین واقعیت بازار از سال گذشته پیش بینی کرده بودیم که افزایش قیمت در بازار خواهیم داشت، اما نکته جالب اینجاست که مسئولان هیچ برنامه‌ریزی و تدارکی برای آن ارائه نکردند.

وی افزود: البته موضوع مسکن و مدیریت بازار آن موردی نیست که بخواهیم کوتاه مدت برای آن برنامه‌ریزی کنیم، اما حداقل لازم بود برخی سیاست‌های نظارتی در بازار ایجاد شود که موضوع سفته‌بازی و سودجویی بخصوص در بخش اجاره به بازار تحمیل نشود و خانواده‌ها را درگیر نگرانی تامین مسکن نکند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: با توجه به عقب‌ماندگی‌های گذشته در بازار مسکن هم اکنون نزدیک به ۵میلیون واحد مسکونی در ایران لازم داریم تا بازار به تعادلی نسبی برسد، اما نکته مهم‌تر این است که برای تامین این تعداد واحد مسکونی حداقل ۴ سال زمان لازم داریم که علاوه بر طولانی‌تر بودن از عمر دولت می‌بینیم تا رسیدن به این تولید باز کمبود طی همین دوره ایجاد خواهد شد. این کمبود عرضه در مقابل تقاضای روز افزون باعث می‌شود که قیمت‌ها همواره روند صعودی داشته باشند و از آنجایی که نرخ اجاره چسبندگی بالایی به نرخ اجاره بها دارد هرچه قیمت مسکن افزایش یابد به همان تناسب شاهد افزایش نرخ اجاره بها نیز خواهیم بود.

ستاریان گفت: افزایش قیمت و ناتوانی خرید یا تامین مسکن یک بعد مشکل است و مشکل بعدی رشد حاشیه نشینی و هجوم به شهرهای اطراف کلان‌شهرها خواهد شد که تبعات نگران کننده‌تری به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند و شاهد مثال آن هم تصاعدی شدن افزایش قیمت‌ مسکن و اجاره بها طی سه ماه گذشته در مناطقی چون کرج، اسلامشهر، شهریار، اندیشه، پردیس و ... اطراف تهران است.

* و اما آخر

به گزارش الف، سیاست‌های دولت در بخش مسکن تاکنون موفق نبوده و این بازار هم مانند سایر بازارها رها شده است البته مسکن، کالایی است که فرایند تولید آن به نسبت سایر کالاها زمانبر است؛ لذا در صورت افزایش تقاضا، عرضه آن نمی‌تواند به سرعت افزایش یابد. بنابراین تا زمانی که تولید مسکن به میزان کافی نرسیده، افزایش تقاضا بیش از آنکه افزایش تولید را در پی داشته باشد، افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت که در سال‌های اخیر با رکود تولید مسکن و ۸ برابر شدن میزان وام وام خرید، تولید مسکن از رکود خارج نشده است و از سوی دیگر شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم و با افزایش قیمت‌ها در این بازار و نبود قدرت خرید شاهد افزایش سرسام آور قیمت‌ها در بازار اجاره هستیم و کسی هم پاسخگو نیست.

با بررسی نظرات کارشناسان به این نتیجه می‌رسیم که پاسکاری و بی‌توجهی مسئولان دولت درباره بازار مسکن نه تنها طی امسال بلکه یکی دو سال آینده نیز نمی‌تواند اثرگذاری بالایی در این زمینه داشته باشد و احتمالا همین روند آشفتگی و نا بسامانی در بازار مسکن تجربه خواهد شد؛ درحالی که نباید فراموش کنیم هرگونه سیاست‌گذاری اشتباه و غیراصولی فقط به غیرشفاف‌تر شدن و سوداگری بیشتر در این بازار خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۲۲۹۹۷۱۲:۴۹:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۵
الان اصولگراها بودند مسکن مجانی بود؟ نه؟!
ناشناس۹۲۳۰۷۴۱۳:۲۳:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۵
نگاه های صفر و صدی بچه گانه اصلاح طلبان همیشه وقتی عملکرد ندارند همینطوری پاسخ میدند
ناشناس۹۲۳۱۳۳۱۳:۵۱:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۵
کمپین بی خانمان های ناشی از گرانی مسکن و اجاره بها باید شکل بگیرد تا صدای مظلومیت قشر عظیمی از جمعیت کشور به گوش مسولین برسد تا شاید طرحی ضربتی برای عبور از این بحران چاره کنند
ناشناس۹۲۳۰۷۶۱۳:۲۴:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۵
این حرفها را ول کنید. اینها سر و ته یک کرباسند!
ناشناس۹۲۳۱۳۶۱۳:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۵
کم کم مردم به اصل خویش باز می گردند و چادر نشینی را دو باره تجربه میکنند
ناشناس۹۲۳۲۲۲۱۴:۴۴:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۵
البته اصل خود غار نشینی است باید به شهر ها برگردن که ارزان است
ناشناس۹۲۳۳۷۸۱۵:۵۰:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۵
فارسی بگید ما که چیزی از این جمله نفهمیدیم
ناشناس۹۲۳۱۴۰۱۳:۵۵:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۵
از حسن و اسحاق برای این همه شاهکار ملولم و چادر عشاریم آرزوست پذیرای اسحاق و حسن با دبیت و گیوه در سیاه چادر خویش هستیم گوسفند هم برایشان زمین میزنیم
ناشناس۹۲۳۳۱۷۱۵:۲۵:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۵
احمدی نژاد یک میلیون مسکن درست کرد و با روحانی یکی میدونی؟
ناشناس۹۲۳۰۸۷۱۳:۲۷:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۵
الان مسکن بعضا از دلار بیشتر زده بالا شما الان با ۱ میلیارد تومان تو منطقه پونک اگه شانس بیاری خونه‌ی تمیز ۶۰ متری گیر بیاری! متوجه هستید؟ یک میلیارد!
ناشناس۹۲۳۱۰۰۱۳:۳۶:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۵
وقتی پراید بشه 60 میلیون و حقوق بعضی ها روزی 100 میلیون باشه میخواهید مسکن در نیاوران مثلا متری چقدر باشه؟
ناشناس۹۲۳۱۶۹۱۴:۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۵
خدا نگذره از وزیر مسکن سابق اصلاح طلب که داغ خونه دارشدن رو به دل همه مستاجرها گذاشت .
عباس اکبری۹۲۳۲۳۴۱۴:۵۶:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۵
اصولگراواصلاح طلب ندارد صاحبان املاک آقازاده هلستندکه آقازاده هم اصولگراوهم اصلاح طلب وجوددارنددولت می بایستی رهن غیرقانونی اعلام میکرد حداقل مردم بتونن اجاره بدن رهن خیلی رفته بالا
ناشناس۹۲۳۳۱۳۱۵:۲۳:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۵
لابد وزیر مسکن روحانی کلی مسکن مهر ساخته؟ زمانی بود احمدی نژاد 5000 تا 5000 تا واحد مسکونی افتتاح میکرد این دولت چند تا مسکن ساخته؟
علی۹۲۳۸۲۹۲۰:۵۲:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۵
این گماشته ها تا کی از روحانی تصنعی حمایت میکنند؟ به میان مردم برگردید
ناشناس۹۲۳۷۷۶۲۰:۰۳:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۵
هر زمان دلار کاهش یابد و ارزش ریال بالا رود مسکن هم مانند بقیه ارزان خواهند شد پراید 6 میلیون تومانی را بین 55 تا 58 میلیون تومان دارید می فروشید بعد می گوید مسکن گران هست !
ناشناس۹۲۳۰۲۶۱۳:۰۰:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۵
وزارت مسکن و دولت چندی پیش لایحه 2 ساله کردت قراردادهای اجاره بها را با حداکثر 10 درصد افزایش پیشنهاد گرد ولی ظاعرا این امر رها شده است امسال بسیاری از مسناجرین که توانایی افزایش افسار گسیخته اجاره بها را ندارند مجبور با تشکیل کمپین جلوی نهاد های کشور به منظور اگاه کردن مسولان از معضل چادر بزنند
م فلاح۹۲۳۰۳۰۱۳:۰۳:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۵
دولت برای چی برنامه داشته تا کنون که برای مسکن برنامه داشته باشه طبق گفته خود رییس جمهور کار ما در حد تهیه دان مرغ و علوفه هم گیر واردات هست ....((باید ها ی برنامه ریزی رو رو کی بای انجام میداد ؟؟؟))
ناشناس۹۲۳۰۵۰۱۳:۱۰:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۵
تعطیلی و رکود ساخت و ساز در طول 6 سال گذشته باعث افزایش شدید قیمت مسکن در کل کشور شده است و ساخت مسکن اجتماعی هم فقط در حد حرف بود.
ناشناس۹۲۳۱۱۱۱۳:۴۱:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۵
الان برنج ارزونه ؟! شکر ارزونه ؟! گوشت ارزونه ؟ پراید ارزونه ؟! روغن موتور ارزونه ؟! لنت ترمز ارزونه ؟! سیب زمینی ارزونه ؟! چی ارزونه توی این مملکت که اجاره خونه بخواد ارزون باشه ؟! کسی که نداره باید بمیره توی این مملکت
ناشناس۹۲۳۳۲۳۱۵:۲۷:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۵
درست رای بدید تا نمیرید الان انتخابات مجلسه به کسی رای بدید که شفافیت آرا تصویب کنه فرقی نداره چپی باشه یا راستی یا مستقل
ناشناس۹۲۳۳۲۶۱۵:۲۸:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۵
هیچی گرون نشده و نمیشه فقط ارزش پول ملی هست که با خاک یکسان شده
ناشناس۹۲۳۹۶۳۲۳:۳۱:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۵
من تقریبا تمام سرمایم به دلاره و به نظر میرسه نرخ اغلب اجناس در یکسال گذشته رو به کاهشه
جواد۹۲۳۱۴۲۱۳:۵۵:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۵
هیچ دولتی در هیچ برهه ای برنامه ای برای رفاه وآسایش مردم نداشتند . همه آنها آمدند و به سرمایه داران کمک کردند و رفتند .
ناشناس۹۲۳۵۰۲۱۶:۳۴:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۵
سرمایه داران نه برای خودشان، بچه هایشان و اطرافیلنشان سرمایه جمع کردند و کنار رفتند. البته بعضی هایشان هم هنوز احساس تکلیفشان پرنشده
ناشناس۹۲۳۱۴۴۱۳:۵۹:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۵
تولید مسکن یک چهارم شده، آخه از بی سواد جماعت چه انتظاری داريد؟
مستاجر۹۲۳۱۵۵۱۴:۰۶:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۵
اونیکه تو عکسه چقد شبیه منه . من که خودمو راحت کردم از تهران فرار کردم رفتم شهرستان زن گرفتم یه خونه خریدم ۷۰ میلیون خدارو شکر
ناشناس۹۲۳۱۷۶۱۴:۱۶:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۵
این دولت چون اصلاح طلبه و اصولا" اصلاح طلبان لیبرال سرمایه دار هستند و براشون درد مردم و مشکل مردم هیچ اهمیتی نداره .پس روز بروز بدتر ازاین خواهد شد. مطمئن باش
ناشناس۹۲۳۲۱۷۱۴:۴۱:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۵
دوران محمود شمارو هم دیدیم! تازه بی تحریم.
ناشناس۹۲۳۳۲۷۱۵:۲۸:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۵
محمود یک میلیون مسکن ساخت دولت اصلاح طلب واسه رو کم کنی ما هم شده یک دانه مسکن بسازد
ناشناس۹۲۳۹۶۰۲۳:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۵
این تورم ها نتیجه همون پول ریختن در مسکن مهر بیابانی هست. اگر یک میلیون ساخته شد پس چرا باز گران شد؟ چون در بیابان
ناشناس۹۲۳۵۱۲۱۶:۳۸:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۵
خجالت هم خوب چیزیه اون موقع طرف میتونست مسکن مهر بخره با یارانه قسطش بده
ناشناس۹۲۳۹۷۱۲۳:۳۴:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۵
محمودم آرزوست
ناشناس۹۲۳۵۵۵۱۶:۵۹:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۵
عرضه دارن نصف کارای دولت قبلی انجام بدن
ناشناس۹۲۳۶۹۷۱۸:۳۵:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۵
خدا شاهد است یک بار هم به محمود رای ندادم... ولی وقتی مقایسه می کنم با حسن، یک تار موش می ارزه به حسن... دو ملیون مسکن مهر برای بدبخت بیچاره هایی ساخت که خواب خانه دار شدن هم نمی دیدند... دو ملیون؟!!! حسن چی کار کرد؟!! فقط غر زد که مزخرف است مسکن مهر... آنقدر با محمود کینه دارند که صندوق مهر امام رضا رو اسمش رو کردند بانک کارآفرینی امید!!! گرفتی امید رو!؟
ناشناس۹۲۳۸۱۴۲۰:۳۷:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۵
دارم فکر میکنم با این وضعیت نهایت امسال دیگه قادر به اجاره خونه باشم و از سال دیگه باید بعد از سی سال زندگی مشترک بنده برم خونه مادرم و همسرم هم بره خونه پدر خانمم و من بعد جدا زندگی کنیم !!! واقعا انگار دولتی تو این مملکت وجود نداره. گاهی میگم نکنه این دولت نقشه کشیده کاری نکنه تا اینقدر فشار به ملت بیاد که بریزن تو خیابون
ناشناس۹۲۴۰۳۶۰۱:۳۵:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۶
هر چند اعمال وافکار تندروهایی مانند احمدی نژاد را فاجعه ای برای بشریت میدانم ولی قطعاطرح مسکن مهرش با تمام نواقص خدمتی بزرگ به قشر مستضعف بود
بانکی۹۲۴۳۹۳۱۲:۳۱:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۶
کی گفته همه باید بتونن خونه بخرن...اونوقت کی باید خونه اجاره کنه زندگی بعضیا بچرخه؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین